Ok, tässäpä aikamoista tilitystä...
Tarkoitus oli siis saada aikaiseksi haastavaa ja realistista kiekkoa 10 min erillä pelattaessa. Eihän tämä realistista kyllä ole, mutta alkuperäiseen verrattuna paljon haastavampaa vääntämistä kylläkin.
Pelissä säädettävissä olevat sliderit:
-
perus
-
luistelu
-
taklaaminen
-
laukominen
-
syöttely
-
puolustus
Jotain tilitystä säädöistä:
- Kikat eivät aina onnistu. Spezzan olen nähnyt tekevän näillä säädöillä sen ahdistavan spin-o-raman, mutta muilta se ei ole tainnut onnistua (en tietenkään ole nähnyt kaikkien tähtipelaajien sitä yrittävänkään). Kaikilla tähtipelaajilla ei skill stick -kikkojen tekeminen onnistu, pitää olla jonkinlaiset kädet. Automaattisen harhautuksen (meikän peliohjaimessa nappi nro 4) käyttäminen epäonnistuu joskus. Epäonnistuneen kikan animaatio on muuten todella surkea!
- Tappioasemassa ollessaan tietokoneen ei pitäisi saada yliluonnollista kirivaihdetta ottelun loppuhetkillä.
- Syötönkatkoja on paljon. Kun editorista ilmestyy kakkosversio, aion lisätä syötönkatkoja vielä lisää. Pelinrakentelu vaikeutuu oleellisesti, kun ei voi vain syötellä kiekkoa miten sattuu. Omat pelaajat katkovat syöttöjä yhtä tehokkaasti kuin tietokoneenkin pelaajat.
- Käyttäjän ja tietokoneen astetukset ovat (yhtä arvoa lukuunottamatta) identtiset. Mulle jäi sellainen mielikuva, että oman joukkueen peli olisi ollut paljon tasapainoisempaa, kun asensin käyttäjän arvot samanlaisiksi kuin tietokoneenkin vastaavat. Ei tullut niin paljon läpiajoja ja ylivoimahyökkäyksiä.
- Laitaansitominen on maksimissaan. Tai siis se etäisyys, jolta sen suorittaminen on mahdollista.
- Tolppalaukauksia on niin vähän kuin vain on mahdollista.
- Hyvillä ja huonoilla laukojilla on suuri ero. Jos pelaajan laukaustarkkuus on kuuden- tai seitsemänkymmenen tienoilla, laukaukset menevät lähes poikkeuksetta harakoille. Hyvällä laukojalla taas maaleja voi saada suorilla laukauksilla, niin ranteella kuin lämärilläkin. Pakeillakin pitäisi saada maaleja aikaiseksi. (Tässä kohdassa analoginen tikku osoittaa kätevyytensä. Jos laukoo pelaajalla, jolla on huono laukaus, kannattaa liikuttaa ohjainta (varsinkin sivusuunnassa) vain vähäsen. Hyvillä laukojilla voi ohjaimen vääntää aina maksimiasentoihin.)
- Taklaaminen on "värikkäämpää." Pienillä pelaajilla (ja huonoilla taklaajilla) voi antaa välillä mojovia niittejä, mutta suurimmaksi osaksi ne ovat varsin tehottomia, varsinkin avojäällä. (Tämä slaideri tuntuu olevan hieman kimurantti. Jotkut tuntuvat olevan sitä mieltä, että realistisempaa taklauspeliä haluavien pitäisi laittaa se maksimille...)
- One-timer frequency on vain 25%, mutta jos pelaa tietokoneen syöttelyherkkyys (AI Pass Frequency) kutosella niin kuin minä, niin se on ihan hyvä vaihtoehto. Tietokone yrittää silti syöttää maalien kulmilla odotteleville hyökkääjille melkein koko ajan. Kannattaa heittäytyä pitkälleen oman maalin läheisyydessä, se on hyvä tapa katkoa syöttöjä :). Jos laskee tietokoneen syöttelyherkkyyttä vaikka pykälällä, niin kannattaa nostaa one-timer frequency johonkin 65%:n tienoille.
- Näillä säädöillä tietokoneen pitäisi saada jäähyjä käyttäjää herkemmin, mutta silti minulla on taipumus ottaa niitä kakkosia tietokonetta enemmän. Ehkäpä tietokoneen arvoa voisi nostaa hieman...
- Merkitsin punaisella ne slaiderit, jotka vaikuttavat oleellisesti tietokoneen agressiivisuuteen. Jos haluaa, että tietokone on iholla kiinni jatkuvasti, niin kannattaa kokeilla sellaisia säätöjä, että laskee Get Carrier Distance CPU:n vaikka vitoseen tai peräti nollaan. Tässä tapauksessa Step Up Distance kannattaa laskea johonkin 20:n tienoille (oletusarvo on muistaakseni 14). Noita asetuksia käyttäen peli on parhaimmillaan todella intensiivistä, varsinaista miekkailua ja nahistelua. Mutta ongelma on se, että nopeilla pelaajilla voi juoksuttaa tietokonetta kuin pässiä narussa. Lisäksi ylivoimahyökkäyksissä puolustaja säntää välittömästi kiekollisen pelaajan kimppuun jättäen maalinedustan aivan vapaaksi...
Pari koostetta ottelun tilastoista. Näissä on hieman vanhat asetukset. Voitin melkein kaikki aloitukset ja tietokone löi tosi paljon pitkää päätyyn. Se selittää hieman tuota epätasapainoa Time On Attack -tilastoissa... Ekassa pelasin Dallasilla, toisessa Edmontonilla.
-
Dal - Min
-
Phi - Edm
Yleistä jorinaa:
Yleisesti ottaen sanoisin, että tämä uusi Skating Engine (pienet pelaajat ovat automaattisesti nopeita ja isot vastaavasti hitaita) pilaa melkein koko pelin. Pelaajat, jotka ovat oikeasti nopeita luistelijoita, ovat pelissä aivan kankeita vain ja ainoastaan sen takia, että heillä sattuu olemaan pituutta yli 185 cm. Jos laitat vaikka 188 senttiselle (6'2") pelaajalle kaikkiin luisteluun liittyviin arvoihin maksimiarvon 99, niin pelaaja ei todellakaan erotu kentällä luistelunopeutensa ansiosta. 175 senttinen pelaaja menee heittämällä ohi, vaikka sen nopeus olisi alle 80... Tämän takia monet vaaralliset pelaajat ovat pelissä melkeinpä turisteja. En tykkää. Kokeilin pelata dynastiaa Dallasilla ja ei paljoa naurattanut, kun huomasin heti kättelyssä, että Modano ja Guerin olivat todella hitaita ja Arnott muistutti lähinnä krapulaista laiskiaista. Niko Kapanen puolestaan oli koko joukkueen vaarallisin pelaaja, läpiajoja vasemmalta ja oikealta sekä vastustajien nöyryytystä vaihdosta toiseen. Sääliksi käy niitä, jotka pelaavat Philadelphialla :)...
Osa slaidereista on vielä hieman pimennossa ja Editorin kakkosversioon on tulossa vielä hieman lisää. Close To Net Distance -saattaa tarkoittaa sitä etäisyyttä, milloin pakit reagoivat vastustajan pelaajiin. Eli nolla-asetus tarkoittaisi sitä, että pakit seisovat maalinsa edessä ja antavat vastustajien tulla maalille vapaasti... Ai niin, olen muokannut NHLView:lla maalivahteja niin, että kaikilla on 99 Rebound Controllissa ja 50 Five Holessa. Kakkosveskareillekin saa pelejä, kun laskee kaikkien maalivahtien kestävyyden vaikka niinkin alas kuin 50:n...