Joo ja tää on kyllä aivan liian yleistä, sen lisäks että itellä lähtee kiekko lavasta ku joku tulee viereen luisteleen, ja just tää nopeus juttu ei oikeen innosta, plus että miks vastustajan tekoäly järjestää täydellisen trapin keskialueelle ja mun vaan sinkoilee ympäriinsä? Karvaus, aivan järkyttävää ryntäilyä tekoälyltä, siis en ymmärrä miten sekin onnistuttu tekemään niin päin vittua.
Tämä. Ja aivan ja helvetisti. Jotenkin se oman joukkueen tekoäly on täynnä 3v kiekkokoululaisia, kun taas vastustajalla 68ovr pelaajatkin pelaa kuin Gretzky parhaina päivinään. Ja tämä pätee muuten niin tietokonetta, kuin ihmispelaajiakin vastaan.. Tietokonetta vastaan pelatessa sentään pelaajien nopeudet erottuvat hieman paremmin, mutta noin muuten..
Takana on nyt päälle 300 ottelua tietokonetta vastaan niin haasteissa kuin Squad Battlessa ja täytyy sanoa, että ompahan aivan vitun puuduttavaa touhua.. Jos eivät palkinnot olisi niin kovat, ei tuota paskaa kyllä jaksaisi ei sitten yhtään (duh, liekköhän syy siihen, että ne palkinnot on niin kovat..?). Pelin ilmestyessä kirjoitin tähän ketjuun, että ilahduttavasti botti tekee virheitä ja pelaa muutenkin kuin ihminen, mutta enpä tiedä onko peliin tullut joku pelipäivitys taas vai miksi tuo homma on mennyt niin saatanan bottimaiseksi taas kerran. Pelaan siis aina vaikeimmalla (Supertähti) vaikeustasolla ja tälläkin viikolla tulen olemaan tuolla Top-100 joukossa, joten tuloksista tämä napina ei johdu, jos joku niin ajattelee. Se johtuu siitä, että tuo pelaaminen tuota helvetin konetta vastaan on aivan yhtä saatanan tervanjuontia kaikkinensa. Siinä missä ihmispelaajia vastaan oikeasti joka peli on omanlaisensa ja ei oikeastaan koskaan tule pelattua kahta täysin samanlaista peliä putkeen, tuntuu, että tuota bottia vastaan jokainen peli nimenomaan noudattaa sitä samaa kaavaa.
Listasin alle hieman noita asioita jotka pistävät vituttamaan..
- Botin täydelliset syötöt. Seuraillut noita syöttöprosentteja ja boteilla se on väistämättä aina siellä päälle 85%. Puolustusalueella vaikka kuinka painat satasta päälle, karvaat, yrität katkoa syöttölinjoja ja menet vaikka sitten kahdella äijällä päälle niin aina, siis AINA (okei 99,9% kerroista), löytyy syöttölinja josta päästään vastahyökkäykseen niin kovin vaivattomasti. Oli se syöttö sitten lyhyt tai pitkä, sinne se menee nätisti lapaan vaikka itsellä olisi kolme ukkoa välissä. Vaan ans olla kun itse yrität lähteä, varsinkin vastustajalla ollessa "momentum" päällä, hyökkäykseen ja yrität antaa sen maailman helpoimman syötön siihen metrin päähän niin pitkäksi painuu niin, että kolisee. Pitkät avaukset jäävät haaveeksi ihan vaan koska ne saa AI aina kiinni heti ekalla ukollaan.
- Botin sijoittumispelaaminen ja syötönkatkot, varsinkin puolustusalueella. Siis tämä on kanssa yhtä syöpää. AI sumputtaa pisteiden välin puolustusalueellaan, mutta silti sieltä riittää ukkoja kyllä riistämään kiekkoa omalta äijältäni ja kun yrität syöttää niin sinnehän se menee vastustajan lapaan. Ei joka kerta sentään, mutta kuitenkin. Omat ukot taasen menevät totaaliseen paniikkiin hyökkäyspäässä ja jos eivät ole vastustajan pihdeissä (kirjaimellisesti, meikäläistä vastaan ainakin AI sitoo aivan helvetisti noita kiekottomia pelaajia ilman jäähyjä...), niin sitten yleensä menevät laitaan runkulle. Koita siinä sitten rakentaa jotain muutakin maalintekopaikkaa kuin one-timereita tai pakki-pakkia viivasta.
