Seuraavanlainen asia sieppaa aika tavalla. Ajan esim. 80:n rajoitusalueella yleensä n. 85-95 km/h:ssa. Eli aika lailla siellä sakkorajoilla yleensä ajelen. (autossani mittarivirhe on 90:ssä 4km/h eli tod. nop. n. 86km/h) Sitten taustapeilistä huomaan, että takaa joku auto lähestyy vääjäämättä. Ja vähän ajan kuluttua se on suunnilleen puskurissa kiinni kyttäämässä ohituspaikkaa. Ja vaikka tuossa kohtaa monesti lisään tahallaan nopeutta sinne 90-100 väliin, niin silti tämä valopää lähtee ohittamaan. Aaaaargh!
Viime viikolla olin juuri kyseissä tilanteessa. Olin jo muutaman kilometrin huomannut, että takanani auto lähestyy, vaikka itselläni nopeusmittari oli koko ajan siellä 90 paremmalla puolella. Eipä aikaakaan, kun tämä 90-luvun alun farmarivolvo saavutti minut. Samalla itse saavutin edellä ajavan rekan. Volvo kyttäsi kärsimättömästi takanani ohituspaikkaa, vaikka sillä oli edessään kuitenkin minä ja täysperävaunurekka. Rekka ajoi sellaista n. 80:ä. Tiellä oli paikoitellen uutta lunta, joten kelikään ei vt 8:lla mikään paras ollut.
Aika pian aukeni n. parin kilometrin ohituskaista. Lähdin välittömästi ohittamaan rekkaa lumiselta ohituskaistalta. Kun palasin omalle kaistalleni, nopeutta oli mittarissa n. 95. Ja sieltähän tämä vauhtivolvo sitten antoi palaa minunkin ohitseni reippaalla vauhdilla, arviolta +110 km/h. Autossa näytti olevan pari keski-ikäistä äijää. Siinä vaiheessa vittutti ja ajattelinkin, että miksi helvetissä on pakko mennä vielä minustakin ohi, vaikka itse ajoin aivan sakkorajoilla. Tiputin mittarinopeuteni karvan alle 90:n Samalla kirosin ääneen: Saa sakot, saatana!
Ja voidaanko toiveisiini enää nopeammin vastata; valehtelematta n. 5 sekuntia kiroukseni jälkeen kaukana edessä näkyi vastaantulijana poliisiauto. Kuin elokuvissa se pisti siniset valot vilkkumaan, teki uukkarin ja lähti tämän volvon perään. Sinne ne pysähtyivät ohituskaistan jälkeiselle pysäkille ja minä nautin. Nautin niin maan perkeleesti. Siinäpähän kostautui mulkulle ajotyylinsä. Jos volvokuskilla olisi ollut todellinen kiire, olisi hän varmasti ajanut selvästi kovempaa.