No räppäänkö minä, no räppää vaan...

  • 12 612
  • 210

finnishninja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Gunnilse IF
Minusta on huvittavaa...

.. ja varmasti myös "oikeista" rappareista nähdä, miten ympäri maailmaa heitä yritetään apinoida. Ajattele rapparia, joka huastaa savvoo, tae kyssyy ookko nää oolusta?
Saman voisi sanoa monesta muustakin ihanteesta. Esim. Natsi Kainuusta, saatananpalvoja Laihialta tai rasisti Yllästunturilta... Alan tosi fanaatikko ei varmasti voi nauramatta hommaa katsoa...:D
 

Euro71

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, olosuhdesyistä HIFK
Finnishninja: "Ajattele rapparia, joka huastaa savvoo, tae kyssyy ookko nää oolusta?"

Näin sen pitäisi mennä. Sitten, kun tällaisen voi tehdä vakavalla naamalla, rapista on lähtenyt ylimääräinen asenne ja jäljelle on jäänyt se, mitä se on.

MikeM: "Teesini on, että rap-musiikki on mustaa musiikkia, jota mustat ihmiset tekevät pieteetillä..."

Minun teesini on se, että rap on yksi musiikin alalajeista eikä esittäjällä pitäisi olla merkitystä.

MikeM: "Markoolio ei siis ole rap-musiikkia."

Itse lasken rap-musiikiksi (tai sen johdannaiseksi) mm. RATM:n, joten tod. näk. joudun laskemaan myös Markoolion räppäriksi (vaikken ole kaverilta koskaan mitään kuullutkaan). Ymmärrän toki, että alan harrastajalle rap ja hip hop on jakautunut varsin moneen eri alalajiin ja tyylipuhtaita jonkin alalajin esittäjiä on vähän, mutta kyllähän samalla tavalla moni muukin musiikkilaji on melkoisen jakautunut - tai oikeammin, mikä tahansa taiteenlaji.

MikeM: "...markoolion ja fintelligensin tapaiset tyypit ainoastaan apinoivat hip hopia pukeutumisellaan ja maneereillaan ilman sen kummempaa sanomaa."

Näinpä. Allekirjoitan täysin. Myös monen muun kuin rap-artistien suhteen.

Yläpesä: "Kaikkein taitavimmat ja osaavimmat jättävät liian tavaran ja vauhdin pois ja pelkistävät."

Mutta sanotaan sillä tavalla, että vasta osatessaan soittaa myös "liikaa" tavaraa "liialla" vauhdilla. Et voi jättää pois jotain sellaista, mitä et ole koskaan osannutkaan... Kyllä esimerkiksi Steve Vai ja Stevie Ray Vaughan pelkistävät biisejään, mutta muistavat kyllä aika usein esitellä myös sellaisia vaikeasti hallittavia tekniikoita, joista tavallinen "sumusormi" pystyy lähinnä näkemään märkiä unia... :-)

Tyylillä voi tehdä sekä täyttä että pelkistettyä tavaraa, mutta jos pelkistämisen syy on se, ettei osaa, niin harvoin onnistuu - poikkeuksiakin varmasti löytyy.

Yläpesä: "On sanottu että kolmisointubluesia höyläävät kahdenlaiset soittajat: ne jotka eivät vielä osaa mitään muuta ja ne jotka osaavat jo kaiken."

Erittäin hyvin sanottu.

Yläpesä: "Nopeuden ylistäminen kitaran kohdalla ei ehkä tunnu itsestäänselvältä typeryydeltä..."

Koska se ei ole sitä. Kaiken lähtökohta on kuitenkin vankka välineen hallinta eli käden motoriikka.

Yläpesä: "...mutta jos saman periaatteen ulottaa rumpaliin (olipa se ultranopea)..."

Myös rumpali "mittauttaa" tekniikkansa toimivuutta nopeudella. Kyllä jokainen rumpali jossain vaiheessa kehityskaarta alkaa kokeilemaan, kuinka monta basarin iskua minuuttiin tarvitaan, että sekoaa rytmistä.

Yläpesä: "...tai vokalistiin (se lausui niin nopeasti etten saanut mitään selvää - sen täytyy olla maailman paras!) niin pitäisi aueta ajatuksen mahdottomuus."

Vokalisti "mittauttaa" tekniikkaansa yleensä sillä, kuinka korkealle ja matalalle pääsee. Tokihan suun "käyntinopeudella" on jonkin verran merkitystä, jotta pystyy tarvittaessa suoltamaan lyriikkaa ulos ilman että kieli nyrjähtää.

Nopeus tai ääniala ei automaattisesti tietenkään tarkoita tyylikästä, mutta teknisesti hallittua se tarkoittaa aina ja joka tapauksessa se tarkoittaa sitä, että toteutuksessa ei tarvitse tehdä kompromisseja. Harvoin kuuntelen jotain biisiä vain sen takia, että se on teknisesti hyvin soitettu (nopeasti tai laajalla äänialueella), mutta yleensä tämmöinen biisi kolisee muutenkin.

Puhdasta raiskausta ja kuolemaan tuomittavaa on sitten se, että tehdään coveri jostain sellaisesta biisistä, johon oma tekniikka tai tyylitaju ei riitä. Itkettää ja vihastuttaa kuunnella sen yhden räppärin monotonista versiota siitä Jimmy Pagen "Come With Me" -biisistä.

