No räppäänkö minä, no räppää vaan...

  • 12 604
  • 210

Fläppis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Tuskinpa Finnishninja tosissaan tätä ketjua on aloittanut. En ainakaan jaksa uskoa, että joku voisi olla NOIN ahdasmielinen. Hauskaa sen sijaan on se, että aloitusviestiin yhtyi suuri joukko kirjoittajia, jotka ovat mukana selkeästi tosissaan.

Viestin lähetti varjo
Rappia kykenee tekemään jokainen joka osaa kaivaa vanhan My first Sonyn esiin ja sitten kikkailemaan jotain vanhaa musiikkiraitaa edestakaisin.

Jos verrataan vaikkapa Metallican ja minkä tahansa rap-artistin musiikkia niin tuo My first sony vertaus on täysin validi, niin paljon eroa on kahden bändin soittotaidoissa tms.

laulamiseen en ota kantaa.

Nimimerkkinsä mukaisesti edellisen kirjoittaja liikkuu varjojen mailla. Uskallan luvata varjolle, että kunnollisen musiikin, oli se sitten rappia, metallia tai mitä vaan, tekemiseen vaaditaan todella pitkäjänteistä ja asialleen uskoutunutta työtä. Kommentti My First Sonyn kaivamisesta esille ja sillä kikkaileminen on lähinnä lapsellinen.

Ja seuraavassa kappaleessa päästäänkin sitten todelliseen tyhjäpää-sarjaan. Tästä suorastaan heijastaen säihkyy ks. kirjoittajan musiikillinen ahdasmielisyys ja tietämättömyys (mitä en lainkaan ihmettele, koska esimerkissä mainitaan aina niin musiikillisten henkilöiden käyttämä Metallica). Ei ole pienintäkään syytä verrata kahta todellisen erisuuntaista musiikkityyliä edustavaa tahoa.

En edes täysin ymmärrä tätä kappaletta. Voisitko varjo selvittää mitä tarkoitat bändin (tosin joidenkin rap-artistien taustalla on oikea bändi, kuten loistavien suomalaisten Tulenkantajien ja Palefacen, mutta näitä tuskin tarkoitit) soittotaidolla rap-artistin kohdalla??? Et selvästi omaa minkäännäköistä tietoa muista musiikin suuntauksista kuin valtavirrasta. Ja vielä lopuksi mainitset ettet ota laulamiseen kantaa :), ei voi kuin hymyillä. Tuottaa suunnatonta mielihyvää ajatella, kuinka olet tosissasi vertaillut James Hetfieldin ja jonkun rap-artistin "laulamista". Joten ei muuta kuin laita viikset kuntoon, Metallica soimaan ja kaahaa takaisin baanalle corollan nopat viuhuen....

Viestin lähetti Nas


Sä vedit Kidd aivan oikean johtopäätöksen! Suomessa ei ole eikä tule koskaan olemaan kunnollista\hyvää\oikeata rap-muusikkoa.

Edellä olevasta voi vetää jokainen oman mielipiteen. Omasta mielestäni Suomestakin on kohoamassa lukuisia todella hyviä rä( huomatkaa tässä kohtaa vaikka ä, aivan sama)päyttäjiä, joilla on todella hyvää MUSIIKKIA ja joillain myös kantaaottavia sekä uskomattoman hyviä tekstejä.

Palaan asiaan luettuani viestit uudelleen läpi. Toivoisin kuitenkin niille, ketkä yhtyvät lainaamieni henkilöiden mielipiteisiin, hiukan lisää avarakatseisuutta. Ahdasmielisyys syntyy tietämättömyydestä.
 
Viimeksi muokattu:

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens, (Internazionale), Nash&Suns
Fläppis:
Laulamiseen en ota kantaa koska hyllystäni löytyy mm. Burzumin levyjä...asioista tietävät tietävät mistä puhun.
Hetfieldin lauluääni on kyllä kehittynyt sen verran vuosien saatossa että on halveeraavaa haukkua häntä, etenkin kun mies kuitenkin soittaa kitaraa laulaessaan. Kannattaa huvikseen verrata jotain alkuaikojen levyjä nykyisiin tuotoksiin ennenkuin ruvetaan kritisoimaan.

Otin Metallican esille siksi että kukaan ei kykene kritisoimaan soittajien taitoa, jos luulee kykenevänsä ei todennäköisesti itse osaa soittaa.
Kirk Hammet kepittäisi kenet tahansa Rap-taustabändien kitaristin. Tähän väitteeseen riittänee perusteluksi ne sadat valinnat maailman parhaaksi kitaristiksi tms.

Minä väitän ettei vaikkapa em. Eminemin taustaryhmästä löydy yhtään soittajaa joka kelpaisi Metallicaan, soittotaidoiltaan.

Jos verrataan Metallican soittajien taitotasoa rap-artistien omiin taitoihin niin...

