Jakso 1: Alku oli laahaava ja tuli mietittyä, että mihin soppaan työnsin taas lusikkani. Hahmot vaikuttivat typeriltä elämänkoululaisilta ja heidän tempautumisensa madonreiästä toiseen todellisuuteen, tai pikemminkin heidän suhtautumisensa siihen, oli epäuskottavasti toteutettu. ”Oikeastaan ihan mukavaa, että täällä ei ole ketään muita”, joku sanoi. Juuh, noinhan sitä varmaan reagoisi, jos huomaisi kaikkien muiden ihmisten kadonneen yhtäkkiä maan päältä. Not. Loppua kohden tilanne sitten perkeleytyi nopeassa tahdissa ja viimeiset 20 minuuttia olivat melkoista tykitystä. Tunnelma oli niin hetkinen, ettei pilkkiminen ollut mitenkään mahdollista, vaikka minulla on usein sellaiseen taipumusta telkkaria yömyöhään katsellessani. Ei siinä mitään, jos joutuu pakenemaan huoneista kuoleman uhalla, mutta jos se pitää tehdä parin minuutin aikarajan sisällä… Paniikkihan siinä tuppaa tulemaan. Ahdistavaa.
Jakso 2: Toisessa jaksossa leikittiin piilosta, vai miten se nyt olikaan. Jälleen pelissä oli sopivan hektinen tunnelma, mutta se oli myös sopivan erilainen kuin ensimmäisen jakson peli. Hevosnaamioinen pahis oli aika karmiva. Jotenkin pelin aikana tuntui tällä kertaa siltä, että päähenkilökaksikko ei mitenkään voi kuolla. Jos kuolisivat, eihän sarjan jatkossa oli sitten mitään järkeä, koska ketään oikeasti keskeisiä hahmoja ei jäisi jäljelle – kolmanneksi ja neljänneksi keskeisimmät henkilöt eli se pelkurimies ja se nainen (näette taas kuinka hyvin nimet ovat minulla hallussa) olivat kuitenkin loppujen lopuksi olleet melkoisia statisteja. Muutamat tappelukohtaukset olivat myös turhan pitkitetyn tuntuisia. Laatukamaa oli kuitenkin tämäkin jakso.
Jakso 3: Tässä huomasin ensimmäistä kertaa, että onhan Squid Gameen otettu Alice in Borderlandista muitakin vaikutteita kuin pelkkä perusidea. Siinä Squidin kuulapelijaksossahan kilpailijat joutuivat myös yllättäen kilpailemaan toisiaan vastaan, aivan kuin nyt tässä Alicen hippajaksossa. Arvelin viimeiseen hetkeen asti, että päähenkilöt keksivät kuitenkin jonkin keinon vapautua kaulapannoistaan, niin että he kaikki voisivat lopulta selvitä. Mutta ei – aivan järkyttävä paukku! Kaikki muut hahmot kuolivat ja vain se yksi päähenkilöiden päähenkilö (nimeä en taaskaan muista) jäi jäljelle. Hänen bestiksensä pään räjähtäminen oli dramaattisinta, mitä olen aikoihin – tai ehkä koskaan – missään tv-sarjassa nähnyt. En kyllä tiedä, mitä sarjassa voi tämän tämän jälkeen tapahtua, että se tuntuisi enää miltään. Tämä olisi sopinut koko viimeisen jakson loppuhuipennukseksi. Vaikea oli rauhoittaa itsensä unten maille moisen tykityksen jälkeen.
Jakso 4: Pidin edellisen ja tämän jakson välissä pitkähkön tauon, koska viimeksi koetun kliimaksin jälkeen vaikutti ilmeiseltä, että jatko tuntuisi väistämättä laimealta. Vielä mitä. Nelosjakson aloitus oli kieltämättä hieman irrallisen tuntuinen, kun alettiiin yhtäkkiä paneutua antaumuksella aikaisemmin sarjassa vain ohimennen vilahtaneen Usagin henkilöhistoriaan, mutta olihan toki selvää kuin pläkki, että sivuhenkilöitä pitää tässä vaiheessa alkaa syventämään. Eihän sarjan seuraaminen olisi mielekästä, jos päähenkilö Arisu (näettekös että olen tehnyt kotiläksyni ja opetellut muutamia nimiä) olisi jäljelle jäänestä hahmokaartista ainoa, josta tiedämme jotakin. Toki homma pyörii vieläkin hyvin pitkälti Arisun ympärillä, ja hänen kohtalonsa tässä väkisinkin eniten kiinnostaa. Mielestäni hänen tarinaansa jatkettiin ”järkyttävän paukun” jälkeen ihan luontevasti. Olen tyytyväinen.
