No räppäänkö minä, no räppää vaan...

  • 12 573
  • 210

D2

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Pakko spämmätä yhdet suomalaiset lyriikat tähän, kun kerran rap-ketju on ja huumeitakin käsiteltiin. On ehkä niin pitkä, ettei jaksa lukea kuin vähän alusta, mutta väliäkös tuolla.

Ritarikunta - Mediheli


Meil on yhteisii ongelmii, mut tän jälkeen mut luultavasti jätetään yksin
Mä yritän tarjoo apuu, ennen ku joku mun tutuist on taas medihelil TYKS:is

Rock’n’roll-kliseet, elä nopeest, kuole nuorena, uuden vuosituhannen rytmis
Lähempänä unelmaa hengityskonees, ylinmääräsis sydämentykytyksis
Tarjonta kasvaa, hinnat laskee, kierretään ketää yhä nopenevas cyklis
Mä en ymmärrä miksei yleisesti tajuta huumeongelmaa, vaik joka suvus on setä joka vetää viinaa tajuntaan itseaiheutettuun kuolemaan saakka, ja huumeet sentään aiheuttaa moninkertasesti suurempaa riippuvuutta
Maailmas ei oo paikkaa, mistä ei sais huumeita, vaik nollatoleranssi yhä jauhaa siit lintukodosta
Ei sitä ekaa kertaa ilmasiks tarjota, mut illan tarpeet saa halvemmal ku kossupullon Alkosta
Meil on yhteisii ongelmii, mut tän jälkeen mut luultavasti jätetään yksin
Mä yritän tarjoo apuu, ennen ku joku mun tutuist on taas medihelil TYKS:is
Rock’n’roll-kliseet uuden vuosituhannen rytmis

Te uskotte, et huumeet ei kuulu teidän elämään, mut ne on joka puolella, turha alkaa heräämään
Nyt ku on jo nukuttu nousukauden ohi, mist te luulette, et mainosten tekemiseen saatiin voimii
Millä tyypit jakso vääntää monta viikkoo putkeen koodii, nii et teidän miljoonabisnekset saatiin toimii
Millä te luulette, et menetetyt nuoruusvuodet korvatiin,
Ne jotka ilman perheen tuomaa turvaa hukattiin
Kun isät teki rahaa, äidit keskitty luomaan uraa, oisko koulun pitänyt vastata siit et skidit ei vedä budaa?
Halvan hasan kauppiaalt saa ostettuu myös muuta ja sit te jaksatte jonkun omast hamppupensaast meluta ja huutaa, et nuoriso on pilalla, ku pihalla on pankkiautomaatti kiipeilytelineiden tilalla
Ku sillä lailla bisnes pysyy pyörimässä, lapsethan ei tuota, hei mietitäänpä hetki kenel on intressit elämä tuhota, ku taloudenkasvu on turvattava, ihimslapsi on melko turhaa tavaraa

Meil on yhteisii ongelmii, mut tän jälkeen mut luultavasti jätetään yksin
Mä yritän tarjoo apuu, ennen ku joku mun tutuist on taas medihelil TYKS:is
Rock’n’roll-kliseet uuden vuosituhannen rytmis

Populistit, politikoivat sedät luo paniikkii, naureskelee paneeleissa huumeiden hassui nimii
Tukeutuu semitieteellisiin tutkimuksiin, mitä ne ei ymmärrä, eikä ymmärrä ees olevansa väärässä
Ongelman ratkasun lähtökohta on rehellisyys
Syy-seuraus-suhteet on selvitettävä, oli ne sit puolesta tai vastaan, ja jos taas porttiteoria mallinnetaan loppuun saakka, saadaan lopputulokseks ettei maailmaan sais synnyttää enää ainuttakaan lasta
Mä en jaksa olla barrikaadeil huutamassa, koska siellon turhaantunut ja alipalkattu esivallan miekka vastassa
Mut must vois harkita vaihtoehtona mietojen huumeiden laillistamista, koska nuoret on kaikest huolimatta ostamassa ekana kannabista ja nyt sitä ei saa valvotuista oloista, siks tuutte varmasti löytämään lapsenne huumeluukuista

Uskooks joku, et ratkaisu löytyy huumetesteistä, vaik näil resursseil ei selvitä ees aineist tosissaan eroon haluavist ongelmakäyttäjistä
Tiennäyttäjistä on pulaa, koska kukaan ei halua nistin leimaa otsaan
Vastuullisen työntekijät tuskin juo viinaa työajalla, ja jos selvitetään mitä muuta ne hyvinpalkatut ottaa, kaivetaan yhä syvempää ojaa ja perusoikeudet kuten yksilönvapaus tallotaan sen pohjaan

Meil on yhteisii ongelmii, mut tän jälkeen mut luultavasti jätetään yksin
Mä yritän tarjoo apuu, ennen ku joku mun tutuist on taas medihelil TYKS:is, HYKS:is, TAYKS:is tai mis tahansa yksikös, tai mielisairaalan suljetul osastolla eristyksis

Ja muistakaa ku meette pois vierotuksest, nii ottakaa pienempii kerta-annoksii
 
Viimeksi muokattu:

Timi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit - Schalke 04
Viestin lähetti peruna
Avain on mielenkiintoinen artisti tai oikeastaan hauska. Avainhan on aivan ilmiselvä kommari. No hän laulaa tietenkin yhteiskunnan "vääryyksistä" Tätä sitten myydän kaupoisa ja soitetaan radiossa
Hauskaa tässä on se, kun pikku-skidit rupee kuuntelee sitä ja ajattelee, että hei tää on siisti. Niin mitä sitten tapahtuu? Kysynkin nyt teiltä voiko joku sanoa, että 12-15 vuotias normaali lapsi ajatella kommunismia rationaalisesti miettien sen hyviä, huonoja ja mahdottomia puolia. Itse uskon, että ei voi. Mitä se tekee lapselle ja yhteiskunnalle, kun se kuulee vääriä totuuksia.


Innostuin hakemaan netistä Avaimen biisejä, kun täällä oli puhetta ja innostuin noista biiseistä niin paljon, että saatan jopa ostaa koko levynkin. Saas nähdä. Tämä vain lyhyenä viitteenä siihen, tappaako netti musiikkibisneksen.

Avain on mielestäni vasemmistolainen, hänen kommunismistaan en osaa tarkemmin sanoa. Pasifisti tekstien mukaan on myös. Mutta mietipä sinä hetken mitä kirjoitit omassa viestissäsi? Sinusta ei ole oikein siis, että muusikot kirjoittavat yhteiskuntakriittisiä biisejä? Mikä on se oikea ja väärä totuus sitten yhteiskunnasta? Kuka sinä olet sitä edes määrittelemään? Jokainen meistä on omilla aivoillaan ajatteleva yksilö ja olisi hienoa jos jokainen kykenisi muodostamaan aivan omia käsityksiä yhteiskunnasta ja elämästä yleensä.

Nuoret ovat aina idealisteja. He näkevät mustan ja valkoisen ja uskovat pystyvänsä parantamaan maailman. Niin se on aina ollut ja niin se aina tulee olemaan. Mitä vikaa siinä on, että eräs idealisti on tehnyt omista ajatuksistaan levyn. Poikkeuksellisen syvällisiä sanoituksia mielestäni suomiräpiksi.

Yleensäkin suomalaisessa rap musiikissa on se vika, että uhotaan liikaa (Petri Nygård) tai puhutaan asioista, joista ei tiedetä(avain yms). Muutenkin suomalaiset pitäisi tutustua vähän paremmin päätöksentekoihin.

