Onhan tuossa TSN:n listassa kyllä aikamoisia turisteja Rajalan edellä. Mielestäni näillä listoilla Rajalaan suhtaudutaan aina todella pessimistisesti, kun taas omiin kanukkeihin suhtaudutaan yltiö-optimistisesti. Ei Rajala mun mielestä mikään top 10-kaveri ole, mutta itse kuitenkin pidän häntä ensimmäisen kierroksen varauksena, tai vähintään toisen kierroksen alkupään kaverina. Todennäköisesti hänet toisella kierroksella varataankin, mutta voi olla että loppupäässä. Sanoisin, että todennäköisyys Rajalan menemiselle ensimmäisellä kierroksella on alle 25 prosentin luokkaa. Joku yksittäinen organisaatio voi hänet hieman yllättäen napata (tyyliä Edmonton Niinimäen), mutta tuskin Rajala kovin monen seuran papereissa on ykköskierroksen pelaajaksi rankattu.
Olen siis aika pitkälti samoilla linjoilla Jack DiBiasen kanssa noista suomalaisten varausvuoroista. Nättinen, Rajala ja Vatanen tulevat menemään joko toisella tai kolmannella kierroksella. Todennäköisesti toisella, mutta kolmoskierroksen pick on myös täysin mahdollinen. Koskinen menee varmaan jossain 3-6 kierroksella, tosi vaikea arvioida. Haula on ehkä vieläkin vaikeampi arvioitava, voi olla että valuu ihan jonnekin kuudennelle kierroksellekin.
Mitä sitten tulee tuohon Islesin ykkösvaraukseen, niin olen viime aikoina alkanut miettiä sellaistakin vaihtoehtoa, että he saattaisivat ottaa Matt Duchenen. Mielestäni tuo Josh Bailey-heitto voisi viitata siihen. Olen melko varma, että Snow ei ota Hedmania. Se on joko Tavares tai Duchene. Mutta jos Isles ottaa Duchenen, niin Tampalle tulee eteen aika mielenkiintoinen tilanne. Ottaako Tavares Stamkosin rinnalle, vai Hedman puolustuksen tukipilariksi. Hedman olisi varmaan kokonaisuutena järkevämpi vaihtoehto, mutta Tavares-Stamkos olisi kyllä hemmetin mediaseksikäs parivaljakko ja olisi todella mielenkiintoista nähdä millaista jälkeä he parin vuoden sisällä saisivat Tampassa aikaiseksi.
MPS tuntuu joutuneen näillä listoilla jonkinlaiseen laskusuhdanteeseen. En oikein ikinä ole ymmärtänyt, miten joku pelaaja voi nousta tai laskea näin paljon pelaamatta kyseisellä aikavälillä yhtään ainutta ottelua, mutta näin ne mielipiteet näköjään muuttuvat. Jos MPS tosiaan tippuu tuonne 10.vuorolle asti, niin aika helvetin hyvän pelaajan saa se joukkue, joka hänet sillä sijalla varaa.
Oma suosikkijoukkueeni Kings varaa siis viidentenä, sillä varauksella, että GM Lombardi ei treidaa pickiä. Jos DL päättää pitää tuon vuoron, toivoisin ensimmäiseksi, että hän ottaisi sillä nimenomaan Pääjärvi-Svenssonin. Mutta todennäköisempää lienee Kanen tai Schennin ottaminen, riippuen siitä kenet Atlanta varaa neljäntenä. Itse ehkä tykkäisin enemmän Schennistä, mutta Kanekin olisi aika kiva valinta. Olen antanut itseni ymmärtää, että Schenn olisi sellainen Mike Richardsin tyylinen "heart and soul" team leader. Kane taas on kai vähän enemmän omiin juttuihinsa keskittyvä vahva maalintekijä. Molemmat toki hyviä pelaajia, mutta jotenkin tuollainen Schennin tyylinen kaveri kiinnostaa enemmän. Hänen tyyliset pelaajat voittavat Stanley Cupeja kapteenin C rinnassaan. Kanen tyyliset pelaajat voittavat maalipörssejä ja myyvät paitoja, mutta harvemmin yksinään saavat joukkuettaan voittamaan pelejä. Toki nämä luonnehdinnat ovat kärjistyksiä, mutta vähän tämän suuntaisesti noiden pelaajien erot näkisin.