Kyllähän minustakin voitaisiin tehdä suuri rappari, vaiko räppäri, jos :
1 Joku kirjoittaisi minulle sanat
2 Joku tekisi musiikin
3 joku sanoisi minulle miten liikkua
4 ääneni masteroitaisiin paremmaksi
5 Joku sanoisi minulle mitä minun pitää tehdä/sanoa julkisuudessa

Ainoa mitä minun, coolin MC gansta daddyn, tarvitsisi tehdä olisi huitoa käsilläni huutaen "joumään i kill ya". Näin kärjistäen.
Metallica ei alkuaikoinaan juurikan saanut apua levy-yhtiöiltä toisinkuin nykyajan liukuhihna-artistit.
 

vilpertti

Jäsen
Suosikkijoukkue
San Jose Chokes
Hah, en ollutkaan huomannut tuota My first sony -kommenttia :D

"Mikä tahansa räp-artisti" on sellainen lausahdus, mihin ei TODELLAKAAN kannata lähteä.

Tässä hieman hypeä mitä ihan kunnioitettava musiikkisaitti Allmusic heittää Deltronin kavereista ja heidän 3030 -albumista. Ärsyttää tällaiset kommentit joissa esitetään, että rapmusiikki on pelkästään se jäävuoren huippu joka markkinoidaan isoilla koneistoilla.
 

vilpertti

Jäsen
Suosikkijoukkue
San Jose Chokes
Viestin lähetti varjo
Jos verrataan Metallican soittajien taitotasoa rap-artistien omiin taitoihin niin...

Kyllähän minustakin voitaisiin tehdä suuri rappari, vaiko räppäri, jos :
1 Joku kirjoittaisi minulle sanat
2 Joku tekisi musiikin
3 joku sanoisi minulle miten liikkua
4 ääneni masteroitaisiin paremmaksi
5 Joku sanoisi minulle mitä minun pitää tehdä/sanoa julkisuudessa

Ainoa mitä minun, coolin MC gansta daddyn, tarvitsisi tehdä olisi huitoa käsilläni huutaen "joumään i kill ya". Näin kärjistäen.
Metallica ei alkuaikoinaan juurikan saanut apua levy-yhtiöiltä toisinkuin nykyajan liukuhihna-artistit.
Kuuntele ensin jotain muutakin kuin sitä geneeristä listapaskaa.
 

Murmeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Vancouver Canucks
Viestin lähetti varjo
Ainoa mitä minun, coolin MC gansta daddyn, tarvitsisi tehdä olisi huitoa käsilläni huutaen "joumään i kill ya". Näin kärjistäen.

Otan tässä nyt vain kantaa tähän rap-artistien mollaamiseen siitä, että heidän imagonsa on vain "joumään i kill ya" -asennetta ja että juuri sen vuoksi heidän levyjään ostetaan.

On lähes hauskaa, että sinä, Varjo, otat juuri Metallican esimerkiksi rap-musiikkia vastaan.

Metallican ensimmäinen levyhän oli niinkin rauhallisesti ja ystävällisesti nimetty "Kill'em all" - "Tappakaa / tapa ne kaikki".

Kyseisen levyn ensimmäinen raita alkaa seuraavasti:

"No life till leather
We are gonna kick some ass tonight
We got the metal madness
When our fans start screaming"

Biisissä Metallica myös julistaa, että "You know our fans are insane", kuten myös sen, että "It is causing you sweet pain Oh sweet pain, When we start to rock, We never want to stop again"

Kilttiä.

Tarkastellaanpa biisiä "Seek & Destroy".

"We are scanning the scene
in the city tonight
We are looking for you
to start up a fight"

"Our brains are on fire
with the feeling to kill
And it will not go away
until our dreams are fulfilled"

Ja vielä levyn viimeisessä kappaleessa "Metal Militia" julistetaan:

"We are as one as we all are the same
fighting for one cause
Leather and metal are our uniforms
protecting what we are
Joining together to take on the world
with our heavy metal
Spreading the message to everyone here
Come let yourself go"

Itse pidän Metallicasta todella paljon. Pidän myös rapista, suomirokista, rockista, trancesta, teknosta, goasta, klassisesta, triphopista, jne...

Ymmärrän sen, etteiväst kaikki pidä kaikesta. Itse en välitä oopperasta (joistakin yksittäisistä kappaleista kylläkin), en ymmärrä laisin kantria, enkä omista ainuttakaan death metal levyä. Mutta minä en väitä, etteivätkö näiden kyseisten lajien joukosta löytyisi loistavia muusikoita tai erinomaisia kappaleita. Minä en vain niistä välitä.

Palatakseni Metallicaan, poikien vahetessahan tekstit ovat muuttuneet rauhallisemmiksi, ehkä jopa "popimmaksikin". Mutta varsinkin metallimusiikista löytyy tappamista, murhaamista ja jopa niihin yllyttämistä.

