Palm päätyi lopulta HP:n syliin, välillä huhuttiin esim. Nokian ostavan Palmin. Hintalappu oli $1.2 miljardia. http://www.cnbc.com/id/36832774
Palm päätyi lopulta HP:n syliin, välillä huhuttiin esim. Nokian ostavan Palmin. Hintalappu oli $1.2 miljardia.
OPK on tiukilla, kun Nokian suunta ei ole kääntynyt nousuun ja lupaukset ovat jääneet lunastamatta, esim. jenkkimarkkinoilla ja älypuhelimissa.
Jotenkin voi kuvitella, että NSN-kuvio oli loppujen lopuksi looginen.Eihän tuo tavallaan mikään yllätys ole. Amerikan ongelmat alkoivat jo aikanaan Motorolan RAZRin aikoihin ja suunta on ollut tasaisesti alaspäin. Hyvällä syyllä voi kysyä ovatko lukuisat organisaatiomuutokset ja esimerkiksi verkkoliiketoiminnan siirtäminen työläässä prosessissa NSN:lle vieneet terää.
Uudessa Suomessa Esko Aho kritisoi puheita "uudesta Nokiasta".
Ja täysin aiheesta. Puheet uudesta Nokiasta kuvaavat todella hyvin suomalaisten asennetta talouskasvun nopeuttamista kohtaan.
Tekesin nimisestä virtahevosta olohuoneessa voisikin kirjoittaa pitempään, mutta taidan tyytyä viittaamaan Lauri Gröhnin vihaisiin, mutta totuuden ympärillä liikkuviin blogipurkauksiin Herlinin mediassa.
Niin, jos "ihan ok" tarkoittaa samaa kuin "myydään enemmän puhelimia kuin kolme seuraavaksi suurinta yhteensä".Halvemmissa älypuhelimissa Nokian kilpailukyky on ihan ok ja samoin tavallisissa karvalakki-kännyköissä, jotka riittävät puhelimiksi suurimmalle osalle kuluttajista jatkossakin.
Niin, jos "ihan ok" tarkoittaa samaa kuin "myydään enemmän puhelimia kuin kolme seuraavaksi suurinta yhteensä".
Suomalaisten osaaminen tuotteiden kaupallistamisessa on järkyttävän huonolla tasolla. Hyvääkään innovaatiota ei saada kunnolla markkinoille.
Otetaanpa muutama esimerkki, jotka eivät sinällään liity pelkästään Nokiaan, vaan yleisimmin aika moneen muuhunkin yritykseen. Kun myymme tuotetta X vaikkapa Kiinassa, niin suomalaisyritykselle on "selvää", että sitä ei osaa myydä kukaan muu kuin insinööri tai kaupallisen alan käynyt. Kun kuitenkin kulttuurintuntemus on kaiken a ja o, niin juuri hieman laaja-alaisempi ja klassisessa sivistyneisyyden mielessä marinoitunut henkilö olisi ilmeisen paljon parempi valinta. Ei toki aina, mutta usein. Tässä voidaan nimittäin esittää sellainen kysymys, että kumman ihminen oppii helpommin: kulttuurintuntemuksen viitekehyksen vai pinnallisen tiedon myytävästä tuotteesta? Suomalaisyritysten, mukaan lukien Nokian, mielestä ensin mainitun.
Vielä kerran, this is not an engineering problem.
Tässä se suurin ongelma on. Kuten eräs Nokiankin palveluksessa ollut ystäväni totesi, "this is not an engineering problem", viitaten siihen miksi Nokia on jäänyt kaikessa vähän jälkeen. Kaikki osaaminen on ollut talossa jo vaikka kuinka kauan, mutta kun ei management pelaa, niin se ei pelaa. [/I]
Suomi on liian putkinäköinen, yhden totuuden maa aivan liian monessa asiassa. Putkinäköisyyttä sitten suositaan Tekesin sun muiden hankkeilla, jotka kumpuaa tyhjistä käsitteistä, kuten "innovaatio" ja niin edelleen. [/I]
Tuo uutinenhan oli kyllä täysi ankka. Nokian ulostulon mukaan N900 myi yli 100 000 jo ensimäisen viiden viikon aikana.http://www.taloussanomat.fi/informaatioteknologia/2010/05/28/nokia-n900-floppasi/20107668/12
N900 on myynyt n. 100.000 kpl, on kyllä järkyttävä floppi tosiaan myynnin kannalta.
N900 on myynyt n. 100.000 kpl.
Paljonkohan Nokian hieno, mutta armottoman ylihintainen Booklet 3g on myynyt, siis tämä miniläppäri.
Tutkimusyhtiö Gartner on kyllä aika luotettava tietolähde, jonka tutkimusta Taloussanomat siteeraa N900-puhelimen myynnistä.
http://news.yahoo.com/s/nm/20100528/tc_nm/us_nokia_n900
http://www.taloussanomat.fi/informaatioteknologia/2010/05/28/nokia-n900-floppasi/20107668/12[/url]
N900 on myynyt n. 100.000 kpl, on kyllä järkyttävä floppi tosiaan myynnin kannalta.