Yritin olla osallistumasta tähän keskusteluun, mutta kai se on pakko.
Tällä hetkellä ei mitään epäselvyyttä kumpi on parempi, Kakko. Ja ei, en perusta pelkästään tähän yhteen peliin, vaan koko kauteen. Tämä on yleensä merkinnyt paljon draftissa, kuinka hyvin on pelannut kauden ennen draftia, onko kehittynyt sinä aikana jne.
Jenkeissä on myös aina arvostettu kookkaita pelaajia, samoin on vedottu fyysisyyteen kun on mietitty kuka varataan ja milloin. Ja nimenomaan sen hetkiseen, ei siihen miltä näyttää 5v päästä (Toki sekin vaikuttaa). Tässäkin Kakko vie. Ja kyllä, NHL on menossa siihen suuntaan jossa ei ole ratkaisevaa oletko 195cm vai 175cm, mutta Kakko on juuri kompaktin kokoinen myös tulevaisuutta ajatellen.
Yksi mihin vedotaan myös on ikä, no Kakko on jopa 3kk vanhempi. Ei mitään etua.
Sitten erittäin ratkaiseva, pelipaikka. Hughes on pelannut sentterinä, mutta junnuissa, ei aikuisia vastaan (ikinä?). Eikä mitään takuuvarmaa että tulisi pelaamaan NHL:ssä sentterinä, ainakaan vähään aikaan, jos koskaan. Kakko lähinnä laitahyökkääjä, mutta on pelannut myös sentterinä jopa aikuisissa sekä tulevaisuudessa mahdollisesti myös NHL:ssä. Ehkä jopa nopeammin kuin Hughes.
Sitten tämä mystinen upside. Tämähän on varmaan eniten kiistellyin aihe jokaikinen vuosi, se kun selviää vasta vuosien päästä. Itse en ole asiantuntija millään mittarilla jääkiekossa, joten voisiko arvon palstaveljet kertoa kuinka tämä nähdään?
Itse olen kokenut asian niin että koska Hughes on käytännössä vielä lapsen mitoissa (joka olisi monena muuna vuonna negatiivinen asia) niin potentiaalia on huimasti koska jo tuon kokoisena pystyy dominoimaan junnuissa. Lisäksi toki hänen kiekolliset taidot, luistelu sekä hockey IQ ainakin monelle, nähtävästi, lupaavat korkeaa upsidea.
Onko Kakon upside pienempi koska pystyy jo pelaamaan aikuisissa sekä vahvuudet ovat toistaiseksi muualla? Olen varmaankin todella ulapalla aiheesta, siksi kysyn, mutta pelaajat toisinpäin en kehtaisi edes miettiä tällaisia.
Nämä siis vain omia mietteitä ja uskon että molemmista tulee erinomaisia pelaajia NHL:ään ja päätyivät kumpaan tahansa, tulee mielenkiintoisia vuosia näitä kahta seuratessa.