Ehkä rap-musiikin julkinen tallominen on myös "kovan jätkän maineen tavoittelua". Eihän kukaan tosimies voi myöntää rapin olevan musiikkia, kun siinä on konebiitti levyllä. Tosimies syö rautaa, paskantaa kettinkiä ja kuuntelee Eppu Normaalia.

Mitä tulee rap-artistien soittotaitoon, on selvää, ettei rap-kappaleista voi saada minkäänlaista käsitystä heidän soittotaidoistaan. Eihän sekään, että joku pelaa ammatikseen jääkiekkoa tarkoita, etteikö tämä sama ihminen olisi erinomainen (vaikkei se maailman paras) jalkapalloilija.

Otin näemmä kantaa vähän muihinkin asioihin, kuin uhoamiseen. Vieläpä melko sekavasti mutta menkööt.
 

Prookie

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Ompas tämä hupaisa ketju. Eräs vakiokirjoittelija on tekemässä itsestään pelleä arvostelemalla asioita joista ei mitään tiedä, eikä halua tietää. Toki kaikilla on mielipiteensä, mutta pitäisi nyt edes jotenkin järkevästi pystyä perustelemaan kantaansa.

Kuten monessa muussakin asiassa, toinen pitää tyttärestä, toinen isästä.
 

Fläppis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Viestin lähetti varjo

Hetfieldin lauluääni on kyllä kehittynyt sen verran vuosien saatossa että on halveeraavaa haukkua häntä, etenkin kun mies kuitenkin soittaa kitaraa laulaessaan. Kannattaa huvikseen verrata jotain alkuaikojen levyjä nykyisiin tuotoksiin ennenkuin ruvetaan kritisoimaan.

Missä kohtaa näit minun halveeranneen tai haukkuneen Hetfieldin lauluääntä. Pahoittelen, että sinulta meni ikäänkuin vähän "ohi". Mutta ei hätää, minä väännän täältä käsin rautalangasta niin saadaan taas keskustelu radalleen eli: miten vertailet rap-artistin riimittelyä Hetfieldin tai jonkun toisen laulavan artistin laulamiseen?

Uskallan edelleen väittää, että näkemyksesi tässä asiassa on todella (todella, todella) kapea putki. Eli ajatteletko että kauneimpana tulee esim. kauniisti laulavan linnun ääni, sitten jossain perässä James Hetfieldin laulu, tämän jälkeen hiukan raaempi laulutyyli tyyliin children of bodom ja hännänhuippuna sitten ikävästi lähes puhuen artikuloiva rap-artisti, joka tekee niin (siis riimittelee) vain koska ei osaa raukka laulaa.

Viestin lähetti varjo

Otin Metallican esille siksi että kukaan ei kykene kritisoimaan soittajien taitoa, jos luulee kykenevänsä ei todennäköisesti itse osaa soittaa.
Kirk Hammet kepittäisi kenet tahansa Rap-taustabändien kitaristin. Tähän väitteeseen riittänee perusteluksi ne sadat valinnat maailman parhaaksi kitaristiksi tms.

Valitettavasti (sanon noin sen takia, että omaat muidenkin keskustelujen perusteella todella paljon mielipiteitä ja osaat puolustaa niitä) kaikista näistä lainauksista ilmenee nuori ikäsi, esim. tarve verrata soittajien taitoa, mutta ei hätää eiköhän lähes kaikki käy tuon vaiheen läpi.

Jälleen valistava tietoisku: suurimmalla osalla rap-artisteista EI ole taustabändiä ja näin ollen ei ole kitaristiakaan. Tämäkin osoittaa, että sinun kannattaisi nyt seuraavaksi saada mielipiteillesi hiukan faktaa, joten jos kiinnostusta löytyy niin mikä estäisi vaikkapa lainaamasta asiasta kertovaa kirjaa ja muutamaa alan äänitettä?

Viestin lähetti varjo
Kyllähän minustakin voitaisiin tehdä suuri rappari, vaiko räppäri, jos :
1 Joku kirjoittaisi minulle sanat
2 Joku tekisi musiikin
3 joku sanoisi minulle miten liikkua
4 ääneni masteroitaisiin paremmaksi
5 Joku sanoisi minulle mitä minun pitää tehdä/sanoa julkisuudessa

Valitettavasti et tällöin(kään) olisi suuri rappari... En myöskään laske Britney Spearsia ynnä muita vastaavia suuriksi artisteiksi.
 
Viimeksi muokattu:

pekoni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Onpas hupaisa ketju! Taidan avata itse sellaisen ketjun, missä totean noin ensi alkuun Jaromir Jagrin olevan aivan paska koripalloilija. Kobe Bryant on ainakin miljoona kertaa parempi. Sitten vertaan heidän tekniikoita toisiinsa.

Hei poijjaat...pistäkääs mulle matskua...sanotaan vaikkapa että jos Kirk Hammett ja esim. Palefacen bändin kitaristi (kuka lie...vai onko bändissä edes kitaristia?) tulkitsisivat Henryk Goreckin Surullisten laulujen sinfonian. Katsotaan sitten kumman versio on parempi! Ainakin varjon hehkutuksen perusteella maailman parhaan kitaristin Hammettin version luulisi olevan aivan huikea!

