Tässä vuosien mittaan lätkän säännöt ja "koodistot" yms. on näköjään muuttunut aika paljon, kun vertaa siihen tilanteeseen, kun itse aloin pelejä seuraamaan.
Nykyään lähes aina näissä loukkaantumisiin johtaneiden taklausten läpikäymisessä kommentit lähtee liikkeelle siitä, että "taklattu pelaaja pelaa itse huolimattomasti ja altistaa itsensä loukkaantumiselle" -tyylisesti, tai jotain vastaavaa.
Itse en ymmärrä sitä, että miten enää yksikään lätkänpelaaja voi ikinä missään tilanteessa sarjasta riippumatta olla altistamatta itseään loukkaantumiselle, jos lähtökohtaisesti taklaaminen päähän on sallittua ja pelaajasta itsestään kiinni?!
Onko siis niin, että taklaaminen kyynärpäällä päätä kohden, tai millä muulla kehon osalla tahansa, on lähtökohtaisesti aina oikein, mutta taklattu pelaaja omalla toiminnallaan vain altisti ja lopulta aiheutti loukkaantumisensa?
Miksei esim. tässä ko. tilanteessa Bailen olisi voinut taklata kovaa, mutta puhtaasti Koivistoa kädet alhaalla vartaloon, olkapäästä/hartiasta alaspäin? Koivisto olisi ko. tilanteessa tällaisesta kovasta puhtaasta niitistä lähtenyt rukkasena katolleen, mutta ei olisi hyvin todennäköisesti loukkaantunut, ehkä ilmat olisi karannut.
Jotenkin meikäläisestä vaan tuntuu, että nykyään ei edes haluta, taidosta en lähde puhumaan mitään, taklata kovaa vartaloon, vaan lähes poikkeuksetta aina kaikissa peleissä taklaus pyritään kohdistamaan mahdollisimman ylös, eli käytännössä päähän. Aina pyritään siis vahingoittamaan vastustajaa. Harvassa on meinaan nykyään kunnon kovat puhtaat taklaukset kroppaan.
Ja se on ollut jo vuosia selvää, että Liigan asteikko pelikieltojen suhteen on ollut aivan naurettavan löysä. Päähän vaan niitä pommeja, se on hyvää bisnestä, hei!