Nokia – jättiläinen huojuu?

  • 969 476
  • 5 153

Monte-Cristo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Sens, sympatiat Kerholle
Daespoo kirjoitti:
Kannattaisi varmaan sinunkin erottaa se että sinä puhut nyt MUOTOILUN trendeistä etkä trendeistä noin yleensä.
Olet oikeassa. Ihmiset ovat valitettavasti niin pinnallisia, että muotoilu vaikuttaa ostopäätöksiin usein yhtä paljon kuin ominaisuudet. Tekniikan puolesta Nokian tarjonnassa ei juuri valittamista ole, jos kohta simpukkamalli ja litteys ovat myös vahvasti käytettävyyteen, eivätkä siis pelkästään muotoiluun, liittyviä aspekteja.
 

Tobias

Jäsen
Kyllä olen muutamien kirjoittajien kanssa samaa mieltä siinä, että muotoilussa Nokia on kyllä selvästi jäljessä kovia kilpailijoitaan.
Tuloksenteon kannalta pidän kuitenkin huolestuttavimpana sitä, että myytyjen puhelimies keskihinta (ASP) vaan tuntuu jatkavan laskuaan. Puhelimia myydään paljon mutta koko ajan keskimäärin halvemmalla. Sellainen selkeä paremman tason mallisto puuttuu, jota saataisiin myytyä helvetisti. Tähän vaikuttaa varmasti puutteet muotoilussa.

Aika pessimistisiä arvioita analyytikot ovat Nokiasta antaneet. Itsehän en muiden analyyseihin usko kuin osittain, toki otan mielipiteet ja numerofaktat huomioon. No joka tapauksessa underweight ja sell-suosituksiakin on Nokiasta aika lailla näkynyt.

Hyvin Nokia on markkinaosuuksissa pärjännyt mutta jotenkin en luota kahden vuoden periodilla Nokian tuloksentekokykyyn (siis siihen että se vastaisi markkinoiden odotuksia) ja nyt veikkaan, että 10.1.2009 Nokian kurssi liikkuu noin 10 euron tuntumassa.
 

Monte-Cristo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Sens, sympatiat Kerholle
Tobias kirjoitti:
Tuloksenteon kannalta pidän kuitenkin huolestuttavimpana sitä, että myytyjen puhelimies keskihinta (ASP) vaan tuntuu jatkavan laskuaan. Puhelimia myydään paljon mutta koko ajan keskimäärin halvemmalla.
Pari vuotta sitten anal-yytikot taas valittivat siitä, että Nokialla on liikaa kalliita ja liian vähän halpamalleja. Kultaista keskitietä ei siis ole tainnut löytyä, vai onko Noksu vain joutunut tilanteeseen, jossa pätee sanonta "niin tai näin, aina väärin päin".
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Nokian keskihintaa vetää alas jättimäiset Intian markkinat jossa menee kaupaksi lähes pelkästään halpamalleja ja joissa Nokialla on 75-80% markkinaosuus.

Jos katotaan kalleinta älypuhelinpäätä niin Nokialla on yli 40% osuus markkinoista.
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Siirto toisesta ketjusta tänne...

Rodion kirjoitti:
Itse oletan, että Nokiasta muodostuu kännymarkkinoiden Toyota.

Tällä hetkellä tilanne on jotain aivan muuta, brändi on helvetin vahva eikä kukaan häpeä kaivaa Nokiaa taskustaan. Nokia on myös täysin ylivoimainen ykkönen kalleimmissa laitteissa ja älypuhelimissa.

Voisit edes yrittää perustella tuota väitettäsi.
 

Rodion

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kakun kasvattajat. Sympatiat kakun jakajille.
Daespoo kirjoitti:
Siirto toisesta ketjusta tänne...

Tällä hetkellä tilanne on jotain aivan muuta, brändi on helvetin vahva eikä kukaan häpeä kaivaa Nokiaa taskustaan. Nokia on myös täysin ylivoimainen ykkönen kalleimmissa laitteissa ja älypuhelimissa.

