Pointtina tässä koko lässytyksessä oli se, että nämä NHL-scoutit käyvät toki maajoukkuepelien lisäksi katsomassa näitä junioripelejä. Näissä Rajala ei ole mitenkään ollut mielestäni dominoiva pelaaja ja pelannut taitotasoon sekä potentiaalinsa nähden erittäin vaisusti jääden täysin mm. Granlundin ja Nättisen varjoon. Omanikäistensä maajoukkueessahan Rajala on ollut erinomainen eikä esitystä voi moittia U20-kisoissakaan.
Mielelläni kuuntelisin jos jollakin olisi tarjota jotain selityksiä siitä miksi Rajalan otteet A-junioreissa ovat olleet niin vaisuja. Tai jos joku jopa haluaa tyrmätä tämän väitteeni. En haluaisi uskoa asenneongelmiin jne. vaan taustalta varmasti löytyy jotain muita selityksiä. Ilmeisesti jotain pientä pelaamista häiritsevää vammaa Rajalalla oli ollut läpi syksyn? (Joku vihjaili siihen suuntaan Ilveksen A-junioriketjussa) Oli miten oli niin mikäli Rajala onnistuu näissä kisoissa myös tärkeimpiä otteluita pelattaessa niin eiköhän tuo varausnumero tuosta ennakoidusta pienene.
Rajala itse on kertonut ainakin, että A-junioreiden otteluihin on ollut vaikeuksia löytää motivaatiota, kun on päässyt pelaamaan liigaa. Toisaalta tämän ymmärtää, mutta toisaalta toki pitäisi saada enemmänkin irti näissä peleissä. Ja jos julkiesti tuollaista sanoo, niin silloin on myös varmasti jonkunlainen asenneongelma olemassa. Toinen syy oli sitten tosiaan loukkaantumiset, näitähän Rajalalla on ollut viime keväästä lähtien jo enemmän tai vähemmän. Ja osa syy tietenkin voi olla ihan yksinkertaisesti joukkueen huono menestys ja sen heijastuminen omaan suoritukseen.
A-nuorten(tai B) otteluiden scouttaamisesta taas olen eri mieltä, siitä vihjettä antaa esim. viime kauden A-nuorten otteluiden vaikutus näihin draft-listoihin(joka on tasoa 0). Itse kun tuli viime kaudella nähtyä pelejä useita kymmeniä, mutta mitään vaikutusta huonoilla tai hyvillä otteluilla ei tuntunut olevan. Ainoastaan kansainvälisten turnausten pisteiden(ei edes esitysten) perusteella mentiin.
Tulevaisuutta silmällä pitäen kuitenkin antaisin selvästi enemmän esityksille liigassa(Rajala pelasi kuitenkin jo niin monta ottelua että ne antavat jotain perspektiiviä) ja eri maajoukkueissa painoarvoa.
Tiivistetysti, olen samaa mieltä kanssasi, että Rajalan omilla esityksillä ja pelityylillä on luonnollista syytä noihin rankkauksiin. Lähinnä vain ihmettelen sitä, että tuntuu ettei oikeasti näitä pelejä kauheasti seurata tai niillä ole väliä. Esim. talvella kun Rajala pelasi parhaimpia junioriotteluita ja oli hyvä liigassakin, niin hänen ranking tipahti. Sama oli viime vuoden osalta nähtävissä.
edit: Itse pidän Rajalan suurimpana ongelmana sitä että hän tosiaan tuntuu välttelevän kontaktia. Esim. Granlund ei hakemalla hae kontaktia, muttei välttele sitä. Saman kokoiset kaverit kuitenkin kyseessä. Ongelma korostuu vielä pienen koon takia ja vaikka voimaa tulisi lisääkin on vaikeahkoa muuttaa pelityyliä tuon suhteen mentaalisesti myöhemminkään radikaalisti.
Toinen ongelma on sitten tietty ailahtelevaisuus, mutta toisaalta tämä koskee kaikkia nuoria enemmän tai vähemmän.
Koon(pituus ja paino/voima) ongelmaa taas on paisuteltu. Suurin ongelma on se mikä liittyy pelityyliin. Itse tosin en koe että sekään on niin valtavan suuri ongelma, jos vain sen eteen tekee töitä. Ja ne asiat mitä Rajala tuo pöytään ovat sellaisia, jotka parhaimmillaan tarjoavat asioita mitä 99% pelaajista ei NHL:ssäkään pysty tarjoamaan. Eli luontainen nopeus ja taito. Suurempi ongelma olisi mielestäni, jos Rajalan peli ei toimis kun vastustajat kovenee tai tulee fyysisemmiksi. Kuitenkin Rajala on hyvin pärjännyt niin miehiä, kuin esim. U-20 MM-kisoissa ja U-18 tasolla P-Amerikkalaisia vastaan(tälläkin kaudella esim. USA:ta vastaan pelatuista U-18 otteluissa Rajala on tehnyt vähintään pisteen jokaisessa ottelussa muistaakseni).