Jaksossa oli kuvattu todella hyvin, miten Arisu koki ainoan eloonjääneen syyllisyyttä ystävänsä menetettyään ja olisi mielellään itsekin heittänyt leikin kesken. Lopulta hän kuitenkin sai jostakin ammennettua voimaa jatkaa – ehkä siitä ajatuksesta, että jos hänkin nyt luovuttaisi, toiset olisivat kuolleet turhan takia. Arisu ei kuitenkaan ole sarjan ainoa moraaliagentti, vaan muutkin hahmot kykenevät selvästi kokemaan toisiaan kohtaan empatiaa ja tekemään eettisiä päätöksiä. Erityisesti Arisun ystävissä oli tämäkin puoli vahvasti esillä, mutta kyllähän tässä neljännessä jaksossakin Usagi toimi pyyteettömästi Arisun hyväksi, ja esitellyn sivuhenkilökolmikon välistä sidettä ja yhteen hiileen puhaltamista oli myös koskettaaa seurata. Välillä nuo tyypit tuppaavat kieltämättä olemaan vähän liiankin puhtoisia, mutta kyllähän tuollaisten hahmojen kohtalosta välittää ja heidän kuolemansa myös koskettavat aivan eri tavalla kuin paatuneiden omaneduntavoittelijoiden. Kyllä minua nämä tämänkin jakson kuolemat herkistivät. Peli oli myös jälleen jännittävä, hektinen ja mielenkiintoinen. Jos nyt joku huonokin puoli pitäisi mainita, niin se tietokoneanimoitu kissapeto oli kyllä harvinaisen epäuskottavan näköinen.
Jakso 5: Olisihan se pitänyt arvata, että täydellistä sarjaa ei ole olemassakaan. En tykännyt tästä viidennestä jaksosta. Jos aloitetaan kuitenkin positiivisista seikoista, niin oli ihan oikein ja luonnollista, että tässä jaksossa alettiin vihdoinkin rakentamaan jonkinlaista jatkuvaa juonta, joka ei perustuisi pelkästään yksittäisistä peleistä selviytymiseen. Tuo juoni vain ei ollut kovin kiinnostava. Miljöönvaihdos iloiseen rantaympäristöön oli ensinnäkin aivan liian äkkiväärä, eikä sarjan synkähköön tunnelmaan minusta sopinut ollenkaan tuollainen railakas bilettäminen, huumeilla sekoilu ja vastakkaisen sukupuolen kanssa säätäminen. Arisun reaktio rantajuhlien meininkiin oli kyllä hyvin toteutettu – mitä vittua? Minun osaltani fiilis silti lässähti aika tavalla.
Juonessa oli myös aukkoja enemmän kuin emmentaljuustossa reikiä. Missään vaiheessa ei esimerkiksi selitetty, miten rannikkojengi oli muka niin varma, että kaikki 53 pelikorttia keräämällä pääsisi takaisin normaaliin maailmaan. En myöskään ymmärtänyt, miksi Arisu oli niin nihkeänä jengiin liittymisen suhteen – olisihan se, jos porukan järkeily nyt piti kutinsa, ainoa keino päästä pelimaailmasta takaisin omaan elämään.
Tämän jakson peli ei myöskään tuntunut kovin kiinnostavalta, sillä se oli ensinnäkin todella lyhyt ja lisäksi oli alusta alkaen selvää, miten kaikki päättyisi. Arisu selvitteli pähkinää muutaman muun tyypin kanssa ja tiesin heti, hän tietysti pelastaa päivän ja keksii ratkaisun viime tipassa. Oikeastaan voisi olla paras ratkaisu, jos Arisu vaikkapa kuolisi seuraavassa jaksossa. Tiedän, ettei niin varmaankaan tule tapahtumaan, mutta ainakin tuolloin hommassa säilyisi jonkinlainen yllätyksellisyys. Tämän jakson aikana minun mielenkiintoni ei tahtonut pysyä vireillä. Pilkin eräänkin repliikin aikana useita kertoja putkeen ja kelailin kerta toisensa jälkeen epätoivoisena taaksepäin, kunnes lopulta luovutin. Pilkitään sitten, jos mitään mielenkiintoista ei tapahdu. Toivottavasti tästä aallonpohjasta vielä noustaan.
Jakso 6: Olin pitänyt ainakin parin kuukauden tauon tämän ja edellisen jakson välissä, joten nyt tuntui hieman hankalalta päästä takaisin kärryille. Mitkä hiton militantit ja mikä hiton Hatuntekijä (naurettava nimikin, mutta taitaa kyllä olla siitä alkuperäisestä Alice in Wonderland -sadusta peräisin). Oma vika tietysti kun tuli tuommoinen tauko pidettyä, mutta olen kyllä muutenkin sitä mieltä, että tämä sarja on parhaimmillaan niissä pääosin pelien ympärille rakentuvissa jaksoissa eikä tämä pelikuvioiden ulkopuolisten juonilinjojen rakentaminen vain toimi. Vieläkään ei nimittäin ole esitetty riittävän päteviä tai oikeastaan minkäänlaisia perusteluja sille, että koko korttipakan kortit keräämällä pääsisi muka takaisin normaaliin maailmaan. Arisun yritykset varastaa The Beachin kollektiivinen korttipakka eivät oikein kiinnostaneetkaan minua juuri siitä syystä, etten ollut vakuuttunut koko toimenpiteen hyödyllisyydestä. Katseluni lipsahtikin varsin pian melko puolivillaiseksi.
Pari ihan toimivaa twistiä jaksossa kuitenkin oli. Arisun kanssa korttienvarastusoperaation tiimoilta yhteen lyöttäytyneet Chishiya ja Kuina puukottivat häntä yllättäen selkään ja paljastivat hänet militanteille, mitä ainakaan minä en ollut onnistunut arvaamaan ennalta. Toinen ihan toimiva käänne oli yhtäkkiä saapunut ilmoitus siitä, että koko Ranta toimisikin areenana seuraavalle pelille.
Pidin myös Kuinan rikoskumppaninsa (siis Arisun) pettämisen jälkeen kokemista omantunnontuskista ja toisaalta Arisussa pilkahtelevasta kostonhimosta. Päähenkilömme merkittävämpänä eteenpäinajavana voimana vaikutti nyt olevan tavoite siitä, että hän saisi selvitettyä pelienmasinoijan henkilöllisyyden ja kostettua tälle ystäviensä kohtalon. Sinänsä ymmärrettävä tavoite, mutta kyllähän se osoittaa, ettei Arisukaan ole mikään toisen poskensa väärintekijöille kääntävä isä Teresa – ja tämä on siis hyvä asia. Henkilökuvat monipuolistuivat, kun Kuina ei ollutkaan täysin paatunut eikä Arisu puolestaan täysin puhtoinen.
Muutamista hyvistä elementeistä huolimatta jakso tuntui kuitenkin kokonaisuutena tylsältä ja sitä myötä myös sekavalta, kun tapahtumia ei jaksanut seurata ajatuksen kanssa. Kyllähän tämän kauden taso on valitettavasti laskenut edetessään kuin lehmän häntä.
Jakso 7: Nyt päästiin sitten jälleen itse asiaan eli peleihin. Momoka-niminen hahmo oli tapettu ja pelaajien tehtävänä oli löytää kahden tunnin aikarajan puitteissa joukostaan murhaaja. Asetelmassa oli hienoa suljetun paikan mysteerin tuntua, mutta valitettavasti siitä ei otettu kaikkea irti. Militantit päättivät nimittäin lähestyä kilpailua ihan vain tappamalla ja polttamalla vuoronperään kaikki sen sijaan että olisi pyritty löytämään arvoitukseen ratkaisua johtolankoja tai kuulusteluja hyödyntämällä. Mitään sen kummempaa juonikaarta ei siis yritettykään rakentaa pelin sisälle, vaan jakso oli enimmäkseen ihan vain toimintaa. Pelkkä toiminta ei yleensä kiinnosta minua, ellei se ole jotenkin erityisen shokeeraavaa. Tässä jaksossa kyllä shokeerattiin, mutta toisaalta teurastusta oli makuuni hieman liikaakin; siihen turtui ajan oloon ja näin ollen se kääntyi hieman itseään vastaan. Hektisen tunnelman luomisessa onnistuttiin silti paikoitellen, mutta jaksossa esiintyi tarinankulun rikkovia takaumia sen verran paljon, että kokonaisuus muodostui perin sekavaksi. Takaumat ovat toki oiva apukeino henkilökuvien syventämisessä, mutta tässä tapauksessa fiilis vain pääsi latistumaan niiden aikana. Esimerkiksi Kuinan transsukupuolisen taustan avaaminen kesken nopeatempoisen taistelukohtauksen tuntui enemmän kuin päälleliimatulta.
Hyvää jaksossa oli erityisesti se, ettei Arisua näytetty juuri ollenkaan. Hänen yliluonnollisen hyvä päättelykykynsä peleihin liittyvien pähkinöiden ratkaisemisessa on aina tuntunut epäuskottavalta ja tuntui kyllä tässäkin jaksossa sitten kun hän oli päässyt jälleen menoon mukaan. Nyt Arisun epärealistisesta älykkyydestä jouduttiin kuitenkin sentään kärsimään vain ihan viime metreillä. Arisun poissaolosta oli tosin siinä mielessä haittaa, että hän on kolmosjakson päähenkilöiden joukkotuhon jälkeen ollut oikeastaan ainoa katsojalle läheiseltä tuntuva hahmo. Nyt kun häntä ei ollut, tapahtumatkin tuntuivat hiukan yhdentekeviltä, kun ne tapahtuivat etäiseksi jääneille hahmoille. Toki tässä nyt yritettiin hieman syventää niitä sivuhenkilöhahmojakin takaumien muodossa, mutta ei heistä kukaan miksikään unohtumattomaksi persoonaksi osoittautunut.
Tuntuu myös välillä siltä kuin ns. hyvishahmot olisivat kasvattaneet juonihaarniskan ylleen, mutta onneksi tämä on vain näennäistä. Oli kyllä aika epärealistista, että esimerkiksi Kuina voitti sen miekan kanssa riehuneen tatuoidun hullun ihan paljain käsin, mutta juuri kun olin tuuduttautunut turvallisuudentunteeseen "hyvishahmojen" selviytymisen suhteen, eräs heistä (ei kyllä mitenkään keskeisimmästä päästä oleva, kun en nimeäkään muista) tapettiin ihan ohimennen.
Niin kutsuttujen hyvis- ja pahishahmojen raja lisäksi hämärtyi, sillä tässä jaksossa myös pahisten leiriin kuuluvat, jopa paatuneelta sekopäältä vaikuttanut Niragi, kykenivät omantunnonvaivoihin ja muihin inhimillisiin tunteisiin. He kyllä tappoivat, mutta se ei selvästi käynyt ihan tuosta noin vain, vaan nähtiin roppakaupalla epäröintiä ja ainakin yksi suoranainen romahtaminenkin. Siitä pidin, koska mustavalkoinen henkilökuvaus on pahinta mitä tiedän.
Jakso ei siis ollut mitenkään täydellinen, mutta oli siinä paljon hyvääkin ja se loppui kaikkien aikojen cliffhangeriin. Oli siis pakko jatkaa mahdollisimman pian eteenpäin.
Jakso 8: Viimeinen jakso jätti hieman kahtiajakautuneet fiilikset. Oli se ehkä parempi kuin kolme viimeistä jaksoa, mutta ei toisaalta yltänyt läheskään kauden aloituksen tasolle. Ihan tunnepitoinenkin tuo finaali oli, mutta kolmosjakson tasolle ei kuitenkaan siinäkään suhteessa päästy. Kuten vähän aikoinaan pelkäsinkin, kauden kliimaksi tuli koettua tuolloin.
Parhaimmillaan 8. jakso oli silti juuri dramaattisimmissa kohdissa (esim. Agunin teatraalinen kamikazeloikkaus tuleen) ja toisaalta henkilökuvien syventämisessä. Viimeksi mainitun osalta jatkettiin edellisessä jaksossa esitellyillä teemoilla. Pidin erityisesti siitä, ettei Agunikaan ollut lopulta mikään paatunut hirviö vaan kipuili vain ystävänsä kohtaloa, johon itse oli ollut syypää. Myös militanteilta ja pelinjärjestäjien kätyreiltä nähtiin ajoittain inhimillisyyden pilkahduksia ja ajoittain enemmänkin kuin vain pilkahduksia. Kukaan ei siis ollut yksiselitteisen paha. Usagi puolestaan osoitti merkkejä anteeksiantamattomuudesta ja kostonhimosta, mikä väritti hänen hahmoaan vähemmän puhtoiseen suuntaan. Eli henkilökuvaus ei tässäkään jaksossa lipsahtanut miltään osin liiallisen mustavalkoisuuden puolelle.
Juoni kuitenkin ontui jälleen kerran – niin pelin sisällä kuin muutenkin. Minulle jäi ensinnäkin epäselväksi, millä perusteella tämä muka oli olevinaan ihmisten tunteilla leikkivä herttapeli, sillä eihän murhatun paljastuminen itse syylliseksi omaan kuolemaansa ole ainakaan minun mielestäni mikään erityisen tunteita herättävä käänne. Ei myöskään selvinnyt, miten Arisu oli onnistunut päättelemään tuon syyllisen eli ns. noidan henkilöllisyyden. Olisi riittänyt aivan hyvin, että se poliisinainen olisi paljastanut syyllisen sormenjälkitutkimustensa avulla, mutta näköjään Arisustakin oli taas väkisin väännettävä pelin ratkaisun keksijä. Eikä siinä sinänsä mitään, kunhan olisi vain valotettu paremmin, miten hän oli kyseiseen lopputulokseen päätynyt.
Myöskään kauden tai koko sarjan yleisen juonen käsittely ei vakuuttanut tässäkään jaksossa. Siitä kyllä pidin, että vihdoin kävi ilmi, millä perusteella kaikki pakan kortit keräämällä pääsisi takaisin oikeaan maailmaan. Eli ei millään. Se oli vain juoni, jonka Rannan johtoporras oli keksinyt saadakseen... niin, mitä? Ehkäpä itseltäni meni vain taas jotakin ohitse, mutta en tajunnut, mikä idea tällaisen Ranta-järjestelmän pystyynlaittamisessa oli alun perinkään ollut. Hatuntekijä ja Aguni eivät siis itsekään uskoneet ideaansa siitä, että kannattaisi lyöttäytyä muiden kanssa yhteen saadakseen kokonaisen korttipakan kokoon, joten motiivit tuollaisen instituution rakentamiselle jäivät hämäriksi. Myös Hatuntekijän sekoaminen ja Agunin taipumus syyttää siitä muita The Beachin kilpailijoita tuntui huonosti perustellulta, vaikka sinänsä ihan koskettavia juonilinjoja olivatkin. Kaiken lisäksi Arisun päättelyketjut tämän kaiken tajuamiseksi olivat taas niin hatusta heitettyjä, että alkoi ihan ärsyttää. Harva katsoja varmaan pitää yliluonnollisen älykkäistä tai intuitiivisista päähenkilöistä, joten miksi kirjoittaa sellaisia. Arisu muka näki Agunin silmistä tämän syyllistyneen parhaan ystävänsä tappoon. Tuo nyt ei edes ollut enää intuitiivista, vaan tuntui ihan suoranaiselta ajatuksenluvulta, mikä vähensi koko jakson realistisuutta monta pykälää.
Mitä tulee koko sarjan juoneen, minun makuuni tuo lopetus jätti sen suhteen turhan paljon asioita auki. Missään vaiheessa ei selvinnyt, kuinka hahmot olivat tuonne rinnakkaistodellisuuteen päätyneet, mikä pelinjärjestäjiä motivoi ja mistä tuossa koko hommassa ylipäätään oli kyse. Niin että vähän pettyneet fiilikset tästä lopulta jäi.