Daespoo kirjoitti:
Noh Toyotan vertaus ontuu todella pahasti siinä mielessä että Toyota on keskittynyt vain halvimpiin autoluokkiin (pl. Lexus) kun taas Nokia on markkinajohtaja myös kaikkein edistyksellisimmissä ja kalleimmissa malleissa. Ja voisin lyödä vetoa että tiedän enemmän autoteollisuudesta kuin sinä mutta jätetään se johonkin toiseen ketjuun.
Et edelleenkään ymmärtänyt vertausta kokonaan, se kyllä todistaa, ettet tiedä autoteollisuudesta juuri mitään. Englanniksi "automotive manufacturing industry", eli en puhu siitä kuka erottaa vm. 2006 ja 2007 Subaru Legacyn toisistaan, vaan nimenomaan teollisesta puolesta. Valmistustekniikasta, logistisesta puolesta ja alihankkijoiden hallinnasta.
Lue se kirja jota sinulle suosittelen ja tule sitten torppaamaan huonoja vertauksiani, kun se tuntuu sinun elämäntehtäväsi olevan.
Mielestäni Nokialla on siis hyvät saumat kehittyä kännykkäbisneksen Toyotaksi, firmaksi joka tekee virtaviivaistetun tuotannon ja alihankkijoiden hallinnan ansiosta erittäin laadukkaita ja teknisesti hyviä kännyköitä todella halvalla.
Nokian logistisen putken hallinnan ansiostahan Nokia on kehittynyt sellaiseksi mitä on, huomattavasti kilpailijoitaan parempi, jolloin viivan alle jää parempaa tulosta.
Myös suunnittelu on Toyotalla automaailmassa omaa luokkaansa, ehkä osaltaan siksi, että eivät panosta niin paljon uusien muototrendien kehittelyyn, vaan nopeaan mallikiertoon ja tekniseen kehitykseen. Concurrent engineeringin mallioppilaita. Samahan tuntuun nyt olevan Nokiallakin menossa: pidättäydytään konservatiivisessa muotoilussa eikä kehitellä omia suotta, vaan keskitytään tekniikkaan ja tuotevalikoiman laajuuteen ja matkitaan jo hyväksi havaittuja muototrendejä (simpukka, "razr", lituskat).