Petrihän on täysin tuote. Tarkoitus on ehdottomasti rahastaa tällä fuck-shit-musiikilla. Se on uutta, kun se tehdään ensimmäistä kertaa kaupallisesti suomeksi.

Mistä muuten tiedät, että Avain ei tiedä mistä puhuu?
 

vision

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Tässä on nyt ollut aika paljon keskustelua rapin sanoituksista, jotka sisältävät uhoamisen ja huumeiden ylistämisen lisäksi todella paljon rasismia, mutta ainoat ihmiset joita rasismi sanoituksissa tuntuu haittaavan, ovat ihmiset jotka eivät pidä rapista. En ainakaan ole kuullut yhdenkään rap-muusikon valittaneen niistä. Uhoaminen taitaa sitten kuulua siihen ghettossa kasvamiseen ja siellä elämiseen. Kuinka moni meistäkään voi sanoa rehellisesti tietävänsä, millaista elämä on oikeassa ghettossa? Sanoitukset tuskin kuitenkaan vaikuttavat siihen, alkaako nuori käyttämään huumeita vai ei, varsinkaan Suomessa. Amerikan puolella siihen vaikuttaa taas enemmän halu päästä piireihin, joihin ne kuuluvat aika olennaisesti.

Suomestakin löytyy yksi rappari, joka osaa oikeasti "rapata" (ei finnishninja, en tarkoita laastin lyömistä seinään, vaan rap-lyriikoiden esittämistä), eli paleface. Kyseisen herran the pale ontologist-levyn sanoituksiin kannattaa tutustua, mikäli haluaa löytää oikeasti kantaaottavia sanoituksia. Aika hyvä piikki lähtee eräälle solistille, joka vaikuttaa yhdessä tämän hetken suosituimmista bändeistä. Kappale on emcees say the darnest things :

How does young Finland perceive the idol?

Is he a true leader
or just an idle title in a magazine headline
smoking sponsorship cancersticks
and sipping back on redwine
join me in bed

Kenestäköhän olisi kyse?
Kappale ei tosin käsittele samaa asiaa koko ajan, vaan kyseessä on vertauskuva Amerikan malliin.

Lopuksi pieni hajatelma : Vaikka rap-sanoitukset ylistävät huumeita, niin kuinka monen rapparin (ei finnishninja, en tarkoita muuraria) tiedät kuolleen huumeiden yliannostukseen? Rokkareita taas odotellaan koko ajan mullan alla. Taitaa jäädä huumeiden käyttö tuolla piireissä jointtien tössyttelemiseen ja kovat aineet jätetään muille. Mitenkään huumeita puolustelematta.

Ja niitä palefacen sanoituksia löytyy täältä
 

Yläpesä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
10 pongoa finnishninjalle

osuman saaneesta avauksesta. Täältä irtoaa ymmärrystä. Katselin, että jo kuusi sivua kommentteja, enpä taida jaksaa lukea, mutta tuli käytyä läpi.
Itse en luokittele tätä räppiä miksikään musiikinlajiksi, se on vain jotain äänisaastetta, jokin pirullinen lääketieteellisyhteiskuntatieteellinen koe, jolla katsotaan meneekö teinikulttuurissa ihan mikä vaan - siis ihan mikä vaan - läpi. Näköjään menee. Toivottavasti ne keksii seuraavaksi ´loggauksen´, siis sellaisen musiikkiskenen, jossa kuunnellaan moottorisahojen rytmikästä kaasuttelua oranssit kuteet ja kypärät päällä ja kaupungilla kuljetaan halot kainalossa. Ja joka tyyppiä kutsutään ´jätkäksi´. Ja teinit ostaa.

Haukkumatta nyt itse ääni- tai sitä mukamusiikillista puolta sen enempää, kun se poliittisesti korrektisti sanottuna on "makuasia", niin joihinkin ulkomusiikillisiin seikkoihin on tullut räpissä kiinnitettyä huomiota.

Kaikki kovat ja aidot räppityypit tulee ghetosta, jossa on tosi kovaa ja tosi pahaa. Silti ne tekee myyntityötä perse ruvella, että pääsisivät sieltä pois, kokan ja mimmien äärelle. Siis haluaako ne olla tosikovia ghettokundeja vai haluaako ne helppoa dollarintäyteistä elämää? Mites ne sitten rikkaina, eihän ne enää olekaan oikeita ghettoräppäreitä? Kummin päin sitä pitäisi tyhmän valkoisen pojun elämäänsä järjestää jotta voisis olla idoleitaan lähempänä?

Tuo edellä esitetty vaatimus 30 vuoden kestävyydestä oli minustakin ihan oikeutettu virstanpäylväs jollekin mullistavalle ilmiöille, mutta ymmärtääkseni räppi alkaa esimuodossaan lähestyä sitä, joten se saanee jonkinlaisen armon. Toinen itse esittämäni lisävaatimus olisi se, että jaksaako kukaan nykyteineistä kuunnella sitä mokellusta enää parinkymmenen vuoden kuluttua, keski-ikäisenä? Kestääkö se käyttöä, vuosittaista, päivittäistä hinkkausta? Kun sanat on päässä, vieläkö se jaksaa yllättää, kun nuo musiikilliset sisällöt on niin ohkaiset? 30 vuotta saattaa toimia, jos aina muutaman vuoden välein kuuntelijakuntaa uudistuu, tulee uudet maksukykyiset teinit edellisten tilalle, kun ne aikuistuvat, ostavat rivitalokolminsa ja saavat esikoisensa, joiden nukkuessa ei voi jytistää verkkarirytmejä ja korollassakin täytyy soittaa lastenlaulukasettia kauppareissuilla. Mutta kestääkö räppi yksilön elämänkaarta samalla tavalla kuin vaikkapa täällä heitetyt Elvis, r&b, heavy? Ilman sen kummempia perusteita epäilen vahvasti. Luulen että räppäri siirtyy rasvavaraston kasvaessa vyötäröllä sujuvasti sukulaislajeihinsa eli humppaan, jossa myöskin on kovasti sanomaa ja melko yksinkertainen poljento.

Sitten tuo yksityiskohta mikä edelleenkin kyllä ottaa kupoliin niin räpissä kuin muissakin kantaa ottavissa lajeissa, punkissa aikanaan ihan erityisesti. Että keskenkasvuiset kollit uhoaa ja latoo kaikentietäviä totuuksiaan maailmasta (no, yleensä ne rajoittui punkissakin vain mätään yhteiskuntaan, vanhempiin ja poliisiin) ja sanoo kuinka asioiden pitäisi olla. Minä sanon: Jos on oikeasti näkemys, tieto, tahto, sydän ja ymmärrys muuttaa mätiä asioita, on totaalista luuseriutta ja itserakasta pikkusieluisuutta jättää toimimatta asian eteen ja tehdä siitä räppiteksti joka suurella todennäköisyydellä ei päädy yhtään mihinkään (ainakaan sinne minne pitäisi ja jossa se kuultunakaan ei aiheuta yhtään mitään toivottua). Pitää toimia, mennä sinne, missä epäkohdat on eikä tyytyä laiskanpulleasti valittamaan että systeemi ei toimi, tää on vääryys! Tekstien levyttäminen tuossa tilanteessa on kaupallista rahastamista hätätilanteella. Suhtaudun jopa niinkin pateettisiin tapahtumiin kuin joku Farm Aid tai Live Aid ymmärtävästi näiden urputtajien rinnalla. Ja vielä ne jotenkin haluaa gloriaa tiedostavuudestaan tmv! Pah! Olen sen henk-koht. liian monesti todennut keskusteluissa, että millä tasolla nämä tekstittäjien "ratkaisut" ongelmiin ovat. Sellaista nuorisoangstiahan se suurelta osin on, ja niihin istuvia helppoheikkijuttuja. Kun oikeasti vaikuttaminen vaatisi päättäjien tapaamista, rahojen anomista, likaista työtä, vapaaehtoista auttamista jne. niin eipä jaksa enää kiinnostaa. Pare mennä tekstittään yks uus juttu. Taaskin annan pisteeni mieluummin vaikka Kuustoselle, joka kuitenkin julkkisfuulasta huolimatta tekee asioita. Taikka Neil Youngille, sille kitaraa soittavalla kalkkikselle, joka on melkoinen hyväntekijä kantaaottamisensa lisäksi.

