Mainos

Nokia – jättiläinen huojuu?

  • 971 563
  • 5 153

Krupieeri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Detroit Red Wings
Palm päätyi lopulta HP:n syliin, välillä huhuttiin esim. Nokian ostavan Palmin. Hintalappu oli $1.2 miljardia.

Aika luonteva ostos lopulta. Laajentaa HP:n omaa tuotevalikoimaa, joskin heillä on aiemmin ollut PDA-laitteissa ainakin ihan hyviä tuotteita iPaqin muodossa. Nokialle ostos olisi ollut järkevä ainoastaan pienen pienen markkinasiivun valloittamisessa, mikä ihan viisaasti jätettiin ottamatta.
 

Johannes

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, jääkiekko.
KL 3.5.2010 kertoo, että...

Tutkimusyhtiö Millward Brown on julkaissut brändien arvoja ja Nokia on edelleen yksi maailman top10 teknologiabrändeistä. Nokian brändin arvo on v. 2010 n. $14,9 miljardia ja sijaluku on 10. teknologiayhtiöstä. Arvokkaimmat brändit teknologiayhtiöstä ovat Google $114,3 miljardia, IBM $86,4 miljardia ja Apple $83,2 miljardia. Kännykkäyhtiöstä RIM/Blackberry on Nokian edellä ja Blackberryn brändin arvoksi on laskettu $30,7 miljardia. Nokia on edelleen arvokas brändi, mutta suunta on todella huolestuttava, kun v. 2008 Nokian brändin arvo oli $44 miljardia ja vielä v. 2009 n. $35 miljardia. Kahdessa vuodessa Nokian brändin arvo on pienentynyt n. 2/3 ja se kertoo aika karusti Nokian tilanteen esim. kilpailussa USA:n markkinoilla ja älypuhelimissa, jossa taas kerran odotellaan uusia tuotteita, kuten jo julkaistu N8, parantamaan Nokian kilapailukykyä hintavimmissa älypuhelimissa ja taas välillisesti nostamaan Nokian brändin arvoa, tämän vuoden aikana.
 

Krupieeri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Detroit Red Wings
OPK on tiukilla, kun Nokian suunta ei ole kääntynyt nousuun ja lupaukset ovat jääneet lunastamatta, esim. jenkkimarkkinoilla ja älypuhelimissa.

Eihän tuo tavallaan mikään yllätys ole. Amerikan ongelmat alkoivat jo aikanaan Motorolan RAZRin aikoihin ja suunta on ollut tasaisesti alaspäin. Hyvällä syyllä voi kysyä ovatko lukuisat organisaatiomuutokset ja esimerkiksi verkkoliiketoiminnan siirtäminen työläässä prosessissa NSN:lle vieneet terää. Nokian tulisi karsia uusia tuotejulkistuksia rankalla kädellä ja keskittyä ohjelmistoihin. Symbian^3 lienee vain välihyppy matkalla neloseen, jonka pitäisi olla kyllä selkeästi parannus nykytilaan, jos Nokia mielii selviytyä kuivin jaloin. MeeGo on mielenkiintoinen, mutta vasta tulevaisuus näyttää sen suuntalinjat.

Onko uusi pääjohtaja Rick Simonson vai joku ihan muu? Jos Symbian epäonnistuu, ts. tuote on vaikea käyttöinen ja buginen, Nokian tulisi ehkä lyöttäytyä yhteen suurten ohjelmistotalojen (Microsoft ja/tai Google) kanssa ja tehdä sillä suunnalla yhteistyötä ja keskittyä laitteistoon.
 

lihaani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Minusta Nokian kannattaisi siirtyä kalliimmissa puhelimissa Maemoon. N900:ssa on helvetisti potentiaalia räjäyttää pankki, jos ulkonäkö viilataan houkuttelevaksi ja luuriin laitetaan supistetut versiot hyviksi tunnetuista Linux-paketeista mini Open Officesta Mini Gimppiin ja Audacityyn sekä toimiva synkka pöytäkoneisiin,

Oikeasti kokometallinen N900:n muotoinen luuri muutaman millin ohuempana ja uudella intuitiivisella käyttöliittymällä voisi nostaa Noksun taas lentoon. Näillä nykyisillä keskeneräisen oloisilla virityksillä ei kuuhun mennä.
 

