Korealaisia sarjoja olen tässä kesällä muutaman katsonut. Aiemmilta vuosilta historialliseen Koreaan sijoittuvat zombiesarja Kingdom jo avasi pelin genrensä erinomaisena edustajana, ja All of us are dead räjäytti pankin täysin. Ihan helvetin hyvää settiä, vaikka alussa lähdin katsomaan sarjaa aika epäillen - lukioympäristö ja korealaisten maneerit saivat aikaan lievän epäilyksen siitä, osunko aivan kohderyhmään, mutta mitä vielä, osuinhan minä. Tarina, näyttelijät, huumori ja miljöö toimivat loistavasti, vaikkei minkään näiden suhteen ollut mitään erityisen poikkeavaa. Tai no, ehkä tässä tapauksessa muutama hahmo toi mukaan tilannekomiikkaa, ja vaikken sen ystävä erityisesti ole, toimi se erinomaisesti ja toi sinänsä aika brutaalille tappamiselle vastapainoa. Muutaman kerran peräti naurahdin aidosti vrt. Walking Deadin totisuus ja tahaton komiikka. Tykkäsin myös siitä tässä sarjassa, että sotilaat ja moderni sotategnologia ei ole täysin avuton zombie-epidemian edessä. Tämän sarjan kanssa tuli myös pitkästäaikaan eteen ihan puhdas ahmimisilmiö eli painoin kolmea-neljää jaksoa putkeen keskellä yötä.
My Name oli myös hyvä kostotarina, tosin ei saanut aivan samalla tavoin koukkuun kuin edellinen. Hyvä setti silti, brutaalia toimintaa ja ok juoni.
Sen sijaan The Silent Sea kuumottaa tällä hetkellä oikein huolellisesti. Aloitin eilen ja huomasin tuijottaneeni kolme jaksoa putkeen. Tarinasta ei sen kummempaa spoilausta, mutta jos tuollainen kauhumysteerijännitys kiinnostaa, niin kolme jaksoa on toistaiseksi siihen vastannut hyvin. Zombien ystäville taas aivan ehdoton suositus tuolle All of us are Deadille, jos ei pieni tarkoituksellinen huumori seassa haittaa.
Netflixin ehdoton vahvuus on kyllä nämä kv. tuotannot. Aika monta helmeä olisi jäänyt näkemättä, kuten Fauda ja Kingdom sekä monta muuta, mitä en tähän hetkeen muista. Lisäksi stand up spesiaalit osuu joiltain osin mulle, joten on jees, että vaimon kanssa katseltavien HBO-sarjojen lisäksi löytyy verta ja huumoria bingetettäväksi omaan tahtiinkin varsinkin näin lomalla.