En oo jaksanut tähän vääntöön osallistua, ja nyt kun sen teen, niin huvittaa itseänikin, että puolustan turkulaista ohi HIFK-legendan. Vieläpä sellaisen, jonka sankariteoista omat muistikuvani jääkiekon seuraamisesta alkavat vuonna 1983, jolloin juuri lukemaan oppineena halusin seurata, onnistuuko HIFK nousemaan finaaleissa sillasta, kuten joku pelaajista kahden ottelun jälkeen iltapäivälehden jutussa lupasi.
Mutta asiaan. Sakun voi sijoittaa helposti Tikin edelle, jos sattuu arvostamaan pelaajan arvostusta ja asemaa omassa joukkueessaan ohi sen, mitä pelaaja on joukkueessaan voittanut.
Myönnän, että minulla voi olla osittain tiedostamaton bias sen vuoksi, että satuin 1990-luvun alussa kannustamaan aika innokkaaasti Habsia. (Stanley Cup -mestaruutta 1993 juhlin itsekseni eli ennen Koivun tuloa.) Sekä tietenkin siitä mainitusta nevöfogetista, joka oltuani 18 vuoden herkässä iässä on minulle just ton fraasin arvoinen tapahtuma aidosti.
Mutta kaikesta tästä huolimatta väitän vakavalla naamalla, että Saku Koivu oli selvästi voittotilastojaan isompi ja parempi pelaaja. Kuten täällä todettiin, hän oli sen yhden syyskauden muistaakseni itsenäisyyspäivän aikoihin tapahtuneeseen loukkiinsa asti pistepörssin kärkipäässä, voi varmasti sanoa, että vähintään top-5 sentteri, mieli tekisi sanoa top-3.
Muistan elävästi sitä jännittäneeni koko ajan kyseisenä syksynä, että milloin hajoaa, ja sitten kun uutinen tuli, niin kyllä harmitti. (Melkein yhtä paljon kuin ihan pienenä suuren sankarini Jari Puikkosen kaatuminen ja lähes uran päättänyt loukkaantuminen.)
Kapteenius, hyväntekeväisyysjutut, sairastuminen ja seuran osoittamaan kunnioitus ei-kanadalaiselle ranskaa osaamattomalle kaverille ovat toki kaikki tuota pelin ulkopuolista tarinaa, jotka eivät varsinaisesti liity urheilulliseen paremmuuteen. Mutta then again, ei tällaiseen listaukseen voi laatia ehdottomia sääntöjä perusteista, niin vähän kyllä ihmettelen ihmettelyä ja listan laatijoiden mollaamista.
Pahoittelut, tästä tuli vähän henkilökohtainen nostalgiatrippi, mutta halusin nyt vähän perustella, miten näitä asioioita koetaan, kun olettaisin, että päivälleen Matt Cullenin kanssa samanikäisenä olen vanhemmasta päästä kirjoittajista. (Ja joo, Tikkanen vs. Saku Koivu -vertailussa ikä ei ole relevantti).