Mutta vaikka en missään nimessä häntä äänestäisikään, niin toivoisin hänen toki piakkoin siirtyvän syrjään esim pressan hommiin sotkemasta politiikkaa, koska on koko uransa saanut lähinnä tuhoa aikaan.
Tähän mennessä en ole vielä nähnyt sinulta tai keneltäkään muulta konkreettisia näyttöjä siitä, mitä nuo kuvitellut tuhot ovat joita Niinistö on saanut aikaan. Julkisen sektorin epäterveiden kustannusrakenteiden kyseenalaistaminen on lähtökohtaisesti parantavaa eikä tuhoavaa, jos tähän viittaat.
Tälläkin hetkellä sekä valtio- että kuntapuolella käytetään resursseja paikoin hyvinkin tehottomasti. Olen oman työni ja läheisteni työsuhteiden kautta tutustunut moneen julkissektorin työyhteisöön, joissa jo pelkällä yksityisen puolen minimistandardeja vastaavalla esimiestyöllä saataisiin ihmeitä aikaan. Esimiesosaamisen erot ovat julkkupuolella valtavia. Joistakin virastoista löytyy erittäin osaavia johto- ja päällikkötason ihmisiä, mutta paljon on myös sellaista jengiä jolla ei ole homma hallussa vähimmässäkään määrin. Yksityispuolella tuollaisen esimiehet vaihtuisivat sukkelaan. Julkissektorilla virkaan juurtuneen tyypin uudelleensijoittaminen/ulosheivaaminen ei onnistu kätevästi, ellei henkilö sorru kynnyksen ylittäviin virkavirheisiin tai muihin rötöksiin. Saamattomuus ja toistaitoisuus kun eivät julkispuolella ole kovin suuria syntejä.
Kuntapuolella työskentevä vaimoni valitti juuri taannoin kollegojensa vakavissaan ehdottaneen, että tämän pitäisi tehdä töitä vähemmän. Siis vähemmän tehokkaasti ja alhaisemmin aikaansaannoksin. Vaimoni työtahti antaa kuulemma väärän signaalin esimiehille ja koko hallinnonalalle siitä, kuinka paljon aikaansaannoksia yhdeltä työntekijältä sopii tuossa hommassa odottaa. Vaimoni tekee lasten takia tällä hetkellä lyhennettyä työpäivää, ja siitä huolimatta hän saa absoluuttisesti aikaan viikossa ja kuukaudessa enemmän kuin useimmat samaa työtä tekevistä ihmisistä. Vaimoni kertoo tekevänsä työtä ihan tavalliseen tahtiin ja riuhtomatta, tavanomaiset tauot pitäen. Tosin hän ei kuljekaan alvariinsa huoneesta toiseen kahvikuppi kädessä huulta heittämässä tai puhumassa ihmisistä paskaa selän takana. Saattaa olla, että hän on tuollaisella turhan työorientoituneella toiminnalla kaivamassa maata jalkojensa alta... Onhan se vittumaista, jos joku jossain yläportaassa herää vaatimaan konttorilta enemmän aikaansaannoksia.
Näitä kaikkia asioita voi itse kukin rauhassa miettiä, kun Niinistö tai kuka tahansa muu kehtaa kyseenalaistaa julkispuolen kustannuksia, toimintatapoja tai -kulttuuria. Itse olen veronmaksajana hyvinkin turhautunut ja ärtynyt siitä, kuinka alhaisella intensiteetillä pikku veroeuroistani puserretaan tuotoksia irti julkisissa portaissa.