Voisit edes yrittää perustella tuota väitettäsi.

Mikä ihme pesänsuojeluvietti sinulla on Nokiaa kohtaa?

Etkä taida tietää autoteollisuudesta mitään. Uskoisin, että autoteollisuudesta ja sen historiasta tietävät ymmärtävät, että kun puhun Nokiasta kännyköiden Toyotana, se on kehu.

Toyota on siis maailmanlaajuisesti hyvä yhtiö, taitaa tällä hetkellä tehdä eniten autoja maailmassa, lähes jokaiseen kokoluokkaan, Toyotan autot tunnetaan kestävinä ja laadukkaina, eli ei ole vikoja. Toyota on auto henkilölle, joka nimenomaan tarvitsee autoa eikä munanjatketta.

Ensitöiksesi voisit vaikka lukea kirjan "The Machine That Changed The World", ennen kuin alat vauhkoamaan, että Nokian vertaaminen Toyotaan on jotenkin huono asia.
 

palle fontän

Jäsen
Suosikkijoukkue
RDS
Daespoo kirjoitti:
Kannattaisi varmaan sinunkin erottaa se että sinä puhut nyt MUOTOILUN trendeistä etkä trendeistä noin yleensä.

Eiköhän tämä puhelimen koko ole monille yksi suurimmista ostopäätökseen vaikuttavista tekijöistä. Juuri tämä Nokian puhelimien suuri koko on useasti mainittu syyksi jenkkimarkkinoiden huonoon tilanteeseen, jossa Nokia on jäänyt jalkoihin.
 
sopuli kirjoitti:
Eiköhän tämä puhelimen koko ole monille yksi suurimmista ostopäätökseen vaikuttavista tekijöistä. Juuri tämä Nokian puhelimien suuri koko on useasti mainittu syyksi jenkkimarkkinoiden huonoon tilanteeseen, jossa Nokia on jäänyt jalkoihin.
Ainakin omalla kohdallani juuri tuo koko tuottaa "tuskaa". Olen aina käyttänyt Nokian puhelimia ja tykkään niiden logiikasta - esim. Samsungin kanssa ei oikein luonnistunut, joten vaihtoon meni. Mutta muotoilultaan Nokia jää Motorolalle ja Samsungille selvästi. Isoin ongelma on puhelinten paksuus. Ehkä tuo N76 on ratkaisu..
Edit: Tai siis onhan se ohut, mutta että olisi muutenkin soiva peli..
 
Viimeksi muokattu:

Setämies

Jäsen
Daespoo kirjoitti:
Nokian keskihintaa vetää alas jättimäiset Intian markkinat jossa menee kaupaksi lähes pelkästään halpamalleja ja joissa Nokialla on 75-80% markkinaosuus.

Keskivertointialaiselle on tosiaan paha mennä kauppaamaan näitä 500 euron luureja, joten puhelimien keskihinnan laskun ymmärtää täysin. Punaisena lankana tässä kuviossa lienee se, että kun muutama sata miljoonaa intialaista saadaan käyttämään Nokian tuotteita ja siten "brändiuskollistumaan". Maan vaurastuessa onkin sitten paljon helpompi myydä heille myös kalliimpia puhelimia.
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Rodion kirjoitti:
Mikä ihme pesänsuojeluvietti sinulla on Nokiaa kohtaa?

Etkä taida tietää autoteollisuudesta mitään. Uskoisin, että autoteollisuudesta ja sen historiasta tietävät ymmärtävät, että kun puhun Nokiasta kännyköiden Toyotana, se on kehu.

Toyota on siis maailmanlaajuisesti hyvä yhtiö, taitaa tällä hetkellä tehdä eniten autoja maailmassa, lähes jokaiseen kokoluokkaan, Toyotan autot tunnetaan kestävinä ja laadukkaina, eli ei ole vikoja. Toyota on auto henkilölle, joka nimenomaan tarvitsee autoa eikä munanjatketta.