Itsensä korottamistahan tuo on eikä mitään oikeaa yhteisöstä välittämistä. Tehokeino, jolla tavoitetaan tietyt maksavat tahot. Väline jolla kehitetään myyntiä. Näkeehän se videoista mikä näitä hemmoja oikeasti eniten kiinnostaa: prameat bemarit, kultakorut ja mimmien tytisevät rasvakankut. Kivahan siinä lomassa on neuvoja yhteiskunnan asemasta heittää.

Olen miettinyt että kumpi on pahempi musiikissa: musiikin korvautuminen rytmitetyllä syvällisellä puheella vai melodinen laulu, joka ei sisällä mitään (suurin osa kaikesta hevistä) ja päädyn musiikkia rakastavana osoittamaan sormellani ensin mainittua. Ei sillä väliä vaikka teksti olisi puolaa, jota en ymmärrä sanaakaan, jos biisi toimii. Räppi ei toimi. Räppi on löysän miehen ratkaisu joka tasolla.:cool:
 

Euro71

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, olosuhdesyistä HIFK
Arnold: "Ei helvetti, kun osaa yksi musiikkityyli aiheuttaa hämmennystä tässä pienessä maassa!"

No ei ainakaan tämän ketjun perusteella - samanlaisen ketjun olisi varmasti saanut vaikkapa aiheesta nu-metal, örinähevi, Suomi-pop tai Suomi-iskelmä.

Varjo: "Rap on vain hetkellinen ilmiö joka väistyy heti kunhan joku toinen musiikkityyli tekee itsestään vieläkin "kovemman" ja "kuulimman". Ehkäpä seuraavaksi olisikin klassisen musiikin vuoro..."

Valtavirtana rap joutuu varmasti väistymään aikanaan jonkun toisen suunnan tieltä, mutta lajina tuskin katoaa mihinkään. Ja taatusti rap tulee muuttumaan, kuuntelijoiden ja soittajien ikääntyessä.

Noose: "...Rap on tietysti musiikkina paskaa..."

Asiaa :-)

Kettu666: "Rappia ja Heviä pystyy oikeastaan ketä vaan tekemään..."

Joo, hevin tekeminenhän on aivan äärimmäisen helppoa. Sen kun otat kitaran käteen ja soolot ja riffit lähteävät lähes automaattisesti, eikös?

Rappia ja heviä on vaikea vertailla keskenään, sen sijaan kannattaisi ehkä verrata rappia ja rockia. Pystyykö kuka tahansa tekemään rappia? Kyllä (hetken harjoittelun jälkeen). Pystyykö kuka tahansa tekemään kolmisointurokkia? Kyllä (hetken harjoittelun jälkeen). Pystyykö kuka tahansa tekemään hyvää rappia? Ei. Pystyykö kuka tahansa tekemään hyvää kolmisointurokkia? Ei.

Fläppis: "...että vaikka sekä rockista että rapista käytetään yleisnimitystä musiikki niin niiden juuret eivät ole samasta siemenestä."

Vai eivät vai? Eiköhän molempien juuret nojaa tiukasti afroamerikkalaisessa maaperässä.

Vilpertti: "Mikään ei oikeasti naurata niin paljoa, kuin asiantuntevat valopäät ketkä sanovat, että "räppäämiseen ei tarvita taitoa" jne. Koittakaa itse räpätä - ei ole helppoa. Tai, että koneeltahan se "musiikki" tulee..."

Se, että musiikki tulee koneelta, ei tee siitä helppoa (siis tehdä, tottahan se on helppoa "soittaa"). Mutta että räppibiisin tekeminen olisi vaikeaa? Olen täysin toista mieltä, perus-räpin tekeminen on vaikeudeltaan samaa luokkaa kuin kolmisointurokin. Se, onko se hyvää räppiä tai rokkia, on sitten täysin eri asia ja useimmiten eron tekee lähinnä sanoitus - se joko kolisee tai sitten ei.

Siinähän se perus-rokin ja -rapin taika onkin.

Tekisinkö itse räppiä? Vähän hankala kysymys - räp ei oikein iske meikäläisen ikäisiin ihmisiin ja mun on turha yrittää tehdä kappaleita sellaisille ihmisille, jotka elävät eri maailmassa kuin itse elän. Joku Beastie Boys -tyylinen systeemi voisi kyllä saadakin ilmaa alleen... Pitää pistää ajatus hautumaan.

Pelimanne: "Oikeat räppärit taas ovat kasvaneet kovan koulun, ja bustannu riimiä ihan pienestä pitäen. Se on ollut enemmänkin elämäntapa kuin bisnestä."

Elikkäpä ennenkuin voit digata jostain räppibiisistä, sun täytyy ottaa selvää, että missä kaveri on syntynyt ja asunut? Jos on lähtöisin väärästä paikasta, niin kappale ei voi olla hyvä?

Tässä mielessä rap elää Suomessa vasta nuoruusaikaansa. Ei siitä älyttömän pitkää aikaa ole, kun rokkia ei voinut uskottavasti sanoittaa suomeksi.

Joe: "Tuosta, mitä yritit mussuttaa levareista, ei voi kun nauraa! Kokeile itse vinguttaa ja sano sitten. Siihenkun tarvitsee vähän enemmänkin kuin sormet vinyylin päälle. + sitten vielä faderin oikea-aikainen siirtäminen. Kun et tiedä asiasta yhtään mitään, niin voit olla mussuttamattakin."

Hahhaa! Entäs, jos kokeilisit itse jotain hiukkasen hankalampaa soitinta kuin levaria :-) Kokeile vaikka rumpuja; senkin opiskeluun saattaisi tuhraantua jopa enemmän kuin yksi ilta.

Pitääpä kertoa eräälle kaverille vitsinä, että jospa se olisi musiikkilukiossa soitinta valitessa ehdottanut levaria :-D

CMX: "Melodiahan on lähes poikkeuksetta kaikissa biiseissä sama... Rumpukomppikin kaikissa rap-biiseissä on lähes poikkeuksetta samanlainen..."

Näinpä.

CMX: "Ei voi kuitenkaan varmaan kukaan kiistää etteikö se "meininki" menisi rap-musiikissa sen tärkeimmän, eli musiikillisen nautinnon edelle."

Näin minäkin uskon - räp on eräänlaista nykyajan kolmisointu-rockia, ei se musiikki vaan se asenne. Ja erityisesti se, että kalkkikset vihaavat sitä.

Timi: "Mitä merkitystä sillä on osaako joku soittaa paremmin kuin toinen?"

Olenko tyhmä, mutta minusta sillä on aika tavalla merkitystä...

Ande: "Elvis Presley nousi hiljattain Brittilistan kaikkienaikojen ykköstilojen yksinvaltiaaksi ohittaen The Beatles - laulu ja soitinyhtyeen listaykkösten määrässä 18 - 17.
Jos joku Eminem tai muu rap-artisti on 30-vuodenkin päästä ykkösenä ja edelleen suosiossa, niin nostan heille hattuani..."