Modet voisivat lähettää tämän ketjun Seiskaan. Voisivat maksaa tästä viihteestä hyvät rahat ja saisimme varmistettua tämänkin sivuston toimintaa taas hyväksi matkaa.
 

Timi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit - Schalke 04
Viestin lähetti varjo
Otin Metallican esille siksi että kukaan ei kykene kritisoimaan soittajien taitoa, jos luulee kykenevänsä ei todennäköisesti itse osaa soittaa.
Kirk Hammet kepittäisi kenet tahansa Rap-taustabändien kitaristin. Tähän väitteeseen riittänee perusteluksi ne sadat valinnat maailman parhaaksi kitaristiksi tms.

Minä väitän ettei vaikkapa em. Eminemin taustaryhmästä löydy yhtään soittajaa joka kelpaisi Metallicaan, soittotaidoiltaan.

Mitä merkitystä sillä on osaako joku soittaa paremmin kuin toinen? Kuunteletko musiikkia ajatellen, että tämä tyyppi on maailman paras kitaristi, siksi tätä on kiva kuunnella. Eihän musiikkimaku voi perustua johonkin listoihin, että tämä on nyt maailman paras kitaristi ja tämä maailman paras laulaja. Mitä hemmetin merkitystä sillä on? Ja miksi jonkun rap-artistin pitäisi olla parempi kitaransoitossa, kuin jonkun toisen? Tämä keskustelu alkaa muistuttaa pikku lasten hiekkalaatikolla uhoilua tyyliin mun faija vetäis sun faijaas turpiin...
 

palle fontän

Jäsen
Suosikkijoukkue
RDS
Viestin lähetti Timi
Tämä keskustelu alkaa muistuttaa pikku lasten hiekkalaatikolla uhoilua tyyliin mun faija vetäis sun faijaas turpiin...

Varsinkin kun ketjun avaus on tehty niin kieli poskessa kuin mahdollista. No, siitä huolimatta - räppi on perseestä.
 

finnishninja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Gunnilse IF
Muutama noteeraus saapuneista viesteistä:

Minua ei kiinnosta pätkääkään että.....
- Meitä kiinnostaa se mitä mieltä sinä olet.

En tajua, pitääkö olla kanssasi samaa mieltä, että viestissä on sisältöä?
Olisi todella ikävä keskustella täällä, jos kaikki olisivat kanssani samaa mieltä.

Tuskinpa Finnishninja tosissaan tätä ketjua on aloittanut.
En tietenkään! Vihani räppia kohtaa on paljon pienempi, kuin viestini antavat ymmärtää. Maustan mielelläni pikku provokaatioilla. Moni näköjään ymmärtää sen - toiset taas ei... :)

Onko rap sitten musiikkia vai ei? Mielestäni on, mutta se on myös runoutta.
En ole samaa mieltä. Runot ovat runoja, räp on räppiä. Jos lokerointi olisi näin yksinkertaista, niin Eino Grönkin voisi olla ruonoilija...

kieliopillisia virheitä
Aihetta on - voidaan - ja on käsitelty omissa ketjuissa.

Jos verrataan ..
VIELÄ KERRAN... ei ollut tarkoitus verrata, vaan keskustella räpistä ja rääppäilijöistä!

Kuten monessa muussakin asiassa, toinen pitää tyttärestä, toinen isästä.
Ja kuten niin monessa muussakin ketjussa - tyttärestä ja isästä on keskusteltu.

varsin lapsellinen ketju ja vieläkin lapsellisempaa juttua finnishninjalta.
Oletan että et halua olla mukana itse keskustelussa, mutta jotain täytyy saada sanoa. Voisit käyttää tilan ja tilaisuuden hyväksesi ja esittää jotain järkevämpää. Pelkkä kivien heittely ei nosta tasoa - pikemminkin päinvastoin.

Ahdasmielistä...
Siis jos ei pidä räpistä, räppäilijöistä ja vielä kehtaa nostaa pientä keskustelua asiasta niin on ahdasmielinen...
Sori, mutta tämä on surullinen asenne. Lähinnä tulee mieleeni paskahuusin takana pälyilevä huppupää joka ei päässyt koulun futisjengiin.

Minä pidän rokista, hyllyssäni on paljon klassista musiikkia. Myös paljon instrumentaalia löytyy. Kotona on aina musiikki päällä, stereot, netiltä, MTV, MTV2, VHI, jne. Minulla on jäsenkortti jazzklubille. Kuuntelen paljon Suomi-rokkia. Olen kolunnut festareita, Tulivuorirokista Montreux jazziin. Konsertteja: Mike Oldfield, Metallica, Van Morrison, AC-DC, D.A.D, Bonnie Rait, Ray Charles, Bryan Adams, Stevie Wonder, Whitney Houston, Mike Stern, Status Quo, Deep Purple, Rammstein, Camel, Jean-Michel Jarre, Jukka Tolonen, Wigwam, Popeda, Chigaco Express + 50 muuta...
Osoittaako ahdasmielisyyttä? Haluan kysyä kuin monta avomielistä räppäävää roikkupersettä täältä löytyy jolla on listalla jotain vastaavaa?
Okei, räp vetää teinejä. Näen siinä suuren vaaran että he sulkevat silmänsä kaikelta ympärillä olevalta, vannomalla näinkin tylsän ja masentavan jutun kuin räpin nimeen.

Yhä: Räp on perseestä. Ja niin kauan kunnes joku kertoo mitä hyvää siinä on.
 
Viimeksi muokattu:

vilpertti

Jäsen
Suosikkijoukkue
San Jose Chokes
Viestin lähetti finnishninja
En tajua, pitääkö olla kanssasi samaa mieltä, että viestissä on sisältöä?
Olisi todella ikävä keskustella täällä, jos kaikki olisivat kanssani samaa mieltä.
On todella ikävä keskustella, jos vastapuoli ei osaa lukea. Oletko sitä mieltä, että tähän keskusteluun osallistuneista ainoastaan heillä, ketkä ovat kanssasi samaa mieltä on yhtään mitään sisältöä viesteissään?

Minä ainakin pyrin osallistumaan kohtuullisen rauhallisesti, artikuloiden ja tuomaan esimerkeillä höystettynä oman mielipiteeni esille. Ikävää, että se ei mielestäsi ole sisältöä. Ehkä joskus minunkin viesteihini löytyy sisältöä - jatka vaan niin ehkä myös minä pystyn osallistumaan joskus täysipainoisesti.

Ainiin, minun mielestäni hyviä nimikkeitä:
Apulanta, Bran van 3000, Deltron 3030, Dido, DJ Shadow, Sophie Ellis-Bextor, Faithless, Gorillaz, Kent, Led Zeppelin, Massive Attack, Motorhomes, Nirvana, Paul Oakenfold, Pink Floyd, Portishead, Radiohead, Skunk Anansie, Sneaker Pimps, Spooks, Travis, Paul van Dyk

Ja monet muut, ketkä unohtuivat. Ei tässä ihan yksiuloitteisia idiootteja olla varmasti kukaan. Osoitus tämäkin siitä, kuinka paljon uskallat antaa toisille arvoa pelkästään heidän musiikkimakunsa takia. Propsit.
 
Viimeksi muokattu:

finnishninja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Gunnilse IF
Viestin lähetti vilpertti
On todella ikävä keskustella, jos vastapuoli ei osaa lukea. Oletko sitä mieltä, että tähän keskusteluun osallistuneista ainoastaan heillä, ketkä ovat kanssasi samaa mieltä on yhtään mitään sisältöä viesteissään?

Minä ainakin pyrin osallistumaan kohtuullisen rauhallisesti, artikuloiden ja tuomaan esimerkeillä höystettynä oman mielipiteeni esille. Ikävää, että se ei mielestäsi ole sisältöä. Ehkä joskus minunkin viesteihini löytyy sisältöä - jatka vaan niin ehkä myös minä pystyn osallistumaan joskus täysipainoisesti.

Osaan lukea.

Milloin on viestissä sisältöä? Annan muutaman esimerkin valaistakseni mitä tarkoitan:
- Minä pidän xxx koska siinä on xxxx ja se xxxx. Minulla on xxxx ja ole myös xxxx ja aikomuksenani on xxxx. Lisäksi voin kertoa että minä ja ystäväni olemme xxxx. Jo vuosia sitten kuulin ensimmäisen kerran xxx. Sen sijaan en ole kanssasi samaa mieltä että xxxx olisi xxxx, koska....

Yllä mainitussa esimerkissä voi olla paljon sisältöä, mielipiteitä ja perusteluja.

Viesti jossa ei ole sisältöä:
- Turha aihe
Miksi vaivautua kirjoittamaan näin, kun on paljon helpompaa siirtyä ei turhiin viesteihin.
- Kirjoittaja on lapsellinen, ahdasmielinen jne.
Jo jatkojajan säännöissä lukee, että täällä tulisi olla ASIAT vastakkain - eikä niiden kirjoittajat.

Myös minun lähtökohtani on kohdata viestin lähettäjä kunnoituksella, niin kauan kun näin on myös toisinpäin. Kaikkea voi yleistää ja provokaatioilla voi hieman sohaista vauhtia lisätäkseen. Pyrin tosin välttämään henkilökohtaisuuksiin menoa. Tämä on tosin lähtökohta monelle keskustelua avattaessa - siis päästä hettelemään paskaa. Myös minä lasken tai nostan tasoa keskustelun mukaan - niinkuin sinäkin!

Vilpertti: Olen lukenut viestejäsi. Niissä on monesti hieno sisältö ja paljon asiaa. Arvostan tapaasi keskustella. Tarkoitukseni ei ollut loukata sinua. Pyydän vilpittömästi anteeksi jos ymmärsit asian näin.
 

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens, (Internazionale), Nash&Suns
Alunperinhän kysymys oli kettu666:sen väitteestä ettei metalmusiikin teko vaadi taitoa. Tähän väitteeseen vastasin ja olen jatkuvasti vastannut.

Ja vielä kerran laulamiseen en ota kantaa koska musiikissa ei välttämättä ole kysymys laulusta. Enter the Sandmanin tunnistaa moni pelkästä melodiasta mutta päähäni ei ole jäänyt yhtä ainoata rap-melodiaa joka jäisi päähän, ja olen joutunut kuuntelemaan kyseistä musiikkia enemmän kuin tarpeeksi johtuen erään kaverini musiikkimausta.
 

D2

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Eipä tämän ketjun avaus-, ja sitä seuranneet viestit ole paljon sillä sisällöllä juhlineet. Jos tyytyy sanomaan, että asia x on perseestä ja mustamaalaamaan kyseisen asian sekä sen kannattajat, ei kovin sisältörikasta keskustelua voi syntyä.

Yhä: Räp on perseestä. Ja niin kauan kunnes joku kertoo mitä hyvää siinä on.

Voin kertoa. Hyvät ja monipuoliset taustat, hyvä tyyli ja kantaaottavat/hauskat lyriikat. Ei toki kaikilla artisteilla, mutta osalla. Onko räp nyt mielestäsi ei-perseestä? ;)
 

finnishninja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Gunnilse IF
Viestin lähetti D2
Voin kertoa. Hyvät ja monipuoliset taustat, hyvä tyyli ja kantaaottavat/hauskat lyriikat. Ei toki kaikilla artisteilla, mutta osalla. Onko räp nyt mielestäsi ei-perseestä? ;)

Ensimmäinen joka yrittää edes! Tämä kommentti sai räpin astumaan reiän reunoille, siis toivoa on... niin mikä sen parhaimman räp-leiffin nimi nyt sitten olikaan:rolleyes:
 

peruna

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingfors IFK
Onpas väittely. Minäkin kuuntelen välillä rap-musiikkia kuuntelen myös kaikkea muuta paitsi heviä. Suomalaisen rap-musiikkiin en koske, amerikklaista voi sen sijan kuunnella - välillä. Mutta yhtä asiaa en ymmärrä. Niitä vaatteita, miksi pitää olla niin isot vaatteet ja sellainen rento asu. Itse asiassa se näyttää enemmän laisse-faire asulta kuin rennolta. Onkin mielenkintoista kun nuorten mekka pukeutumisessa eli One-Way:ssa
( Uskon, että One way:lla on suurin markkinaosuus nuorten "makeiden" vaatteiden myynnistä. Siitä äskeinen nimity.)

on jätetty vaatteet esille sinne päin. Laisse-fairesti tai rennosti, taas kerran, Onhan se mielenkiinnoista, että sinne päin myy. Ennen tämä maa rakennettiin työnteolle nyt nuoret on jossain muualla eikä kellään oo tietoa
 

Timi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit - Schalke 04
Viestin lähetti finnishninja
Onko rap sitten musiikkia vai ei? Mielestäni on, mutta se on myös runoutta.
En ole samaa mieltä. Runot ovat runoja, räp on räppiä. Jos lokerointi olisi näin yksinkertaista, niin Eino Grönkin voisi olla ruonoilija...
[/B]

Lähinnä pohdiskelinkin tuota onko rap runoutta. Eikös rap ole lyhennys sanoista rythm and poetry. Toisaalta eihän tuo pelkästään rapista tee runoutta, mutta mielestäni se on sitä.

Ja lopuksi vielä: lokerointi on perseestä :D
 

finnishninja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Gunnilse IF
Viestin lähetti Timi


Ja lopuksi vielä: lokerointi on perseestä :D [/B]

:D Olet muuten todella oikeassa... kaikkea sitä tuleekin kirjoitettua...:D

Siis: Eino Grön on rappari:cool:
 

Taito-Ojanen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Anaheim Ducks, Kärpät
Tästä ketjusta paistaa monien teksteistä selvästi läpi se, että he eivät osaa erotta kahta eri asiaa.

Olen todellinen musiikin suurkuluttaja, joten kaikenlaista jollotusta sitä on elämänsä aikana kuullut. Kyllä minäkin olin aikoinani sitä mieltä, että kaikki, josta en itse pidä, on automaattisesti huonoa. En ole enää. Olen kuullut monen monta bändiä, joiden musiikista en pidä, mutta siitä huolimatta arvostan niitä. Miksi? Koska musiikista kuulee, että sitä on tehty sydämellä ja ajatuksella ja siinä on jotain omaa. Se ei vain satu minulle kolahtamaan. Miksi siis minun pitäisi halveksia jotain, josta en itse pidä, mutta se on hyvin tehty? Yksi suurimpia oivalluksia elämässäni on ollut se, että kaikki se, mistä itse ei pidä, ei ole välttämättä huonoa.