Ensitöiksesi voisit vaikka lukea kirjan "The Machine That Changed The World", ennen kuin alat vauhkoamaan, että Nokian vertaaminen Toyotaan on jotenkin huono asia.

Noh Toyotan vertaus ontuu todella pahasti siinä mielessä että Toyota on keskittynyt vain halvimpiin autoluokkiin (pl. Lexus) kun taas Nokia on markkinajohtaja myös kaikkein edistyksellisimmissä ja kalleimmissa malleissa. Ja voisin lyödä vetoa että tiedän enemmän autoteollisuudesta kuin sinä mutta jätetään se johonkin toiseen ketjuun.

Ei mulla mitään pesänsuojeluviettiä ole, kunhan torppailen sun huonoja vertauksia.
 

Major Julli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Puttosen, Järvelän ja Ranniston potkut
Daespoo kirjoitti:
Noh Toyotan vertaus ontuu todella pahasti siinä mielessä että Toyota on keskittynyt vain halvimpiin autoluokkiin (pl. Lexus) kun taas Nokia on markkinajohtaja myös kaikkein edistyksellisimmissä ja kalleimmissa malleissa. Ja voisin lyödä vetoa että tiedän enemmän autoteollisuudesta kuin sinä mutta jätetään se johonkin toiseen ketjuun.

Ei mulla mitään pesänsuojeluviettiä ole, kunhan torppailen sun huonoja vertauksia.

Jaa, minusta Toyota-Nokia analogia on aika selvä, kumpikaan ei tee aivan halvimpia malleja, molemmat ovat keskiluokan valtiaita ja molemmilla on oma luxusmerkkinsä (Lexus ja Vertu). Molempien muotoilu on myös aika konservatiivista ja perässäkulkeaa muihin, mutta tekniset ominaisuudet kärkipäätä. Nokia ikävä kyllä ei ole laadussa ja luotettavuudessa pärjää alkuukaan vertailussa Toyotaan.

Niin, ja en omista, enkä ole omistanut Toyotaan. Ja mikäli ko. konsernin tuotteisiin joskus päädyn niin tod.näk. Lexukseen.
 

Rodion

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kakun kasvattajat. Sympatiat kakun jakajille.
Daespoo kirjoitti:
Noh Toyotan vertaus ontuu todella pahasti siinä mielessä että Toyota on keskittynyt vain halvimpiin autoluokkiin (pl. Lexus) kun taas Nokia on markkinajohtaja myös kaikkein edistyksellisimmissä ja kalleimmissa malleissa. Ja voisin lyödä vetoa että tiedän enemmän autoteollisuudesta kuin sinä mutta jätetään se johonkin toiseen ketjuun.

Et edelleenkään ymmärtänyt vertausta kokonaan, se kyllä todistaa, ettet tiedä autoteollisuudesta juuri mitään. Englanniksi "automotive manufacturing industry", eli en puhu siitä kuka erottaa vm. 2006 ja 2007 Subaru Legacyn toisistaan, vaan nimenomaan teollisesta puolesta. Valmistustekniikasta, logistisesta puolesta ja alihankkijoiden hallinnasta.

Lue se kirja jota sinulle suosittelen ja tule sitten torppaamaan huonoja vertauksiani, kun se tuntuu sinun elämäntehtäväsi olevan.

Mielestäni Nokialla on siis hyvät saumat kehittyä kännykkäbisneksen Toyotaksi, firmaksi joka tekee virtaviivaistetun tuotannon ja alihankkijoiden hallinnan ansiosta erittäin laadukkaita ja teknisesti hyviä kännyköitä todella halvalla.

Nokian logistisen putken hallinnan ansiostahan Nokia on kehittynyt sellaiseksi mitä on, huomattavasti kilpailijoitaan parempi, jolloin viivan alle jää parempaa tulosta.