BitterX

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, FC Wacker, Punaportin vapaakaupunki
Uudessa Suomessa Esko Aho kritisoi puheita "uudesta Nokiasta".

Ja täysin aiheesta. Puheet uudesta Nokiasta kuvaavat todella hyvin suomalaisten asennetta talouskasvun nopeuttamista kohtaan.

Ei tajuta, että uuden maailmanjätin syntyminen Suomeen on paitsi äärimmäisen epätodennäköistä, myös monessa mielessä jopa epätoivottavaa. Tarkoitan tällä sitä, että Suomen nykyisellään erittäin Nokia-vetoinen talous on epävakaalla pohjalla siinä mielessä, että Nokian katoaminen aiheuttaisi samanlaisen iskun Suomen kansantaloudelle, kun aikanaan Neuvostoliiton katoaminen aiheutti.

Kansantalouden perustaa vahventaisi paljon enemmän innovatiivisten pk-yritysten määrän kova kasvu, kuin uusi maailmanjätti.

Mutta sehän nyt tietenkin on selvää, että Kekkoslovakiassa ei juuri yrittäjyyttä arvosteta.
 

PJx

Jäsen
Eihän tuo tavallaan mikään yllätys ole. Amerikan ongelmat alkoivat jo aikanaan Motorolan RAZRin aikoihin ja suunta on ollut tasaisesti alaspäin. Hyvällä syyllä voi kysyä ovatko lukuisat organisaatiomuutokset ja esimerkiksi verkkoliiketoiminnan siirtäminen työläässä prosessissa NSN:lle vieneet terää.
Jotenkin voi kuvitella, että NSN-kuvio oli loppujen lopuksi looginen.

Muuten liike ei pitäisi aina olla itsetarkoitus ja henkilöstö on yrityksen tärkein voimavara. Loppujen lopuksi työrauha keskittyä olennaiseen pitäisi olla jonkun sortin tavoite. Ok, kun isoa laivaa käännellään, käytetään isoja voimia, mutta kuitenkin...

Tuotepuolella firman menestystekijä on kaiketi ollut suuruuden ekonomian hyväksi käyttö. Luultavasti juuri se on näkynyt myös tuotepaletin yläpäässä ikävällä tavalla, sitä ei osata rakentaa innovatiivisesti.

Ainakin nämä asiat pitäisi korjata, jotta menestys jatkuisi, ainakin näin ulkopuolelta katsoen.
 

Yläpesä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Uudessa Suomessa Esko Aho kritisoi puheita "uudesta Nokiasta".

Ja täysin aiheesta. Puheet uudesta Nokiasta kuvaavat todella hyvin suomalaisten asennetta talouskasvun nopeuttamista kohtaan.

Lamatohtori Aho on aivan oikeassa puheenvuorossaan mutta esiintyy kuten poliitikoilla yleensäkin on tapana, jälkiviisaana. Hänen viestinsä on (vähintään) puoli vuosikymmentä myöhässä. Ja viestin painoarvoa vähentää kyllä merkittävästi se, että hän tarjoaa lääkkeeksi vaivoihin Tekes-keskeistä hanketehtailua ja tekniikkaa. Tekesin nimisestä virtahevosta olohuoneessa voisikin kirjoittaa pitempään, mutta taidan tyytyä viittaamaan Lauri Gröhnin vihaisiin, mutta totuuden ympärillä liikkuviin blogipurkauksiin Herlinin mediassa.
 

BitterX

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, FC Wacker, Punaportin vapaakaupunki
Tekesin nimisestä virtahevosta olohuoneessa voisikin kirjoittaa pitempään, mutta taidan tyytyä viittaamaan Lauri Gröhnin vihaisiin, mutta totuuden ympärillä liikkuviin blogipurkauksiin Herlinin mediassa.

Onhan Tekes klassinen suomalainen dippainssivetoinen organisaatio, siitä samaa mieltä.

En kuitenkaan epäile sitä, etteikö Suomi olisi innovatiivinen maa. Insinööriosaaminen on huippuluokkaa. En kiistä myöskään Tekesin asiantuntemusta heidän rahoittaessaan yritysten tuotekehitysprosessia.

Minun mielestäni Suomessa on kaksi valtavaa pk-yrityksiä koskevaa ongelmaa:

1. Suomalaisten osaaminen tuotteiden kaupallistamisessa on järkyttävän huonolla tasolla. Hyvääkään innovaatiota ei saada kunnolla markkinoille.

2. Suomalaiset suhtautuvat yrittämiseen pelokkaasti. 90-luvun alun lama ja silloin tapahtunut täysin epäkunnioittava suhtautuminen pk-yrittäjiin valtiovallan toimesta (niin... pääministeri oli tuolloin mainittu Aho) on syventänyt kammoa. Ainoa syy se ei kuitenkaan ole: ilmapiiri yrittämiseen oli koko kylmän sodan ajan Suomessa vastenmielinen ja sitä se on valitettavasti yhä edelleen. Lyhyesti: yrittäminen on tehty Suomessa vaikeaksi.
 

Johannes

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, jääkiekko.
Nokialla olisi ollut tilaisuus tehdä tuotteillaan pienimuotoiset "applet" jo 2000-luvun alussa, kun olisivat käynnistäneet kunnollisen ohjelmistokaupan jo silloin tai edes kertoneet käyttäjille mihin kaikkeen esim. sen ajan älypuhelimet pystyivät. Olen ennenkin kirjoittanut tänne, että jo n. 10 vuotta sitten Nokian Communicatorissa pystyi käyttämään soittoäänenä oikeita biisejä, ei mitään soittoääniä ja puhelin toimi ir-ominaisuudella esim. TV-n kaukosäätimenä, jos etsi siihen netistä ohjelman, jota myi halvalla ainakin joku puolalainen firma, mutta Nokia ei kertonut tällaisista lisätoiminto-mahdollisuuksista puhelimissaan ollenkaan julkisuuteen.

10YA: Nyt ollaan sitten taas v. 2010 niin "palveluyritystä", että oikein huimaa, kun Apple on jyrännyt jo aivan huikeaan johtoasemaan sovellusten myynnissä puhelimiinsa. Nokia oikeastaan vasta aloittelee toimintaa ohjelmistojen myynnin puolella ja on oikeasti pieni tekijä muuten kuin rautapuolella, väittää yhtiö itse mitä hyvänsä. Ilmainen navigointi osaan älypuhelimista oli hyvä veto Nokialta ja se sai Navteq-ostoon järkeä, mutta esim. julkaistu N8 ei riitä kääntämään mielenkiintoa Nokian älypuhelinten suuntaan, kalliissa hintaluokassa ja jotain uutta ja mielenkiintoista tarvittaisiin kalliiden puhelinten ryhmään. Onko se muutos parempaan MeeGo- tai jotain muuta, saa nähdä. Halvemmissa älypuhelimissa Nokian kilpailukyky on ihan ok ja samoin tavallisissa karvalakki-kännyköissä, jotka riittävät puhelimiksi suurimmalle osalle kuluttajista jatkossakin.

Nokia on edelleen hieno, suomalainen firma, mutta tällä hetkellä ei oikein pärjää kilpailussa innovaatio-puolella, eikä saa tuotantoputkestaan ulos edes kilpailevia ns. kloonimalleja, jotka sotkisivat esim. Applen ja RIMin nousua ylöspäin. Nokia joutunee siis yhä tiukempaan kilpailutilanteeseen v. 2010 älypuhelin-myynnissään, kalliissa puhelimissa, joilla tehdään isot voitot.
 
