NHL:n maaliennätyksen metsästys

• 759 134
  • 2 744

TylerDG

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät & Caps
Mä oon ollut vissiin jossain toisessa ulottuvuudessa, jossa Oviella oli jokin Putin-tiimi ja Instassa profiilissa Ovie on Putinin kanssa. Pahoittelen tätä sekaannusta. Tässä ulottuvuudessa Ovie on siis ottanut pesäeron omaan presidenttiinsä ja sillä tavoin, koska on tässäkin ulottuvuudessa todella vaikutusvaltainen ihminen, on tehnyt merkittävän teon järjettömän sodan pysäyttämiseksi. Tosin odotan vielä sitä korttia, että "mitä yksi urheilija mitään millekään mahtaa".

Näihin olen oman mielipiteeni jo kirjoittanut tähän ketjuun. Toistaminen on turhaa, kuten myös asian vatvominen sellaisten kanssa jotka on tuomionsa tehneet. Eli tähän ei mitään enempää sanottavaa.

Edit. Sama vastaus @Walkin ille ylläolevaan.

Kyllähän se Capsin ja Oven fanina varmasti pahalta tuntuu uskoa omasta sankaristaan mitään pahaa. Mutta tasan niin kauan, kun tämä persereikä heittelee mediaan "Putin on mun presidentti" ja someissa paistattelee saman sekopään kanssa, hänen kannanottonsa ei voisi olla selvempi. Jopa sinä sen sisimmissäs tiedät, kun vaan avaat silmät.

Tuntuu pahalta koko tilanne, sota ja Ukrainalaisten puolesta jne. Ja kyllä, myös Capsin ja Ovien fanina, mutta myös enemmän yleisellä tasolla lynkkausmieli-ala yksittäisiä venäläisiä kohtaan, joilla ei ole mitään tekemistä Ukrainan hyökkäyksen kanssa.

Sisimmässäni tiedän että Ovechkin ei ole hyökännyt Ukrainaan, eikä aio hyökätäkään.

Roger Moore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Upeeta Ville upeeta, KuPS
Ovechkin on varmaan Venäjän tunnetuin urheilija
No ei nyt kuitenkaan, onhan se tennispelaaja Danil Medvedev nyt ainakin huomattavasti tunnetumpi. Toki siis Ovechkin on varmasti eniten henkilöitynyt Putinin tukijaksi näistä urheilijoista.

Outsider

Jäsen
Uskotteko nyt puolustelijat ihan oikeasti, että Ovien perhe on samantien Gulagilla tai nappi otsassa, jos Ovie vaihtaisi IG profiilikuvansa ja poistaisi muun sieltä löytyvän putler hehkutuksen? Vai menikö se vaan niin, että Ovie ei tiedä mitä siellä tilillä tapahtuu?

TylerDG

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät & Caps
Uskotteko nyt puolustelijat ihan oikeasti, että Ovien perhe on samantien Gulagilla tai nappi otsassa, jos Ovie vaihtaisi IG profiilikuvansa ja poistaisi muun sieltä löytyvän putler hehkutuksen? Vai menikö se vaan niin, että Ovie ei tiedä mitä siellä tilillä tapahtuu?

En usko. Ainakaan ihan noin rankkaa vastareaktiota siis, mutta uskon kyllä että ihan olan kohautuksella ei menisi.

Mutta ottaisitko itse riskin? Millaiselta kaverilta Putin sun mielestä vaikuttaa?

Outsider

Jäsen
En usko. Ainakaan ihan noin rankkaa vastareaktiota siis, mutta uskon kyllä että ihan olan kohautuksella ei menisi.

Mutta ottaisitko itse riskin? Millaiselta kaverilta Putin sun mielestä vaikuttaa?

En usko sekuntiakaan, että tapahtuisi yhtään mitään merkityksellistä, enkä usko että sinäkään. Ainahan sitä voi vaikka valehdella, että tilit on hakkeroitu tai muuten vaan katalat jenkit ovat pakottaneet toimimaan näin.

Putler vaikuttaa kaverilta, jonka kanssa en olisi ikinä alkanut veljeilemään, niin en myöskään olisi tilanteessa missä siitä pitäisi jollain kuvitteellisen riskin uhalla irtautua.

