Roccon kanssa vähän samoilla linjoilla. En perusta puheitani muutakuin siihen, mitä foorumeilla on keskusteltu (olen lukenut aika paljon) ja siihen, että olen pelannut kaikkia NHL-pelejä, ostanut ihan kaikki alusta asti. Sillä poikkeuksella, että 2005:n jätin suosiolla väliin. 2006 jäänee myös.
Mikä helvetti siinä on, että muutamaa asiaa ei voida tehdä kunnolla? Joskus joku EA:n edustaja sanoi että "realistinen kiekkopeli ei ole hauska".
No, se on omituista jos jääkiekko on herran mielestä tylsää ja sitä "simuloidaan" pelillä, jolla ei ole jääkiekon kanssa paljoakaan yhteistä.
Peliä on tehty jo niin kauan, että muutama asia pitäisi olla jo kunnossa:
- Maalivahdit. Längistä saa oikeasti maaleja. Näissä peleissä ei, ellei NHL94:ää lasketa. Lisäksi maalivahtien ei tarvitsisi kokoajan olla joko A)perseellään tai B)kiekkomagneetteja.
- Maalinteko. Maaleja saa suorista laukauksista. Niitä saa one-timereista. Niitä saa reboundeista. Ei pitäisi olla maailman vaikein asia yli 10 vuoden kokemuksella erotella edes vähän että millä prosentilla maaleja syntyy suhteessa muihin tapoihin. Ei tarvita maalien totaalista arpomista tai sitä, että yhdellä kikalla menee aina.
- Pelaajien erot. Siis voi jumalauta, tämän pitäisi olla helpoin asia. Jos kaverin syöttöarvo on huonoin liigassa, ei joka kerta voi syöttää hienoa pystysyöttöä lapaan. Jos kaverin laukausvoimakkuus on huonoin liigassa, ei voi ampua Hull-vetoja kokoaikaa (varsinkaan rystyltä). Jos kaveri on liigan hitain mies, sen pitäisi näkyä todella tuntuvasti nopeimman rinnalla. Jos kaveri on liigan puukätisin mies, kiekkoa pitäisi menettää todella usein jos yrittää pyöriä kiekon kanssa. Mutta ei onnistu millään, ei. Sama maalivahteihin, niilläkin on eroja.
Koska pelaajien arvot ovat tehty helpohkoon skaalaan (50-100, mikä on sinänsä järjetön, miksei 0-50 tai 0-10), ei pitäisi olla mahdoton tehtävä porrastaa näiden lukemien mukaan taitoja.
- Sijoittuminen. Pielessä ollut jo kauan. NHL94 ja -95 - peleissä tämä taisi olla eniten kohdallaan? Ei ole järkeä siinä, että jatkuvasti päästään 3-1 - hyökkäyksiin. Hyökkäyksessä pelaajat joko noudattavat orjallisesti viivantarkkaan koodattuja liikeratoja tai sitten eivät tee mitään järkevää. Pelaajat eivät hakeudu erilaisiin paikkoihin riittävän hyvin. Luovuus puuttuu koko hommasta ja aina ajaudutaan liikaa samanlaisiin ratkaisuihin. Puolustuksessa, jos joskus sattuisikin joku pelaaja sijoittumaan oikein, niin eihän siltä saa kiekkoa pois.
- Puolustustekniikat. Olisi loogisinta, jos koukkunappia käyttämällä vastustajan saisi lähietäisyydeltä "sidottua" ilman että pitäisi yrittää huitoa mailalla kuin lapset tai koittaa taklata. Eli sitoisi ja työntäisi pelaajaa pois. Mutta ei.
Sama syötönkatkoissa. Niitä voisi oikeasti olla enemmän, varsinkin jos syötönkatkot säätää maksimiin. Syötönkatkotaidon saisi linkittää joko syöttötaitoon tai def awareness-taitoon.
- Sliderit. Tämä on hieno keksintö, jolla voi paikata pelin puutteita. Sääli että se on tehty aina päin persettä. Tämäkin olisi helppoa: minimiasetuksilla kyseistä asiaa tapahtuisi todella vähän ja maksimiasetuksilla todella paljon. Mutta EI! Sliderithan toimivat niin, että minimi- ja maksimiasetuksen välillä on eroa noin 2 prosenttia.
- Tietokoneen maalinteko. Joko se on aina samaa, mielikuvituksetonta one-timerin läiskimistä samasta paikasta, tai sitten se on huijaamista. Vertaan tällä muutaman vuoden takaiseen leijakiekko-ilmiöön.
Perkele. Ostan konsolin ja NHL2k-sarjan kaikki painokset loppuun ihan kostaakseni.