Viimeksi muokattu:

vilpertti

Jäsen
Suosikkijoukkue
San Jose Chokes
Halvemmissa älypuhelimissa Nokian kilpailukyky on ihan ok ja samoin tavallisissa karvalakki-kännyköissä, jotka riittävät puhelimiksi suurimmalle osalle kuluttajista jatkossakin.
Niin, jos "ihan ok" tarkoittaa samaa kuin "myydään enemmän puhelimia kuin kolme seuraavaksi suurinta yhteensä".
 

Johannes

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, jääkiekko.
Niin, jos "ihan ok" tarkoittaa samaa kuin "myydään enemmän puhelimia kuin kolme seuraavaksi suurinta yhteensä".

Jep, kun puhutaan kappalemääristä, olet ihan oikeassa. Jos taas vertaillaan puhelinten keskihintaa, yhtiöiden liikevaihtoa ja liikevoittoa, niin päästän ihan erilaisiin tuloksiin. Nokia ei liikevaihdon osalta ole edes maailman ykkönen älypuhelimissa, vaan sen paikan on jo vienyt Apple, jonka puhelinten keskihinta oli n. 600 dollaria (480 euroa) Q1, puhumattakaan Applen liikevoitosta, jota se ei tosin erittele puhelinten osalta. Nokia saa liikevaihtoa n. 3,3 miljardia älypuhelimista ja saman verran karvalakki-kännyköistä ja ASP oli 62 euroa/puhelin, josta älypuhelinten keskihinta oli 155 euroa ja tavallisten puhelinten 39 euroa. Tällaisia lukuja yhtiö itse ilmoitti Q1-tulosjulkistuksessa. RIMin liikevaihto vuoden ensimmäisellä neljänneksellä oli nykyisellä n. 1,27 EUR/USD-kurssilla n. 3,2 miljardia euroa eli melkein yhtä suuri kuin Nokian älypuhelinten liikevaihto. Samsungin puhelinpuolen liikevaihto oli 5,84 miljardia euroa, kun Nokialla vastaava D&S liikevaihto oli 6,66 miljardia euroa.

Mutta joo, kun puhutaan kappalemääristä, niin Nokia jyrää edelleen, en voi kieltää. Toistan, että minusta Nokia on edelleen hieno ja kannattava yhtiö, mutta asioita voi tarkastella muutenkin kuin myytyjen puhelimien kappalemäärien kautta.
 

er_bai_wu

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, LOFC, JJK, NYR, S.S. Lazio, v. Sacher-Masoch
Suomalaisten osaaminen tuotteiden kaupallistamisessa on järkyttävän huonolla tasolla. Hyvääkään innovaatiota ei saada kunnolla markkinoille.

Tässä se suurin ongelma on. Kuten eräs Nokiankin palveluksessa ollut ystäväni totesi, "this is not an engineering problem", viitaten siihen miksi Nokia on jäänyt kaikessa vähän jälkeen. Kaikki osaaminen on ollut talossa jo vaikka kuinka kauan, mutta kun ei management pelaa, niin se ei pelaa. Ja samaan aikaan voisi sanoa, että juuri tuo insinöörivetoisuus on osa ongelmaa; Suomi on liian putkinäköinen, yhden totuuden maa aivan liian monessa asiassa. Putkinäköisyyttä sitten suositaan Tekesin sun muiden hankkeilla, jotka kumpuaa tyhjistä käsitteistä, kuten "innovaatio" ja niin edelleen. Kun kysyy mitä se innovatiivisuus sitten oikeasti on, niin ei se ainakaan lähentele näiden ihmisten mielestä niitä oikeasti heikkojen signaalien tai peräti "mustien joutsenien" (viittaan tällä Nassim Nicholas Talebin kirjaan The Black Swan: The Impact of the Highly Impropable, joka on kerrassaan suositeltavaa luettavaa) tulkitsemiseen.

Otetaanpa muutama esimerkki, jotka eivät sinällään liity pelkästään Nokiaan, vaan yleisimmin aika moneen muuhunkin yritykseen. Kun myymme tuotetta X vaikkapa Kiinassa, niin suomalaisyritykselle on "selvää", että sitä ei osaa myydä kukaan muu kuin insinööri tai kaupallisen alan käynyt. Kun kuitenkin kulttuurintuntemus on kaiken a ja o, niin juuri hieman laaja-alaisempi ja klassisessa sivistyneisyyden mielessä marinoitunut henkilö olisi ilmeisen paljon parempi valinta. Ei toki aina, mutta usein. Tässä voidaan nimittäin esittää sellainen kysymys, että kumman ihminen oppii helpommin: kulttuurintuntemuksen viitekehyksen vai pinnallisen tiedon myytävästä tuotteesta? Suomalaisyritysten, mukaan lukien Nokian, mielestä ensin mainitun.

Vielä kerran, this is not an engineering problem.
 

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens, (Internazionale), Nash&Suns
Otetaanpa muutama esimerkki, jotka eivät sinällään liity pelkästään Nokiaan, vaan yleisimmin aika moneen muuhunkin yritykseen. Kun myymme tuotetta X vaikkapa Kiinassa, niin suomalaisyritykselle on "selvää", että sitä ei osaa myydä kukaan muu kuin insinööri tai kaupallisen alan käynyt. Kun kuitenkin kulttuurintuntemus on kaiken a ja o, niin juuri hieman laaja-alaisempi ja klassisessa sivistyneisyyden mielessä marinoitunut henkilö olisi ilmeisen paljon parempi valinta. Ei toki aina, mutta usein. Tässä voidaan nimittäin esittää sellainen kysymys, että kumman ihminen oppii helpommin: kulttuurintuntemuksen viitekehyksen vai pinnallisen tiedon myytävästä tuotteesta? Suomalaisyritysten, mukaan lukien Nokian, mielestä ensin mainitun.

Vielä kerran, this is not an engineering problem.

Sinänsä en malta olla kommentoimatta, että eikö tuo esimerkkisi ole tietyllä lailla hieman "oma lehmä ojassa"-esitetty :)

Ei niin etteikö se varmaankin voisi olla ihan validi vaihtoehto, mutta toisaalta on myös varsin tyypillistä että ei-insinöörit suhtautuvat varsin vähättelevästi siihen mitä insinööri pystyy tekemään ja mitä ei. Ja ainakin juuri Nokian kohdalla tämä on juuri johtanut siihen jatkuvaan "insinööri-itkuun", vaikka tosiaan tosiasiassa Nokia työllistää valtaisan joukon ei-insinöörejäkin, johtokuntaa myöten.

Eli sikäli olemme samaa mieltä siitä, että kyse ei ole insinööriongelmasta, vaan ehkä tavallaan osatekijänsä voi olla ihan silläkin että Nokian menestysvuosien "lihoittamat" johtajat ovat menettäneet kenties sen motivaationsa tehdä uusia ratkaisuita. Mutta toisaalta Nokia on iso yritys ja työntekijöitten vaihtuminen on käsittääkseni ihan normaalilla tasolla, joten on aina hieman liiankin helppoa esittää yleistäviä selityksiä asioille.
 

Yläpesä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Tässä se suurin ongelma on. Kuten eräs Nokiankin palveluksessa ollut ystäväni totesi, "this is not an engineering problem", viitaten siihen miksi Nokia on jäänyt kaikessa vähän jälkeen. Kaikki osaaminen on ollut talossa jo vaikka kuinka kauan, mutta kun ei management pelaa, niin se ei pelaa. [/I]

Ja samaan hengen vetoon voi jatkaa ettei Nokian ongelma ole myöskään innovaatioissa sillä niitä heillä todellakin riittää kuten jo edellä ja aiemmin on todettu. Ne patentoidutkin innovaatiot vain syystä tai toisesta jäävät hyödyntämättä ja peittyvät muiden asioiden alle. Sitten kun muut notkeammat yhtiöt lyövät itsensä läpi niin Noksu lähtee perään mutta on nykyään säännönmukaisesti kierroksen pari muita jäljessä sovelluksilla jotka heillä jo oli olemassa. Omasta mielestäni kyse on eniten strategisen ajattelun kehnoudesta: mihin panostetaan, mitä lähdetään viemään voimalla eteenpäin, millä näytetään suuntaa muille alan toimijoille.
 

SGD

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ei raha kiekkoa
Suomi on liian putkinäköinen, yhden totuuden maa aivan liian monessa asiassa. Putkinäköisyyttä sitten suositaan Tekesin sun muiden hankkeilla, jotka kumpuaa tyhjistä käsitteistä, kuten "innovaatio" ja niin edelleen. [/I]

Innovaatio ei sinänsä ole tyhjä käsite, sen käyttö pitäisi vain kieltää poliitikoilta. Jos en ihan väärässä ole, Nokiankin menestys perustuu nimenomaan innovaatioihin matkapuhelimissa. Kameran tuonti matkapuhelimeen kuulosti aluksi täysin dorkalta, mutta nykyään se löytyy kaikista vähääkään peruspuhelinta paremmista malleista. Samoin niinkin yksinkertainen asia kuin yhdellä nappulalla navigointi tuli Nokialta oikein tavaramerkkinä. Nyt kun pitikin viedä puhelinominaisuudet mukavakäyttöiseen taskutietokoneeseen, ei Nokia luonnollisesti ole kovin kärkikamaa.

Paikallistuntemuskaan ei aina auta, esimerkkinä vaikka jo aiemmin viittaamani "Jedem das Seine" -kampanja. Muutenhan sen pitäisi olla itsestäänselvää, eihän Nescafekaan maistu samalta kaikissa Euroopan maissa.
 

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens, (Internazionale), Nash&Suns
Nokia jatkaa Applen haastamista, only in Finland ihmisten näkökulmat ovat nettikeskusteluissa lähes yksinomaa Applen puolella ja Nokia nähdään lähinnä katkerana dinosauruksena joka yrittää lakiteitse tehdä sitä mitä ei kännykkäbisneksessä osaa.

Noh, ellei Nokian lakiosasto ole täynnä tunareita niin tapauksien pitäisi sinänsä olla selvät ja aineistoa on vain rauhassa kerätty vuosien ajan ja lakiosasto on jo kouliintunut mm. Qualcomm-tappeluissa. Mutta toisaalta, aina sitä voi epäonnistuakin, joten saa nähdä miten käy. Mitä nyt olen itse näitä patenttiloukkausväitteitä seurannut, niin kyse on aika paljolti siitä että kaikki se mikä tekee iPhonesta iPhonen eikä iPodin on paljolti Nokian ja muitten valmistajien patentoimaa tavaraa ja Apple yrittää nyt vedättää lisenssihintoja alaspäin. Mutta hei, seuraavaksi Jobs lanseeraa iPhone 4G:n missä on ällistyttävänä ominaisuutena puhelinlanka, jolla se liitetään puhelinverkkoon eikä kukaan enää tarvitse mitään turhia langattomia yhteyksiä, syövänhän niistä vain saa.
 
Viimeksi muokattu:

J.Petke

Jäsen
Minua on Nokian luureissa alkanut häiritsemään se, että ne polkevat paikallaan ja pahasti. Nuo halvemmat puhelimet ovat samoja luureja eri kuorissa. Uudet puhelimet tuodaan liian nopeasti markkinoille jolloin ne eivät oikeasti vielä ole valmiita. Ja nyt kun pari valmistajaa ovat ottaneet yllättäen isoa kaulaa juuri sillä alueella missä Nokia oli ennen "se" tekijä niin heille on tullut paniikki ja on alkanut kova jäljittely ja siinäkin ollaan jääty pahasti ihan silkan huolimattomuuden takia. Hirveä kiire tuoda uusia puhelimia markkinoille ja lopulta siinä kärsii kuluttaja ja se lopullinen tuote.

Sen sijaan, että Nokia olisi jatkanut omalla linjallaan ja kehittänyt puhelimen käyttökokemusta numeroiden sijaan olisi varmasti ero nyt paljon pienempi. Niinkuin monen monta kertaa on sanottu, Nokia tekee puhelimia "insinööreiltä insinööreille" kun taas monet muut kehittävät juuri sitä puhelimen käytön mukavuutta. Symbian alkaa olemaan jo auttamatta vanhanaikainen käyttöjärjestelmä ja vaikka uusi versio taitaa olla jo ulkona on siinäkin vielä se sama symbianin tunne joka vaikuttaa jo kaksikymmentä vuotta vanhalta. Kaikki hauskuus puuttuu ja vaikka päälle on yritetty liimata uusia hienoja ominaisuuksia niin alle on silti jäänyt se homehtunut alusta.
 

Johannes

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, jääkiekko.
http://www.taloussanomat.fi/informaatioteknologia/2010/05/28/nokia-n900-floppasi/20107668/12
N900 on myynyt n. 100.000 kpl, on kyllä järkyttävä floppi tosiaan myynnin kannalta. Paljonkohan Nokian hieno, mutta armottoman ylihintainen Booklet 3g on myynyt, siis tämä miniläppäri. Hankin itse kakkoskännykäksi 2730-halpapuhelimen, kun sen sai vaihdossa melkein ilmaiseksi. Yllättävän kykenevä puhelin ollakseen todella halpispuhelin. Karttaohjelman käynnistäminen tosin saa puhelimen muistin aina loppumaan ja se pitää bootata, mutta muuten 2730 on yllättävän näppärä kakkospuhelin.
 

Krupieeri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Detroit Red Wings
N900 on myynyt n. 100.000 kpl.

Todellakin vaatimatonta. Noista varmaan 60-80 000 on nokian työntekijöillä, jos niitä tuohon lukuun lasketaan. Paljonkohan tuota on edes myyty Suomen ulkopuolella? Noita kuitenkin katukuvassa näkee melkein enemmän kuin esim. iPhoneja.

Paljonkohan Nokian hieno, mutta armottoman ylihintainen Booklet 3g on myynyt, siis tämä miniläppäri.

Yks kaveri jutteli, että se olisi Aasiassa ollut pienimuotoinen hitti lähinnä hyvän akkukestonsa vuoksi. Tiedä häntä.
 

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens, (Internazionale), Nash&Suns
Tutkimusyhtiö Gartner on kyllä aika luotettava tietolähde, jonka tutkimusta Taloussanomat siteeraa N900-puhelimen myynnistä.
http://news.yahoo.com/s/nm/20100528/tc_nm/us_nokia_n900

Niinno, mutta jos Gartnerkin on pielessä niin eipä se siteeraus paljoa auta

Engadget onkin jo editoinut omaa uutistaan, vaikka otsikko onkin yhä vanha.
http://www.engadget.com/2010/05/28/nokia-sells-just-100-000-n900s-after-first-five-months-so/

Mihin sitten pitäisi luottaa, se onkin hyvä kysymys.
Mutta olennaista on kyllä se, että vaikka iPhone yms. myykin kuin häkä, niin eipä nyt jumalaiselle googlepuhelimella (Nexus one) ole ollut aivan sellaista menestystä kuin paatuneimmat Nokiavihaajat olisivat toivoneet. Eli kenties ehkä enemmänkin noitten vähemmän käyttäjäystävällisten hakkeripuhelinten myyntejä ei pitäisikään verrata iPhoneen tms.
http://www.engadget.com/2010/03/17/google-issues-statement-on-nexus-one-sales-touts-android-market/
 

palle fontän

Jäsen
Suosikkijoukkue
RDS
http://www.taloussanomat.fi/informaatioteknologia/2010/05/28/nokia-n900-floppasi/20107668/12[/url]
N900 on myynyt n. 100.000 kpl, on kyllä järkyttävä floppi tosiaan myynnin kannalta.

Tuohan oli alkurysäyksen jälkeen pitkään lopussa melkein kaikkialta, joten tuskin Nokia on omiin odotuksiinsa pettynyt. Laite on kuitenkin pääasiassa marginaaliselle käyttäjäryhmälle suunnattu, ja Nokia ei näytä tekevän kovin paljon duunia tuon laitteen tukemisen eteen. Ei tue Ovi Suitea, ei navigointia, Nokia ei tee MMS:ää. Viesti on aika selkeä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös