No räppäänkö minä, no räppää vaan...

  • 12 754
  • 210

Senior

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Viestin lähetti Miika-90



Öh... Sun kannatas harjotella tota luetunymmärtämistä, tuolta viestin vasemmalta (<-) puolelta voi lukea kirjottajan nimen tai nickin. Siinä kyllä lukee kohdallani Miika-90 eikä Miikka-90.


Juh, lopetetaan viistastelu.:)

:D Miika-90 (12 v!) - finnishninja: pelitilanne 1-0 :D .

Miika vei hyvällä vastauksellaan Klubimme Ruotsissa vaikuttavan virtuaaliveljen kahville kuin litran mitan! Boys, piis!;)

Miika on asiahemmo, kuten olen muuallakin todennut!
 

SÄLLI 85

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vaasan Sport, New York Rangers, HIFK, Suomi
Viestin lähetti finnishninja


Ei mennyt! Eikä räp ole musiikkia! Jos räp valtaisi markkinat, niin musiikkia ei enää olisi.


Ensimmäinen jutska: Se on rap eikä räp Toinen jutska: Katohan vähä levyjen myyntitilastoja, niin huomaat, että rap taitaa myydä kaikist eniten... mm. Eminemin The Eminem Show löi taas ennätykset uusiksi... että silleen... rappi rulettaa!!!

Lisää taattua suomiräppi-matzkua
 

Tommy

Jäsen
Suosikkijoukkue
#17
Räp on syvältä ja eihän se oo ees musiikkia.
Puhetta höystettynä FastTracker2:lla tehtyllä kompilla.

Eminem.. nämä Eminemin hittibiisit voidaan luokitella mielummin kategoriaan "Pop" ennemmkuin kun "Räp".
 
Viimeksi muokattu:

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens, (Internazionale), Nash&Suns
Sälli85:
Jos levyjen myyntitilasto tarkoittaa suoranaisesti sitä mikä musiikkityyli on parasta niin en kyllä pistäisi rahoja rapin puolelle, rock taitaa kylläkin hallita kaikkia tilastoja.

Ennimenivensividastä...jostain vielä sen verran että jos tyypin yksi mainostuskikka on näyttää sitä "parental advisory"-tarraa niin se kertoo minulle kaiken kyseisestä artistista-> fiksu tyyppi joka haalii rahaa teinien pyrkimyksellä kapinoida vanhempiaan vastaan jne.
Rap on vain hetkellinen ilmiö joka väistyy heti kunhan joku toinen musiikkityyli tekee itsestään vieläkin "kovemman" ja "kuulimman". Ehkäpä seuraavaksi olisikin klassisen musiikin vuoro...
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Viestin lähetti SÄLLI 85


Ensimmäinen jutska: Se on rap eikä räp Toinen jutska: Katohan vähä levyjen myyntitilastoja, niin huomaat, että rap taitaa myydä kaikist eniten... mm. Eminemin The Eminem Show löi taas ennätykset uusiksi... että silleen... rappi rulettaa!!!

Niin ja miljardi kärpästä ei voi olla väärässä joten paska on sitten hyvää... tunnustan, mauton heittohan tämä on mutta en kyennyt vastustamaan kiusausta.

Mitä tulee tuohon kirjoitusasuun niin suomen kielen sanakirjan mukaan kumpainen(kin) on oikea kirjoitusasu, voidaan kirjoittaa rap tai räp - rappi; räppi.

Nuoret tosin taitavat käyttää kirjoitusasua "rap" joka lausuttaessa kuulostaa "räp" ja vanhemmat taasen "räp" koska ovat tottuneet siihen, että pääosin suomen kieltä kirjoitetaan samalla tavalla kuin lausutaan - (saman olen huomannut käytettävän mm. e-mail vs e-meil tilanteessa jossa vanhemmat ihmiset saattavat kirjoittaa "meil"). Minulle on sama kumpaa kirjoitusasua käytetään (rap; räp), se ei muuta asiaa miksikään ja ymmärrän mistä on puhe.

vlad#16.
 

Suomi-Salama

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
No, kun se on niin cool kirjoittaa "rap" eikä "räp". Jos et kaveriporukassa kirjoita amerikkalaisittain, joudut naurunalaiseksi. Monet teinit ovat tunnetusti hyvin pedantteja näissä asioissa. Kumma kyllä, renessanssi on kuitenkin hyväksyttävää räp-piireissä kirjoittaa kolmella s-kirjaimella...