Tulipas "ylevä" viesti näin hoopoon ketjuun. Jatkakaa naljailua.
 

Cube

Jäsen
Viestin lähetti finnishninja
Niin, eikai räppi kenestäkään automaattisesti tyhmää tee, tai sen vihaajaasta älykästä, mutta tähän mennessä viestit, joissa on hyvä sisältö tulee juuri kirjoittajilta, jotka ovat eivät koe räppiä omakseen. Voiko siitä vetää jotain johtopäätöksiä?

Kenties kaikki eivat napanneet provoon kiinni. Turha alkaa asiasta keskustelemaan, kun jo ketjun avausviesti veti subjekstiivisuudessaan huiput.
 

finnishninja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Gunnilse IF
Mukavaa että näin hoopoon ja turhaan ketjuun osallistuu niin monta tasokasta kirjoittajaa! Paras ketju jonka olen aloittanut;)

Myös minä olen usein ollut sitä mieltä, että sydämellä tehty musiikki on jotain, jolle tulee nostaa hattua ja sitä pitää arvostaa. Todellisuus on tosin toista. Raha panee monen muusikon unohtamaan vanhat kapinalliset periaatteensa ja ostamaan nuotteja, joilla hän oli aikaisemmin valmis pyyhkimään tai tiputtamaan ne loiskepaperiksi.

En ole mikään psygologi, mutta olen näkevinäni usein musiikkivideoista, miten sydämetöntä jengiä siellä heiluu. Yksi esimerkki näin räpistä keskustellessa on räppääjät. Heilutaan sormi pystyssä haukkuen kaikki musiikkia huorana käyttäen.

Minulla on vaikea arvostaa tälläistä toimintaa.
 

Fläppis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Huhhuh, noin kymmenen viestiä kerkesi tulla sillä välillä kun pääsi töistä kotiin asti...kiihkeetä,kiihkeetä.

Viestin lähetti finnishninja Ahdasmielistä...
Siis jos ei pidä räpistä, räppäilijöistä ja vielä kehtaa nostaa pientä keskustelua asiasta niin on ahdasmielinen...
Sori, mutta tämä on surullinen asenne. Lähinnä tulee mieleeni paskahuusin takana pälyilevä huppupää joka ei päässyt koulun futisjengiin. [/B]

Ensinnäkään en ymmärrä yläpuolella olevaa vertausta, mutta vika lienee minussa.

Ilmeisesti viittaat tällä kirjoittamaani lauseeseen: Ahdasmielisyys syntyy tietämättömyydestä. Tarkoitin tällä sitä, että varjon tuntemus keskusteltavasta aiheesta ei ole kovin korkealla tasolla. Varjon tekstien tärkeät kohdat suorastaan vilisevät tietämättömyydestä johtuvia virheitä. Varmasti saat tämän selville myös jos lukaiset uudelleen viimeiset pari sivua aiheesta.

Viestin lähetti finnishninja Minä pidän rokista, hyllyssäni on paljon klassista musiikkia. Myös paljon instrumentaalia löytyy. Kotona on aina musiikki päällä, stereot, netiltä, MTV, MTV2, VHI, jne. Minulla on jäsenkortti jazzklubille. Kuuntelen paljon Suomi-rokkia. Olen kolunnut festareita, Tulivuorirokista Montreux jazziin. Konsertteja: Mike Oldfield, Metallica, Van Morrison, AC-DC, D.A.D, Bonnie Rait, Ray Charles, Bryan Adams, Stevie Wonder, Whitney Houston, Mike Stern, Status Quo, Deep Purple, Rammstein, Camel, Jean-Michel Jarre, Jukka Tolonen, Wigwam, Popeda, Chigaco Express + 50 muuta...
Osoittaako ahdasmielisyyttä? Haluan kysyä kuin monta avomielistä räppäävää roikkupersettä täältä löytyy jolla on listalla jotain vastaavaa?
Okei, räp vetää teinejä. Näen siinä suuren vaaran että he sulkevat silmänsä kaikelta ympärillä olevalta, vannomalla näinkin tylsän ja masentavan jutun kuin räpin nimeen. [/B]

Edelleenkään en ole syyttänyt sinua ahdasmielisyydestä. Sinulla on siinä varsin vaikuttava konserttikokoelma. Luulisin, että tuollaisella musiikin kulutuksen määrällä olet antanut myös hiphop ja rap-musiikille mahdollisuuden ja tullut yksinkertaisesti siihen avarakatseiseen lopputulokseen, että "Räp on perseestä". Joten ei auta minunkaan kuin hyväksyä fakta.

Tuosta tylsästä ja masentavasta täytyy olla vielä hiukan eri mieltä. Ettei taas vaan ninjallekkin olisi iskenyt yleistämisen pelätty tauti. Ei sitä ulkomaanpojatkaan välttämättä usko kun niille kertoo että suomalaisen jääkiekkofoorumin viesteissään eräs henkilö yleisti teidän yli sata vuotta sitten alkunsa saaneen kulttuurin kätevästi tylsäksi ja masentavaksi. ;)

Ja täytyy vielä todeta, että ylläolevat Timin ja Taito-Ojasen kirjoitukset ovat todella lähellä omaa ajatteluani.
 
Viimeksi muokattu:

finnishninja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Gunnilse IF
Viestin lähetti Fläppis

Ilmeisesti viittaat tällä kirjoittamaani lauseeseen: Ahdasmielisyys syntyy tietämättömyydestä. Tarkoitin tällä sitä, että varjon tuntemus keskusteltavasta aiheesta ei ole kovin korkealla tasolla. Varjon tekstien tärkeät kohdat suorastaan vilisevät tietämättömyydestä johtuvia virheitä. Varmasti saat tämän selville myös jos lukaiset uudelleen viimeiset pari sivua aiheesta.


Luulisin, että tuollaisella musiikin kulutuksen määrällä olet antanut myös hiphop ja rap-musiikille mahdollisuuden ja tullut yksinkertaisesti siihen avarakatseiseen lopputulokseen, että "Räp on perseestä". Joten ei auta minunkaan kuin hyväksyä fakta.

Ettei taas vaan ninjallekkin olisi iskenyt yleistämisen pelätty tauti. Ei sitä ulkomaanpojatkaan välttämättä usko kun niille kertoo että suomalaisen jääkiekkofoorumin viesteissään eräs henkilö yleisti teidän yli sata vuotta sitten alkunsa saaneen kulttuurin kätevästi tylsäksi ja masentavaksi. ;)


Tartuin juuri ahdasmielisyyteen ja tietämättömyyteen siitä syystä, että minusta ei tarvitse "tietää" pitääkseen tai vihatakseen jotain musiikkityyliä. Tavallaan siis tunkeuduin kahden keskustelijan väliin... mutta tunsin sen koskettavan myös itseäni.

Totta, hiphop ja räp on saanut mahdollisuutensa myös minun seinieni sisäpuolella, sillä olen todella avoin eri musiikille. Taas toisaalta, ehkä juuri siksi ei kaikki paska uppoa... Vehkeeni kotona antavat mahdollisuuden hyvään äänentoistoon. Sekin paljastaa joskus räpin puutteet.

Yleistämisen pelätty tauti... Kyllä! Olen kuullut ja nähnyt senverran räppiä, että yleistän, enkä löydä massasta mitään poikkeavaa - vaikka olen yrittänytkin.

Vaikka heidän kulttuurinsa onkin vanha, niin sen ei tarvitse olla sen takia hyvä tai meille sopiva. Mainitsinkin jo aikaisemmin jenkkilästä tulevan kaman. Sillä on taipumus iskeä suomalaiseen teiniin helposti. Jos Usama Bin Laden räppäisi omalla kielellään, niin kuinka moni olisi kiinnostunut?
 

Ande

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Viestin lähetti SÄLLI 85


Toinen jutska: Katohan vähä levyjen myyntitilastoja, niin huomaat, että rap taitaa myydä kaikist eniten... mm. Eminemin The Eminem Show löi taas ennätykset uusiksi... että silleen... rappi rulettaa!!!


Elvis Presley nousi hiljattain Brittilistan kaikkienaikojen ykköstilojen yksinvaltiaaksi ohittaen The Beatles - laulu ja soitinyhtyeen listaykkösten määrässä 18 - 17.
Jos joku Eminem tai muu rap-artisti on 30-vuodenkin päästä ykkösenä ja edelleen suosiossa, niin nostan heille hattuani, vaikka en juuri hattuja käytäkään - paitsi talvella pipoa, mutta en suinkaan sisällä.

Se, miksi en arvosta kaikenmaailman Anssikeloja, Spice Girlsejä, Scatmaneita ja Back Street Boyseja (lue: nykymassamusiikkia, joka jollain pirullisella konstilla ujuttaa itsensä ihmisten rahapusseille, on jokusen vuoden huipulla, mutta kuolee lopulta omaan mahdottomuuteensa) on heidän järkyttävä tapansa käyttää niinkin hienoa jumalan lahjaa - kuin musiikkia - vain rahastusmielessä ja oman edun tavoittelussa.
Ok. Elvis, AC/DC, Hurriganes jne. saivat varmasti (ja saavat edelleen) paljon fyffeä ja myyvät levyjä, mutta nämä artistit ovat edelleenkin suuressa suosiossa, vaikka perustamisesta olisikin jo aikaa 30-vuotta. Jotkut asiat ovat eri aikakausina muodissa ja monet ostavat jotain artisteja, kun muutkin ostavat. Jotkut asiat taas jatkavat vuosikymmenestä toiseen, omistavat elämänsä musiikille ja ovat kokoajan joko huipulla tai vähintään keskikastissa.
 
Viimeksi muokattu:
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös