Aloitetaan tämäkin viesti sillä huomautuksella että itsekin olen pettynyt ovien kommenttiin liittyen ukrainan kriisiin ja yleisesti haluttomuuteen tuomita Putin ja ottaa selvää eroa tämän toimintaan. Jokaisen, kuka on viettänyt noin paljon aikaa lännessä, pitäisi osata toimia paremmin.
Se mikä itseäni silti vähän ihmetyttää on monien tahto tuomita kaikki venäläiset jotka eivät avoimesti ja näkyvästi tuomitse maansa johtoa, nyt ja välittömästi, läpi mädiksi, viattomien ihmisten tappamisen hyväksyviksi hirviöksi ajattelematta ollenkaan näiden ihmisten polkua aina sieltä lapsuudesta nykypäivään.
Esimerkiksi Ovechkin on kasvanut siellä ysärin venäjällä, perheessä jossa vanhemmat ovat olleet maajoukkue tason urheilijoita (äiti ainakin). Voisi kuvitella että kasvatus on ollut todella isänmaallinen ja melkoisen vahvan propagandan ympäröimä koko elämän. Ovechkin on varmaan tunnistettu tulevaisuuden tärkeäksi propaganda työkaluksi aika nuorena ja se valheellisen todellisuuden syöttäminen nuorelle ihmiselle on varmasti osattu tehdä aika taitavasti.
Minun ei ainakaan ole vaikea uskoa että ovieta on sieltä 15 vuotiaasta asti "voideltu" hallinnon "leipiin" ja kukaan tuskin joskus 2010 olisi tästä miestä tuominnut. Tätä on yhteistyötä on koko uran ajan sitten "syvennetty" (Team Putin, joka ei ollut ovien oma idea vaan kremlin keksimä kuvio. Tämä on jo aikanaan vuodettu.) ja tyypillisenä urheilijana ovechkin ei ole osannut ajatella maansa johdon toimintaa tarpeeksi kriittisesti. Tuskin on hirveästi politiikkaan syventynyt kun on käyttänyt kaiken aikansa tullakseen paremmaksi kiekkoilijaksi. Toki tämä hallinnon toiminta on myös näyttänyt ovien silmiin erilaiselta kuin länsimaisen kasvatuksen saaneen ihmisen.
Tästä kun sitten hypätään tähän päivään niin en itse ainakaan ihmettele että mitään repäisevää lausuntoa saada aikaiseksi. On se silti pettymys, mutta itse ainakin näen tämän "vanhemman" venäläisen kaartin (mm. Ovie ja Malkin) toiminnan osoituksena enemmänkin sen koneiston tehokkuudesta jonka läpi heidät on myllytetty, kuin todisteena siitä, että he olisivat läpeensä pahoja ihmisiä jotka eivät ansaitse mitään ymmärrystä ja samanlaisen leiman kun kotimaansa johdossa olevat, oikeasti sairaat ja tuomittavat ihmisjätteet.
En ihmettelisi jos tämä olisi se kohta, että näidenkin yksilöiden silmät alkavat avautua totuudelle ja ovat nyt aika sekaisin kun miettivät sitä kaikkea mitä ovat elämänsä aikana oppineet ja uskoneet. Voi olla että niitä länsimaisten fanien ja seuraajien "toivomia" vastauksia ja lausuntoja alkaa tulla vasta pidemmän ajan kuluttua, tai sitten kun Putin ei enää ole vallassa.
Ja kyllä, olen aina tykännyt ovesta pelaajana ja tämä ovechkinin toiminta on itselleni pettymys. Ja varmasti "haluan" löytää tällä toiminnalle jonkun "syyn" enemmän kun joku kuka jo valmiiksi on tätä vihannut mutta siltikään mielestäni ei pidä unohtaa sitä polkua jonka nämä ihmiset ovat tähän asti kulkeneet.