TylerDG

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät & Caps
En usko sekuntiakaan, että tapahtuisi yhtään mitään merkityksellistä, enkä usko että sinäkään. Ainahan sitä voi vaikka valehdella, että tilit on hakkeroitu tai muuten vaan katalat jenkit ovat pakottaneet toimimaan näin.

Putler vaikuttaa kaverilta, jonka kanssa en olisi ikinä alkanut veljeilemään, niin en myöskään olisi tilanteessa missä siitä pitäisi jollain kuvitteellisen riskin uhalla irtautua.

No hyvä, uskokoon kuka mitä haluaakin. Mitä tohenkin vastata. Oleellista ei kuitenkaan ole se mitä sinä tai minä asiasta uskotaan.

Ja kiva että sä olisit vastaavassa tilanteessa osannut rakentaa elämäsi eri tavalla. Ovechkin on hölmöläisenä tehnyt poliittisia virheitä elämässään ja ne on ajaneet hänet valitettavasti siihen asemaan missä hän on. Ja hän yrittää nyt selvitä tilanteesta sillä tavalla kun kokee turvalliseksi. Niitä on turha vatvoa sen enempää.

Minä tulkitsin ovechkinin kommentit niin että hän ei kannata sotaa Ukrainaa vastaan, tai ylipäätään ketään vastaan, ja että hän ei näille asioille mitään voi ja on niistä murheissaan siinä missä muutkin. Jotkut muut on tehneet erilaisen tulkinnan.

Minun pointti keskustelussa on tuoda esiin sitä että tilanteessa kuitenkin on taustalla paljon muutakin, ja siksi Ovechkinin on syytä olla varovainen sanomisiensa kanssa. Tässä kohtaa aiheesta lienee kaikki oleellinen täällä sanottu molemmin puolin, joten voitaneen siirtyä aiheesta eteenpäin.

LaTe_Show

Jäsen
Suosikkijoukkue
Colorado Rockies: 1980-1981.
Ovechkin on hölmöläisenä tehnyt poliittisia virheitä elämässään ja ne on ajaneet hänet valitettavasti siihen asemaan missä hän on. Ja hän yrittää nyt selvitä tilanteesta sillä tavalla kun kokee turvalliseksi.

Miten tämä "on hölmöläisenä tehnyt poliittisia virheitä" on tullut ilmi Ovechkinin toimesta?

TylerDG

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät & Caps
Miten tämä "on hölmöläisenä tehnyt poliittisia virheitä" on tullut ilmi Ovechkinin toimesta?

Antanut Putinin käyttää itseään PR-kampanjoissaan, mikä on ajanut hänen omaa PR-arvoaan länsimaissa rujosti alaspäin. Nyt kun tilanne on kuuma, sanomiset on tiukassa syynissä. Eikä ainoastaan sinun ja kourallisen muiden palstaveljien syynissä, vaan myös Kremlin huomattavasti tiukemmassa syynissä.

Ovechkinin ongelma on aina ollut tuo ”hölmöys” ja naiivius, eikä pelkästään poliittisesti.

Sivuhuomiona että jenkkien puolella ilmeisesti lynkkaukseen ei ole lähdetty yhtä tökerösti mitä esim iltapulut meillä, vaan Ovechkinin sanat on pääosin välitetty eteenpäin kokonaisuudessaan ja puolueettomasti. Toki sieltäkin siis lynkkaajia löytyy, mutta että valtamedia ei ole samalla tavalla nähnyt tarvetta alleviivata klikkiotsikoin tiettyjä sanoja.

LaTe_Show

Jäsen
Suosikkijoukkue
Antanut Putinin käyttää itseään PR-kampanjoissaan, mikä on ajanut hänen omaa PR-arvoaan länsimaissa rujosti alaspäin.

Onko AO8 tuonut tämän (katumuksen) ilmi jossain mediassa vai mihin tämä perustuu?

TylerDG

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät & Caps
Onko AO8 tuonut tämän (katumuksen) ilmi jossain mediassa vai mihin tämä perustuu?

Mikä on pointtisi? Miksi hän olisi tätä ennen erikseen lähtenyt mediaan huutelemaan katumuksiaan?

Olen minäkin kaikkea tyhmää tehnyt elämässäni, ilman että olen niitä tyhmyyksiä tajunnut pahoitella ja katua facebookissa.

LaTe_Show

Jäsen
Suosikkijoukkue
Mikä on pointtisi? Miksi hän olisi tätä ennen erikseen lähtenyt mediaan huutelemaan katumuksiaan?

Olen minäkin kaikkea tyhmää tehnyt elämässäni ilman että niitä julkisesti toisin esiin.

Niin tosiaan pointti on se, että sinä sanoit että AO8 on hölmöläisenä tehnyt poliittisia virheitä ja antanut Putinin käyttää itseään antaen ymmärtää että AO8 on jotenkin katunut vahvaa yhteyttään Putiniin. Minulle on median/hänen lausuntojen perusteella jäänyt eri kuva tilanteesta ja ihan konkreettisin esimerkki siitä on hän somen profiilikuva unohtamatta hän on yhä vahvasti PutinTeam:ssa. Niin tosiaan minua kiinnosti, että onko hän jotenkin tuonut ilmi katumustaan olla mukana Putinia tukemassa vai onko tämä jokin sinun oma juttu.

TylerDG

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät & Caps
Niin tosiaan pointti on se, että sinä sanoit että AO8 on hölmöläisenä tehnyt poliittisia virheitä ja antanut Putinin käyttää itseään antaen ymmärtää että AO8 on jotenkin katunut vahvaa yhteyttään Putiniin. Minulle on median/hänen lausuntojen perusteella jäänyt eri kuva tilanteesta ja ihan konkreettisin esimerkki siitä on hän somen profiilikuva unohtamatta hän on yhä vahvasti PutinTeam:ssa. Niin tosiaan minua kiinnosti, että onko hän jotenkin tuonut ilmi katumustaan olla mukana Putinia tukemassa vai onko tämä jokin sinun oma juttu.

En minä sanonut että hän on osoittanut katumusta sitä kohtaan, vaan että se on ollut poliittisesti hölmö ratkaisu. Tai naiivi, sillä en usko että Ovechkin on älynnyt miettiä koko PR-kuvaansa ja poliittista puolta asiasta alkujaankaan. Eli hölmö mikä hölmö.

Nyt tää on tätä toistoa, mutta edelleen oma spekulaatio koko Putinteamista on erilainen kuin vaikkapa sinun. Minä kun en usko että Ovechkin, Karelin, Bure ja Malkin monen muun kanssa ovat lyöneet päitä yhteen keksiäkseen mahdollisimman näkyvän tavan osoittaa tukensa koko maailman rakastamalle johtajalleen, vaan että tuo on Putinin oma joukkue johon on ”pyydetty” liittymään ”vapaaehtoisesti”. Ja se on osa sitä mielestäni poliittisesti hölmöä toimintaa, että on antanut nimensä ja kasvonsa tuohon PR:ään käytettäväksi, taustoista riippumatta. Kuten sinunkin koko tekstisi, myös tämä on kuitenkin puhdasta spekulointia jonka taustoista minä tai sinä ei tiedetä yhtään mitään, joten sitä vasten minä kyseenalaistan mikä on sinun ”kiistaton todisteesi” julistaa totuuksia täällä yhtään sen enempää kuin minunkaan.

Ja koko case instagram on ihan toisarvoinen. Kyllä, hänellä on profiilikuva jossa vastaanottaa palkintoa Putinilta. Ja kyllä, minäkin kovasti toivoisin että hän poistaa sen. Mutta taustasta miksi tuo ei ole vaihtunut ei taaskaan ole parempaa tietoa niin sinulla kuin minullakaan. Hallinnoiko Ovechkin itse insta-tiliään? Onko Kremlistä tullut memo jonka mukaan Ovechkin saa tai ei saa toimia missä milläkin tavalla? Ja muuten koko ”some täynnä Putinia” homma on hyperbolea. Laskin, siellä on 5/603 kuvassa Putin, ja kolmesta niissä Ovechkin vastaanottaa palkintoa.

Drewiske

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Ai Ovechkin onkin tässä se uhri? Pakotettu mukaan tuohon propagandakoneistoon? Ei vittu miten pimeät jutut täällä joillain fanipojilla/putinisteillä. Joko Artemi Panarinin tai Nikita Zadorovin perheet on lahdattu?

Miettikää, jos Suomi olisi sodassa Ukrainan sijaan. Omia läheisiä teurastettaisiin ilman syytä ja lukisit lehdestä "Putin is my president" -lausuntoja.

Oksettava marionetti. Kaikki kunnioitus mennyt.

LaTe_Show

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kuten sinunkin koko tekstisi, myös tämä on kuitenkin puhdasta spekulointia jonka taustoista minä tai sinä ei tiedetä yhtään mitään, joten sitä vasten minä kyseenalaistan mikä on sinun ”kiistaton todisteesi” julistaa totuuksia täällä yhtään sen enempää kuin minunkaan.

Minun pointti on edelleenkin se, AO8 on itse valinnut puolensa toimimalla julkisesti ja aktiivisesti Putinin hyväksi, ja kunnes hän julkisesti ilmoittaa että tuomitsee Putinin teot tai että muutoin olisi pahoillaan aiemmasta toiminnasta Putinin hyväksi, niin sitten voi hänen kiemurtelua katsoa tilanteen puolusteluna.

AO8 oli valinnut puolensa jo vuosia sitten niin hän ei voi käyttää make love not war-korttia. Jos urheilja ei halua sotkeentua politiikkaan niin sitten pitäisi olla hiljaa, mutta jos siihen sotkeentuu niin sitten pitää myös kantaa seuraukset siitä.

Viimeksi muokattu:

TylerDG

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät & Caps
Ai Ovechkin onkin tässä se uhri? Pakotettu mukaan tuohon propagandakoneistoon? Ei vittu miten pimeät jutut täällä joillain fanipojilla/putinisteillä. Joko Artemi Panarinin tai Nikita Zadorovin perheet on lahdattu?

Miettikää, jos Suomi olisi sodassa Ukrainan sijaan. Omia läheisiä teurastettaisiin ilman syytä ja lukisit lehdestä "Putin is my president" -lausuntoja.

Oksettava marionetti. Kaikki kunnioitus mennyt.

Ei ole lahdattu. Panarinin opponointi tosin oli ihan eri maailmantilanteessa ja hän sai osakseen pikkukiusaa pahoinpitely-syytteen merkeissä, ja en usko että Panarin tällä hetkellä juurikaan tekee isoja suunnitelmia kotiinpaluusta. Zadorovin status ja kommentti puolestaan on ihan eri luokkaa mitä Ovechkinin selkeä kannanotto suoraan Putinia vastaan olisi. Muista, että Ovechkin kyllä käytti myös tasan samoja sanoja mitä zadorov. ”No war”.

Se että sinä kuvittelet ettei maailmassa ja etenkin Putinin ikeen alla tapahdu tuollaisia asioita kertoo sen, ettet sinäkään ihan koko kuvaa osaa hahmottaa. Enkä osaa muuten minäkään, ja siksi olen varautunut tekemään yhtä kiihkomielisiä päätelmiä kuin sinä.

Toivottavasti, oikeasti toivottavasti Suomi ei koskaan joudu tähän tilanteeseen. Ja tosi kauheaa että Ukraina on joutunut. Vallitsevassa tilanteessa tuokaan ei kuulosta käsittämätöntä kyllä mahdottomalta. Mutta vaikka niin kävisikin, niin ei Ovechkin ole se jolle minä vihani kohdistaisin. Hän on jenkeissä asuva urheilija, jolla ei ole mitään tekemistä sen päätöksen kanssa hyökkääkö Venäjä Suomeen.

Kampitus

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Wild, Avalanche
Yhtä pientä ihmistä on turha moralisoida liikaa, sillä yhden pienen ihmisen vaikuttamismahdollisuudet ovat pienet. En tuomitse Ovieta siitä, ettei hän ole aikaisemmin uskaltanut nousta Putinia vastaan, mutta nyt on mielestäni ylitetty raja.

On hyvin luonnollista, että yksin ei uskalla vastustaa kuin ne kaikkein vahvimmat. Tilanne on nyt kuitenkin eri. Koko maailma on kääntynyt yhteisrintamassa Putinia vastaan. Koko läntinen maailma tarvii kaikki apunsa, jotta Venäjän kansa saadaan yhdessä kääntymään vahvana Putinia vastaan. Johtavat urheilutähdet ovat tässä merkittävässä asemassa Venäjällä. Heillä on suuri mahdollisuus vaikuttaa. Jos tässä tilanteessa päätät olla ottamatta kantaa diktaattoria vastaan oman kansasi parhaaksi, olet näyttänyt heikkoutesi.

Nerozki

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sotkamon Jymy, Man Utd
Zadorovin status ja kommentti puolestaan on ihan eri luokkaa mitä Ovechkinin selkeä kannanotto suoraan Putinia vastaan olisi. Muista, että Ovechkin kyllä käytti myös tasan samoja sanoja mitä zadorov. ”No war”.

Kyllä käytti samoja sanoja "no war", mutta ero tulee siitä ettei Zadorov maininnut, että Putin on hänen presidenttinsä eikä taida paistatella missään kuvassa kyseisen monsterin kanssa tai tukea millään lailla.

TylerDG

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät & Caps
Yhtä pientä ihmistä on turha moralisoida liikaa, sillä yhden pienen ihmisen vaikuttamismahdollisuudet ovat pienet. En tuomitse Ovieta siitä, ettei hän ole aikaisemmin uskaltanut nousta Putinia vastaan, mutta nyt on mielestäni ylitetty raja.

On hyvin luonnollista, että yksin ei uskalla vastustaa kuin ne kaikkein vahvimmat. Tilanne on nyt kuitenkin eri. Koko maailma on kääntynyt yhteisrintamassa Putinia vastaan. Koko läntinen maailma tarvii kaikki apunsa, jotta Venäjän kansa saadaan yhdessä kääntymään vahvana Putinia vastaan. Johtavat urheilutähdet ovat tässä merkittävässä asemassa Venäjällä. Heillä on suuri mahdollisuus vaikuttaa. Jos tässä tilanteessa päätät olla ottamatta kantaa diktaattoria vastaan oman kansasi parhaaksi, olet näyttänyt heikkoutesi.

Tämä on totta, ja itekin toivoisin vahvempaa kannanottoa. Samalla etsien ja koittaen ymmärtää syitä miksi sitä ei tule.

Se kuinka merkittävässä asemassa Ovechkinin sanomiset Venäjällä sitten olisi, jos hän Putinin isosti tuomitsisi, niin on kysymysmerkki. Varmasti sillä painoarvoa olisi, mutta Putinin propaganda-koneistoa ei kannata ali-arvioida. Tuommoinen lausunto Ovechkinin suusta tuskin löytäisi yli 10% venäjän kansalaisten korvia, sen verran vahvat maa-blokit ja sensuuri siihen lyötäisiin rajojen sisällä kylkeen.

Sikälikin siis riski saattaa olla suurempi yksilölle, kuin saavutettu etu. Tarvittaisiin enemmän kollektiivista rohkeutta, jotta yksilöt uskaltavat astua esiin. Ovechkin voisi olla se ensimmäinen ja se auttaisi asiaa, ja toivoisin että se niin tekisi, mutta haluan ymmärtää myös syitä miksi ei uskallus riitä.

Kyllä käytti samoja sanoja "no war", mutta ero tulee siitä ettei Zadorov maininnut, että Putin on hänen presidenttinsä eikä taida paistatella missään kuvassa kyseisen monsterin kanssa tai tukea millään lailla.

Ja taas toistoa, mutta kuten oon sanonut niin se oli taas yksi tyhmä veto Ovechkinilta astua kameroiden eteen, ja vielä
vieraalla kielellä. No war-teksti somessa ei olis jättänyt tilaa muulle tulkinnalle. Zadoroviltahan ei kukaan päässyt nyt kysymään Kremlin suurennuslasin alla tuohon jatkokysymystä - ”no mitäs mieltä Putesta”.

Nerozki

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sotkamon Jymy, Man Utd
Ja taas toistoa, mutta kuten oon sanonut niin se oli taas yksi tyhmä veto Ovechkinilta astua kameroiden eteen, ja vielä
vieraalla kielellä. No war-teksti somessa ei olis jättänyt tilaa muulle tulkinnalle. Zadoroviltahan ei kukaan päässyt nyt kysymään Kremlin suurennuslasin alla tuohon jatkokysymystä - ”no mitäs mieltä Putesta”.

Tossa ainakin Zadorov on tukenut Panarinia, kun sanoi mielipiteensä ja vaikea uskoa, että mieli olisi ainakaan muuttunut. Edelleenkään Zadorov ei poseeraa Putinin kanssa kuvissa jne.

Ennen toivoin, että Ovechkin rikkoo maaliennätyksen, en enää.

Linkki vie yle.fi sivuille.

TylerDG

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät & Caps

Tossa ainakin Zadorov on tukenut Panarinia, kun sanoi mielipiteensä ja vaikea uskoa, että mieli olisi ainakaan muuttunut. Edelleenkään Zadorov ei poseeraa Putinin kanssa kuvissa jne.

Ennen toivoin, että Ovechkin rikkoo maaliennätyksen, en enää.

Linkki vie yle.fi sivuille.

Ja tähänkin olen jo pariin kolmeen otteeseen vastannut. Panarinin kommentit vuodelta 2019, kun venäjä ja Putin ei ollut sodassa hullun kiilto silmissään. Hän sai siitä palkkioksi maltillisen pahoinpitely-syytteen, joka länsimaalaisen median ansiosta kumottiin. Tämä oli ”pikkukiusa” ja toimii mielestäni vain nimenomaan esimerkkinä miksi venäläiset tällä hetkellä varovat puheitaan.

Toive seuraaville jotka mulle vastaavat/lainaavat, lukekaa muutama sivu taaksepäin, olen todennäköisesti jo vastannut samoihin kommentteihin aiemmin.

Oikeastaan päinvastoin. Kaveri on nimenomaan tehnyt enemmän kuin olisi pakko vahvistaakseen Putinin propagandaa. Muutaman venäläisen tuttuni jutuissa oikein paistaa ihailu mm. Putinia ja AO8:a kohtaan. AO8 oli ensimmäisenä tuomitsemassa Panarinia hänen sanomisistaan. Veikkaan, että Ovechkin on ensimmäisenä mukana "voitonparaatissa" kun/jos Putin voittaa sodan. En ihmettelsi vaikka myöhemmin tulisi lisää kuvia Putinin kanssa someen, kun Putlerin pitää saada taas kansa puolelleen ja vaientaa soraäänet.

Jännä miten tätä kaveria puolustellaan, kun kaveri edelleen profiilissaan hymyilee Putinin kanssa. Putin-Team ilmeisesti voimissaan. Eräs golffari tuomittiin julkisesti, kun kiroillessaan sanoi sanan "faggot". Sponsorit katosivat ym. Toinen golffari menetti kaikki suuret sponsorinsa viime viikolla, kun oli kertonut mielipiteitään ja puolustelllut Saudi-Arabian rahoituksella suunniteltua golfkiertuetta. Putinin avoin tukeminen tällä hetkellä on kuitenkin ok monille NHL-faneille. "He is my president" oli niin selkeä viesti venäläisille Putinin kannattajille, että AO8 on hengessä mukana ja tukee sotaa. Miten tälläinen kaveri voi kantaa C-kirjainta?

Moni venäläinen taistelee mielessään tämän asian kanssa ja useimmat tajuavat olla hiljaa. Näistä hiljaa olevista harva uskaltaa myöntää, että "Putin is my president" enää tänä päivänä vaikka onkin sitä mieltä. Sen kanssa vaan on elettävä, että Putinilla on edelleen vahva kannatus kansan keskuudessa. Olen jutellut muutaman tutun venäläisen kanssa ja puolet on sanonut ihan suoraan, että Putin tekee oikein, kun pelastaa Donbassin lapset kahdeksan vuotta jatkuneista kärsimyksistä. Samoin, kun täällä "itärajalla" jututtaa noita Pietarin Tinder-matchejä niin lähes 100% kaikki ovat Putinin kannattajia. Ovat kyllä profiilitietojen mukaan vähän varakkaampaa väkeäkin.. lomakuvat Dubaista ym.

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy