Pari esimerkkiä:
- Maalivahdit jäävät usein jumittamaan maalikehikoihin ja/tai teleporttailevat maalin takaa sen eteen. Sekä pelin aikana että välivideoissa.
- Vaihtopenkillä istuvilla pelaajilla on usein "valuvan otsan syndrooma". Otsa ja kulmat valuvat silmien päälle ja näyttää lähinnä siltä kuin lauma krapulaisia myyriä istuisi paskalla.
- Tappeluissa käy usein niin, että pelaajat "lukittuvat" väärin toisiaan kohti, minkä seurauksena he huitovat vain ilmaa ja lyönnit menevät puoli metriä ohi.
Listaa voisin jatkaa vaikka kuinka paljon jos vaan jaksaisin. Ei kuitenkaan kiinnosta riittävän paljon vängätä asiasta, kun selkeästi koet pelin eri tavalla. Itseäni nämä ongelmat ärsyttävät ehkä siksi niin kovasti, kun olen omistanut NHL11:stä eteenpäin jokaisen vuosipainoksen ja hämmentävän suuri osa ongelmista on oikeasti ollut mukana vuosikymmenen. Joskus aikoinaan jaksoin naputella bugiraportteja ja kehitysehdotuksia EA:lle, mutta eivät kuuntele palautetta.
Tuota ongelmaa maalivahtien kanssa en muista nähneeni. Toki pelaan vain EASHL, joten ehkä tämä jostain syystä esiintyy vain vs-peleissä. Vaihtopenkillä olevat pelaajat saavat minun puolestani tehdä mitä vain, kun ei se kuitenkaan pelin pelattavuuteen vaikuta. Tappeluissa on välillä ollut jotain bugeja joo, mutta mitää varsinaista haittaa niistä ei ole ollut ja merkitys peliin noin kokonaisuuden tasolla on olematon.
Olen itsekin omistanut kaikki NHL pelit NHL 99:stä lähtien. Olen myös pelannut paljon NBA ja FIFA -pelejä. Kyllähän niistä huomaa, että budjetti on merkittävästi NHL-pelejä suurempi, mutta kokonaisuutena minun on vaikea nähdä mitään hirvittävän suuria asioita, joissa mainitut pelit ja pelisarjat olisivat edellä. Toki itse pelaan eniten NHL-pelejä, koska haluan pelata nimenomaan lätkää, eli en suinkaan pidä NHL-pelejä muiden mainittujen urheilupelien tasoisena.
Kyse ei ole siitä, että näkisin NHL20:n jotenkin täydellisenä pelinä, koska se on tästä kaukana. Ihmettelen vain, että jos tarkoituksenasi on kritisoida peliä, niin miksi nostat esille varsin mitättömiä asioita, joiden vaikutus peliin kokonaisuutena on lähes olematon.
Mielestäni NHL20:n pelattavuus on hyvällä tasolla. Suurimmat ongelmat omasta mielestäni liittyvät jälleen kerran varmoihin maalikikkoihin, joka tulee varmaan olemaan ongelma aina. Toki sen suhteen ollaan paremmassa tilanteessa kuin koskaan aiemmin, eli sentään edistystä on tapahtunut. Mitä tulee EA:n kuuntelemiseen, niin sillä osastolla on menty eteenpäin. Parin edellisen NHL-pelin kohdalla EA on ottanut aktiivisia pelaajia mukaan kehityksen aikana, joka on näkynyt myös peleissä itsessään. Esimerkiksi NHL20:n kohdalla keskityttiin pelaajien toiveesta eniten parantamaan laukomista ja syöttämistä, joiden osalta mentiinkin paljon eteenpäin.
NHL-pelisarja on kaukana täydellisestä ja sitä tehdään varsin pienen budjetin voimin, mutta jos lätkää haluaa pelata, niin kyllä tästä pelisarjasta saa mukavasti iloa irti. Toki tekisi hyvää, jos saataisiin kilpailua lätkäpelien rintamalle, mutta kun markkinat ovat kohtalaisen pienet, niin ei se kovin todennäköiseltä vaikuta.
Ihmettelen myös, että miksi kirjoitat keskustelupalstalle, jos et halua keskustella. Aika ihmeellistä on myös se, että et halua keskustella enempää, koska olemme jossain määrin eri linjoilla. Aika köyhä keskustelupalsta olisi tämäkin, jos täällä keskusteltaisiin vain täysin samaa mieltä olevien kirjoittajien kanssa. Minua ihan aidosti kiinnostaa sinunkin näkemyksesi, jonka vuoksi asiasta päätin keskustella.