Joku räppäreistä on käy melko varmasti ykkösenä vielä 30 vuoden kuluttua. Myöskin räppiä tehdään vielä 30 vuoden päästä. Ajan kuluessa rajat räpin ja muiden musiikkisuuntien välillä varmaan hämärtyvät aika tavalla (jos eivät ole jo hämärtyneet) pitkän linjan räppäreiden lainatessa aiheita muilta musiikin osa-alueilta etsiessään haasteita.

---
EDIT: Pistetään loppukevennyksenä mukaan pikapikaa kyhätty Jatkoaika-räp:

[Laulaja aloittaa, taustakuoro laulaa mukana joka toisen säkeen. Polje jalalla tasaista rauhallista tahtia]

Yöllä mä luen
yhtä Jatkoaikaa
Siellä ihmiset
koko ajan jauhaa

Onko räppi paskaa?
Onko sulla tatskaa?
Haluatko naisen
Ja minkälaisen

Vai oletko homo
Ehkä Teemu Elomo
Kuka on kuollut
Kuka mitäkin nuollut

[Välisoitto, voisi olla esim. E5 + A5 ja jotain variaatioita]

Latasitko mitä,
Tuliko viirus
Huomasko kone
Vai tuliko kiirus

Kumpi on parempi,
Janina vai Karita,
Madde vai Viivi?
Hankala valinta

Ja toisinaan tosta,
-
Jääkiekosta.
-

[Jonkinlainen loppuviritys]
 
Viimeksi muokattu:

Donald_22

Jäsen
Suosikkijoukkue
Blackhawks, Jokerit
Finnishninjan ja kumppaneiden negatiivista suhtautumista rappiin en yhtään ihmettele, kun 99% Radiosta ja MTV:ltä tulevasta rapista on ihan puhdasta paskaa! Näistä artisteista suurin on juuri niin lahjattomia, kuin monet teistä olettavat. Suurin osa heistä on Britney Spearsin ja kumppaneiden kanssa samalla viivalla siinä mielessä, että heillä on jopa omat sanoittajat :(.
Pahin esimerkki tästä taitaa olla Nelly. Kaverilla ei ole minkäänlaisia lahjoja, mutta niin vain levyt menevät kaupaksi. Surullista.

Älkää nyt kuitenkaan uskoko aivan sokeasti radiota ja MTV:tä. On olemassa ihan oikeasti lahjakkaita rappareita (on, on :p ). Ainoa tapa kuulla heitä Suomesta käsin on vain, joko ostamalla heidän levyjään (jota teistä ei varmaankaan moni aio tehdä) tai sitten netin kautta. Näin ollen ei ole ihmekkään jos Suomessa ei rappia oteta tosissaan.

Rapista ja sen aitoudesta jokainen saa olla ihan mitä mieltä haluaa, mutta sen verran täytyy sanoa, että nämä "gangsta rapparit" tyyliin Snoop Dogg ja Dr Dre eivät todellakaan ole niitä,
jotka edustavat "aitoa" rappia. Mitä rappiin ja hip hoppiin perehtyneiden keskuudessa usein "oikeana" rappina pidetään ovat artistit ja yhtyeet tyyliin The Roots, Common Sense, Gang Starr jne. He ovat oikeasti lahjakkaita, eivätkä nojaa pelkästään uhoon taidon puuttuessa, kuten nämä studiogangstat usein tekevät. Dr Dre:kin on toki ihan hyvä tuottaja, mutta on varsin surullista, kun kaveri ei osaa itse edes sanoittaa... Muunmuassa hänen Still D.R.E. biisinsä sanoitti Jay-Z.

Kaikki jotka kuuntelevat rappia, eivät välttämättä ole Fubuissa ja Micmaceissä kulkevia 12v. teinejä,jotka huutelevat toisilleen "yo,yo motherfucker!". Ja eivät kaikki myöskään polta pilveä ja potki mummoja. Näitäkin tosin löytyy. Itse en ystävineni eroa tavallisesta katutallaajasta (ainakin omasta mielestäni :cool: ) sen enempää kuin kukaan muukaan. En roikota housujani, en ole eläessäni polttanut edes tupakkaa (suvussa tosin sen verran varoittavia esimerkkejä, että jatkossakin nej tack!) ja jopa turistit uskaltavat kysyä minulta kaupungilla neuvoa, ihan kuin heitä osaisin neuvoa minnekkään :p .

Niille, jotka haluavat kuulla oikeasti lahjakkaita rappareita (ainakin näin omasta mielestäni), niin kannatta kokeilla mm. edellä mainittujen artistien/yhtyeiden lisäksi seuraavia:
Common Sense: I Used To Love H.E.R. (jos ette muuten tajua kappaleen sanomaa, niin kuunnelkaa tarkkaan Commonin viimeiset sanat)
Pete Rock & C.L. Smooth: TROY
Zion I: Trippin'
Blackalicious: Make you feel that way, Alphabet Aerobics
O.C.: Born to Live (remix)
Nasilta oikeastaan koko Ilmatic levy (ei pidä sekoittaa uudempaan Stillmaticiin), erityisesti It Ain't Hard To Tell, World Is Yours, Halftime, Memory Lane, Life's a bitch
Aceyalonen ja Freestyle Fellowshipin kokotuotanto (esim. When the sun took a day off)
J-Live: Them that's not jne.
Jokaiselle kuulapäälle: Organized Konfusion: Hate
A Tribe Called Questin tuotanto
Alkaholiksilta löytyy monta varsin hupaisaa biisiä kuten vaikkapa Only When I´m Drunk
Ja ketjussa jo aiemmin mainittu Deltron 3030 on mahtava levy
Jos tosiaan vaivaudutte kuuntelemaan nämä kappaleet, niin yrittäkää edes vähän kuunnella niitä sanoja.
 

vilpertti

Jäsen
Suosikkijoukkue
San Jose Chokes
Viestin lähetti finnishninja
Hei roikkuperse...
Juuri nyt pyörii Wyclef Jeanin "Two wrongs". Ihan kiva biisi, jopa niin kiva, että se jää kovalevylle - mutta! Eihän tää mitään räppiä oo!
Latasin myös Wish You Were Here. Aivan oikein, Pink Floydin biisi, tosin ihan ok versio, mutta ei sekään minusta mitään räppiä! Melkein enemmän reggaeta! Mainitsemiasi kappaleita en löytänyt Kazaata käyttämällä.
Sama Ice Cuben kanssa. Testasin kappaletta nimeltä "Predator". :(
Fintelligens: "Seremoniamestari". Pientä yritystä havaittavissa musisoinnissa, mutta lopputulos :( Piti heti panna Don Patrollin "a wire, a deal and the devil" päälle, muuten olisin alannut deppaamaan...
Flegmaatikot: "Me kruisaillaan" ei... nyt riitti opintomatka tällä kertaa.

Räp on perseestä.
Jos käytössäsi on medianjako-ohjelma, suosittelen Deltron 3030:aa. Pitäisi löytyä melko hyvin.

Deltron 3030 - Masterminds
Deltron 3030 - 3030
Deltron 3030 - Time Keeps On Slipping
Deltron 3030 - Things You Can Do

Tuossa muutamat kappaleet heti ensimmäisinä. Vähän undergroundsankareita sulle :)

Jos tunnistat yhtyeen nimeltä Gorillaz, tunnistat varmasti myös tässä yhtyeessä vaikuttavan laulistin.
 

Timi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit - Schalke 04
Timi: "Mitä merkitystä sillä on osaako joku soittaa paremmin kuin toinen?"

Olenko tyhmä, mutta minusta sillä on aika tavalla merkitystä...

Arvostat ilmeisesti vain eri asioita. Tuo johtuu varmasti siitä, että en osaa itse soittaa juuri mitään, joten en sinällään osaa vertailla eri soittajien soittotaitoa. Siksi minusta tuntuukin niin omituiselta vertailla eri bändien soittotaitoja, kuten jotain urheilusuorituksia. Minulle tärkeintä on se fiilis, mikä biisistä tulee, ei se tieto, että joku osaa soittaa paremmin kuin kukaan muu.
 

Timi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit - Schalke 04
Re: 10 pongoa finnishninjalle

Viestin lähetti Yläpesä
Sitten tuo yksityiskohta mikä edelleenkin kyllä ottaa kupoliin niin räpissä kuin muissakin kantaa ottavissa lajeissa, punkissa aikanaan ihan erityisesti. Että keskenkasvuiset kollit uhoaa ja latoo kaikentietäviä totuuksiaan maailmasta (no, yleensä ne rajoittui punkissakin vain mätään yhteiskuntaan, vanhempiin ja poliisiin) ja sanoo kuinka asioiden pitäisi olla. Minä sanon: Jos on oikeasti näkemys, tieto, tahto, sydän ja ymmärrys muuttaa mätiä asioita, on totaalista luuseriutta ja itserakasta pikkusieluisuutta jättää toimimatta asian eteen ja tehdä siitä räppiteksti joka suurella todennäköisyydellä ei päädy yhtään mihinkään (ainakaan sinne minne pitäisi ja jossa se kuultunakaan ei aiheuta yhtään mitään toivottua). Pitää toimia, mennä sinne, missä epäkohdat on eikä tyytyä laiskanpulleasti valittamaan että systeemi ei toimi, tää on vääryys!

Itsekin pidän noita ratkaisuja yleensä enemmän tai vähemmän yksinkertaisina eivätkä ne kieltämättä mahdu minun ajatusmaailmaani, joka on enemmän oikealla kuin vasemmalla, mutta ajattelin puuttua tuohon sinun tekstiisi.

Jos havaitsee jonkun asian olevan vinossa ja tahtoo todella muuttaa sitä ja uskoo asiaansa, niin eikö ole tärkeää saada mahdollisimman paljon ihmisiä liikkeelle? Tällöin muutoksen aikaansaaminen on huomattavasti helpompaa. Siinä mielessä on minun mielestäni ymmärrettävää ja hyväksyttävää tehdä biisi jostain tuollaisesta asiasta.
 

Fläppis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Viestin lähetti peruna
Avain on mielenkiintoinen artisti tai oikeastaan hauska. Avainhan on aivan ilmiselvä kommari. No hän laulaa tietenkin yhteiskunnan "vääryyksistä" Tätä sitten myydän kaupoisa ja soitetaan radiossa

Oman mielipiteeni mukaan Avainta EI voi sanoa kommariksi. Vasemmistolaisuutta ja sosialismia teksteistä löytyy, mutta miksi jokainen ei saisi olla sitä mieltä mitä pitää oikeana? Ja eikö sananvapaus anna mahdollisuuden tuoda tämän julki ja yrittää vaikuttaa oman "asian" puolesta.

En itsekkään välttämättä yhdy kaikessa vasemmiston ja oikeiston mielipiteisiin, vaan mielestäni tärkeintä ovat omat ajatukset. En usko, että voit väittää oikeiston ajaman maailmankuvan olevan lähelläkään täydellistä, kuten ei varmasti vasemmistonkaan. Juuri tämän takia yhteiskunnassa on paljon ongelmia ja kysynkin perunalta, että miksi näihin ei voisi koittaa vaikuttaa musiikin avulla?

Viestin lähetti peruna
Kysynkin nyt teiltä voiko joku sanoa, että 12-15 vuotias normaali lapsi ajatella kommunismia rationaalisesti miettien sen hyviä, huonoja ja mahdottomia puolia. Itse uskon, että ei voi. Mitä se tekee lapselle ja yhteiskunnalle, kun se kuulee vääriä totuuksia.

Tässä ollaan mielestäni samassa tilanteessa kuin aseitten, huumeitten, väkivallan ym. kanssa. Jos artisti ei voi tuottaa vapaasti haluamaan musiikkia, vaan nämä pitää karsia pois, musiikista häviää suurin särmä pois. Tämänhän jokainen on voinut havaita MTV:ltä, jossa ei soiteta enään kuin "kaikille" sopivaa listakamaa, ja niistäkin kappaleista joihin on nuorisoa turmeleva kirosana eksynyt, on se poistettu "piipillä".

Eli voiko tästä päätellä, että haluat rajoittaa taiteilijoiden sananvapautta? Itse en voisi samanlaista vaatia.

Viestin lähetti peruna
Yleensäkin suomalaisessa rap musiikissa on se vika, että uhotaan liikaa (Petri Nygård) tai puhutaan asioista, joista ei tiedetä(avain yms). Muutenkin suomalaiset pitäisi tutustua vähän paremmin päätöksentekoihin.

Vai olisiko niin, että puhut nyt itse asiasta, josta et tiedä :) Voithan yrittää ottaa yhteyden Avaimeen ja keskustella hänen mielipiteistään. Uskon, että hän antaa sinulle hyvät perustelut kannalleen.
 

Euro71

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, olosuhdesyistä HIFK
Timi: "Arvostat ilmeisesti vain eri asioita."

Ehkä, ehkä en.

Timi: "...minusta tuntuukin niin omituiselta vertailla eri bändien soittotaitoja, kuten jotain urheilusuorituksia. Minulle tärkeintä on se fiilis, mikä biisistä tulee, ei se tieto, että joku osaa soittaa paremmin kuin kukaan muu."

Fiilis on ehdottomasti yksi biisin tärkeimpiä tekijöitä - taitavat olla vain musiikin ammattilaiset, jotka kuuntelevat biisien teknisiä ratkaisuja ja nauttivat niistä.

Mutta soittotaito tulee eteen fiilisten loihtimisessa. Jos et osaa soittaa/säveltää jotain asiaa, joudut tekemään kompromisseja, oikomaan ja yksinkertaistamaan. Voisi sanoa, että mitä herkempää ja rikkaampaa tunnelmaa olet rakentamassa, sitä enemmän taitosi vaikuttaa lopputulokseen - tosin rankankin fiiliksen voi tehdä taidolla ja vivahteilla. Jonkinlaiseen musiikilliseen lopputulokseen pääset aivan kevyesti soittamalla biisin pelkästään yhdellä soinnulla ja karjumalla päälle "Fuck you all!"(*) - se, kuinka kauan lopputulos tyydyttää (sinua/kuuntelijaa), onkin sitten aivan eri asia, mutta kyllä sillä alkuun pääsee. Kaikkein helpoiten taitojen merkityksen huomaa, jos pääsee kuuntelemaan saman biisin useiden eri esittäjien esittämänä.

---
(*) Onhan Alangollakin biisi "Paskan suggeroiva vaikutus"
 

Yläpesä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Re: Re: 10 pongoa finnishninjalle

Viestin lähetti Timi


Jos havaitsee jonkun asian olevan vinossa ja tahtoo todella muuttaa sitä ja uskoo asiaansa, niin eikö ole tärkeää saada mahdollisimman paljon ihmisiä liikkeelle? Tällöin muutoksen aikaansaaminen on huomattavasti helpompaa. Siinä mielessä on minun mielestäni ymmärrettävää ja hyväksyttävää tehdä biisi jostain tuollaisesta asiasta.

