Hyvin näyttää Nokialla menevän, kasvua liikevaihtoon 16 prosenttia, ja markkinaosuus pysyy ennallaan tai nousee hieman. Mediassa on ollut karmea kohina siitä, että puhelimien keskihinta laskee alle jonkun tasaluvun - ja tätä verrataan kilpailijoiden parempiin keskihintoihin. Harmitellaan, kuinka kehittyvillä markkinoilla kännyköistä ei haluta maksaa suuria summia, vaan luureja joudutaan myymään markkinoilla muutamalla kympillä.
Minusta Nokian strategia on järkevä, jota voisi verrata Microsoftin saavuttamaan etulyöntiasemaan tietokoneiden käyttöjärjestelmissä. Kun ihminen ostaa ensimmäisen puhelimen, ja opettelee käyttämään Nokian puhelinta, hän todennäköisesti haluaa myös jatkossa, että seuraavan puhelimen käyttölogiikka on samanlainen. Kukapa sitä tekniikan uudelleen opettelua rakastaisi? Ei pidä unohtaa myöskään esimerkiksi laturien avulla tapahtuu "piilokytkentää", jotka saattavat myös vaikuttaa siihen, minkälainen luuri tarttuu kouraan kaupassa.
Eli Nokian muutaman euron uhraus kehittyvillä markkinoilla on yhtiön jatkoa ajatellen fiksu ratkaisu, joka palkitaan jatkossa, jos tuotteet ovat laadukkaita ja kilpailukykyisiä. Eli Kallasvuo johtanee yritystä samanlaisella uralla, mutta kännyköiden lisäksi yritys laajentunee esim. Hewlett-Packardin ja IBM:n tavoin enemmän palveluyrityksen suuntaan, kuten kännykkäverkkojen ulkoistussopimuksista ja yritysratkaisuja kehittävään yksikköön tehtyihin panostuksista voidaan päätellä.
Sen sijaan Ollilan kommentit Kallasvuon töppäyksen anteeksiannosta ja kirkon eettisen oppaan lukemisesta kuulostavat jenkkimakuun tehdyiltä vuorosanoilta. Mutta media on käsitellyt yllättävän helläkätisesti tätä tapausta, tyytynyt lievään paheksuntaan ja lähinnä todennut asian tapahtuneen. Joten pitäisikö tästä päätellä, että suomettumisen tapaan olemme nokioituneita? Toisaalta, kenen leipää syöt, sen lauluja laulat...