Mielipiteeni räpistä: hirvittävää moskaa. Perusteet samat kuin finnishninjalla, sopii toki olla eri mieltä. Nämä ovat makuasioita.
 

CMX

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat, Detroit Red Wings, Kärpät, HIFK
Viestin lähetti SÄLLI 85


Ensimmäinen jutska: Se on rap eikä räp Toinen jutska: Katohan vähä levyjen myyntitilastoja, niin huomaat, että rap taitaa myydä kaikist eniten... mm. Eminemin The Eminem Show löi taas ennätykset uusiksi... että silleen... rappi rulettaa!!!

Lisää taattua suomiräppi-matzkua

Niinpä. Ja kuten tuon viestisi kieliasusta huomaa, niin ei ole vaikea päätellä, että mikä ikäluokka kyseisen tyylisuunnan levyjä ostaa. Tai jos ei ikäluokka, niin ainakin se, että minkä mielinen. Tarkoitan tuolla juuri näitä "rappi rulez sinä mutha fucka!" -tyylisiä puheita.
Tästä voimme päätellä, että myyntilukujen korkeus ei kuvasta läheskään aina musiikin tasoa.

ps.. Ja jos kerran korostit, että kyseinen "musiikki"suuntaus on rap, niin miksi sanoit viestisi lopussa, että "rappi rulettaa"?
Ensimmäinen juttu: se on juttu, ei "jutska", toinen juttu: se on katsohan, ei "katohan", kolmas juttu: se on vähän, ei "vähä", neljäs juttu: se on kaikista, ei "kaikist" jne.. Muitakin kieliopillisia virheitä on havaittavissa, mutta en käy niitä selvittämään tässä rajallisen ajan takia.
Vielä pyydän ottamaan huomioon, että ainakin "rulettaa" on slangisana, joka ei missään nimessä kuulu kirjoitettuun tekstiin.
 
Viimeksi muokattu:

Murmeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Vancouver Canucks
Viestin lähetti CMX
Ensimmäinen juttu: se on juttu, ei "jutska", toinen juttu: se on katsohan, ei "katohan", kolmas juttu: se on vähän, ei "vähä", neljäs juttu: se on kaikista, ei "kaikist" jne.. Muitakin kieliopillisia virheitä on havaittavissa, mutta en käy niitä selvittämään tässä rajallisen ajan takia.
Vielä pyydän ottamaan huomioon, että ainakin "rulettaa" on slangisana, joka ei missään nimessä kuulu kirjoitettuun tekstiin.

Miten vitussa te jaksatte? :D
 

Sisäliitin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Viestin lähetti SÄLLI 85


Ensimmäinen jutska: Se on rap eikä räp Toinen jutska: Katohan vähä levyjen myyntitilastoja, niin huomaat, että rap taitaa myydä kaikist eniten... mm. Eminemin The Eminem Show löi taas ennätykset uusiksi... että silleen... rappi rulettaa!!!

Lisää taattua suomiräppi-matzkua

Valitat että se kirjoitetaan rap eikä räp,miksi sitten itse kirjoitat suomiräppi etkä suomirappi :confused: ...ääh lopetetaan jo...
 

Arnold

Jäsen
Suosikkijoukkue
SM2013
Taitaa mennä joillakin rapin vastustajilla jauhot sekaisin, kun jaksavat kiinnittää huomiota epäoleennaiseen, eivätkä enää hauku itse rappia. Ei helvetti, kun osaa yksi musiikkityyli aiheuttaa hämmennystä tässä pienessä maassa!
 

Cube

Jäsen
Re: Legalize it, don't critisize it.

Viestin lähetti BigRedBob
Asiasta kolmanteen...

Jos päättäjät ajattelisivat edes joskus järkevästi, niin kannabis olisi ollut laillista jo pitkän aikaa, mutta ei, kun kerran on kangistuttu vanhoihin kaavoihin, niin niitä ei sitten muuteta ja sillä hyvä.

Asiasta kolmanteen, tosiaankin :)

Samoilla linjoilla olen. Jengi on kannabista vastaan jyrkasti, mutta kun kysyy syyta, on vastaus lahes aina se raikkosmainen "en ma tiia"..
Kannabikseen ja huumeisiin muutenkin voisi alkaa jo pikku hiljaa suhtautumaan hieman rationaalisemmin. On aika helvetin naurettavaa lykata kaikki huumeet samaan ryhmaan niiden voimakkuudesta riippumatta. Ja huumeistahan ei ole koskaan saatu mitaan hyvaa.. mulla taisi olla vahan aikaa allekirjoituksenakin tama Bill Hicksin yksi sitaatti:

"See, I think drugs have done some good things for us, I really do. And if you don't believe drugs have done good things for us, do me a favor; Go home tonight and take all your albums, all your tapes, and all your cd's and burn em'. Cause you know what? The musicians who've made all that great music that's enhanced your lives throughout the years... Real fucking high on drugs."
Eika tama koske rap-musiikkia kuin pienimmassa maarin.

En muuten itse kayta, jos ketaan kiinnostaa (tai jos kukaan edes uskoo :))..

Mutta anteeksi aiheesta eksyminen.Tama lienee oikea paikka talle keskustelulle.
 

vilpertti

Jäsen
Suosikkijoukkue
San Jose Chokes
Viestin lähetti varjo
jos tyypin yksi mainostuskikka on näyttää sitä "parental advisory"-tarraa niin se kertoo minulle kaiken kyseisestä artistista-> fiksu tyyppi joka haalii rahaa teinien pyrkimyksellä kapinoida vanhempiaan vastaan jne.
Itseasiassa minä olen käsittänyt sen videon aivan erilailla. Mielestäni Eminem tässäkin kohdassa tuo hyvin esille amerikkalaisen kulttuurin kaksinaismoralismia, jossa varkauksia yms oikeaa ongelmaa suuremmaksi ongelmaksi nostetaan jotkut biisien sanoitukset ja muu sellainen toissijainen paska. Eminem on helvetin fiksu äijä. Harva pystyy nostamaan sellaista kohua. Määrätietoinen ote josta palkintona monien kriitikkojen haukut, iso läjä rahaa sekä ainakin joissain tahoissa oikeasti ajatusta herättäneet biisit.

Eminemiä on "hyväksyttävää" haukkua sen takia, että äijän eleitä ja olemusta ensisilmäyksellä katsoessaan huomaa kauhean uhon ja muun sellaisen, millä tietysti kiinnitetään huomio. Samalla kun tämä "älymystö" joka innostuu kritisoimaan lehden kannessa moottorisahan kanssa poseeraavaa mr. Mathersia he syyllistyvät samaan aivottomaan määkimiseen mihin heidän kohteenaan olevat pienet teinit jotka ovat idolikultin uhreja syyllistyvät. Kun tarkastelee tarkemmin Eminemin videoita ja sanoituksia ei voi olla huomaamatta, kuinka hyvin tämä henkilö nostaa jalustalle kaikkia oman kotimaansa kulttuurin (amerikkalaisen kulttuurin ollessa kyseessä, usein myös maailmankulttuurin) omituisuuksia. Cause I am what ever I say I am, if I wasn't then why would I say I am.. jne. Ja note to jury, en todellakaan välitä mistään pee diddyistä jne, ne on paskaa. Niissä ei ole oikeasti sisältöä, ellei siksi lasketa rumpukoneen jumputus.

Maailmassa on paljon paskaa, mutta välillä paskan keskellä killuu siemen. Jos tämän siemenen tuhoaa vain sen takia, että se killuu samassa paikassa paskan kanssa, ei koskaan tule oikeasti nauttineeksi mistään. Sama kuin alkaisi kritisoimaan mitä tahansa muuta musiikkia joidenkin toivottomimpien edustajien vuoksi. Kaiken maailman vuutanklaanit jne kyllä varmasti myy, mutta se ei ole musiikin ansiota - se on markkinointikoneisto. Emineminkin takana on markkinointikoneisto joka myy hänen albumejansa ennätystahtiin. Mutta se ei tarkoita, etteikö hän osaisi tehdä musiikkia.
 

Skeletor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, urheilullisesti avoin sarja
Jokainen kuuntelee tietenkin sitä musaa mistä pitää, mutta tämä hip hop-kulttuuri on ainakin omien kokemisten perusteella Suomessa juuri tätä "Vittu mua ei kiinnosta"-nuorien esiinmarssia. Ei huvita mikään, "vittu muahan ei komennella" jne. Nuoriso roikottaa housujaan kuin olisi unohtunut jotain tärkeääkin kotiin. Mutta mitä se lopulta minua haittaa? Kyseinen musiikkityyli ei todellakaan minua innosta.....
 

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens, (Internazionale), Nash&Suns
vilpertti:
Olen kyllä pohtinut samaa vaihtoehtoa koska muistan vieläkin vanhat Marilyn Manson-kohut joiden yhteydessä järjestettiin kysely jonka tulos oli sellainen että samalla kun ihmiset haluavat sananvapautta he haluavat rajoittaa taiteilijoiden ilmaisuvapautta tms.

Ja vielä kysymys sinulle:
Uskallatko lyödä 10€ vetoa siitä että Enimenin tjsp. levyn ostava 13 wee teini näkee asian kuvaamallasi tavalla?
Uskoisin että minun näkemykseni asiasta on se "oikea" näkemys tarkasteltaessa teinien ostopäätöksiä.
 

vilpertti

Jäsen
Suosikkijoukkue
San Jose Chokes
Enhän minä sitä ole tarkoittanut, millä tavalla joku teini näkee Eminemin sanoitukset ja videot. Miksi aikuisen ihmisen pitäisi alentua tämän stereotyyppiteinin tasolle miettiessään musiikkia?
 

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens, (Internazionale), Nash&Suns
"Enhän minä sitä ole tarkoittanut, millä tavalla joku teini näkee Eminemin sanoitukset ja videot. Miksi aikuisen ihmisen pitäisi alentua tämän stereotyyppiteinin tasolle miettiessään musiikkia?"

Enhän minä niin sanonutkaan. Olen kuitenkin lähes varma että video on tehty näille stereotyyppiteineille eikä "meille aikuisille"(tosin itselleni on vielä hiukan epäselvää olenko aikuinen vai en). Sinähän saattaisit ostaa levyn ilman tuota showtakin mutta teini ei osta ennenkuin Eminemin imago on tarpeeksi "cool" tms.
 

Timi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit - Schalke 04
Viestin lähetti Hamraan
Eikös se jonkun mainitseman Avaimen biisissäkin sanota
"poltan jointin äitini haudalla" juuri tuollainen saa teinit miettimään että josko kokeilisi niitä huumeita kun niistä jatkuvasti on alitajuntaan piirtynyt yhteys musiikkiin ja elämäntyyliin.

En ole enää mikään teini, mutta olen aina kuvitellut olevani tarpeeksi fiksu, että en saisi tuollaisesta typeriä vaikutteita. Kuuntelelin teininä esim. Guns n' Rosesia ja heidän lyriikkansa vilisevät huumesanoituksia - en kuitenkaan ole ikinä vetänyt minkäänlaista kamaa.

En jaksa uskoa, että lyriikoilla tai viihteellä olisi mitään tekemistä sen kanssa, alkaako nuori käyttää huumeita. Eiköhän jokainen sen päätöksen tee ihan itse.
 

vilpertti

Jäsen
Suosikkijoukkue
San Jose Chokes
Viestin lähetti varjo
Olen kuitenkin lähes varma että video on tehty näille stereotyyppiteineille eikä "meille aikuisille"(tosin itselleni on vielä hiukan epäselvää olenko aikuinen vai en). Sinähän saattaisit ostaa levyn ilman tuota showtakin mutta teini ei osta ennenkuin Eminemin imago on tarpeeksi "cool" tms.
Se on kaikki osa määrätietoista kampanjaa, jonka ensisijainen tavoite on myydä levyjä, tietysti. Mutta alkaa nyt vouhottamaan jostain Eminemin musiikista kun ei itse edes tiedä mistä biisit kertovat, se on jotain äärimmäisen naurettavaa. Se on näiden "älykkäiden" ihmisten omaa "coolius"hakuisuutta. Siinä missä teinit menevät massan mukana, myös nämä "älykkäät" henkilöt menevät massan mukana ja haukkuvat kaikki samaa puuta - vaikka kissa olisi loikannut jo tunti sitten viereiseen puuhun. On helppo haukkua muiden mukana ja luottaa siihen, että ne muut tietävät mistä puhuvat. Mukavampaa on kuitenkin varmasti tietää mitä tekee, kenties jättää vouhotus väliin.

Englantilainen populaariartisti Dido, joka on siis tehnyt Eminemin kanssa superhitin Stan, viittasi Eminemiin äärimmäisen älykkäänä henkilönä joka tietää koko ajan missä mennään ja mitä seuraavaksi tehdään.

En minäkään Eminemiä ostaisi, ei ole sentään ihan juuri se minun musiikkimakuni.
 

finnishninja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Gunnilse IF
Niin, eikai räppi kenestäkään automaattisesti tyhmää tee, tai sen vihaajaasta älykästä, mutta tähän mennessä viestit, joissa on hyvä sisältö tulee juuri kirjoittajilta, jotka ovat eivät koe räppiä omakseen. Voiko siitä vetää jotain johtopäätöksiä?
 

vilpertti

Jäsen
Suosikkijoukkue
San Jose Chokes
Viestin lähetti finnishninja
Niin, eikai räppi kenestäkään automaattisesti tyhmää tee, tai sen vihaajaasta älykästä, mutta tähän mennessä viestit, joissa on hyvä sisältö tulee juuri kirjoittajilta, jotka ovat eivät koe räppiä omakseen. Voiko siitä vetää jotain johtopäätöksiä?
En tajua, pitääkö olla kanssasi samaa mieltä, että viestissä on sisältöä?
 

Timi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit - Schalke 04
Viestin lähetti finnishninja
Niin, eikai räppi kenestäkään automaattisesti tyhmää tee, tai sen vihaajaasta älykästä, mutta tähän mennessä viestit, joissa on hyvä sisältö tulee juuri kirjoittajilta, jotka ovat eivät koe räppiä omakseen. Voiko siitä vetää jotain johtopäätöksiä?

En ole oikein ikinä ymmärtänyt tällaista väittelyä. Mitä väliä sillä on jos nykynuoriso kuuntelee rap-musiikkia ja pukeutuvat sen mukaisesti. Eiköhän nuorikulttuuria ole ollut 50 vuotta. Se, että joku ei tykkää tästä musiikin tyylisuunnasta ei voisi minua vähempää kiinnostaa. Periaatteessa kuuntelen lähinnä rock/heavy/yms. mutta mielestäni rapista ja hip hopista löytyy myös todellisia helmiä. Esimerkiksi juuri edellä mainittu Eminem ja 2pac, sekä suomalaisista rapista esimerkiksi Paleface.

Paleface muuten on musiikillisesti hienoa kuunnella. Keikoilla soittaa nimenomaan livebändi jne.

Onko rap sitten musiikkia vai ei? Mielestäni on, mutta se on myös runoutta. Toisaalta eikö kaikki musiikki missä on sanoja ole sitä? Esimerkiksi 2pac on nimenomaan kuvannut hyvin mustien elämää Amerikassa. Esim. The rose that grew from concrete: Did you hear about the rose that grew from a crack in the concrete? / Proving nature's law is wrong it learned to walk with out having feet. / Funny it seems, but by keeping it's dreams, it learned to breathe fresh air. / Long live the rose that grew from concrete
when no one else ever cared.

Eli ei ne kaikki ole mitään gangsta "I blow ya fucking head off...", mutta toisaalta tuo on sitä ghetto-elämää, joten olisi aika hassua kuvitella, ettei se näkyisi heidän sanoituksissaan.

Lopuksi vielä tuskin jatkoajassa voi tehdä mitään yleispäteviä johtopäätöksiä ihmisten älykkyydestä ja heidän musiikkimaustaan. Rap on kuitenkin niin laajalle levinnyt ilmiö, että eiköhän sieltä löydy sitä fiksumpaa ja vähemmän fiksua fania.
 

Kuvernööri

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ilman mitään provosointeja ym., varsin lapsellinen ketju ja vieläkin lapsellisempaa juttua finnishninjalta. Ehkä kannattaisi ryhtyä maailmanlaajuiseksi apostoliksi rappia vastaan, jos kerran ottaa niin lujille? And by the way, NAS is GOOD!
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös