Katoaako pienet seurat?
-------------------------------------------------------------------------
"Pelaajien tarjous on aika nerokas ja mikäli seurat tuohon retkuun menevät on uusi tilanne edessä varsin nopeasti. Oma arvaukseni on, että NHL ei tuolla pelaajien ehdotuksella ala. Pitkäkestoisempia myönnytyksiä on tehtävä se on varmaa."
Juuri tuon ensimmäisen virkkeen takia olen huolissani. Olen ollut uutispimennossa viimeiset kaksi päivää, eikä mulla ole muuta tietoa NHLPA:n ehdotuksesta kuin tuo täysin yhdentekevä 24 %. Eihän sillä pienten seurojen tilannetta muuteta miksikään!
Ovatko NHL-seurojen pomot todella niin typeriä, etteivät pidä yhtenä rintamana kiinni palkkakattovaatimuksesta? Taisi olla keskiviikon Urheiluradio, jossa Pietilä sanoi (Chicagon edustajana), että joillekin NHL-organisaatioille palkkakatto on elämän ja kuoleman kysymys.
-------------------------------------------------------------------------
Kopsasin tuon kirjoituksen tänne oikeaan osoitteeseen IFK:n Madden-ketjusta. NHL:n Bettman kirjoitti NHL.comissa n. kuukausi sitten työsulusta (siis EI LAKOSTA!). Hän totesi suomennettuna seuraavaa:
"Niin seurat kuin fanit haluavat nähdä liigan, jossa myös pienemmillä organisaatioilla on mahdollisuus tavoitella Stanley Cupia."
Naulan kantaan. Juuri tuotahan me kaikki haluamme. Vai haluammeko? Pidän palkkakattoa kynnyskysymyksenä sille, onko Pohjois-Amerikassa järkevää pyörittää NHL-organisaatiota myös pienemmillä paikkakunnilla.
Totesin jo aiemmin tässä ketjussa, että palkkakatto asettaisi myös Rangersin kaltaiset tuhlaajaseurat uuteen tilanteeseen. Kun seura ei voisi pelkän julkisuushakuisuuden vuoksi tuhlata järkyttäviä summia rahaa laiskoihin tähtipelaajiin, sen olisi satsattava nimenomaan urheilulliseen menestykseen. Siksi näen palkkakaton ratkaisuna, josta hyötyvät viime kädessä kaikki osapuolet.