Tuo sijoittuminen näkyy myös juurikin tuossa ekan ranskalaisen kohdassa. Täydellisellä syötönkatkolla kiekko haltuun ja 25m syöttö, josta AI-toveri pääsee yksin läpi.
Tämä näkyy myös kovin, kovin usein riparitilanteissa vastustajan päädyssä. Luistelet alueelle, lauot kiekon, vastustajan veskari antaa mehevän riparin odottamaan tarjottimelle, mutta kas kummaa: Vastustajan puolustaja on kerta toisensa jälkeen jo paikalla monta metriä sinua edellä, ei väliä missä hän olisi pari sekuntia aiemmin ollut. Omassa puolustuspäässä sitten tilanne täysin päinvastainen: Omat AI:t eivät saatana ripareita poimi vaikka maksettaisiin, puhumattakaan veskarista joka 50% kerroista jäätyy aivan täysin riparin tullessa ja norkoilee useamman sekunnin ajan toisella tolpalla vaikka pitäisi torjumaan ruveta..
- Momentum.. Siis voi luoja, juu juu.. Juu on oikeassakin elämässä näitä momentumeja jne., mutta kyllä EA vetelee tuon homman ainakin AI:n kohdalla ihan läskiksi. Ei ole mitään järkeä siinä, että 69ovr joukkue saa yht'äkkiä jonkun vitun kasvupyrähdyksen, pelaajat alkavatkin luistella nopeampaa kuin arvoltaan +15 omat pelaajani, syötöt napsuvat jälleen täydellisesti lapoihin ja vedot lähtevät kovempaa kuin yhdeltäkään omistani. Ja kun sen näkee ihan tasan tarkkaan milloin se alkaa ja sen tietää myös tasan tarkkaan, että mihin se usein päättyy. Se on aivan saatanan sama millä tavalla puolustaa, kun se AI kyllä sieltä löytää aina jonkun keinon, jolla kiekko saadaan maaliin. Ja jos ei muuten niin sitten oma maali tulee kyseeseen (ja kyllä, tämä on koettu niin monta kertaa, että..). Eli otat pakilla kiekon haltuun maalin lähellä ja sitten tapahtuukin jotain, joku käännös tai syöttö, ja kiekko onkin omassa maalissa.
- Vastustajan AI:n pelaaminen puolustusalueella yleisesti. Pidät kiekkoa ja kierrät vastustajan alueella, mitä tekee vastustajan selkeästi paskempi pelaaja? Alkaa taklaamaan sinua takaapäin. Oma ukkosi sätkii kuin epilepsiakohtauksen vallassa, ja tätä huvia voi jatkua sen 10 taklauksenkin verran kunnes vastustaja on taas kerran tullut kolmella pelaajalla päälle riistämään kiekon. Syöttökään ei tuossa kovin usein onnistu kun se vastustaja sattuu nyt täydellisesti takaapäin raiskata sitä omaa pelaajaasi.. Ei mitään järkeä tuossakaan. Joskus harvoin sentään oma pelaaja sattuu heittämään lipat ja tuloksena jäähy, mutta huomattavasti useammin tuo päättyy vastustajan vastahyökkäykseen ja täydelliseen kiekonriistoon.
- Omien pelaajien jäätyminen maalin ollessa tyhjänä. Siis vastustajalla veskari pois, pääse hyökkäämään ja vedät sieltä täydelliseltä maalintekopaikalta: Ohi. Tämä tapahtuu huomattavan usein varsinkin niissä peleissä, joissa vastustajan veskarilla on ollut muutenkin godmode päällä eikä kiekot tahdo mennä reppuun. Onhan se naurettavaa, että ei saatana saada muutaman metrin päästä kiekkoa maaliin. Tällöin tottakai vastustaja saa kiekon, etkä saa sitä riistettyä, joten todennäköisesti et enää ehdi saada kiekkoa tyhjiin ja tästä lisäpisteitä.
Ähh.. Kuulostaa varmasti katkeran miehen tilitykseltä, mutta sanonpahan vain, että alussa kaikki oli paremmin. Vastustajan AI teki virheitä, pelasi ihmismäisemmin. Vaan ei enää. Niin saatanan konepelaamista, että ei jaksa enää kauaa tätä.. Sais nyt äkkiä nuo tavotteet täyteen noiden osalta niin saa jäädä tuo pelimuoto ja voi siirtyä vain ihmispelaajia vastaan pelaamaan.