No, ilman muuta on tärkeää saada ihmisiä liikkeelle. Vaan, kuinka moni liike on syntynyt tämän säkkihousumusiikin tiimoilta? Tekstiä on tullut enemmän kuin Väyryseltä, Castrolta ja Kim Il Sungilta yhteensä, mutta mitä on saatu aikaan? Mitä räppärit on muuttaneet tässä 20 vuodessa joka mainittiin sen olleen vaikuttamassa? Tai ei sen puoleen: mitä punkkarit muuttivat? Siis pysyvästi? Ihan samaa kuin räppäritkin: vaatemuoti nyrjähti hetkeksi mennäkseen aika nopeasti ohi. Tai ehkä kärjistin rumasti, tulihan sieltä näitä viherpörhöjä, feministejä, kehykauppa-aktiiveja, kettutyttöjä ym. jotka jäivät vaikuttamaan teoillaankin. Räppäreistä ei ole siinnyt mitään.

On toki ymmärrettävää, että kun huomaa epäkohdan, jää miettimään ja ehkä ajattelee toimia. Mutta jos se toiminta on vain sitä, että pistetään jätkä höpöttämään sekavia wartburgin tahtiin ja toivotaan että kuulijoissa tapahtuu jotain ("Kelaa sitä"), niin hei haloo! Kyllä on latteeta. Kyllä on saamatonta, laiskaa ja mukavuudenhaluista väkeä! Tekstit, paatos ja imago on törkeässä ristiriidassa sen suhteen mitä ne oikeasti tekee ja mikä on lopputulos.

Nyt ei nää nuoret
jaksa kadullakaan!

Toista se oli XX-luvulla (vaihda mieleisesi kymmenluku).
 

Yläpesä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Viestin lähetti Timi
vertailla eri bändien soittotaitoja, kuten jotain urheilusuorituksia. Minulle tärkeintä on se fiilis, mikä biisistä tulee, ei se tieto, että joku osaa soittaa paremmin kuin kukaan muu.

Samma här. Nopeus ei ole sama kuin taito (toki se on osa sitä). Kaikkein taitavimmat ja osaavimmat jättävät liian tavaran ja vauhdin pois ja pelkistävät. On sanottu että kolmisointubluesia höyläävät kahdenlaiset soittajat: ne jotka eivät vielä osaa mitään muuta ja ne jotka osaavat jo kaiken. Ei olennaista ole lainkaan se kuinka monta nuottia pystyy tahtiin mahduttamaan jos ne eivät elä. Nopeuden ylistäminen kitaran kohdalla ei ehkä tunnu itsestäänselvältä typeryydeltä, mutta jos saman periaatteen ulottaa rumpaliin (olipa se ultranopea), tai vokalistiin (se lausui niin nopeasti etten saanut mitään selvää - sen täytyy olla maailman paras!) niin pitäisi aueta ajatuksen mahdottomuus.
 

peruna

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingfors IFK
No nyt selvennetään minun viestiä. Ensinnäkin saa laulaa ja tehdä yhteiskuntakriittisiä biisejä, jos niissä on faktoja. Mielestäni avaimella ei ole ihan kaikki faktat hallussa. Toiseksi en sanonut, että kommnunsia tai vasemmisto ole väärä. Ei ole oikeata aattetta. Ainoa mikä on väärää on avaimen faktat.

Otetaan nyt esimerkiksi Avaimen biisi punainen tiili:

Laulun perusidea on, että Suomessa ei ole tasa-arvoa. Täällä on menestyjiä ja täällä on semmosia, joilla on asiat tosi huonosti?
Tämän lisäksi nämä menestyjät eivät tee mitään tai paljoakaan työtä rahansa eteen, ristää muilta ja antaa itselleen. Onko tämä se totuus? Kuka oikeasti voi sanoa, että asiat on näin?

Annan teille myös kahden karrikoidun esimerkin tasa-arvosta ja oikeudenmukaisuudesta

1. Jakaa kaikki rahat kaikkien kesken ottamatta huomioon työtehtäviä.

2.On kaksi miestä - Pekka ja Jukka. Pekka on ahkera koulussa ja menestyy siellä hyvin. Jukkaa ei voisi vähempää kiinnostaa. Pekka saa hyvän työpaikan ja menestyy, koska on opiskelut. Jukka ei saa työtä, koska ei ole koulutusta. Pitäisikö nyt Pekan tukea Jukkaa? Mielestäni ei ja sekin on tasa-arvoa.
 

Fläppis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Viestin lähetti peruna

Otetaan nyt esimerkiksi Avaimen biisi punainen tiili:

Laulun perusidea on, että Suomessa ei ole tasa-arvoa.

Jaa-a, omasta mielestäni siinä halutaan Suomeen lisää tasaarvoa.

Viestin lähetti peruna

Täällä on menestyjiä ja täällä on semmosia, joilla on asiat tosi huonosti?

Eikö näin ole??

Viestin lähetti peruna

Tämän lisäksi nämä menestyjät eivät tee mitään tai paljoakaan työtä rahansa eteen, ristää muilta ja antaa itselleen. Onko tämä se totuus? Kuka oikeasti voi sanoa, että asiat on näin?

Kaikki tekevät jotain, mutta eikö ole niin, että usein isopalkkaisimmissa hommissa ei paljon tarvitse tehdä suhteutettuna saatavan rahan määrään.

Ymmärrän toki, että ison palkan takana on vastuuta (mitä tosin aina ei osata hoitaa, kuten tuossa Sonera-ketjussa on todettu ;) ), joten en ole todellakaan ehdoton tässä asiassa. Pääpointti on se, että iso osa suuripalkkaisista ei tee ansaitsemaansa rahasummaa vastaavaa työmäärää. Ja kysymykseesi: Minä voin sanoa, että esim. kansanedustajien itselleen ajamat etuudet ovat pois joltain. Tämä voi olla esimerkiksi lasten hoitoavustuksista ym., joten kansanedustajat nimenomaan riistävät muilta ja antavat itselleen, eikö?

Viestin lähetti peruna

Annan teille myös kahden karrikoidun esimerkin tasa-arvosta ja oikeudenmukaisuudesta

1. Jakaa kaikki rahat kaikkien kesken ottamatta huomioon työtehtäviä.

2.On kaksi miestä - Pekka ja Jukka. Pekka on ahkera koulussa ja menestyy siellä hyvin. Jukkaa ei voisi vähempää kiinnostaa. Pekka saa hyvän työpaikan ja menestyy, koska on opiskelut. Jukka ei saa työtä, koska ei ole koulutusta. Pitäisikö nyt Pekan tukea Jukkaa? Mielestäni ei ja sekin on tasa-arvoa.

Kohta 1. eli kommunismin ajama malli ei toimi, täysin samaa mieltä.

Kohdassa 2. asia ei ole näin yksinkertainen. Pitää miettiä miksi Jukkaa ei voisi vähempää kiinnostaa. Kotiongelmia, isä ja äiti ryyppäävät ja isä hakkaa vielä päälle? Koulukiusausta? Aika usein kierre synnyttää uusia tapauksia eli Jukasta tulee samanlainen kuin vanhemmista ja näinollen hänen lapsellaan tulee olemaan ongelmia. Mielestäni enemmän pitäisi keskittyä siihen, miten kierre saadaan katki, kuin siihen pitääkö Pekan tukea Jukkaa. Tämä oli vain yksi esimerkki, tietysti Jukka voi päättää elää muiden rahoilla tekemättä päivääkään töitä, mutta en usko, että kovin moni tämmöistä reittiä valitsee.

Oma kantani asiaan on, että vähäosaisempia pitää tukea myös rahallisesti, mutta ennenkaikkea auttaa kasvaneissa henkisissä ongelmissa.
 

peruna

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingfors IFK
Kertokaa minulle miksi monet luulee, että suuret yritysjohtajat eivät tee palkkansa eteen riittävästi duuni. Ensinnäkin mietitään kuinka paljon kyseinen johtaja on joutunut opiskelemaan työpaikkaansa eteen ja kuinka hän on erikoistunut esimerkiksi johtamiseen. Totta kai hän saa enemmän palkkaa kuin tavallinen työntekijä kuten myös joku rakennusalan amattilainen saa erikoistumisesta enemmän liksaa. Eihän se ole kapitalismin vika, jos saattuu olemaan huonoja johtajia siellä täällä? Erehdyksiä sattuu se on inhimmillistä.

Otetaan nyt nämä kansanedustajat esimerkiksi. No he saavat kuussa se 30 000 euroa. Olen jutellut muutaman kansanedustajan kanssa asiasta. Moni ei varmana tiedä, että kansanedustaja tekee semmosia 10- 12 tuntisia päiviä. Kansanedustajan suurin työ on valiokunnissa. Moni ei tiedä tätä ja katsoo vain osanottaja määrää täysistunnoissa.

Joka tapauksessa kansanedustajat tekevät erittäin paljon töitä. Ei ne vain paina nappuloita siellä. Menkää vaikka itse juttelemaan jollekin kansanedustajalle ja kysykää siltä.

Tietenkin pitää auttaa vähäosaisia, pitää olla turvaverkko, mutta siellä pitää olla myös ponnahduslauta pois sinne ei voi vaan jäädä.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Mun suosikki on tämä (Vapaapudotus tai Fintelligens):
"Paljon beibejä,
ja hyvää meininkijä"

siinä on tosissaan lahjakkaita kavereita. Melkein on saaneet noinkin hienon lyriikan rimmaamaan.
 

Fläppis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Täytyypä alkuun todeta, että olipa pettymys tuo sinun vastaus peruna.

Viestin lähetti peruna
Kertokaa minulle miksi monet luulee, että suuret yritysjohtajat eivät tee palkkansa eteen riittävästi duuni. Ensinnäkin mietitään kuinka paljon kyseinen johtaja on joutunut opiskelemaan työpaikkaansa eteen ja kuinka hän on erikoistunut esimerkiksi johtamiseen. Totta kai hän saa enemmän palkkaa kuin tavallinen työntekijä kuten myös joku rakennusalan amattilainen saa erikoistumisesta enemmän liksaa.

Tottakai hän saa enemmän palkkaa, näinhän sen pitääkin mennä. Mutta miksi noin paljon enemmän. Tulevaisuudessa (oikeastaan jo tällä hetkellä) on odotettavissa todellista työvoimapulaa huonosti palkatuilla aloilla ja tällöin on palkkaa väkisinkin nostettava tai virkoihin palkattava maahanmuuttajia.

En sano, että yritysjohtajan 100 000 euron palkka olisi välttämättä liian suuri, mutta miksi esim. häiriintyneitä lapsia auttava joutuu pärjäämään 1500 eurolla kuussa, vaikka työ on niin rankkaa, että illalla kotiin saapuu varjo aamulla töihin lähteneestä ihmisestä? No kaikenhan voi perustella koulutuksella, yritysjohtaja on opiskellut ehkä viisi vuotta enemmän (lapsia auttavalla esim. ammattikorkeakoulu). Kaikki me opiskelijathan tiedämme, kuinka opiskelu on niin rankkaa, että mielenterveys on siinäkin vaarassa ;)

Viestin lähetti peruna
Otetaan nyt nämä kansanedustajat esimerkiksi. No he saavat kuussa se 30 000 euroa. Olen jutellut muutaman kansanedustajan kanssa asiasta. Moni ei varmana tiedä, että kansanedustaja tekee semmosia 10- 12 tuntisia päiviä. Kansanedustajan suurin työ on valiokunnissa. Moni ei tiedä tätä ja katsoo vain osanottaja määrää täysistunnoissa.

Joka tapauksessa kansanedustajat tekevät erittäin paljon töitä. Ei ne vain paina nappuloita siellä. Menkää vaikka itse juttelemaan jollekin kansanedustajalle ja kysykää siltä.

Moni kansanedustaja tekee varmasti pitkiä päiviä, mutta niin tekevät useat muutkin työssäkäyvät. Kuitenkaan et vastannut tuohon kansanedustajien omien etujen ajamiseen. Millä oikeudella kansanedustajat ajavat omia etujaan vaikka heidät on nimenomaan nimetty ajamaan kansalaisten etuja. Ja älä sano, että ovathan hekin kansalaisia ja ajavat siksi omia etujaan. Kansanedustajat vetävät ilmeenkään värähtämättä maton kadulla asuvan alta, jotta saadaan itselle hiukan lisää palkkaa.

Hetkinen, kirjoitanko minä rap-keskusteluun, kylläpä on kulkeutunut ohi aiheesta, pahoittelen. Takaisin alkuperäiseen aiheeseen...
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
vielä kommenttina täällä käytyyn keskusteluun. Ensimmäinen suomalainen Rap-biisi on Juice Leskisen "Siniristiloppumme" tai Juicen "Ei elämästä selviä hengissä", joten kaikki ghetto-teoriat voidaan unohtaa.
 

Hasse

Jäsen
Suosikkijoukkue
Arsenal, Hertha BSC, HIFK
Viestin lähetti Fläppis


Vai olisiko niin, että puhut nyt itse asiasta, josta et tiedä :) Voithan yrittää ottaa yhteyden Avaimeen ja keskustella hänen mielipiteistään. Uskon, että hän antaa sinulle hyvät perustelut kannalleen.

Avaimesta tekee jo pellen hänen lyriikkansa, seuraat hänen lyriikoitaan, niin saat käsityksen että hän tulee köyhästä perheestä Itä-Helsinginstä ja on elänyt heikoissa olosuhteissa.
Asiahan on niin että Avaimen isä on miljonääri ja Avain on asunut käsittääkseni suurimmanosan nuoruuttaan Kulosaaressa eikä suinkaan surullisen kuuluisassa Roihuvuoressa, varmasti sieläkin ollut asunto mutta ei mikään 'slummin' kasvatti, ja niin Helsingin ulkopuolella asuville, Kulosaarihan on tunnetusti niitä Helsingin halvimpia alueita[älä huomaa sarkasmia]).
Avain on noin 20 vuotias ja ei todellakaan voi olla täysin perillä mitä hipit olivat tai mitä oli totaalinen totaalinen kommunismi.

Asiasta toiseen, mielestäni tämä kaupallinen 'teiniräppi' on täysin arsesta, mutta sen takia ei mielestäni pitäisi haukkua koko genreä, mielestäni rauhallisempi ja reggeemäinen räp on todella nautinnollista, ei nämä kaupalliset sankarit ole lähelläkään sitä musiikkia, vaikka samaan genreen vissiin kuuluvatkin.
*Ei Eminemiä/DRE/Snooppy/tms. pilaa se kaupallisuus vain se että kaikki kovanaama teinit kuuntelevat rappia saadakseen hyväksyntään kaveripiirissä ymmärtämättä yhtään mitä lyriikoissa kerrotaan, tähän pohjautuukin miksi musiikki ei voi olla hyvää, jos sanoilla ei ole väliä vain 'ajatuksella'(='tää on hyvää räppiä') niin taustat eivät todellakaan pärjää kitara sooloille tai vastaaville.
en osaa ilmaista mitä tarkoitan kovin hyvin, joku saattaa tajuta mitä tarkoitan mutta ignooratkaa*(=ei Emi..) tähdenjälkeen tuleva teksti jos siitä ei saa selvää :)
 

rapster

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Kolarin Turmio
Peruna: Muista 80-luku, lue tämän palstan ketju Sonerasta. Se, että sinä olet porvari ei automaattisesti tarkoita että olet jonkun mielestä välistävetäjä. OK?

Yläpesä: Mitä jollain musiikkisuuntauksella (annetaan eteen vaikka liian laaja esimerkki rock) on saatu yhteiskunnassa aikaan, mitä rapin tai vaikka punkin avulla ei ole? Mitä pitäisi/olisi pitänyt? Oletko sittenkin vain katkera siitä, ettet saanut itse nuoruudessasi mitään aikaan?
 

MikeM

Jäsen
Suosikkijoukkue
HC Jokerit vuoteen 1994,
Maajoukkue (jalkapallo),
rapmusiikkia?

Teesini on, että rap-musiikki on mustaa musiikkia, jota mustat ihmiset tekevät pieteetillä ja markoolion ja fintelligensin tapaiset tyypit ainoastaan apinoivat hip hopia pukeutumisellaan ja maneereillaan ilman sen kummempaa sanomaa.

niinpä... Finnishninja on nyt hieman hakoteillä luokitellesaan Markoolion rap-artistiksi. Allegoria on hieman samanlainen, kun vertaisi Matti Nykäsen musiikillista tuotantoa esim. Brahmsin jouluoratorioihin. En ole kuullut Markoolion tuotantoa, mutta jutuista ja hypesta päätellen hänen lyriikkansa käsittelee pikkutuhmia asioita pikkutuhmalla tavalla. Suomessa oli kymmenisen vuotta sitten entinen huumorirap-buumi, joka ratsasti näppärillä sanoituksilla ja Stock-Aitken-Waterman tasoisilla taustoilla.

Markoolio ei siis ole rap-musiikkia.

Rap-musiikin tiivistelmä voisi olla "nykyaikainen musta rytmimusiikki, joka on ottanut vaikutteita ainakin funkista, dubista, jazzista, bluesista ja reggaesta mixaamalla näistä tyyleistä oman yksinkertaisen tyylisuunnan ".

Paremminkin musiikkia voisi kutsua hip hopiksi sen kulttuurin mukaan, johon rap kuuluu osana. Hip hopin voisi luokitella moderniksi suurkaupunkien laitaosien ja undergroundin ääniraidaksi, valkoisen siloitellun popmusiikin ollessa puhtoista mainstreamia.

Moni on varmaan kuullut Hämeenlinnalaisesta suomalaisesta hip hop-artistista palefacesta, jonka teesinä on, että hip hop on keskusteluareena. Olen samaa mieltä, koska musiikissa on niin valtavan suuri paino lyriikoilla. rap-biisithän ovat lähinnä nykyaikaista runonlausuntaa maustettuina voimakkailla rumpu- ja bassobiiteillä. Siksi musiikki on "keskustelevaa", koska kulttuuriin kuuluu ns. battlet, jolloin erilaiset MC:t eli rapparit kilpaa yrittävät laulaa vastapuoltaan suohon... (varsin suomalaiseen tapaan siis...ehkä rap on juuri siksi meidän musiikkia).

hip hop ei ole välttämättä tyylikysymys, jos joku fintelligens tai Kwan liikkuu sponsorien letkeissä asusteissa ja pistää setien ja tätien naamat ryppyyn löysällä "asenteellaan". Se ei tarkoita sitä, että he olisivat uskottavia oikean hip hop-possen silmissä, kun liikkuvat lökäpöksyissä, mutta musiikki on scheissea.

Siinä mielessä olen ninjan kanssa samaa mieltä, että rap-musiikki minä hän sen kokee tai luokittelee on paskaa. Ongelma, on vain se, että hän ei tiedä mistä puhuu, kun määrittelee tämän sonnan rap-musiikiksi. Lähempään mustan musiikkiin tutustumiseen suosittelen Radio Helsingin kuuntelemista tai kääntymistä Njassan puoleen.

Esimerksi helsinkiläinen Liisan Puisto esiintyy suht "normaaleissa" vaatteissa ja laulaa suht. normaaleista asioista, ei välttämättä munansa ja aseidensa koosta ja muusta ns. bling bling asioista. Heidän musiikkinsa käsittelee tarinoita Helsingistä ja Kalliosta yhdistettynä tummiin bassosävyihin ja oikea-aikaisiin biitteihin. Heidän musiikistaan mielenkiintoista tekee se, että heidän tarinansa kuullostavat uskottavilta hip hopin beatin tahdissa jos he tekisivät konventionaalista suomirocksaastaa.

mielestäni rap/ hip hop on äärimmäisen mielenkiintoinen asia ja elämäntapa (tosin täällä holhousyhteiskunnassa ollaan aika kaukana hip hopista), kaikkine ala-kulttuureineen ja muine lieveilmiöineen.
 

finnishninja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Gunnilse IF
Teesini on, että rap-musiikki on mustaa musiikkia, jota mustat ihmiset tekevät pieteetillä ja markoolion ja fintelligensin tapaiset tyypit ainoastaan apinoivat hip hopia pukeutumisellaan ja maneereillaan ilman sen kummempaa sanomaa.
Nähdäkseni kysymys on musiikin haarasta, ei siitä kuka ja minkävärinen mies sen esittää. Sama asiahan on jos esim. Dave Lindholm esittää bluesia. Tosin ainahan joku laji vetää perässään apinoijia -kuten mainitsit ja tulos on monesti hieman surkuhupaisa. Niin myös Markoolion tapauksessa. Mutta rappari? Kyllä hän on rappari. Eri asia on sitten onko hän "aito", hyvä vai huono sellainen, tai onko hänen esittämänsä musiikki aitoa vai väärää rappia. Sitäpaitsi, minä ei ole häntä luokitellut, vaan sen ovat tehneet muut. Markoolio tunnetaan Ruotsissa suomalaisena rapparina.

!Nopeus ei ole sama kuin taito (toki se on osa sitä). Kaikkein taitavimmat ja osaavimmat jättävät liian tavaran ja vauhdin pois ja pelkistävät. On sanottu että kolmisointubluesia höyläävät kahdenlaiset soittajat: ne jotka eivät vielä osaa mitään muuta ja ne jotka osaavat jo kaiken. Ei olennaista ole lainkaan se kuinka monta nuottia pystyy tahtiin mahduttamaan jos ne eivät elä. Nopeuden ylistäminen kitaran kohdalla ei ehkä tunnu itsestäänselvältä typeryydeltä, mutta jos saman periaatteen ulottaa rumpaliin (olipa se ultranopea), tai vokalistiin (se lausui niin nopeasti etten saanut mitään selvää - sen täytyy olla maailman paras!) niin pitäisi aueta ajatuksen mahdottomuus.
Hienoa! Allekirjoitan tämän sataprosenttisesti!

Kansanedustajat, tekevätkö he tarpeeksi töitä, vai ajavatko he vain omia etujaan?
Tämä olisi muuten varmasti ihan mielenkiintoinen keskustelunaihe! Avaa ketju
 

Fläppis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Tsekkaa Socrates yv:si ja laita mulle vastaus
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös