Nimenomaan näin (boldaukset omiani). Tuomarit katsoivat ensin, että tilanne ei ollut TD, joten sääntökirjan mukaan videolta olisi nähtävä täysin kiistaton touchdown, että tuomio olisi perusteltua muuttaa. Näin ei ollut ainakaan niissä kuvissa, jotka kotikatsomoihin näytettiin ja mielestäni jo kaikki tämä keskustelu aiheen ympärillä osoittaa sen. Täysin kiistattomat tilanteet eivät yksinkertaisesti aiheuta näin paljon kiistaa. Pro Football Talkissa koko tilanne tiivistetään osuvasti:Tämä pomppasi muuten hyvästä kirjoituksesta silmille, sillä eikö tuossa tapauksessa kuitenkin olisi oikeudenmukaisempaa jättää TD tuomitsematta? Jos varmoja todisteita asiasta ei ole, sitä ei ole tapahtunut, vaikka se todennäköistä olisikin. Näin sen kuuluu mielestäni mennä. Tosin olen elänyt siinä käsityksessä että selkeä todiste siitä että pallo oli linjan yllä, on tuomareiden nähtävissä ollut, jolloin homma on selvä. Se tosin harmittaa että _jos_ ollaan toimittu todennäköisyyksien pohjalta, sillä tuolloin steelerssin voitto, tai vähintäänkin voittoon johtanut TD, tuli todellakin halvalla. Etenkin kun tuomio kentällä on ollut aluksi että pallo ei tuota kuviteltua linjaa leikannut (4-1-goal) ja _jos_ tuo tuomio käännettiin hidastusten katsomisen jälkeen ympäri siksi että se on todennäköistä että pallo ylitti viivan, vaikkei sitä oikeasti videoilta nähtykään.
"Hey, we’ve got no problem at all with the NFL authorizing the referee to apply what we shyster lawyers call a “de novo” standard when looking at the video. But that’s not the current rule; the current rule is that a referee shall not overturn the ruling on the field without indisputable visual evidence.
And it’s indisputable that Coleman flat-out got it wrong on Sunday."
Pelin lopussa tapahtui siis tuomarivirhe. Kyseessä ei ole mielipide, vaan fakta. Mutta sille ei tässä vaiheessa enää mitään voi, eikä pidäkään voida. Näitä nyt sattuu välillä, oli miten epäreilua tahansa. Asia on syytä kuitenkin huomioida, eikä hyssytellä piiloon.
Tietysti on toinen juttu, jos tuomarit ovat katsoneet jotain muuta (parempaa) kuvakulmaa ja tehneet päätöksen sen perusteella. En kuitenkaan näe mitään syytä olettaa automaattisesti, että näin olisi ollut.
Paskamainen tilanne tuomareillekin toki kaiken kaikkiaan ja sanomista varmasti olisi tullut meni tilanne miten tahansa. Itse olen ehkä vaan enemmän sitä koulukuntaa, jonka mukaan epäselvissä tilanteissa pitäisi TD ennemminkin jättää tuomitsematta. Turha tästä ketään varmaan hyllyttää on, mutta virhe voisi olla tilaisuus selventää taas tuomareiden toimintaa vähän.
Minä sanon ihan suoraan, että Ravens olisi todennäköisesti hävinnyt, vaikka TD olisi jätettykin antamatta. Itse asiassa uskon, että tasurikin olisi tuossa tilanteessa ollut todennäköisempi kuin Ravensin voitto. Kuten todettua, se ei mitenkään muuta sitä, että Steelersin olisi pitänyt joutua tekemään "oikea" TD (tai kaksi potkumaalia). Jos tuomioita annettaisiin aina sen mukaan mitä jatkossa todennäköisesti tulee tapahtumaan, voisi etukäteen huonompia jengejä potkia aina päähän.Anyway, en sano että ravens olisi voittanut, jos tuo tuomio olisi toisin. Ei ravens niin hyvästi pelannut että olisi ansainnut voiton, kuitenkin jos tuomarit eivät nähneet että pallo ylitti linjan, niin silloin koen että ravens olisi ansainnut mahdollisuuden siihen että peliä olisi jatkettu tuosta 4-1-goal tilanteesta, ja että heillä olisi ollut vielä mahdollisuus taistella tuosta voitosta eri lähtökohdasta kuin mitä nyt joutuivat.
Aika uskomatonta, millä tavoin Ravens osaa hävitä näitä pelejä vuodesta toiseen. Joskus vika on täysin joukkueessa, joskus muutkin asiat vaikuttavat. Tappiot Tennesseetä ja Pittsburghia vastaan tänä vuonna ovat olleet aika samanlaisia: Molemmissa vastustaja sai lopussa heiton vihdoin kulkemaan Fabian Washingtonin loukkaannuttua ja molemmissa ratkaisevaa touchdownia edelsi kyseenalainen tuomio (Titansia vastaan siis se Suggsin Unnecessary Roughness -rangaistus, josta edes Collins itse ei osannut sanoa osuttiinko häntä ollenkaan päähän). Jotenkin outoa, mutta osoittaa mielestäni ainakin sen, että Washington on tärkeä ja aliarvostettu pelaaja.