On liigan ja koko suomalaisen kiekon etu että Sm-liiga pysyy uskottavana. Uskottava liiga ei ole sellainen jossa käydään vähän pyörähtämässä kunhan rahariidat toisaalla on selvitetty.
Pitäisikö seuroja rangaista myös siitä, että tuovat tänne syksyllä "veropakolaisen" vähäksi aikaa? Olisikohan Goren, Harkins, Schneider, Genoway ja kumppanit hakeneet kuukauden pelipaikkaa uskottavammasta sarjasta?
Entä miten uskottava on sarja, joka tosissaan ajaisi täysin purkamattomia sopimuksia? Ainakin itse näen tuon ehdotuksen niin utopistisena, että ei mitään järkeä. Miten rikkomuksesta rangaistaan? Mitä jos pelaaja karkaa (case Madden) ilman ilmoitusta? Kestääkö tuollainen paperi yhdessäkään oikeusasteessa? Mikä on NHL-pelaajan määritelmä, esimerkiksi Joel Armia on virallisesti NHL-sopimuksen alainen pelaaja tällä hetkellä?
Ainakin itse näen sarjan uskottavuuden kannalta vain hyväksi sen, että maailman parhaat pelaajat tulevat tänne ja eivät ole mitään täysin suvereeneja pelaajia. Tuo on selkeä merkki siitä, että tässä sarjassa asioita sekä tehdään oikein että peli itsessään on hyvällä mallilla.
Jos uskottavuutta lähdetään rakentamaan, niin kyllä se jostain muualta on aloitettava.
Uskottavassa liigassa urheilu menee lyhytnäköisen voitontavoittelun edelle. Uskottava liiga ei kumartele sinne missä ruoho on vihreämpää vaan antaa ehtoja sille miten omalle nurmikolle tullaan.
Mitä tässä tarkoittaa urheilu ja voitontavoittelu? Onko urheilullista heikentää joukkuetta sen takia, että pelaajaa ei saada sitoutettua koko kaudeksi? Onko voitontavoittelua se, että estetään junnuilta mahdollisuus ottaa oppia maailman parhaiden kiekkoilijoiden jokapäiväisestä tekemisestä?
Ja ennen kaikkea, uskottavassa liigassa on pelaajia jotka haluavat pelata juuri siinä liigassa: tätä ehtoa ei moni nhl-mies ihan helpolla täytä.
Pitäisikö siis seurojen estää myös pykälät, jotka mahdollistavat siirtymisen ulkomaille? Eikö tuo ole selkeä viesti siitä, että pelaaja ei syystä tai toisesta (yleensä raha) halua täällä pelata? Ainakin mun mielestä moni NHL-mies juuri täyttää tuon ja heittämällä: heille olisi tarjolla isompaa rahaa muissa sarjoissa lähes varmasti, Suomi valikoituu tasan muiden syiden takia. Näitä syitä on ollut muun muassa kehittymismahdollisuudet (mm. Williams) ja seurarakkaus Timosen tyyliin.
Ei ainakaan tilanteessa jossa tiedetään että lähtö voi tulla koska vaan. Jokainen tietää että Teemu haluaisi pelata ensisijaisesti Anaheimissa.
Ainakin itse näkisin juuri kiinnostavana pointtina sen, että lähtö voi tulla koska tahansa. Jos Suomen kaikkien aikojen parhaan pelaajan (väännetään tästä sitten toisessa ketjussa) ja tunnetuimman kiekkoilijan näkeminen tositoimissa on varmaa vain yhden kerran, niin kuinka moni odottaa seuraavaa kertaa? Selitä siinä sitten pikkupetterille, että Teukkaa ei nähtykään kun isä odotti josko seuraavaan otteluun pääsisi paremmille paikoille.
Ja mitä tuohon haluamiseen tulee, niin eiköhän Armiakin haluaisi pelata Buffalossa, tekihän hän sinne kolmivuotisen pahvin. Ainakin itse väitän, että Armia haluaa Buffaloon, mutta tiettyjen seikkojen takia vielä kausi menee täällä. Samoin Selänne haluaisi Anaheimiin, mutta tiettyjen seikkojen takia kaudesta ainakin osa saattaisi kulua täällä. Vastapalloon voisin heittää kysymyksen siitä, pitäisikö liigan edes sallia näitä "NHL-lainoja", jotka pelaavat täällä vain siksi, että taso ei riitä vielä pienessä kaukalossa?
edit:
mutten mie ainakaan kannata sellaista urheilullisuutta, jossa tullaan vähäks aikaa pelailemaan ja sit mennään taas.
Ilman viime työsulkua KalPa saattaisi vieläkin pelata Mestiksessä. Silloin muutaman pelaajan seurarakkaus ja oikeat suhteet varmistivat nousun ja tekivät KalPasta uskottavamman seuran. Ja mitä liigan urheilullisuuteen tulee, niin tuskin tuo Timosen ja kumppanien teko ainakaan sitä heikensi.