Itse näen suurimpana ongelmana kunnilla niin toiminnan rationalisoinnissa, kuin myös esim. ostosopimuksissa, ihan puhtaasti ammattitaidon puutteen. Jos ja kun yritykset kykenevät ulkoistamaan toimintojaan kannattavasti, niin ei ole mitään järkevää syytä mikseivät myös kunnat pystyisi siihen.
Riippuu mitä tarkoitat yksityisen puolen kannattavalla ulkoistamisella? Sitäkö että oma tulos ei plumpsahda pakkaselle paskasti tehdyn sopimuksen takia?
No, tuosta yksityisen puolen ulkoistamisestakin on vähän toisenlaisia kokemuksia. Väite, että yritykset osaavat ulkoistaa vetää
mutkia turhan suoraksi. Osa osaa, osa ei. Yllättävän usein powerpointissa esistetyt säästöt jäävätkin saamassa ja lopulta juututaan vuosi kestävään pakkoavioliittoon.
Yritysten yksi into ulkoistamiseen on ollut tilinpitokikkailu. Ulkoistamisen kustannukset ovat näkymättömämpiä kvartaalituloksissa mutta tahojen joita kiinnostaa mikä kokonaissumma on, eikä se mitä missäkin rivillä on tulisi laskea tarkkaan mitä rahalla saa.
Ulkoistamisen syynä on oltava aina säästö tai sitten kyse on ääärimmäisessä hädässä tehtystä ratkaisusta saada resursseja. En kertakaikkiaan ymmärrä miksi tehottoman yksikön parantamiseen lähdettäisiin ulkoistaminen edellä. Eikö fiksuinta olisi itse laittaa YT-luuta heilumaan ja trimmata byrokraatiahelvetti kunnon tuloskuntoon? Jos kyse on siitä että antaa ulkoistuskumppanin tehdä sen likaisen työn niin minusta on vaan pelkuruutta eikä omasta pelkuurudesta tule maksaa toiselle yritykselle rahaa - se on pois omistajien tai veronmaksajien rahoista.
Ok, ulkoistava taho kykenee esimerkiksi sitten offshoraamaan jotain toimintoja, mutta miksi tätä offshorausta ei muka voida tehdä suoraan emoyrityksen toimesta säästöjen saamiseksi? Säästöjä saadaan irtisanomalla ihmisiä, ei ulkoistamalla.
Puhut noista sopimukseen tehdyistä klausuuleista joilla ulkoistamisen onnistuminen taataan. Ikävä kyllä esimerkiksi Finnairin tapauksessa sopimussakot lienevät sitä tasoa että jos se alkaisi vaatia sille jo nyt kuuluvia sopimusrikkosakkoja koko Barona menisi konkurssiin. Se on ihan kätevää jos sopimuskumppanista haluaa eroon, mutta muuten tuo kuin pelaisi salibandyä 14-vuotiaiden tyttöjen kanssa - saa koko ajan olla tarkkana ettei tapa ketään. Kun taas yritys on tarpeeksi iso sinun oman organisaatiosi kokoon nähden saavat sopimusrikesakot olla aivan perkeleen isoja ennenkuin tuntuu missään.
Yritysten tehtävä on tuottaa voittoa niiden omistajilleen. Se tarkoittaa että niiden intresseissä laskuttaa mahdollisimman paljon mahdollisimman vähästä.
Olen aikaisemmissakin posteissani tällä palstalla kehottanut kunnanisiä unohtamaan ulkoistamisen, mutta sen sijaan kasvattamaan kivekset ja aloittaa kunnon YT-kierros läskin poistemiseksi. Olen myös aiemmin puhunut sairaanhoitoyksiköistä ja siitä että niiden tulisi saada ammattijohtajia, ei mitään parrakkaita lääkäreitä hallintoonsa.
Nuor-Markun tapauksesta en tiedä mitään, mutta kuten olen aiemmin kertonut niin erään kaupunginyhdistymisen yhteydessä opetustoimenjohtajille keksittiin väen vängällä uusia vastuualueita ja kaikille viroissa oleville taattiin uusi virka myös yhdistyneessä kaupungissa. Se on perseestä, eikä siihen ratkaisuksi ole että "ulkoistetaan opetustoimi" vaan se, että annetaan kenkää turhiksi jääneille tyypeille.