BTW, Britney Spears näyttää osoittavan sen verran tyylitajua, että on ottanut coverikseen "I Love Rock'n'Roll" -biisin ja jättänyt sen vieläpä alkuperäiseen muotoonsa (paitsi että kitara taustalla on äärimmäisen vaimea). Vahinko vaan, että Britneyltä puuttuu äänestä potku... Ehkä siksi biisissä on melko korostunut rumpu.
 
Viimeksi muokattu:

Timi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit - Schalke 04
Viestin lähetti Socrates
Asiahan on niin että Avaimen isä on miljonääri ja Avain on asunut käsittääkseni suurimmanosan nuoruuttaan Kulosaaressa eikä suinkaan surullisen kuuluisassa Roihuvuoressa, varmasti sieläkin ollut asunto mutta ei mikään 'slummin' kasvatti, ja niin Helsingin ulkopuolella asuville, Kulosaarihan on tunnetusti niitä Helsingin halvimpia alueita[älä huomaa sarkasmia]).


No Kulosaari ja Roihuvuori ovat nyt aivan vierekkäin, joten kyllä Avain on voinut viettää nuoruutensa ihan hyvin Roihuvuoressa ja ainakin tekstistä saa sen kuvan, että hän on pienestä nassikasta lähtien pyörinyt näissä Roihikan piireissä. En tiedä sitten onko näin, mulle se on loppujen lopuksi aivan sama. Suomessa kun ei tosi slummia ole edes olemassakaan.

Avain on noin 20 vuotias ja ei todellakaan voi olla täysin perillä mitä hipit olivat tai mitä oli totaalinen totaalinen kommunismi.


Pitääkö olla itse olla ollut hippi tai elää Neuvostoliitossa, jotta voi ymmärtää mitä se tosiasiassa on? Eikö näistä asiasta ole voinut lukea, keskustella ja oppia siten?
 

Timi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit - Schalke 04
Vielä suomirapista

En tiedä oletteko te huomanneet tätä seikkaa, mutta minua tuossa suomirapissa häiritsee eniten se, että välillä tekstejä lukiessa tai kuunnellessa tuntuu, että on menty sieltä missä aita on matalin. Eli jos ei keksitä riimiä niin sitten keskitään joku uusi sana joka sitten rimmaakin kivasti. Englannista otetaan surutta sanoja ja väännetään ne sitten muka-suomalaiseen muotoon.

Tämä häiritsee minua etenkin siksi, että jos rap-artistin pitäisi olla hyvä käyttämään sanansäilää niin silloin hän ei mielestäni osaa hommaansa. Kyllähän kuka tahansa pystyy tekemään tuolla tavalla riimejä.

Hei mä voin klääshiä sun ääshiä,
mut onks sulla stääshiä tai määshiä...

Esim. täällä jo paljon pohditun Avaimen avausraidalla

kaikki muka kunnos, yritetää nuorii brainwashaa
systeemi fronttaa, pistää vasemmiston konttaa
...
Simo meiän koulust on linnas mielipide vanki
muka ilman koulutust ei oo elämällä spraissii
pitäs ylös nostaa housut ja muuta oikeistoschaissee

Ja tätä jatkuu useiden eri rappareiden kipaleissa. Ehkä tämä on sitten vain niin hemmetin coolia, mutta minusta se kuulostaa lähinnä typerältä.
 

finnishninja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Gunnilse IF
Re: Vielä suomirapista

Viestin lähetti Timi
En tiedä oletteko te huomanneet tätä seikkaa, mutta minua tuossa suomirapissa häiritsee eniten se, että välillä tekstejä lukiessa tai kuunnellessa tuntuu, että on menty sieltä missä aita on matalin. Eli jos ei keksitä riimiä niin sitten keskitään joku uusi sana joka sitten rimmaakin kivasti. Englannista otetaan surutta sanoja ja väännetään ne sitten muka-suomalaiseen muotoon.

Tämä häiritsee minua etenkin siksi, että jos rap-artistin pitäisi olla hyvä käyttämään sanansäilää niin silloin hän ei mielestäni osaa hommaansa. Kyllähän kuka tahansa pystyy tekemään tuolla tavalla riimejä.

Hei mä voin klääshiä sun ääshiä,
mut onks sulla stääshiä tai määshiä...

Esim. täällä jo paljon pohditun Avaimen avausraidalla

kaikki muka kunnos, yritetää nuorii brainwashaa
systeemi fronttaa, pistää vasemmiston konttaa
...
Simo meiän koulust on linnas mielipide vanki
muka ilman koulutust ei oo elämällä spraissii
pitäs ylös nostaa housut ja muuta oikeistoschaissee

Ja tätä jatkuu useiden eri rappareiden kipaleissa. Ehkä tämä on sitten vain niin hemmetin coolia, mutta minusta se kuulostaa lähinnä typerältä.

Allekirjoitan!
Minä koen tälläiset sanoitukset mitäänsanomattomaksi sekoiluksi. Jos joku voi väittää että tälläisissä sanoituksissa on sanomaa, niin voi huoletta kysyä: "Mitä hän haluaa sanoa?".

Suomessa ei ole slummia ja vaikka voisikin osoittaa asuneensa suomalaisessa slummissa, niin eikai se tee kenestäkään "aitoa" rapparia.
 

vilpertti

Jäsen
Suosikkijoukkue
San Jose Chokes
Aito räppäri on siis asunut ja mieluiten syntynytkin slummissa? Huoh, ilmankos ei räppi maistu. Ensin lokeroidaan hyvä osa pois ja sen jälkeen kuunnellaan paskaa ja sanotaan että pahaa on. Kokeilitko jo Deltronia? :)
 

Fläppis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Viestin lähetti Timi
En tiedä oletteko te huomanneet tätä seikkaa, mutta minua tuossa suomirapissa häiritsee eniten se, että välillä tekstejä lukiessa tai kuunnellessa tuntuu, että on menty sieltä missä aita on matalin. Eli jos ei keksitä riimiä niin sitten keskitään joku uusi sana joka sitten rimmaakin kivasti. Englannista otetaan surutta sanoja ja väännetään ne sitten muka-suomalaiseen muotoon.

Eiköhän tämä kuulu "skenen" piiriin. Eli en usko, että näitä sanoja keksitään pelkästään riimien soveltamiseksi, vaan kuuluu ks. henkilöiden puhekieleen/elämäntyyliin. En tiedä onko se sitten vaikea ymmärtää, että suomalaisillakin artisteilla on jotain taustaa musiikilleen, eikä sitä ole vain yhtäkkiä alettu parikymppisenä vääntää räppiä. Eiköhän aika moni (ainakin) helsinkiläisistä rappareista ole myös skedeillyt pienempinä, sekä harrastanut graffiteja, joiden kautta omaakin "kulttuuria" (väärä sana, mutta en keksi millään parempaa, tarkoitan ikäänkuin yhteisön muodostamaa tapaa käyttäytyä) on vuosien saatossa kehittynyt.

Viestin lähetti Timi
Tämä häiritsee minua etenkin siksi, että jos rap-artistin pitäisi olla hyvä käyttämään sanansäilää niin silloin hän ei mielestäni osaa hommaansa. Kyllähän kuka tahansa pystyy tekemään tuolla tavalla riimejä.

Tämä "kyllähän kuka tahansa pystyy tekemään riimejä" kiertää monien puheissa tälläkin palstalla. Aika naurettava väite kokonaisuudessaan. En jaksa ruveta asiasta vääntämään kättä, mutta olisin todella iloinen, jos joku voisi tehdä tällaisen äänitteen ja lähettää sen minulle kuunneltavaksi. Tuo väite on aivan yhtä tuulesta temmattu kuin vastaava kohdistettuna rockiin/metalliin/iskelmään ym.

Ja Timi, muista että lainasit helsinkiläistä artistia, joten asiaan kuuluvaa slangia esiintyy. Jos et ole kuunnellut, niin kuuntele Tulenkantajien biisejä. Sieltä löydät myös slangisanastoa, tosin tällä kertaa "pohjoisen" rolloslangia, eli Rovaniemen vaikutteita. Asuinpaikka tuo musiikkiin vahvat vaikutteet ja näin sen pitää ollakkin.
 

Fläppis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Viestin lähetti finnishninja

Suomessa ei ole slummia ja vaikka voisikin osoittaa asuneensa suomalaisessa slummissa, niin eikai se tee kenestäkään "aitoa" rapparia.

Niin, Suomessa ei taida varsinaista slummia olla, mutta en ole kenenkään suomalaisen rapparin kuullut väittävän, että asuisi slummissa. Useiden artistien olen sen sijaan kuullut mainitsevan lähiöt (lähinne ne pahamaineiset, joissa esim. rikollisuus on korkealla), joita Suomesta löytyy ja niiden ongelmia. Eiköhän aidon rapparin tee se, että löytyy mielipiteitä ja osaa ne tuoda ne uskottavassa muodossa kuulijoiden/kuulijan (eikö yksikin kuuntelija ole jo musiikin leviämistä) tietoon. Ei tietenkään slummissa asuminen tee kenestäkään "aitoa" rapparia.
 

Timi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit - Schalke 04
Viestin lähetti Fläppis
Eiköhän tämä kuulu "skenen" piiriin. Eli en usko, että näitä sanoja keksitään pelkästään riimien soveltamiseksi, vaan kuuluu ks. henkilöiden puhekieleen/elämäntyyliin. En tiedä onko se sitten vaikea ymmärtää, että suomalaisillakin artisteilla on jotain taustaa musiikilleen, eikä sitä ole vain yhtäkkiä alettu parikymppisenä vääntää räppiä. Eiköhän aika moni (ainakin) helsinkiläisistä rappareista ole myös skedeillyt pienempinä, sekä harrastanut graffiteja, joiden kautta omaakin "kulttuuria" (väärä sana, mutta en keksi millään parempaa, tarkoitan ikäänkuin yhteisön muodostamaa tapaa käyttäytyä) on vuosien saatossa kehittynyt.


Varmasti rappareilla on oma alakulttuurinsa, jossa on omia sanoja, joita sitten käytetään noissa biiseissä, mutta minulla on sellainen kuva, että tuskin kaikkia noita sanoja käytetään, mitä heidän biiseissään esiintyy. Sen vuoksi minulla on myös kuva, että niillä yritetään korvata sitä, että ei keksitä kunnon riimejä. Minusta todella hyvää "sanaseppoa" ei ole vielä tullut vastaan Palefacea lukuunottamatta, mutta toisaalta, en kuuntele juurikaan suomirappia, joten voihan se olla, että en ole yksinkertaisesti tietoinen jostain suuresta rapparista.

Tämä "kyllähän kuka tahansa pystyy tekemään riimejä" kiertää monien puheissa tälläkin palstalla. Aika naurettava väite kokonaisuudessaan. En jaksa ruveta asiasta vääntämään kättä, mutta olisin todella iloinen, jos joku voisi tehdä tällaisen äänitteen ja lähettää sen minulle kuunneltavaksi.


Tarkoituksellani ei ollutkaan väittää, että kuka tahansa pystyisi tekemään hyvää rap-musiikkia. Tarkoituksenani oli nimenomaan tuoda esille sitä, että riimejä pystyy kuka tahansa tekemään jos vääntää aivan uusia sanoja.

Ja Timi, muista että lainasit helsinkiläistä artistia, joten asiaan kuuluvaa slangia esiintyy.

No saattaahan tuo olla jotain skene-juttua, mutta olen siis ihan helsinkiläinen itsekin, mutta enpä ole kenenkään kuullut esim. puhuvan brainwashaamisesta jne. Tuollainen kuuloistaisi mielestäni puhekielessä lähinnä typerältä.
 

Yläpesä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Viestin lähetti rapster
Yläpesä: Mitä jollain musiikkisuuntauksella (annetaan eteen vaikka liian laaja esimerkki rock) on saatu yhteiskunnassa aikaan, mitä rapin tai vaikka punkin avulla ei ole? Mitä pitäisi/olisi pitänyt? Oletko sittenkin vain katkera siitä, ettet saanut itse nuoruudessasi mitään aikaan?

Oikeastaan et ansaitsisi mitään vastausta, koska rikot perussääntöä "Alä lähde arvailemaan toisen päänsisäisiä taustoja, vaikket keksisikään mitään todellista argumenttia itse keskusteluun".
Luetun ymmärtämiseen on kurssejakin tarjolla. Minä olen varmaankin viimeinen ihminen tällä mantereella, joka toivoo miltään musiikkisuuntaukselta aikaansaamista yhteiskunnassa. Odotan musiikilta musiikkia, en sanoja. Sanoja voi kirjoittaa, tekstejä voi lähettää lehtiin. Jos haluaa vaikuttaa, voi ottaa yhteyttä kansanedustajaansa. Jos haluaa tehdä historiaan jäävää proosaa, voi julkaista teoksensa. Jos haluaa saada aikaan muutoksen, voi perustaa toimintaan tähtäävän yhdistyksen. Jne. Kantaaottava X (vaihda tilalle rok, räp, mitävaan) on epäsikiö, egotrippi, laskelmoitu myyntikikka, jolla ei ole paljoa tekemistä musiikin kanssa. Jos jotain musiikkilajia ei voi kuunnella instrumentaaliversiona tai swahilinkielellä ilman että nautinto kärsii, se ei ole musiikkia. Suuri suu ja pienet kädet on sietämätön yhtälö. Act - don´t speak. Ehkä tästäkin voit (?) päätellä että itse olen toiminut.

Yo, peace nigga.
 

vilpertti

Jäsen
Suosikkijoukkue
San Jose Chokes
Uhh, eli jos musiikki perustuu vokaaleille se ei ole musiikkia? Voisin melkein alkaa nauramaan jos en olisi jo kyllästynyt tähän...
 

Fläppis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Viestin lähetti Timi

Varmasti rappareilla on oma alakulttuurinsa, jossa on omia sanoja, joita sitten käytetään noissa biiseissä, mutta minulla on sellainen kuva, että tuskin kaikkia noita sanoja käytetään, mitä heidän biiseissään esiintyy. Sen vuoksi minulla on myös kuva, että niillä yritetään korvata sitä, että ei keksitä kunnon riimejä.

No, minulla on taas semmoinen kuva, että suurinta osaa biiseissä olevista sanoista käytetään puheessakin, mutta tämähän pitäisi kysyä itse artisteilta. Kuitenkin tuntuu hiukan oudolta tämä keskustelu. Käyttääkö esim. Yrjänä samoja termejä puhekielessään, mitä CMX:n biiseissä?

Viestin lähetti Timi
Tarkoituksellani ei ollutkaan väittää, että kuka tahansa pystyisi tekemään hyvää rap-musiikkia. Tarkoituksenani oli nimenomaan tuoda esille sitä, että riimejä pystyy kuka tahansa tekemään jos vääntää aivan uusia sanoja.

Pahoittelen, tartuin tuohon liian helposti ja erehdyin olettamaan että tarkoitit riimien teolla koko biisintekoprosessia.

Viestin lähetti Timi
No saattaahan tuo olla jotain skene-juttua, mutta olen siis ihan helsinkiläinen itsekin, mutta enpä ole kenenkään kuullut esim. puhuvan brainwashaamisesta jne. Tuollainen kuuloistaisi mielestäni puhekielessä lähinnä typerältä. [/B]

Joo, tuon helsinkiläisyytesi päättelin jo tuosta kannattamastasi joukkueesta, enkä siis epäillyt, että et ymmärrä tuota slangijuttua, koska tulet muualta ;) Itsekkin olen kotoisin Lahdesta (itseasiassa Hollolasta), tosin asun kyllä Helsingissä.

Varmasti kuullostaisikin normaalissa puhekielessä tuo brainwashaaminen hölmöltä, mutta biisissä se kuullostaa mielestäni jo riiminkin perusteella sopivammalta kuin aivopestä ja silti sama asia välittyy, eikö?
 

Fläppis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Viestin lähetti Yläpesä


Minä olen varmaankin viimeinen ihminen tällä mantereella, joka toivoo miltään musiikkisuuntaukselta aikaansaamista yhteiskunnassa. Odotan musiikilta musiikkia, en sanoja. Sanoja voi kirjoittaa, tekstejä voi lähettää lehtiin. Jos haluaa vaikuttaa, voi ottaa yhteyttä kansanedustajaansa. Jos haluaa tehdä historiaan jäävää proosaa, voi julkaista teoksensa. Jos haluaa saada aikaan muutoksen, voi perustaa toimintaan tähtäävän yhdistyksen. Jne. Kantaaottava X (vaihda tilalle rok, räp, mitävaan) on epäsikiö, egotrippi, laskelmoitu myyntikikka, jolla ei ole paljoa tekemistä musiikin kanssa. Jos jotain musiikkilajia ei voi kuunnella instrumentaaliversiona tai swahilinkielellä ilman että nautinto kärsii, se ei ole musiikkia. Suuri suu ja pienet kädet on sietämätön yhtälö. Act - don´t speak. Ehkä tästäkin voit (?) päätellä että itse olen toiminut.

Yo, peace nigga.

Jaahas, nyt täytyy koittaa pysyä rauhallisena, tämä mielipide ei voisi olla kauempana omastani.

Pelottavaa ajatella, että suuri osa ihmisistä ajattelesi noin. Tämän takia maailma on täyttymässä Britney Spearseilla ym, pelkkää viihdettä...

Viestin lähetti Yläpesä

Kantaaottava X (vaihda tilalle rok, räp, mitävaan) on epäsikiö, egotrippi, laskelmoitu myyntikikka, jolla ei ole paljoa tekemistä musiikin kanssa

Et voi olla tosissasi. Nimenomaan tuo kantaaottava X taistelee kaikkea tuota vastaan. Esimerkki: Britney Spears, kantaaottava
-> ei, laskelmoitu myyntikikka -> kyllä ; Avain (otetaan nyt tämä, koska on ollut esillä), kantaaottava -> kyllä, laskelmoitu myyntikikka -> ei millään. Aika kärjistetty esimerkki, mutta ymmärrät varmasti ;) Suoraan sanoen, en ole kuullut heikompaa mielipidettä täällä pitkään aikaan.

Viestin lähetti Yläpesä

Jos jotain musiikkilajia ei voi kuunnella instrumentaaliversiona tai swahilinkielellä ilman että nautinto kärsii, se ei ole musiikkia.

Unohtuiko jostain välistä sana "mielestäni" vai oletko päättänyt tämän meidän kaikkien puolesta??

Toi oli muuten hyvä, että "Jos haluat vaikuttaa, voi ottaa yhteyttä kansanedustajaansa". Olet varmasti halunnut vaikuttaa, mutta oletko tehnyt sen tätä kautta?
 

finnishninja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Gunnilse IF
Viestin lähetti vilpertti
Aito räppäri on siis asunut ja mieluiten syntynytkin slummissa? Huoh, ilmankos ei räppi maistu. Ensin lokeroidaan hyvä osa pois ja sen jälkeen kuunnellaan paskaa ja sanotaan että pahaa on. Kokeilitko jo Deltronia? :)

Kommenttini oli enemmän kysymys kuin toteamus.

En ole ennättänyt kokeilemaan, mutta tulen tekemään sen:)
 

Timi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit - Schalke 04
Viestin lähetti Fläppis
No, minulla on taas semmoinen kuva, että suurinta osaa biiseissä olevista sanoista käytetään puheessakin, mutta tämähän pitäisi kysyä itse artisteilta. Kuitenkin tuntuu hiukan oudolta tämä keskustelu. Käyttääkö esim. Yrjänä samoja termejä puhekielessään, mitä CMX:n biiseissä?


Minun väitteeni perustuivat täysin minun näkemykseeni tuosta asiasta eli en ole keskustellut aiheesta kenenkään rap-artistin kanssa. Olisi muuten mielenkiintoista saada heidänkin näkemystään tästä aiheesta paremmin esille. Esim. joskus aikoinaan Jyrkissä oli Suomirap-spesiaali, jossa artistit olivat kertomassa hip hopista jne. ja sitä oli ihan mielenkiintoista seurata, vaikka en kaikkien heidän musiikista pidä. Esim. Palefacelle tuo kaikki tuntuu todella olevan elämäntyyli.

Mitä CMX:ään tulee niin mielestäni ero on siinä, että CMX:n biiseissä teksti ei ole niin painavassa asemassa kuin se rapissa on. Tämän vuoksi tulee kiinnitettyä enemmän huomiota rapin teksteihin ja riimeihin.

Varmasti kuullostaisikin normaalissa puhekielessä tuo brainwashaaminen hölmöltä, mutta biisissä se kuullostaa mielestäni jo riiminkin perusteella sopivammalta kuin aivopestä ja silti sama asia välittyy, eikö?

Toisaalta kyllä, mutta tarkoitukseni oli tuoda esille juuri sitä, että minun mielestäni todellinen riimintekijä pystyisi luomaan tekstit käyttämättä tuollaisia termejä. Toisaalta ei tällä nyt suurempaa merkitystä ole, minun pikkumaisuuttani ehkä :D
 

Timi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit - Schalke 04
Viestin lähetti Fläppis
Et voi olla tosissasi. Nimenomaan tuo kantaaottava X taistelee kaikkea tuota vastaan. Esimerkki: Britney Spears, kantaaottava -> ei, laskelmoitu myyntikikka -> kyllä ; Avain (otetaan nyt tämä, koska on ollut esillä), kantaaottava -> kyllä, laskelmoitu myyntikikka -> ei millään. Aika kärjistetty esimerkki, mutta ymmärrät varmasti ;) Suoraan sanoen, en ole kuullut heikompaa mielipidettä täällä pitkään aikaan.

Olisi mielenkiintoista tietää kuinka pitkälle nämä kantaaottava tekstit suodatetaan jonkunlaisen filtterin läpi, jossa tietyt tekstit karsitaan pois. Eli onko levy-yhtiöillä valtaa karsia tekstejä artistien biiseistä? Minkä levy-yhtiön alla muuten esim. Avain on? Mielenkiintoinen ristiriita tuollaisissa kapitalmismin vastaisissa biiseissä on se, että levyjen levitys on kuitenkin kapitalismin luoman järjestelmän varassa.
 

finnishninja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Gunnilse IF
Tuli vaan Britneystä mieleen...

Minulla on kotona stereot kylpyhuoneessa. Kuulin siellä ensimmäisen kerran Anastacian "Out of love" kappaleen. Pidin siitä ja luulin että hän on tummaihoinen laulajatar. Sen jälkeen kuulin usein kappaleen.

Viime viikolla radiossa soi taas Anastaciaa aamulla. Hyppäsin autoon ja painoin radion päälle. Anastacia... vaihdoin kanavaa... räppiä... panin radion kiinni.

Lounas. Hyppäsimme autoon. Radio auki, Anastaciaa... Ravintelissa... Anastaciaa...

Kotona avasin television. MTV... juuri niin.. Anastaciaa... Sen jälkeen alkoi jalkapallo-ottelu. Kaikki tietävät musiikin...

Tänään mietin: Jos saisin valita, kummastako haluasin päästä ikuisiksi ajoiksi, Anastaciasta vai räpistä? Molemmat nostavat niskakarvoja. Ja juuri kun Cher alkoi hiljenemään.. melkoisia noita-akkoja molemmat!
 

D2

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Olisi mielenkiintoista tietää kuinka pitkälle nämä kantaaottava tekstit suodatetaan jonkunlaisen filtterin läpi, jossa tietyt tekstit karsitaan pois. Eli onko levy-yhtiöillä valtaa karsia tekstejä artistien biiseistä? Minkä levy-yhtiön alla muuten esim. Avain on? Mielenkiintoinen ristiriita tuollaisissa kapitalmismin vastaisissa biiseissä on se, että levyjen levitys on kuitenkin kapitalismin luoman järjestelmän varassa.

Avain on Warner Musicilla. Haastatteluiden mukaan Avain on mennyt ylikansalliselle levy-yhtiölle vain sillä ehdolla, että mitään ei "suodateta" pois. Sinäänsä kyllä outoa, että Warner antaa artistinsa haukkua levy-yhtiön työntekijöitä "pedofiiliksi" ja toivoa erinäisten poliitikkojen kuolemaa. Kaipa sitten rahaa tulee niin hyvin, että ei ole valittamista.
 

Euro71

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, olosuhdesyistä HIFK
Fläppis: "Varmasti kuullostaisikin normaalissa puhekielessä tuo brainwashaaminen hölmöltä, mutta biisissä se kuullostaa mielestäni jo riiminkin perusteella sopivammalta kuin aivopestä ja silti sama asia välittyy, eikö?"

Onpas perin herkkäviritteistä riimittelyä - jos pureskelee mielessään sanoja "aivopestä" ja "brainwashata", niin kyllä ainakin itselläni herää sanoista erilaiset fiilikset...

Vastaamatta mihinkään aikaisempaan erityisesti, niin ovathan nuo kuulemieni ja lukemieni suomalais-räppäreiden sanoitukset täyttä paskaa (ulkomaanelävistä en osaa sanoa, koska en ole koskaan jaksanut heidän sanomisistaan välittää - paitsi jos RATM luetaan rap-bändiksi). Asia voi olla aito, hyvä jne. jne., mutta sanoituksiltaan suurin piirtein oksennettu kerralla ulos se, mitä on päässä sattunut liikkumaan - jos siellä nyt on mitään liikkunut.

EDIT: Niin, pidin itse ennen trash-taiteesta ja osasta pidän vieläkin (sellaisista, joissa oikeasti näkyy asennetta ja näkemystä), mutta suurimman osan ajasta mulla on silmissä ja korvissa kakkafiltterit päällä.

Toisekseen, vastaamatta erikseen mihinkään aikaisempaan viestiin, niin kuka oikeasti on sitä mieltä, että rap-biisin (mallia Fintelligens, Tulenkantajat ja Petri Nygård sillä perusteella, mitä olen muutaman kuullut) tekeminen on vaikeaa, verrattuna nimittäin moneen muuhun musiikin lajiin? Hyvän biisin tekeminen mihin tahansa lajiin on tietysti aina vaikeaa, samoin hittibiisin tekeminen, muutenhan me oltaisiin kaikki maailmankuuluja artisteja.
 
Viimeksi muokattu:

rapster

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Kolarin Turmio
Viestin lähetti Timi


Olisi mielenkiintoista tietää kuinka pitkälle nämä kantaaottava tekstit suodatetaan jonkunlaisen filtterin läpi, jossa tietyt tekstit karsitaan pois. Eli onko levy-yhtiöillä valtaa karsia tekstejä artistien biiseistä? Minkä levy-yhtiön alla muuten esim. Avain on? Mielenkiintoinen ristiriita tuollaisissa kapitalmismin vastaisissa biiseissä on se, että levyjen levitys on kuitenkin kapitalismin luoman järjestelmän varassa.

Tämähän on ollut oikea kiistan aihe aika pitkään. Selkeä esimerkki on tämä meitin Rage against the Machine, joka suostui ison levy-yhtiön diiliin (olisko ollut Capitol records?)vasta, kun heille luvattiin ns. täysi taiteellinen vapaus, eli vapaus julkaista periaatteessa mitä tahansa nimekkeen "musiikkituotos" alla. Aika isolla osalla suurten levy-yhtiöiden tavallisista artisteistahan tätä oikeutta ei käsittääkseni ole, ja nämäkin sainasivat isolle, koska omasta mielestään vain näin saivat paremman jakelukanavan (isompi näkyvyys, helppous asiain hoidossa) ison julkaisijan muodossa. Bändin (tämänkin) sisällä tämä herätti varmasti paljon keskustelua.
Tämän kapitalismiongelmanhan moni (varsinkin punk-)artisti on hoitanut julkaisemalla levytteensä esimerkiksi täysin omakustanteina, omalla levymerkillä tai ilman, luovuttamalla levyjään rahaa vastaan tai joskus jopa ilmaiseksi.
Niin, vallitsevan systeemin allahan jokaisen on tunnetusti ansaittava toimeentulonsa jostain, joten "antikapitalistit" sitten yleensä toteavat että tulkoon se toimeentulo musiikista. Tämä on tosin osoittautunut Suomessa toistaiseksi lähes mahdottomaksi.
 

Fläppis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Viestin lähetti Timi


Olisi mielenkiintoista tietää kuinka pitkälle nämä kantaaottava tekstit suodatetaan jonkunlaisen filtterin läpi, jossa tietyt tekstit karsitaan pois. Eli onko levy-yhtiöillä valtaa karsia tekstejä artistien biiseistä? Minkä levy-yhtiön alla muuten esim. Avain on? Mielenkiintoinen ristiriita tuollaisissa kapitalmismin vastaisissa biiseissä on se, että levyjen levitys on kuitenkin kapitalismin luoman järjestelmän varassa.

Kuten tuossa jo D2 mainitsikin Avain on/oli Warnerilla. Olen kuullut, että ensimmäisen levyn jälkeen mies tuli kuitenkin toisiin ajatuksiin ja teki ratkaisunsa eli lopetti musiikin tekemisen kaupallisesti (vedoten periaatteellisiin kysymyksiin eli Warnerilla olo ilmeisesti soti omaa ajattelumallia vastaan). Saa nähädä siis, pitääkö tämä paikkansa vai onko uutta materiaalia tulossa vielä maanlaajuiseen levitykseen.

Viestin lähetti Euro71
Onpas perin herkkäviritteistä riimittelyä - jos pureskelee mielessään sanoja "aivopestä" ja "brainwashata", niin kyllä ainakin itselläni herää sanoista erilaiset fiilikset...

Voisitko selventää tarkemmin, en ymmärtänyt...

Viestin lähetti Euro71
Vastaamatta mihinkään aikaisempaan erityisesti, niin ovathan nuo kuulemieni ja lukemieni suomalais-räppäreiden sanoitukset täyttä paskaa (ulkomaanelävistä en osaa sanoa, koska en ole koskaan jaksanut heidän sanomisistaan välittää - paitsi jos RATM luetaan rap-bändiksi). Asia voi olla aito, hyvä jne. jne., mutta sanoituksiltaan suurin piirtein oksennettu kerralla ulos se, mitä on päässä sattunut liikkumaan - jos siellä nyt on mitään liikkunut.

Totta varmasti osittain, mutta jälleen kaikki niputetaan yhteen. Luulen, että et ole kuullut tarpeeksi laajaa otosta.

Viestin lähetti Euro71
Toisekseen, vastaamatta erikseen mihinkään aikaisempaan viestiin, niin kuka oikeasti on sitä mieltä, että rap-biisin (mallia Fintelligens, Tulenkantajat ja Petri Nygård sillä perusteella, mitä olen muutaman kuullut) tekeminen on vaikeaa, verrattuna nimittäin moneen muuhun musiikin lajiin?

Kun nyt otit esimerkkiisi tuon Tulenkantajat, niin napataan tähänkin koukkuun. Eli Tulenkantajiltahan on tullut kaksi täyspitkää albumia ulos ja taustalla on täysiverinen bändi höystettynä kahdella MC:llä. Ensimmäiseltä levyltä ei mielestäni bändin luoma svengi välity, levy on selkeästi nauhoitukseltaankin aika kokeilutasoa. Toisella levyllä bändi on hyvin messissä luoden hyvät taustat. Mutta nähtyäni TK:n livenä, huomasin kuinka tajuttoman menon bändi saa aikaan, toimii aivan vitun loistavasti. Ja ensimmäisen levyn biisit ovat päässeet oikeuksiinsa, kun niitä on hiottu lukuisilla livekeikoilla. Suosittelen jokaiselle epäilijälle. Eli taustalla on todellista osaamista.
 
Viimeksi muokattu:

pelimanne

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Viestin lähetti varjo
Minä väitän ettei vaikkapa em. Eminemin taustaryhmästä löydy yhtään soittajaa joka kelpaisi Metallicaan, soittotaidoiltaan.

Jos verrataan Metallican soittajien taitotasoa rap-artistien omiin taitoihin niin...


Molemmat pointit ovat hyviä, mutta rapin idea ei ole se biitti ja soittotaito, vaan se laulu\rappays.
Käännetäämpä sinun kommenttisi päälaelleen: löytyykö Metallicasta yhtään henkilöä joka pesisi Eminemin rappayksessa? Aivan! Ei löydy. Soittamisessa Metallica vie 100-0, mutta sanoituksissa vie eminem ainakin yhtä paljon.
 

Kopteri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Bruins
Viestin lähetti pelimanne

Soittamisessa Metallica vie 100-0, mutta sanoituksissa vie eminem ainakin yhtä paljon.

Viralliselta puolelta voidaan ottaa esiin Hetfieldin korkealta taholta saamat palkinnot loistavasti kirjoitetusta tekstistä. (joku äidinkielen liitto tms)

Eminemillä on loistavia sanaleikkejä mutta sisällöllistä ilmaisua saa hakea...
Metallican lauluissa on/oli sisältöä ja kaikki Metallicaa kuunnellet tämän tietävät.

Viestin lähetti pelimanne

Molemmat pointit ovat hyviä, mutta rapin idea ei ole se biitti ja soittotaito, vaan se laulu\rappays.n.

RÄPPI ;) lähti alunperin siitä kun "tummat" kaduilla julistivat poliittisia kannanottoja, manasivat huonoja oloja yms.
Näitä RÄPPÄÄJIÄ alettiin sitten kannustamaan rytmikkäästi ja kun kaikki tietävät "tummien" rytmitajun niin... Lopun tiedämme....
Elikkä RÄPPI oli alunperin rytmikästä julistamista.
 
Viimeksi muokattu:

palle fontän

Jäsen
Suosikkijoukkue
RDS
Viestin lähetti Helinkopteri


Viralliselta puolelta voidaan ottaa esiin Hetfieldin korkealta taholta saamat palkinnot loistavasti kirjoitetusta tekstistä. (joku äidinkielen liitto tms)

Eminemillä on loistavia sanaleikkejä mutta sisällöllistä ilmaisua saa hakea...
Metallican lauluissa on/oli sisältöä ja kaikki Metallicaa kuunnellet tämän tietävät.

Musiikista ja sanoista vielä sen verran, että vaatii taitoa sovittaa loistava teksti kappaleeksi ja toisin päin. Jos ei tätä osaa, voi kyseistä tekstistä tehdä rap-kipaleen.

edit:

Alkoi harmittamaan, kun jätin hieman kesken. Totta kai rapissa on tärkeimpänä osana sanat, ja musiikissa(flame bate) taas yleensä ei. Hirveätä sontaa löytyy molemmista, esim. Neljä Ruusua ja Notorious BIG. Usein kumminkin tuntuu, että rap-artistit sortuvat omaan näppäryyteensä sanojen kanssa, ja tuotos on muutaman kuuntelukerran hauska juttu tai ällöttävää egoboostausta.

nimim. Hirveetä tuskaa nuolla sun ylikarvasta puskaa...

http://plazatv.fi.soneraplaza.net:800/ram/mc_taakiborsta_varo_tai_ma_tuun_kyljesta_sisaan_video.smil
 
Viimeksi muokattu:

Timi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit - Schalke 04
Viestin lähetti Helinkopteri
Viralliselta puolelta voidaan ottaa esiin Hetfieldin korkealta taholta saamat palkinnot loistavasti kirjoitetusta tekstistä. (joku äidinkielen liitto tms)

Eminemillä on loistavia sanaleikkejä mutta sisällöllistä ilmaisua saa hakea... Metallican lauluissa on/oli sisältöä ja kaikki Metallicaa kuunnellet tämän tietävät.

Metallicalla on todellakin loistavia biisejä myös tekstien osalta. Etenkin Justicen sanat ovat minuun kolahtaneet, aikaisemmin tuli Metallicaa kuunneltua todella paljon. Kill ´em all nyt oli mitä oli, mutta pikku naskaleitahan he vielä tuolloin olivatkin :)

Eminemin sanoituksia ei toisaalta kannata mielestäni myöskään aliarvioida. Mies ei mielestäni aina sano suoraan, mitä tarkoittaa ja itse sanoma on tavallaan kätketty noiden ivallisten tekstien taakse, mutta kyllä sitä sanomaa sieltäkin löytyy. Siinä missä Metallica esim. arvosteli sodan järkevyyttä, löytyy Eminemiltä lähinnä yhteiskuntakritiikkiä.

Nyt ihan off topiccina, mitenkäs kun Metallica on aikoinaan tehnyt Onen kaltaisia biisejä, niin sitten yhtäkkiä he väänsivät aikoinaan Black albumilla tuon Don´t Tread On Me. Olen miettinyt usein sitä, että onko se positiiviseen sävyyn kirjoitettu biisi, jossa tavallaan puolustellaan varustautumista vai onko se sodan vastainen :) Biisissähän Hetfield laulaa jotain tyyliin "To secure peace is to prepare for war". Sori tosiaan off topicista, mutta tuli vain tästä samalla mieleen...
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös