Olen nyt tässä about kuukauden ajan pelannut kunnolla GM:ää tässä versiossa ja onhan tuo edelleen aika kaukana siitä mitä sen pitäisi olla vuonna 2020. Ehdinköhän elämäni aikana edes nähdä sitä päivää, kun EA saa tuon pelimoodin ihan oikeasti kuntoon?
Toki on pieniä parannuksia tullut peliin mukaan, mutta suurinosa niistäkin on vasemmalla kädellä tehty.
Tulikos se nyt tähän versioon, että pelaajat ja valmentajat ilmaisevat mielipiteensä gm:llä? No kuitenkin, sekin on välillä ihan puutaheinää. Minulta on kaksi kertaa kolmen viimeisen kauden aikana pyydetty hankkimaan uusia ketjukavereita deadlinen jälkeen. Mitä helvettiä? Getzlaf oli selvästi valmis eläkkeelle, kun ei muistanut enää ettei deadlinen jälkeen kauheasti hankita uusia pelaajia. Ihme kun ei itse vaatinut siirtoa kesken playoffien.
Tämä oikeasti on jo äärimmäisen nolo virhe, mikä kertoo ettei siellä EA:lla tehdä tätä ihan sata lasissa.
Joukkuetta olisi myös tosi kiva rakentaa, jos jollain olisi jotain väliä tai selkeä linja. Ihan sama, mitä nuo kemiat vai mitkä lie sanoo, kun ketjut toimivat tai sitten ei toimi. Ykköskenttäni Rakell-Zegras-Comtois on kemioiden mukaan ihan paska, mutta hyvinhän se toimii. Sama homma joka kentässä eli paras kenttä kemioiden mukaan voi olla ihan kuraa.
Eikä noilla pelityyleilläkään voi mitenkään kikkailla? Omat "pelinrakentajat" ovat joukkueen parhaat maalintekijät 40 maalilla ja sitten samassa kentässä olevat "maalintekijät" ovatkin pelkkiä syöttökoneita. Tässähän voi laittaa vaikka kolme rouhijaa samaan kenttään huonoilla kemioilla ja silti peli kulkee, tai sitten ei kulje. Ei tiedä, mitä kone arpoo.
Kivaahan se on, jos peli kulkee jne, mutta aika kyllästyttävää on, jos periaatteessa kaikki mitä peli tarjoaa ympärille on vaan turhaa höttöä.
Tässä vaiheessa on varmaan hyvä mainita, että pelaan kaudet vähän omalla tyylillä. Yleensä runkosarjan pelaan siihen asti kun 15 voittoa on purkissa ja yleisesti siihen tarvitaan 20-35 peliä. Playoffeissa pelaan jokaisen ottelun, jos sinne pääsee.
Palataan noihin kemioihin ja rooleihin.
Pelaajien tiedoissa näkyy, että kenen kanssa tulee toimeen ym, mutta itse en niissäkään ole huomannut mitään vaikutusta kentällä. Ei edes ne kemiat nouse paremmaksi, jos laittaa kaverukset keskenään kentälle. Oikeastaan ainoa kerta, kun huomasin tällä olevan jotain vaikutusta, oli kun hankin Corey Perryn vapaista pelaajista "one more year" tyyliin vapaista pelaajista ja Perry suostui sopimukseen, koska Getzlaf on joukkueessa mukana. Perry olikin ihan mies paikallaan, vaikka olikin Getzin kanssa pienellä peliajalla 3.-4.kentän roolissa. Lähes parikymmentä maalia iski, vaikka nopeus ja ketteryys oli tyyliin 75.
Pieni sananen tuohon draftiin, minkä pitäisi olla yksi isoimmista asioista, kun ollaan GM:n roolissa.
Se on nyt edes jotenkin sinnepäinsä, mutta alkuhohdon jälkeen se on pirun puuduttavaa ja yhdentekevää. Noista haastatteluista ei oikeastaan ole mitään hyötyä? Itse koen, että kaikki höpöttelevät kunnon hockey jargonia. Kaikki toivovat tulevansa varatuksi Anaheimiin ja haluavat voittaa kaiken Anaheimin paidassa. Olisi ihan freshiä, jos joku sanoisi, että haluaa voittaa kaiken LA Kingsien Tai San Josen paidassa ja unelma olisi nöyryyttää Anaheimia oikein kunnolla.
En myöskään ole oikein päässy jyvälle, että miten tuo kykyjenetsijöiden homma toimii? Esim. minulla pitäisi olla ihan ok scoutti Venäjällä, mutta sitten kesäkuussa tiedot on suurimmaksiosaksi puuttelliset. Minulla ei ollut viime kaudella ollenkaan 1.kierroksen varausvuoroa ja laitoin scoutin seuraamaan 2. ja 3.kierroksen varauksia. Draftin tullessa oli yksi valko-venäläinen pelaaja scoutattu hyvillä tiedoilla, muut yhdeksän pelaajaa olivat lähes tyhjillä tiedoilla. Siis oliko se mun Venäjän scoutti seurannut yhtä pelaajaa 8-9kuukautta vai menikö vaan juomaan vodkaa sinne? Yritin kyllä kauden aikanakin laittaa scouttia arvioimaan tietoja muista pelaajista, mutta ohjeet ei ilmeisesti mennyt perille.
Vastaavasti sitten kuitenkin tällä venäjän scoutilla on jotain tietoja esim. kärkivarauksista, vaikka varmaan oman organisaation kykyjenetsijän pitäisi tietää, etten tee sillä tiedolla mitään, että onko joku Kozlov 4.varaus vai 5.varaus. Haluan tietää kaiken varauksista jotka ovat sijoilla sijoilla about 30-100.
Ja oliskohan muuten ihan hirveä työ saada tuohon itse draftiin yleisesti hitusen enemmän hypeä. Kaipaisin vähän jopa tylsiä pakollisia videota, kun ykkösvaraus nousee lavalle pukemaan paidan päälle. Itselläni nimittäin menee ainakin ihan ohitse, että kuka olikaan esim. vuoden 2022 ykkönen, kakkonen tai kolmonen. Mitään nimeä tai joukkuetta ei pahemmin jää mieleen, koska draft vaan vedetään pois alta.
Olen pelannut 6 kautta ja nyt ensimmäisen kerran huomasin, että "oho chicagolla on 1, 2 ja 5.varausvuoro" ja kaappasivat sieltä 80-81kok pelaajan jokaisella vuorolla. Alkoi jopa vähän kiinnostamaan, miten tuosta blackhawks lähtee rakentumaan. Tämän lisäksi ei ole mitään muistikuvia edellisistä drafteista.
Kesän sopimuskaudet ovat yhtä arpapeliä kuin ennenkin. Valitettavasti.
Max Jonesin kohdalla luki "on kiinnostunut sopimuksesta", mutta palkankorotukseen ei kuitenkaan suostunut. Alkuperäinen pyynti oli 2,350miljoonaa ja palkkakatossa oli tilaa 2,700miljoonaa eli tuon verran pystyin joustamaan. No ei tietenkään Jones suostunut tuohon ja lähti vapaille markkinoille. Vapailla Jones pyysi 1,9miljoonaa. Ei oikein kuulostanut siltä, että Jones oli oikeasti halukas tekemään sitä sopimusta minulle, kun kerran ylimääräinen milli ei kelvannut.
Tästäkin on sitten vuorostaan pari esimerkkiä, kun "ei kiinnostunut sopimuksesta" oleva pelaaja ottaa ale hintaan sopimuksen.
Olikohan tässä nyt pääpiirteet siitä, miten pelin koen tälläi kuukauden jälkeen.
Aikamoinen sekamelska tämä loppujenlopuksi vieläkin on ja olisi se kiva saada jonain vuonna selvyys, että miksi aina esim. Colton Parayko saa omassa tiimissä miinusta -20, vaikka oli edellisen kauden +/- tilaston voittaja ja sitten päästät Paraykon menemään ja hän on voittaa norriksen.
Toiveena on myös, että nuo valmentajat olisivat oikeita ja heilläkin olisi jotain väliä. Menin vahingossa yhden kauden ilman maalivahtivalmentajaa ja veskat kehittyivät.
Plussaa toki on, etten ole saanut potkuja vielä. Olikohan se NHL18:ssa, kun sain potkut siitä ettei omistajan vaatimukset täyttyneet. Olin parissa kaudessa saanut todellisen dream teamin rakennettua, mutta jostain syystä omistaja näki joukkueen jälleenrakentajana ja olisi pitänyt hankkia ykköskierroksen varausvuoro. Päästiin playoffeihin, mutta pudottiin toisella kierroksella.
Potkut tuli ja minun rakentama joukkue juhli seuraavana kautena stanley cupia.