Myös suunnittelu on Toyotalla automaailmassa omaa luokkaansa, ehkä osaltaan siksi, että eivät panosta niin paljon uusien muototrendien kehittelyyn, vaan nopeaan mallikiertoon ja tekniseen kehitykseen. Concurrent engineeringin mallioppilaita. Samahan tuntuun nyt olevan Nokiallakin menossa: pidättäydytään konservatiivisessa muotoilussa eikä kehitellä omia suotta, vaan keskitytään tekniikkaan ja tuotevalikoiman laajuuteen ja matkitaan jo hyväksi havaittuja muototrendejä (simpukka, "razr", lituskat).
 

Huerzo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Valittajien luvattu maa
Rodion kirjoitti:
Nokian logistisen putken hallinnan ansiostahan Nokia on kehittynyt sellaiseksi mitä on, huomattavasti kilpailijoitaan parempi, jolloin viivan alle jää parempaa tulosta.
Nokiallahan logistiikkapuoli räjähti käsiin 1990-luvun puolessavälissä ja se menasi kaataa yrityksen, kun toimitukset takkusivat pahan kerran. Palkkasivat jonkun alan suomalaisen professorin töihin, joka pisti palikat uuteen järjestykseen. Tai jotenkin näin se meni - tuonkin tarinan voi varmistaa Nokia-historiikista, joka on itsekin pitänyt lukaista "sitten kun on aikaa"...

Jonkin firman kutsuminen Toyotaksi ei tosiaankaan ole minusta haukkumista. Toyota tekee laadukkaita (=kestäviä) ja kohtuuhintaisia tuotteita - tai ainakin näin ovat analyytikot selittäneet firman amerikanvalloitusta. Pikantti yksityiskohta stoorissa on se, että sikäläinen maajohtaja (japanilainen, muistaakseni) tokaisi, että heidän pitää autojen nostaa hintoja, jotta he eivät nousisi liian nopeasti USA:n johtavaksi autovalmistajaksi. Tämä johtaisi jenkkifirmoissa väen karsimiseen ja siten jenkkien yleinen mielipide kääntyisi nopeasti Toyota-vastaiseksi median rummuttaessa joukkoirtisanomisista...
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Major Julli kirjoitti:
Jaa, minusta Toyota-Nokia analogia on aika selvä, kumpikaan ei tee aivan halvimpia malleja, molemmat ovat keskiluokan valtiaita ja molemmilla on oma luxusmerkkinsä (Lexus ja Vertu). Molempien muotoilu on myös aika konservatiivista ja perässäkulkeaa muihin, mutta tekniset ominaisuudet kärkipäätä. Nokia ikävä kyllä ei ole laadussa ja luotettavuudessa pärjää alkuukaan vertailussa Toyotaan.

Niin, ja en omista, enkä ole omistanut Toyotaan. Ja mikäli ko. konsernin tuotteisiin joskus päädyn niin tod.näk. Lexukseen.

Itse asiassa Nokia tekee myös aivan halvimpia malleja joilla se on voinut valloittaa Intian markkinat.

Ja Nokian forte tällä hetkellä on kalliimman luoka business-puhelimet sekä N-sarjan multimediakännykät, tämä ei istu Toyota vertaukseen millään tavalla.
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Rodion kirjoitti:
Et edelleenkään ymmärtänyt vertausta kokonaan, se kyllä todistaa, ettet tiedä autoteollisuudesta juuri mitään. Englanniksi "automotive manufacturing industry", eli en puhu siitä kuka erottaa vm. 2006 ja 2007 Subaru Legacyn toisistaan, vaan nimenomaan teollisesta puolesta. Valmistustekniikasta, logistisesta puolesta ja alihankkijoiden hallinnasta.

Niinkuin sanoin jo, olen hyvin tietoinen tästä puolesta autoteollisuutta. Toyotan ja muiden Japanilaisten voittokulku Euroopassa ja Amerikassa perustuu erittäin tehokkaaseen toimitusketjuun, alihankkijoiden hallintaan sekä tehokkuuteen. Esimerkkinä esim. briteissä toimivat japski-tehtaat joissa käytetty tuntimäärä per auto oli parhaimmillaan alle puolet Eurooppalaisten vastaavien ajasta.

Rodion kirjoitti:
Lue se kirja jota sinulle suosittelen ja tule sitten torppaamaan huonoja vertauksiani, kun se tuntuu sinun elämäntehtäväsi olevan.

Ei tarvitse lukea tuota kirjaa, pääpiirteittäin olen asiasta hyvin perillä jo nyt. Ilmeisesti olet saanut joululahjaksi sen kirjan ja nyt päätit tulla tänne pätemään?
 

Rodion

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kakun kasvattajat. Sympatiat kakun jakajille.
Daespoo kirjoitti:
Ei tarvitse lukea tuota kirjaa, pääpiirteittäin olen asiasta hyvin perillä jo nyt. Ilmeisesti olet saanut joululahjaksi sen kirjan ja nyt päätit tulla tänne pätemään?

Hankin ja luin sen kirjan vuonna 1999 kun Tuotannon Johtamis-kurssin vetänyt professori sitä suositteli.

Nyt kun itsekin kehuit Toyotaa, on vaikea ymmärtää aiempia kommenttejasi ja varsin vihamielistä suhtautumista tuohon Nokia-Toyota -vertaukseen.

Mutta eiköhän tämä aihealue ole taputeltu. Jäädään katsomaan mitä jää Nokialla viivan alle viime vuodelta, kun tulos tulee julki parin viikon päästä.
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Rodion kirjoitti:
Hankin ja luin sen kirjan vuonna 1999 kun Tuotannon Johtamis-kurssin vetänyt professori sitä suositteli.

Nyt kun itsekin kehuit Toyotaa, on vaikea ymmärtää aiempia kommenttejasi ja varsin vihamielistä suhtautumista tuohon Nokia-Toyota -vertaukseen.

Mutta eiköhän tämä aihealue ole taputeltu. Jäädään katsomaan mitä jää Nokialla viivan alle viime vuodelta, kun tulos tulee julki parin viikon päästä.

Ei ole Toyotakaan kohtaan mitään antipatioita, tekniseltä laadultaan Toyotahan on ollut huippua jo pitkään (vrt. luotettavuustilastot). Mielestäni sitä voidaan verrata Nokiaan vain toimintamalliltaan ja siinäkin vain osittain.

Toyotallahan on maine edullisten ja teknillisesti laadukkaiden perusmallien tekijänä, tämä ei oikein istu Nokiaan jonka johtajuus on kaikkein selkeiten esillä kalleimmissa älypuhelimissa (N- ja E-sarjat).

Agree to disagree.
 

The Hawks

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, FC Jazz, SBS Masku
Samsung Z150

Aika off-topic menee, mutta kun samsungkin kerran on tässä ketjussa mainittu niin pieni kysymys. Onko kellään kokemuksia tuosta Samsung Z150 3G luurista? Eräs puhelinliike myy sitä melko edullisesti ja onhan se tyylikäs jne. mutta miten on toimivuuden laita?
 

Ronning #7

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät & Canucks
Käy kokeileen sen Samsungin käyttistä, itte laitoin Samsungin läppämallin reilu vuosi takaperin, enkä pitänyt yhtään sen käyttiksestä. Aluksi ajattelin sen johtuneen vuosia jatkuneesta Nokia käyttämisestä, mutta jossain vaiheessa huomasin käyttiksen olevan täynnä idioottimaisuuksia ja kaikkia käyttöliittymäsuunnittelun periaatteita. Makuasioitahan nämä osittain tietenkin on...
 

Tuamas

Jäsen
Ronning #7 kirjoitti:
Aluksi ajattelin sen johtuneen vuosia jatkuneesta Nokia käyttämisestä, mutta jossain vaiheessa huomasin käyttiksen olevan täynnä idioottimaisuuksia ja kaikkia käyttöliittymäsuunnittelun periaatteita. Makuasioitahan nämä osittain tietenkin on...

Paitsi että oikeasti vaikka kuinka koittaisi olla Anti-Nokia, niin kyllä vieläkin Nokialla on selvästi paras käyttis. Sekä S40 normiluureissa, että S60 älypuhelimissa. Itse tuskailin Motorolan kanssa liki vuoden, nyt vaihdoin tarpeiden muututtua takaisin Nokian älyversioon ja kyllä käyttis on valovuoden loogisempi ja parempi käyttää.

Itse noita luureja möin puolisentoista vuotta ja huomasin, että käyttisten helppokäyttöisyys/loogisuus menee käytännössä näin:
1. Nokia
2. SonyEricsson uudemmat mallit
3. Samsung
4. Muut ja SonyEricsson vanhemmat mallit
5. Motorola
 

Huerzo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Valittajien luvattu maa
-Mercury- kirjoitti:
Samaa mieltä. Kaksiteräinen miekka, mutta pakon sanelema juttu.

Ylipäätän halpakännyköiden väheksyminen on ollut outoa. Kuten jutussa mainittiin, niin yhdestä tuotteesta saatu vähäisempi kate korvaantuu suuremmalla toimitusmäärällä. Vaikka Suomessa ja muualla ohuet ja trendikkäästi muotoillut razrit, iPhonet ym. luurit saavat enemmän palstatilaa, niin tavalliselle intialaiselle tai kiinalaiselle olennaisimmat ominaisuudet ovat kuitenkin hinta, kestävyys ja toiminta-aika - ja jos on kiva muotoilu, niin se on plussaa. Ohut muotoilu kun tuppaa syömään kahta viimeksi mainittua ominaisuutta nostaen samalla ensimmäistä ominaisuutta. Puhelin on toiselle arkinen työkalu, toiselle brändiesine.

Mutta pirun kovaa tulosta tuo pulju tekee, ei voi kun ihmetellä. Motorolan tavoite kyykyttää Nokia 1 000 päivässä taisi lyödä ainakin näin ensimmäisen sadan päivän aikana firmaa pahasti omille näpeille. Suomalaisille Nokian työntekijöille tämä on hyvä asia - tuskin löytyy syytä, miksi nykyistä toimintamallia pitäisi lähteä rukkaamaan uuteen uskoon.
 

Vakio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Man City
Nokian hyvä tulos veti saman tien pörssin (OMX indeksi) ensimmäisen (?) kerran yli 10000 pisteeseen. Ja Nokian kurssi yli 6 % kasvussa.
 

-Mercury-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
Vakio kirjoitti:
Nokian hyvä tulos veti saman tien pörssin (OMX indeksi) ensimmäisen (?) kerran yli 10000 pisteeseen. Ja Nokian kurssi yli 6 % kasvussa.

Toki jos otetaan vain huomioon tuon indeksin (eri nimi? vai muuttuiko joku?) historia. Edeltäjä kävi toki korkeammalla.
 

Old TJ

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Vakio kirjoitti:
Nokian hyvä tulos veti saman tien pörssin (OMX indeksi) ensimmäisen (?) kerran yli 10000 pisteeseen. Ja Nokian kurssi yli 6 % kasvussa.

Ei nyt kuitenkaan eka kerran eikä lähelläkään huippua. IT-kuplan huippuhetkillä kun Soneran kurssi oli melkein satasen ja Nokia lähellä seitsemääkymppiä oli indeksi (silloinen HEX) 19000 pisteen tuntumassa.

Old TJ

EDIT: Typo ja hidas
 
Viimeksi muokattu:
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös