Pitaapa hieman omia kokemuksia myos jakaa.
Viime vuodet on anarien kanssa tultu hieman jalkijunassa, etta pelit tulee hankittua vasta kesalla halvempaan hintaan koska addiktoituvana ihmisena yliopiston lukuvuosien aikana ei kesta uutta anaria pelailla. Joten nyt tuli talla viikolla sitten hankittua tuo NHL13 ja tuttuun tapaan hyvinkin kaksijakoiset fiilikset. Kaikki mita alla hopottelen koskee Be a GM -modea, koska paasaantoisesti vain sita tulee pelattua.
Aloitetaan positiivisilla asioilla. Luistelu nayttaa hyvalta ja tuntuu realistisemmalta kuin ennen. 15 ottelua takana ja edelleen on totuttelemista kaantymisen ja spurttien kanssa, mutta selkea parannus edeltavaan jossa pystyi kaantyileen miten sattui ja taydesta vauhdista menettamatta vauhtia. Luistelusta olen myos huomannut etta pelaajan attribuuteilla nayttaisi olevan jopa jotain merkitysta! En ole viela ainakaan huomannut etta brettlebdat luistelisi nopeampaa kuin omat Voracek tai Gagne. Voi jopa saada aikaiseksi maalintekopaikan, kun lahtee dumpin peraan nopealla kaverilla hidasta pakkia vastaan. Toki tassakin on oma lehma ojassa, kun on tottunut etta nuo halgillit pystyy luistelemaan kenet tahansa kiinni lapiajosta, joten omaa puolustustapaa pitanyt muuttaa, joka on vain hyva asia.
Ottelut ovat tasaisempia. Aikasemmissa versioissa olen pystynyt tykittaan vaikka minkalaisia lukemia vaikeimmallakin tasolla ja nyt tuskailen Pro-tasolla. Tervetullut haaste taytyy sanoa. Toki valilla toivoisi, etta nuo one-timerit menisi sisaan, 15 ottelussa olen tainnut saada 4 one-timeria sisaan ja vaittaisin etta noista 3 on tullut Brayden Schennilta, aivan maalivahdin edesta ja langista sisaan. Eipa paljon muuta tule enaa edes yritettya. Tasaisuus on kylla hetkittain hieman liikaa, koska 10 ottelusta kaksi olen voittanut useamman kuin 1 maalin erolla.
Asiat, jotka ovat seka huonoja etta hyvia:
Be a GM -moden tradet. Enaa ei onnistu vastustajan GM:n totaalinen noyryyttaminen, kuten NHL12:ssa muistan etta usein hankin maaliini Pricen backup-maalivahdilla ja draft-pickilla tai parhaimpana tradena muistan kuin vaihdoin Chicagolla pelatessani Marcus Krugerin ja Brandon Pirrin Detroitiin ja takaisin pain tuli Pavel Datsyuk...
Mutta naissa tradeissa on myos huonot puolet myos. Lahinna ihmetyttaa, kun jotkut joukkueet pitavat tietyista pelaajista kiinni maailman tappiin asti. Yritin kovasti hankkia Bernieria Flyersini ykkoseksi, mutta ei onnistunut sitten millaan. Yritin kaikkia keinoja ja lopulta yritin huvikseni, etta mita Bernierin saanti hankkiminen. En muuten saanut Flyersiin Giroux + Voracek -paketilla, jonka luulisi jokainen GM ottavan vastaan... Toinen arsyttava asia on, joka on taidettu myos taalla mainita, tuo organisaatioiden legendojen kauppaminen. Selanne, Doan, Elias, Brodeur mm. ovat samantien kaikkien trade blockissa ja vaihdettu ennen kauden alkua tai heti alussa kasaan kiekkoja. Eipa auttanut, etta Selanne johti liigan maaliporssia 10 ottelun jalkeen 9 maalilla, silti vaihtoon lahti ja takaisin tuli draft pick ja joku prospecti. Hieman kaipailisin, etta naissa olisi mahdollista tehda NMC/NTC-clauseja diileihin.
Maalintekoon liittyen. Ilmeisesti bugimaali on tuo, etta B-pisteiden valista laukoo kiekon ylapesaan? Tuota tulee kaytettya, mutta tahan mennessa vain Giroux ja Gagne ovat saaneet tuosta kiekon maaliin, kertaalleen kummatkin. 90% kudeista viuhuu paatyplekseihin eika lahellekaan maalia. Tieda sitten onko kyse vain omasta tahtaamisesta vai mista, mutta tuo hieman ihmetyttaa, ettei Brieret tai muut osu edes maalia kohti. Olen myos huomannut etta viimeiset 30 sekkaa kolmannesta erasta on avoimien ovien paivat. JOKAISESSA pelaamassani ottelusta vikalla 30 sekunnilla on tullut maali. Tama onkin johtanut siihen, etta jos olen maalin tappiolla ennen pelin loppua, niin tiedan saavani tasoituksen kun vaan heitan kiekkoa maalille tuossa lopussa. Usein saan jopa kaksi maalia, kun tuntuu ettei siella maalivahdit edes yrita mitaan. Toki se omakin maalivahti on ihan seula tuohon valiin, jolloin siella pitaa kaikin voimin estaa vastustajan paaseminen punaviivan yli.
Ohjaukset. Yritan jatkuvasti viivamiehella heittaa kiekkoa matalalla kohti maalia, mutta ohjaukset vain uupuvat. Miehia on maskissa, pitaisi olla osaavia kavereita, mutta ei. Maskilla tuntuu olevan vain se vaikutus, etta sielta tulee helpommin rebound, ei maalia, pelkka rebound. Ja niista tuntuu olevan yhta vaikea saada kiekkoa maaliin kuin one-timereista.
Kiekkokontrolli. Luojan kiitos ollaan paasty pois siita, etta otat kiekon Grossmannilla oman maalin takana ja luistelet kaikkia pain ja kukaan ei saa kiekkoa pois vaan teet maalin. Toki, nyt tuntuu hieman silta, etta vahankin menet lahelle vastustajaa, niin se annetaan pois tyyliin "ota vaan". Pokecheckit tuntuvat olevan TODELLA tehokkaita, taklaaminen vahentynyt omalta osalta, kun pokecheckilla saa niin paljon nopeammin ja helpommin pelin kaannettya. Pokecheckissa on kylla yksi omituinen ominaisuus. Satunnaisesti kiekko lahtee ihan minne sattuu tuosta pokecheckista, varsinkin jos irtokiekkoa pokettaa. Yrittanyt pari kertaa vaan saada irtokiekkoa pois oman maalin edesta, niin muutaman kerran kiekko mennyt omaan maaliin, vaikka pokettanut taysin vastakkaiseen suuntaan. Siina sitten maalivahti kiittaa.
Jos yhden kehitysidean EA:lle saisi lahettaa, niin olisi se etta paivitetyt rosterit saisi ladattua netista muistitikulle ja paivittaa sita kautta offlinessa. Itse olen tilanteessa, jossa nettiyhteyteni on puhelin, jota kaytan Wi-Fi Hotspottina ja operaattorini ei salli PS3-yhdistamista siihen. Rostereiden tarjoominen ladattavaksi ei luulisi olevan niin iso juttu, talla hetkella EA tarjoaa vain sen, etta voi itse siirtaa Roster Managementin kautta pelaajat oikeisiin joukkueisiin, mika on ihan riittava sinansa, mutta se, etta pelaajien attribuutit ovat pelin ilmestyessa ihan mita sattuu, niin niiden editoiminen onkin sitten isompi juttu. Pieni asia kokonaisuudessa, mutta parantaisi pelikokemusta omalta osalta huomattavasti.
Yhteenvetona, paljon hyvaa ja oikeaan suuntaan ollaan menossa. Samaan hengenvetoon, paljon on viela korjattavaakin. Mukava upgrade, mutta en ole viela valmis maksamaan taytta hintaa tasta. Paikallinen kaveri (asun Skotlannissa) ehdotti, etta EA:n pitaisi julkaista uusi NHL, jonka jalkeen tulisi sitten vain vuosittain DLC:na uudet rosterit/pikkupaivitykset ja muutaman vuoden valein uusi isompi julkaisu kunnon uusine featureineen. Mielenkiintoinen idea omasta mielesta, mutta eipa taida toteutua niin kauan kuin EA voi julkaista vuosittain "tayden" uuden pelin joka myy hyvin.
edit.
Nyt kaksi pelia lisaa pelanneena, kummatkin Buffaloa vastaan, ensimmainen aidosti hyvin arsyttava asia loytynyt. Kahdessa ottelussa 6 paastettya maalia, jokainen niin etta dump-kiekko mun maalin taakse, mun pakki ekana kiekkoon, mutta ennen kuin se ehtii syottaan, vastustajan hyokkaaja ottaa kiekon pois ja nousee maalille ja laittaa langista sisaan. Pitaa varmaan antaa kiekon menna sinne ja ohjata pakki maalin eteen valmiiks odottaan, kun se hyokkaaja tulee sielta eika edes yrittaa ottaa kiekkoa.