Miksi tästä sarjasta on viety hauskuus pois? NHL 2001 on hauskempaa pelata, kuin tätä tekelettä. Yleisö mukana, ylilyödyt taklaukset, pelaajat kritisoi tuomarille jäähyjä, peli on yksinkertaisesti hauskaa! Nykyään matsit on hampaat irvessä vääntämistä ja hermojen koristelua. En tiedä ymmärsikö kukaan pointtia, mutta tätä mieltä Mie oon vanhan liiton pelaajana.
Kyllä ymmärtää, EA:lla oli aika pitkään hyvässä balanssissa tällainen arcademaisempi pelaaminen ja simulaatio. Ymmärtääkseni lienee aika yleinen mielipide juuri tuo, että vanhat änärit oli "hauskempia". Mitä sielläkin vuosien aikana nähtiin - hyvää ja huonoa, mutta kuitenkin freesiä elävöittämistä... Tuotiin kohkauksella jonkinlainen Figh Night -sarjan engine tappeluihin, läpiajoissa aika hidastui ja kuvakulma vaihtui sekä äänet pumppasi sydämentykytystä. Oli jossain vaiheessa korttien keräilyä kausimoodissa, pelaajilla oli erityistaitoja (nimen ohessa näkyi "tikkataulu" jos sniper, vasara jos kova taklaaja jne.) - en tosin muista tuliko ne kuvakkeet arvojen perusteella vain ja oliko niillä mitään merkitystä peleissä kuin, että näki jos sieltä on tulossa kohti vasarataklaaja, jolloin tiesi oman ukon lentävän. Ja sitten tuo mainitsemasi ihan yleinen fiilis, jossa jääkiekon elementtejä oli vähän sopivasti showmaistettu.
Itse muistelen NHL 11 -versiota monesti sen puoleen, että se oli yksi viimeisiä, jossa oli mielestäni kaikki hyvässä balanssissa. Peli oli helppo aloittelijalle ja hänkin sai helposti tehtyä maaleja sekä rankaistua virheistä, mutta tosi hyvä pelaaja oli silti monipuolisuudessaan niin paljon vahvempi, että hän aina lopulta vei nämä kohtaamiset helposti. Keskialueen ja sinisenkin sai tuolloin träpättyä niin pirun tukkoon, että vaikka dump & chase tuolloin toimi (koska viimeksi toiminut, kun päätyneppi punaiselta haluaa mennä päätypleksin yli?), niin silti oli joskus ihmeissään, kun ei perhana päässyt alueelle.
Joskus rankkarimoodia tahkotessa näissä nykyissäkin tuntuu, että vaikka animoituja harhautuksia viimeistelyä varten on paljon, niin silti on vähän kuin kädet olisi sidottu. Feikkilämärin vetäessä saatetaan katsoa kiekonhallinta menetetyksi, pyörähdystä ei pysty tekemään, kiekkoa ei saa vietyä yhdelle kädelle ja sitten parhaimmillaan se kiekko EASHL:ssä karkaa itsekseen lavasta, jos alkaa "turhia" harhautuksia L1:llä vetämään rankkarissa ja muutenkin kesken kuljetuksen. Joskus oli jopa sääntöjen puitteessa kai mahdollista syöttää manuaalilätty, luistella se kiinni, heittäytyä sen perään ja sitten jäässä maaten heilauttaa mailalla kiekko maalia kohti, kun tuomari ei tainnut katsoa kiekonhallintaa menetetyksi - ainakaan ihan heti kuten nykyään.
Itse kyllä tykkäsin tästä testistä EASHL:ssä. AI-veskoille sai aika helposti maalin tehtyä, mikä toivottavasti kannustaa joukkueita käyttämään ihmisveskareita 6 vs 6 -pelienkin ulkopuolella. Toki rankkareissa ne saisi olla vähän parempia, sillä ei varmaan olisi tainnut tarvita käyttää edes skillstickiä maalintekoon, kuten ei juuri tarvinnut NHL 11 aikanakaan. Vihuilla näytti olevan suosittua rankkarissa laitaan kiinni, sieltä poikittain maalivahdin editse luistella ja kääntää skillstick taakse -> satavarma maali. Hauskinta ehkä oli, että monet samat temput veska torjui läpiajossa ja omakaan vakkariharhautus rankuissa ei oikein toiminut pelitilanteessa. Toki tuo rankkujen helppous häiritsi nyt lähinnä siksi, että pelasin oikeastaan vain threesiä, kun ei kesällä kaverit olleet hereillä rekisteröitymisen kanssa.
Se on pidemmän päälle vähän masentava pelimuoto noiden rankkareiden vuoksi muutenkin. Rikkeitä tulee yhtä herkästi kuin muissakin pelimuodoissa ja rikkeestä tulee aina rankkari. Ja sitten ne one-timer pakotukset, kun ei tiedä katkooko se sen passin, vaikka kuinka seisoo syöttölinjalla kahdensuunnan buildilla passiivisena vetäjän edessä. Pelissä pitäisi olla helpompaa sitoa vastustaja vanhojen änäreiden tapaan! Silloin oli EASHL:ssä hyökkääjänäkin tarkkaa hommaa, että menit sinne maalin edustalle oikeaan aikaan, koska et halunnut joutua jäädä painimaan puolustajien kanssa ulos pelistä. Silloinhan sai myös taklata viiksien alapuolelta alkaen vapaasti maalinedustalla olevia pelaajia, mikä oli yksi parhaita keinoja myös one-timerien puolustamiseksi. Olisihan se kiva, että jotain uusia toolseja noidenkin puolustamiseen annettaisiin, joka mahdollisesti vielä riippuisi taidosta ja ajoituksesta. Eikä vain vietäisi asioita pois.