Negatiivisuusketju

  • 761 127
  • 4 943

ZayWest

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Käännettävät rotsit, Ensisijainen kontakti
Mutta, kun kerran tunnut olevan tietoisella tasolla tämänhetkisen JYPin suhteen, kertoisiko sitten miksi nyky-JYP tilassa pitää nähdä erityisen negatiivista?

Oma ykkösrummutukseni kohdistuu päävalmentajaan. Asia korostuu nyt vielä enemmän kun pelaajisto vaihtuu/on vaihtunut melkoisesti. Minusta Virtasen tasoinen päävalmentaja ei ole oikea henkilö uuden projektin vetämiseen jos menestystä ajatellaan. JYP ei kuitenkaan ole mikään rahaseura joka voi kokeilla milloin minkäkin näköistä valmentajaa. Yksikään valmentaja ei takaa menestystä, mutta organisaatio antaa huomattavasti paremman ja uskottavamman kuvan jos tuolle paikalle etsitään pätevyytensä osoittanut tekijä. Pidän tuota valmentajan paikkaa kuitenkin yhtenä tärkeimpänä ja siihen olisi nyt pitänyt panostaa. Kriittisellä hetkellä kun vanha tie on kuljettu loppuun ja uutta pitäisi rakentaa.

Ilman sen kummempaa älämölöä tilanne taitaa olla se, että yksi tie tuli tallattua ja uudelle lähdettiin. Kaikki ei sujunut kuin elokuvissa ja notkahdus tuli. Olisi tullut joka tapauksessa, olipa puikoissa kuka tahansa

Tämä on kyllä erittäin huolestuttava tapa ajatella ja ymmärrän näkökulmaasi nyt huomattavasti paremmin.

Voisitiko kuitenkin jo lopettaa kitinän samoista asioista, olethan ne jo moneen kertaan tänne kirjoittanut (tämä siis nöyränä pyyntönä - ei käskynä).

Kesäloma koittaa kyllä aivan pian ja sitä kautta tauko täältäkin.
 

JypFabu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp
Oma ykkösrummutukseni kohdistuu päävalmentajaan. Asia korostuu nyt vielä enemmän kun pelaajisto vaihtuu/on vaihtunut melkoisesti. Minusta Virtasen tasoinen päävalmentaja ei ole oikea henkilö uuden projektin vetämiseen jos menestystä ajatellaan. JYP ei kuitenkaan ole mikään rahaseura joka voi kokeilla milloin minkäkin näköistä valmentajaa. Yksikään valmentaja ei takaa menestystä, mutta organisaatio antaa huomattavasti paremman ja uskottavamman kuvan jos tuolle paikalle etsitään pätevyytensä osoittanut tekijä. Pidän tuota valmentajan paikkaa kuitenkin yhtenä tärkeimpänä ja siihen olisi nyt pitänyt panostaa. Kriittisellä hetkellä kun vanha tie on kuljettu loppuun ja uutta pitäisi rakentaa.

Nyt kuulisin mielelläni, millä substanssilla esität väitteesi. Muista, että kokemattomuus perustelematta ei riitä yhdeksi argumentiksi ja riittääkö esim. uskottavampi kuva tuomaan tuloksen? Sen me molemmat tiedämme, että ihan putkeen ei kaikki mennyt, mutta syistä meillä saattaa olla pikkuisen erilainen näkemys. Vaikka jaan ajatuksesi valmentajan pestin tärkeydestä, näen kyllä vieläkin tärkeämpänä koko organisaation vision tulevaisuuden suunnasta ja vaatimuksista suhteessa resursseihin ja toimintaympäristöön.

Mieluummin kärsivällinen rakentaminen, kuin pikavoitot ja perseennuolenta niiden suuntaan, jotka vakuutetaan nimillä, mutta siinä onkin ne ymmärryksen rajat jatkuvuuden suhteen. Edelleen on aivan mahdollista, että Virtanen on nimenomaan se arpa, joka tuo sen pitkään jänteen tuloksen, siinä missä joku kvartaalimestari olisi tuonut sen näennäisesti paremman hetkellisen tuloksen, mutta jättänyt jälkeensä savuavat rauniot ja vielä pahemman romahduksen pidemmällä kaarella ajatellen.

Väittämääsi esitän seuravan vastaväitteen: jos vastaus olisi niin helppo, kuin Virtanen, mitään ongelmaa ei olisi olemassakaan, jos taas vastaus on eri, Virtasen nostamista tikunnokkaan on pakko pitää virhepäätelmänä.


Tämä on kyllä erittäin huolestuttava tapa ajatella ja ymmärrän näkökulmaasi nyt huomattavasti paremmin.

Olisin myös kiinnostunut kuulemaan, kuinka huolestunut olet siitä tavasta ajatella, että sateen jälkeen paistaa ja päinvastoin. Voit myös kertoa ihan esimerkein, minkä liigaseuran historiaan ei ole sisältynyt notkahduksia lainkaan.

Minusta taas on erittäin huolestuttavaa, jos jonkun päähän ei mahdu, että vuodenajat seuraa toisiaan ja välillä on yö ja päivä. Ymmärrän väittämät, mitä moisella logiikalla seuraa, mutta en välttämättä ymmärrä, että kukaan täyspäinen moista logiikkaa noudattaa.
 
Viimeksi muokattu:

ZayWest

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Käännettävät rotsit, Ensisijainen kontakti
Nyt kuulisin mielelläni, millä substanssilla esität väitteesi. Muista, että kokemattomuus perustelematta ei riitä yhdeksi argumentiksi ja riittääkö esim. uskottavampi kuva tuomaan tuloksen?

Kyllä tuo viime kauden ailahtelevuus, pelitavallinen sekavuus ja lopputulos tässä ensisijaisesti painavat. Nämä laitan sitten kokemattoman valmentajan ensimmäisen kauden puuhastelun piikkiin. Viime kauden rosterista olisi ehdottomasti pitänyt mitata ulospäin enemmän ja tämä ei pelkästään valmentajan syy ole. Vastuu on kuitenkin hänen ja hän sai touhuta rosterillaan vapaasti.

En ole siis vakuuttunut Marko Virtasesta joka saa tulevaksi kaudeksi käsiteltäväkseen "uudistuneen"(hankinnoista riippuen jopa oleellisesti heikentyneen) rosterin ja uuden stoorin luomisen. Tarinan kun pitäisi käsittääkseni olla menestyksekäs(2,5miltsin joukkueella ei kuulemma välikausia pidellä). Tämän vuoksi päävalmentajan paikalla tulisi operoida jo tasonsa näyttäneen tekijän. Kyllä minusta uskottavuus ja luottamuksen herättäminen tässä näytelmässä oleellista roolia näyttelevät.

Mieluummin kärsivällinen rakentaminen, kuin pikavoitot ja perseennuolenta niiden suuntaan, jotka vakuutetaan nimillä, mutta siinä onkin ne ymmärryksen rajat jatkuvuuden suhteen.

Tätähän minä ajoin takaa. Kärsivällinen rakentaminen kuitenkin edellyttää isoakin panostamista tärkeimmille paikoille. Minusta ne paikat ovat päävalmentajan, ykkösveskarin sekä ykkössentterin tonteilla.

Edelleen on aivan mahdollista, että Virtanen on nimenomaan se arpa, joka tuo sen pitkään jänteen tuloksen, siinä missä joku kvartaalimestari olisi tuonut sen näennäisesti paremman hetkellisen tuloksen, mutta jättänyt jälkeensä savuavat rauniot ja vielä pahemman romahduksen pidemmällä kaarella ajatellen.

Virtanen voi valmentaa joku päivä joukkueensa vaikkapa Stanley Cup voittajaksi tai jonkun maajoukkueen olympiavoittajaksi tai mitä ikinä. Nyt eletään kuitenkin 500k-1milj. persnettoa tehneessä JYPissä joka on tulevan kauden suhteen tienhaarassaan. Kriittisessä paikassa. Pidän hyvin epätodennäköisenä että Mooses Virtanen halkaisee vedet ja vie laumansa luvattuun maahan.

Väittämääsi esitän seuravan vastaväitteen: jos vastaus olisi niin helppo, kuin Virtanen, mitään ongelmaa ei olisi olemassakaan, jos taas vastaus on eri, Virtasen nostamista tikunnokkaan on pakko pitää virhepäätelmänä.

Tässä voidaan tietenkin miettiä että vaihdetaanko koko joukkue vaiko päävalmentaja Virtanen. En minäkään koko paskaa Marko Virtasen niskaan halua kaataa, mutta hän olisi se vaihdettavissa oleva pelinappula tällä laudalla.

Olisin myös kiinnostunut kuulemaan, kuinka huolestunut olet siitä tavasta ajatella, että sateen jälkeen paistaa ja päinvastoin. Voit myös kertoa ihan esimerkein, minkä liigaseuran historiaan ei ole sisältynyt notkahduksia lainkaan.

En vain tykkää nojata tähän selittelevään ajatusmalliin missä kehnon tuloksen jälkeen vedotaan muihin samalla tavalla huonosti suorittaneisiin tai muistellaan omasta historiasta niitä huippukohtia. Notkahdukset ja floppaamiset kuuluvat asiaan, mutta niin kuuluu myös niihin reagoiminen. Ja itse olen ilmaissut sen mihin olisi pitänyt reagoida jo hyvä tovi sitten.
 
Viimeksi muokattu:

kesätyttö69

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dufvan Lukko, JYP(ilman Tyni&Virtanen)
Vituttaa että keskustelu on täällä tätä jankkausta. Melkeen ois parempi kuin ei keskustelua olis ollenkaan. Ja vituttaa koko JYPin touhu.
 

JypFabu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp
Tässä voidaan tietenkin miettiä että vaihdetaanko koko joukkue vaiko päävalmentaja Virtanen. En minäkään koko paskaa Marko Virtasen niskaan halua kaataa, mutta hän olisi se vaihdettavissa oleva pelinappula tällä laudalla.

Tässä on se kohta, joka särähtää mun korvaan eniten. Sulla on tossa kaksi vaihtoehtoa, ei ajatustakaan mahdollisille muille tekijöille. Homma on luultavasti monen muun asian summa, ei yhden miehen tötöilyn tulos pelkästään, niinpä ratkaisumalli ei välttämättä toimisi edes alusta, lopusta puhumattakaan. Organisaation on se analyysi tehtävä, jos katosta vain yhden reiän paikaa ja jättää kymmenen paikkaamatta, tulos on yhtä tyhjän kanssa. Mun nähdäkseni kumpikaan ei yksin ratkaise mitään, jos ongelmat onkin muualla, Siksi minua on ruvennut nyppimään tämä yksisilmäinen Virtaspaasaus, joka ei lavene minkäänmoiseen analyysiin kaikesta siitä, mikä johti viime kauden tulokselliseen epäonnistumiseen, vaan enemmänkin tappaa kaiken vakavasti otettavan ja kiinnostavan pohdiskelun syistä ja sepistä, tai ei etene alkuaan pisemmälle.


En vain tykkää nojata tähän selittelevään ajatusmalliin missä kehnon tuloksen jälkeen vedotaan muihin samalla tavalla huonosti suorittaneisiin tai muistellaan omasta historiasta niitä huippukohtia. Notkahdukset ja floppaamiset kuuluvat asiaan, mutta niin kuuluu myös niihin reagoiminen. Ja itse olen ilmaissut sen mihin olisi pitänyt reagoida jo hyvä tovi sitten.

Tosiasian tunnistaminen ja toteaminen ei ole ajatusmalli missä vedotaan johonkin, päinvastoin, ilman tosiasioiden tunnustamista ei mikään koskaan korjaannu, kun ei olla ongelman ytimessä.

Missä vaiheessa muuten itse totesit notkahduksen ja floppaamisen niin voimakkaana, että siihen olisi voinut reagoida jo hyvä tovi sitten? Minä kyllä havaitsin pelitavalliset ongelmat, mutta en missään vaiheessa kokenut kaiken olevan menetetty ja vaativan kriisitoimia, lopulta joukkue esiintyi hienosti pudotuspeleissä, josta on pakko antaa krediitti joukkueelle ja siinä mukana myös virtaselle, piti hänestä tai ei. Tietenkin olin pettynyt lopputulemasta, mutta siinäkään vaiheessa en kuitenkaan kokenut JYPin olevan missään elämää suuremmassa kriisissä, jokaiselle joukkueelle kun menestysputkessaan tulee se kyllästymispiste vääjäämättä ja käyrä osoittaa alaspäin.

Minä olen kokenut, että JYPissä tehtiin toissakauden päätteeksi yhteenveto ja reivaustoimet tulevaisuuden suhteen, jos homma ei lähde heti käyntiin toivotusti vain rikkaat ja Hjallis painaa paniikkinappuloita ja rikaat saa sillä joskus tulostakin, mutta Hjallis ei koskaan tällä vuosituhannella. Tähän perustaen esitän väittämän, että missään kriisissä ei JYP organisaatiossa olla, sinne voidaan toki päätyä ja se vaatii toimenpiteensä, jos näin käy. Ongelmia ei kuitenkaan kannata yrittää korjata, ennen kuin ne ilmaantuvat, korjaa muuten pian vääriä todellisten sijaan.

Syyskausi on se tärkeä piste sen suhteen, mihin ollaan Virtasen komennossa menossa ja aika niille korjausliikkeille joukkueen tasolla mikäli niitä tarvitaan. On sitten syytä läpivalaista samalla koko organisaatio, jotta pannaan kaikki kerralla sille tasolle, kuin on haluttu, menestys kun taatusti karttaa jos yksikin palanen ei sovi kokonaisuuteen.
 

ZayWest

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Käännettävät rotsit, Ensisijainen kontakti
Tässä on se kohta, joka särähtää mun korvaan eniten. Sulla on tossa kaksi vaihtoehtoa, ei ajatustakaan mahdollisille muille tekijöille. Homma on luultavasti monen muun asian summa, ei yhden miehen tötöilyn tulos pelkästään, niinpä ratkaisumalli ei välttämättä toimisi edes alusta, lopusta puhumattakaan.

Tynistä en mm. sinulle rupea avautumaan, koska häneen kohdistuvan kritiikin(lähinnä sen eniten kritisoidun kohdan) teit varsin selväksi ensimmäisessä viestissä jossa kommentoit kirjoitustani. Syitä on myös muuallakin, mutta finninaamojen on niistä turha huudella. Organisaation muihin ongelmakohtiin on tässä osiossa monet minua pätevämmät jo laadukkaasti vastanneet ja en lähde niissä asioissa hölisemään. Olen heidän kannallaan.

Päävalmentaja Marko Virtasen vastuuta on kuitenkin erittäin vaikea sivuuttaa. Jos saat leikkiä vapaasti puuhamaallasi, siivoat myös jälkesi.

Missä vaiheessa muuten itse totesit notkahduksen ja floppaamisen niin voimakkaana, että siihen olisi voinut reagoida jo hyvä tovi sitten?

Joulukuussa. Tammikuu-Helmikuu -akselilla asia vahvistui pelillisen puolen osalta. Pelaajien suusta tulleita valittamisia valmentajan suhteen on tänne turha kirjoittaa, koska ne ovat vain pahojen puheiden ruokkimista tai yksittäisen pelaajan pahaa mieltä. Tottahan ne eivät missään nimessä voi olla.
 

JypFabu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp
Joulukuussa. Tammikuu-Helmikuu -akselilla asia vahvistui pelillisen puolen osalta. Pelaajien suusta tulleita valittamisia valmentajan suhteen on tänne turha kirjoittaa, koska ne ovat vain pahojen puheiden ruokkimista tai yksittäisen pelaajan pahaa mieltä. Tottahan ne eivät missään nimessä voi olla.

Mulla taas oli huolta pelitavan omaksumattomuudesta jo aiemmin, sitten se taas alkoi tuottaa tulostakin hetkeksi, valahtaen taas, mutta Saipa sarjan suhteen en lopputulemaks huonoa suorittamista saa, vaan olihan siinä ns. perkeleen paskaa tuuriakin mm. veskarihommien takia, taisi olla jo toiset pleijarit historiassa JYPille, jotka kaatuu paskatautiin, ainakin osin.

Tossa taisit ilmaista yhden joukueurheilun ison ongelman, tai ainakin niin sitä tulkitsen, sillä jos joukkueen sisälle pääsee muotoutumaan näitä oppositioita ja kuppikuntia, tulos on paska, vääjäämättä. Siitä voi toki nostaa valmentajan tikunnokkaan, mutta missä olisi se valmentaja, joka tilanteen pystyy korjaamaan. Miksi tälläisiä sitten joukkueen sisään on päässyt syntymään on varmaan meille jokaiselle ulkopuoliselle mysteeri, mutta kaiki varmaan tajuaa, että sillä on iso vaikutus tulokseen.

Jotenkin kirjoittamastasi välittyy mulle kuva, että pidät mua jonkinlaisena pro Virtanen tyyppinä, mutta tämä ei ihan mun mielestä paikkaansa pidä. Pelitavan, tai sen puutteen suhteen olin pitkään äimänkäkenä ja kaikkea muuta kuin tyytyväinen. Isoin ongelma minulle kuitenkin näyttäytyi siinä, että kun pakkipäässä sarjan tärkeimmillä hetkillä rosterin taso oli mestiksen keskitasoa tai sen alapuolella, näki sokea reettäkin, että romahdus tulee, ellei vahvennuksia tule asap, tulos oli, kuten tunnettua, liian vähän, liian myöhään. Mieltä jäi kaivelemaan, että kuka ei ollut hereillä ja miksi. Voi olla, että Virtanen kokemattomuuksissaan uskoi kykenevänsä muutamalla juniorilla ja täytemiehellä tekemään tulosta, mutta voi myös olla että rukoili kädet kyynerpäitä myöten ristissä, että hankkikaa nyt edes joku. Haisi, mutta mikä. Tämän kun tietäisi.

Tästä johtuen mulle ei Virtasen naulaaminen ollutkaan enää se kaiken korjaava mantra, vaan huoletti ja huolettaa, oliko/onko organisaation palikat enemmältikin hukassa, vai mikä mättää, kun peliliikkeet jää tapahtumatta silloin kun pitäisi. Oletukseni on, että jos homma olisi ollut Virtasen piikkiin, zambonikuskin vänkärin paikka olisi jo julkistettu, joko siellä on kyetty analyyseihin ja kuppikunnat lakaistu muihin joukkueisiin, tietäen koko ajan mihin suuntaan ollaan menossa ja halutaan mennä, tai sitten on edessä se pahin skenario: Kalpan tie, eikä sellainen korjaannu pelkästään valkkua vaihtamalla tai joukkuetta vaihtamalla, kun syyt on ihan muualla.

Vajavaisin tiedoin katson optimistina, että kyse on ensinmainitusta ja Virtasen jatko on muusta syystä kun säästösyystä voimassa, sitten, jos ensi kausi paljastaa, että ollaan nesteessä kaulaa myöten, pelkkä valkun vaihto ei riitä korjaamaan tilannetta, vaan myllerrys tulee olemaan isompi ja rakenteissa, mikä näkyy ensi kauden tuloksessa vaihdellaan sitten valkkua tai ei.

Mä uskon, ettei tämän yhden kauden persnetto voi viedä perikatoon, vaan jokainen järkevä joukkue ottaa pidemmän ajan suunnittelussaan huomioon, että niitä saattaa tulla. Toinen kausi peräkkäin onkin sitten jo huolettavampi juttu.

Lihavoidulla ilmaisen mielipeen, että vaikka se valkku on helpoin kenkiä, oikeustaju sanoo, että mieluummin kärsiköön syylliset, kuin syyttömät.
 

ZayWest

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Käännettävät rotsit, Ensisijainen kontakti
Jotenkin kirjoittamastasi välittyy mulle kuva, että pidät mua jonkinlaisena pro Virtanen tyyppinä, mutta tämä ei ihan mun mielestä paikkaansa pidä.

En pidä etkä kyllä sellaista kuvaa ainakaan minulle välitä. Pahoittelut jos olen ilmaissut itseäni noin.

Isoin ongelma minulle kuitenkin näyttäytyi siinä, että kun pakkipäässä sarjan tärkeimmillä hetkillä rosterin taso oli mestiksen keskitasoa tai sen alapuolella, näki sokea reettäkin, että romahdus tulee, ellei vahvennuksia tule asap, tulos oli, kuten tunnettua, liian vähän, liian myöhään. Mieltä jäi kaivelemaan, että kuka ei ollut hereillä ja miksi.

Pelaajien kohdalla Mikko Luoman hankinta oli erittäin suuri virhe. Iso, ei-fyysinen, löysä, virhealtis, jäähyaltis sekä tehoton pelimies uransa ehtoopuolella. Joku puhui Luoman pelanneen loukkaantuneena ja se tekee tästä kaikesta entistä hirveämpää paskaa. Miksi loukkaantuneelle pelaajalle annetaan mahdollisuus pilata oma sekä joukkueen peli?

Luomaan sijoitetut eurot olisi pitänyt jättää povariin ja heittää sitten povarissa olleiden massien perään vielä rahaa siihen kunnolliseen ykköspakkiin. Tällä hetkellä emme persneton keskellä joutuisi tätä asiaa murehtimaan. Tuppuraisen oletettiin yhden suonenvetokauden perusteella olevan kovaa tulosta takova ykkösmies. Sellainenhan hän ei ole ja tässä tehtiin myös suuri virhe. Varmasti myös räikeästi ylipalkattu arvoonsa nähden.

Yksi syypääosasto löytyy siis pelaajapolitiikasta ja hankinnoista vastaavilta tahoilta.
 

kesätyttö69

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dufvan Lukko, JYP(ilman Tyni&Virtanen)
Tulevasta kaudesta näyttää tulevan aivan mieletön pannukakku ja JYP-juna puksuttaa nyt vähän väärään suuntaan. Vituttaa sanoa että ARVASIN!!
 

Pauli

Jäsen
Minun silmissä nyt on ensimmäinen merkittävä pelaaja jonka lähtö muuhun seuraan voi olla Virtasesta riippuvaa. En tiedä kyllä onko jyp tarjonnut sopimusta Välivaaralle mutta mielestäni olisi ainakin pitänyt tarjota. Harmi....paska homma.
 

nepp1

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Jämsänkosken Ilves
En tiedä kyllä onko jyp tarjonnut sopimusta Välivaaralle mutta mielestäni olisi ainakin pitänyt tarjota. Harmi....paska homma.

Keskisuomalaisesta selviää että ei tarjottu sopimusta.

Bisnestähän tämä nykyään on mutta kun tätäkin siirtoa ja sanankäänteitä haastattelussa fiilistelee niin pakostakin haiskahtaa.

Jos yltiöposin kautta negatiivisuusketjussa sallitaan lähestyä aihepiiriä niin osaahan arvon toimittajat tosin tehdä jutunkin vallitsevan yleisen mielipiteen mukaiseksi.
 

Aito Taisto

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Minun silmissä nyt on ensimmäinen merkittävä pelaaja jonka lähtö muuhun seuraan voi olla Virtasesta riippuvaa. En tiedä kyllä onko jyp tarjonnut sopimusta Välivaaralle mutta mielestäni olisi ainakin pitänyt tarjota. Harmi....paska homma.
No joo,. Välvaara on yksi liigan kalleimmista pakeista, eikä todellakaan hintansa väärti enää. Lypsi JYPiltä pitkällä sopimuksella hyvät rahat. Seurauskollisuudesta ei ole voinut Välivaaran kohdalla ennenkään puhua, mies on mennyt suuremman palkan perässä kohti uusia seikkailuja, mikä tietty kuuluu ammattilaisurheiluun.
 

JYP#44

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tyyni Kari & Klassikkopaidat
Joooh, 58min pelattu ja ollaan nappaamassa kolme pojoa kotiin, mutta kuinkas sitten kävikään. Kerkesin jo naureskelemaan että jopas KalPa kiristää omaa hirttosolmuansa kun eivät saa peliä liikkeelle omasta päädystä. Sitten saatiinkin peli avattua ja aika helppo livahti taas Tarkin selän taakse. Olenko ainoa jonka mielestä Tarkille menee aina vähän turhan helppoja sisään? Peli siis tasan.

Sitten tyhmä jäähy Veikolle, KalPan aikalisä ja komea ylivoimamaali. Peliä jäljellä reipas minuutti ja takaa-ajoasemassa ollaan.

Jännä tuo "maalivahdin liian aikainen ulosotto". Ainakin minulle täysin uusi termi. Siinä meni 6 tärkeää pelisekuntia.

Leuka rintaa ja kohti uusia pettymyksiä. Pitäisi vissiin jossain vaiheessa alkaa voittamaan vieraissakin.
 

ZayWest

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Käännettävät rotsit, Ensisijainen kontakti
Sitten saatiinkin peli avattua ja aika helppo livahti taas Tarkin selän taakse. Olenko ainoa jonka mielestä Tarkille menee aina vähän turhan helppoja sisään?

Tähän asiaan voi palata mielestäni siinä vaiheessa kun Tarkki lopettaa kymmenen gamesaverin ottamisen ottelun aikana. Silloin voi vähän syytelläkin helpoista maaleista.

Vaikka ei nyt sen dramaattisempaa, mutta olihan tuo viimeinen 10min aika klassikkokamaa.

-Johtoasema
-4min ylivoimaa
-Veikko Viitanen
-Kaveri aivan lopussa tasoihin ja ohi
-Aikalisä 20sek ennen loppua

En kumminkaan negaile sen enempää, koska ei ole mahdoton tehtävä oivaltaa ja kanavoida tuota Ipa-matsin meininkiä myös vieraskaukaloon.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Hommahan olisi pitänyt pistää purkiin jo tuolla ylivoimalla, mutta ei saatu kiekkoa edes vastustajan päätyyn. Ihmeelinen tuo ylivoima näyttää monessa pelissä olevan, ihan kuin pelaajat ei keskenään sovi millä tavalla sitä kiekkoa tuodaan vastustajan päähän. Nyt jää 3-4 ukkoa seisoon siniviivalle ja mielivaltaisesti syötetään joko seisovalle pelaajalle huono syöttö tai sitten lyödään kiekko päähän niin ettei kukaan ole perään menossa. Alueelle jos kiekko saadaan niin ihan hyvin toimii, mutta se tuonti jo 5vs5 pelissä usein samaan kaatuu lian seisovin jaloin ollaan. Prosentteja yv prosenteista en löytänyt liigan sivuilta, mutta se voisi olla kovempikin.

Tasaisuus kyllä puuttuu peleistä. Kotona homma sujuu ihan hyvin, mutta vieraissa ei. Lisäksi otteluohjelma kuitenkin ollut tähän asti suhteellisen helpo, mutta viellä ei ole ollut näitä ennakkoon kärkipään joukkueita juuri vastassa. Kuitenkin Ilves ja Sport kotona semmoisia jotka pitääkin kotona kaataa, toki kalpakin yleensä Kuopiossa kaatunut, mutta eipä nyt..
 

Zen

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
JYP-Ilves


Yritin tosissani viihtyä ottelussa mutta helppoa se ei ole. Komea oli voitto ja hienojakin suorituksia nähtiin, mutta ei vain lämmitä. Mitä vittua? Ei taklauksia, ei tunnetta jäällä, ei tunnetta katsomossa, pelkkää läpyttelyä.

Katsojia oli vähän ja tapahtumaa pitäisi kehittää, mutta ei tuo pelikään saa yleisöä riehaantumaan. Tarvitsemme Wallinheimon temppuiluja, J.Virtasen uhoa sekä muita sirkushuveja. Kertaakaan en kuullut katsomossa huutavan että "Aja!" ja miksipäs olisikaan, ei siellä taklata.
Toivottavasti vielä tapahtuisi jotain mielenkiintoista, josta voisi spekuloida ennen peliä tai pelin jälkeen.

Virkamieskiekko saa virkamieskatsojat. Otan mielummin puistossa asentoa...
 

Hypodermic

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Aika surullisen näköistä räpellystä ollut tänään etenkin tämä ottelun toinen erä. Täysin päätöntä roiskimista, syöttöpelistä ja kontrolloiduista hyökkäyksistä ei tietoakaan, tunnelma hallissa on kuin kirkossa ja Pihlman ajetaan pystyyn avojäällä (eihän meillä taklata). Hankaluuksia on jaksaa tuota edes tv:n välityksellä seurata, NHL fantasy draft ja takan lämmitys vie voiton...

Noh, peli on sentään tasan eli onhan tuossa vielä voitto otettavissa.
 

Flou

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ravens
Varmasti tämmöinen peli houkuttelee ihmisiä katsomoon, aivan varmasti. Eihän tuota paskaa tee mieli edes katsoa kotisohvalta.
 

Markiisi

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
JYPin kohtalainen kauden alku ja sen luoma positiivinen fiilis valuu tällä hetkellä hirmuista vauhtia viemäriin. Tämä toisen erän esitys KOTONA on jo historiallisen munatonta JYPIä.
 

Bawdy

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Dallas Stars, JJK, Happee ja Vimpelin Veto.
Onhan tuo Virtanen koko liigan surkein valmentaja. Ei v***u tajua ottaa aikalisää edes tuollaisessa pyörityksessä, jotai kesti n. 15 minuuttia yhteen soittoon. Eikun siellä meidän Veltsu seisoo kädet puuskassa ja perinteinen paniikki-ilme naamalla.
 

kummitus

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Siirretty mediaketjusta:

Pitää jumalauta pystyä ottamaan vastuuta itse, eikä vierittää syytä muiden niskaan.
Tynin tulisi kertoa, että syyt yleisökatoon halleilla kautta maan ovat yksin hänen. Tynin tulisi kertoa, että hän eroaa tehtävästään jotta ihmiset pääsevät palaamaan taas jäähalleihin seuraamaan pelejä. Ei kai kuitenkaan...

Saako kukaan kysyä ääneen yleisön ja median vastuuta? Missä ovat joukkueen ne kannattajat ja fanit, jotka seisovat seuran takana ylä- ja alamäet (aidot kannattajat tukevat seuraa myös alamäessä)? Kauas taakse ovat jääneet ne ajat kun kannattajat lähtivät oikeasti kannattamaan suosikkijoukkuettaan ulkojäälle vaikka pakkasessa ja räntäsateessa? Ulos ei tarvitse enää lähteä - eikä sisähalliinkaan - olkkarin seinänkokoisen taulutelkkarin ja mediapalveluiden ansiosta. Tunnelma luonnollisesti katoaa halleista yleisön myötä. Verta ja tappeluja kaipaavat katsojat eivät saa kokea peleissä haluamaansa kuten ennen. Vajaassa hallissa toteutettu kliininen kiekko-ottelu ilman ulosajoja vaikuttaa tunteettomammalta tapahtumalta kuin takavuosina ennen lukuisia sääntömuutoksia ja linjanvetoja tuomarointiin. Taklauksiakin näkee harvemmin, koska taklaaminen ei olekaan enää pelitaktisesti jokaisessa mahdollisessa tilanteessa kaikille pelaajille se paras vaihtoehto. "Aja!" -huutoja ei kuule halleissa kuten ennen, fiilis on kieltämättä latteampi. Mutta onko tämä oikeasti nyt yksin Tynin ja Virtasen syytä.

Miksi JYPistä on tullut jyväskyläläisten sylkykuppi? Kaikki vaikuttaa olevan yleisen mielipiteen mielestä nykyään huonosti, väärin ja vähintään valittamisen arvoista. Jopa niinkin lätkän ulkopuoliset seikat kuten joukkueen johtohenkilöiden ulkonäkö tai tyyliseikat saavat satikutia. Miksi Jyväskylässä arvostetaan uutta valmentajaa vasta mestaruuden jälkeen (Dufva, Aho)? Niin kauan kuin minä olen Jatkoaikaa lukenut täällä on haukuttu uutta päävalmentajaa - myös mestarivalmentajat Dufva ja Aho lytättiin heti alkuun päävalmentajiksi ryhtyessään. Ja aina kun joukkueella oli kauden aikana huono vaihe sontaryöppy palstalla alkoi, myös mestaruuskausilla.

Kirjoittelin tähän kysymyksiä jotka päässäni pyörivät. Ne eivät välttämättä ole juuri sinulle vastattaviksi, Nelfor.
 

Kulttimörkö

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP ja maajoukkueet
Kirjoittelen tässä vastauksia kysymyksiisi. Ne ovat omia tulkintojani.

Tynin tulisi kertoa, että syyt yleisökatoon halleilla kautta maan ovat yksin hänen. Tynin tulisi kertoa, että hän eroaa tehtävästään jotta ihmiset pääsevät palaamaan taas jäähalleihin seuraamaan pelejä. Ei kai kuitenkaan...
Ei Tynin tule ottamaan syytä muiden osaltaan, vaan rehellisesti pitää katsoa oman tekemisen ja sitä kautta JYPin tekemisen seurauksia. Fakta on se, että monet ovat vieraantuneet JYPistä Tynin ylimielisiltä vaikuttavien lausuntojen takia. Toinen fakta on se että JYPin nykyinen pelitapa ei ole ollut yleisöön menevää kuten se oli Dufvan ja Ahon aikana. Ajoittain pilkahduksia on nähty mutta ne ovat jääneet pilkahduksiksi.

Tynin pitäisi pystyä myöntämään virheensä ja sitä kautta pyrittävä kehittämään myös omaa toimintaansa. Niin mediassa kuin sen ulkopuolellakin.


Saako kukaan kysyä ääneen yleisön ja median vastuuta?
Saa kysyä. Median vastuu on raportoida tapahtumista. Sillä on vastuu tuoda asiat julki miten ne on. Sillä ei ole velvollisuutta lakaista kritiikkiä maton alle. Sillä ei ole velvollisuutta kehua tarpeettomista. Yleisön vastuu on siinä että käyttäytyy asiallisesti. Muuta vastuuta yleisöllä ei mielestäni ole. Sen sijaan sillä on oikeus olla maksamatta palvelusta jota se ei halua. Nyt alkaa olla niin että JYPin tarjonta ei vastaa kysyntää. Perus markkinoinnin laki. Sen pitää parantaa ottelutapahtumaa, ja markkinointia ennen ja jälkeen ottelun.

Missä ovat joukkueen ne kannattajat ja fanit, jotka seisovat seuran takana ylä- ja alamäet (aidot kannattajat tukevat seuraa myös alamäessä)? Kauas taakse ovat jääneet ne ajat kun kannattajat lähtivät oikeasti kannattamaan suosikkijoukkuettaan ulkojäälle vaikka pakkasessa ja räntäsateessa?

Ulos ei tarvitse enää lähteä - eikä sisähalliinkaan - olkkarin seinänkokoisen taulutelkkarin ja mediapalveluiden ansiosta. Tunnelma luonnollisesti katoaa halleista yleisön myötä. Verta ja tappeluja kaipaavat katsojat eivät saa kokea peleissä haluamaansa kuten ennen. Vajaassa hallissa toteutettu kliininen kiekko-ottelu ilman ulosajoja vaikuttaa tunteettomammalta tapahtumalta kuin takavuosina ennen lukuisia sääntömuutoksia ja linjanvetoja tuomarointiin. Taklauksiakin näkee harvemmin, koska taklaaminen ei olekaan enää pelitaktisesti jokaisessa mahdollisessa tilanteessa kaikille pelaajille se paras vaihtoehto. "Aja!" -huutoja ei kuule halleissa kuten ennen, fiilis on kieltämättä latteampi. Mutta onko tämä oikeasti nyt yksin Tynin ja Virtasen syytä.
Ne joukkueen kannattajat ovat edelleen olemassa. Osa näistä kannattajista on suorastaan vihaisia siitä tavasta jolla JYPiä nykyään johdetaan ja nämä kannattajat ovat edelleen mitä suurimmassa määrin joukkueen kannattajia. Otan esiin vertauskuvan. Kuvitellaan että esimerkiksi autosi on sinulle kuin silmäterä. Ihailet sitä ja olet ylpeä että sinulla on sellainen auto. Nyt kuitenkin on niin että autosi huolto tapahtuu huolimattomasti ja sille tehdään enemmän vahinkoa kuin hyvää. Samalla huoltamon työntekijän vittuilevat sinulle ja nostavat vain palvelunsa hintaa. Olisitko edelleen tyytyväinen autosi huollosta vai haluaisitko muutosta asioiden hoitoon?

Osa kannattajista menee edelleen hallille mutta on jatkuvasti tyytymätön ottelutapahtumaan. He menevät hallille velvollisuuden tunnosta, ei siksi että viihtyisivät ottelutapahtumassa. Ei sekään hyvä asia ole.

Ja sitten tullaan tähän suurimpaan ryhmään. Satunnaiskatsojat ovat niitä joille JYP ei ole henki ja elämä. He menevät hallille viihdyttämään itseään. Jos he eivät hallilla enää viihdy koska hinta ja laatu eivät kohtaa. He etsivät parempaa viihdettä vapaa-ajalleen.

Kaikki tämä johtuu siitä että 1) Pelitapa ei ole enää viihdyttävä. Ei ole enää taklauksia. Ei ole ollut katsojan aistittavana asennetta. Ei ole enää agressiivista kotijoukkuetta. Tällä tarkoitan sitä että JYP ei enää tule rohkeasti vastustajan paitaan kiinni vaan enemmän pelaa träppiä. Kaikki edellä mainittu johtaa siihen ettei ole enää niitä "AJA!"-huutoja.

2) Kun peli ei ole viihdyttävää ja hinta ei kohtaa laatua, se laskee kiinnostusta lähteä otteluun.

3) Markkinointi ei ole riittävän hyvää ja kiinnostavaa jotta se saisi houkultetua nämä kahden vaiheilla olevat halliin tai saisi uusia ihmisiä kiinnostamaan JYPin ottelutapahtumista. Korostan tässä taas tuota peliä itsessään. Jos ne jotka ovat olleet kahden vaiheilla saapuvat halliin ja peli on tylsää, he eivät tule halliin uudestaan. Ottelutapahtuma itsessään on se paras markkinointikeino. Jos peli on viihdyttävää ja ottelutapahtuma (oheisohjelma, kioskien tarjonta, mediakuutio ym) ovat katsojat eli asiakkaan mielestä hyvin hoidettua hän tulee täysin varmasti uudestaan.

Osansa tunnelman katoamisella on syytä myös hallin uudelleen järjestämisellä eli ahtaita istumapaikkoja on lisätty ja seisomakatsojien määrää on pienennetty. Tämä vastuu menee Tynille ja Seppäselle. He ovat asian päättäneet.

Joten kyllä Tynillä, koko toimiston väellä ja Virtasella on näppinsä pelissä siinä miksi hallissa käy vähemmän porukkaa. Vaikutusta on myös siinä että Nelonen on tehnyt niin erinomaisen tuotteen jonka hinta-laatusuhde on kohdallaan, mutta sen taakse ei voi JYP mennä piiloon. Se tarkoittaa sitä että JYPin on tehtävä enemmän töitä jotta ottelutapahtumasta saa jotain enemmän irti kuin televisiosta ottelun katsomalla.

Miksi JYPistä on tullut jyväskyläläisten sylkykuppi? Kaikki vaikuttaa olevan yleisen mielipiteen mielestä nykyään huonosti, väärin ja vähintään valittamisen arvoista.

Miksi Jyväskylässä arvostetaan uutta valmentajaa vasta mestaruuden jälkeen (Dufva, Aho)? Niin kauan kuin minä olen Jatkoaikaa lukenut täällä on haukuttu uutta päävalmentajaa - myös mestarivalmentajat Dufva ja Aho lytättiin heti alkuun päävalmentajiksi ryhtyessään. Ja aina kun joukkueella oli kauden aikana huono vaihe sontaryöppy palstalla alkoi, myös mestaruuskausilla.

Jos JYP on jonkun mielestä sylkykuppi, se johtuu JYPistä itsessään. Ei kukaan eikä mikään tule sylkykupiksi turhaan. Jotain on tehty väärin ja liian monta kertaa jotta tälläiseen surulliseen asemaan joutuu.

Mitä tulee kritiikkiin jota RD ja Aho saivat, kommentoin sen verran että muutos ei ole kivuton. Aina tulee jonkin verran kritiikkiä aluksi. Itse olin alusta alkaen RD:n ja Ahon puolella sillä mielestäni heillä oli auktoriteettia ja kykyä valmentaa jonka näin. He olivat tasapuolisia mutta vaativia valmentajia ja omaavat samat ominaisuudet edelleenkin. Tietysti joukossa on yksilöitä jotka etsivät aina jotain mitä haukkua mutta onneksi tälläiset henkilöt ovat vähemmistössä. Se syy miksi kritisointi edelleen jatkuu Virtasen ja Tynin osalta on se, että he eivät ole pystyneet hiljentämään kritiikkiä tekemisellään vaan ovat näyttäneet oikeastaan enemmän syytä kritiikkiin.
 

FiveHole

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Kraken, Giants
Saako kukaan kysyä ääneen yleisön ja median vastuuta?
No jospa minä saisin luvan kysyä ensimmäisenä. Eli kysyisin sinulta arvon kummitus, mikä on median vastuu tässä tapauksessa?

Onko niin, että esim. paikallislehti ei saa noudattaa journalistisia hyviä käytäntöjä (vai onko ne jopa sääntöjä?) ja pyrkiä olemaan objektiivinen kirjoituksissaan, ja kritisoida, jos on tarvetta kritiikkiin? Onko ns. puolueettoman median vastuulla kritiikittömästi puffata JYPin pelitapahtumia? JYPin ottelut saavat kuitenkin aika hyvin esimerkiksi Keskisuomalaisessa palstatilaa verrattuna moneen muuhun lajiin, joten jos "tuote" on kunnossa, niin voiko parempaa ilmaista mainosta ollakaan. Tokihan, jos tuote on paska (en nyt ota kantaa onko se tässä tapauksessa), niin samalla näkyvyydellä uutisoituna se paskakin näyttää isommalta.

Yleisönkään vastuuta en ihan allekirjoita mukisematta, vaikka kausikorttilaisena voisinkin jeesustella miten hallille saapumattomat eivät kanna vastuuta teoistaan. Sen verran toki yleisönkin on tiedostettava, että tuijottamalla kaikki pelit kotona sohvalla, ei tuo senttiäkään JYPin kassaan, ja on sitten seuraavilla kausilla melko jäävi valittamaan pienenevistä pelaajabudjeteista. Mutta onko se vastuu raahautua hallille, jos tuote ei tyydytä? Ei minusta.
 

Kulttimörkö

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP ja maajoukkueet
Yleisönkään vastuuta en ihan allekirjoita mukisematta, vaikka kausikorttilaisena voisinkin jeesustella miten hallille saapumattomat eivät kanna vastuuta teoistaan. Sen verran toki yleisönkin on tiedostettava, että tuijottamalla kaikki pelit kotona sohvalla, ei tuo senttiäkään JYPin kassaan, ja on sitten seuraavilla kausilla melko jäävi valittamaan pienenevistä pelaajabudjeteista. Mutta onko se vastuu raahautua hallille, jos tuote ei tyydytä? Ei minusta.

Tähän pieni korjaus. JOS katsoja on maksanut itselleen kanavapaketin ja katsoo sitä kautta otteluita, tuo hän osaltaan todella pienen osan rahaa JYPille, sillä Nelonen maksaa Liigalle joka tilittää jokaiselle liigaseuralle oman osuuden. Toki se yksittäisen katsojan summa ei ole suuri ja enemmän katsoja toisi JYPin kassaan jos kävisi paikan päällä ja käyttäisi JYPin oheispalveluja hyväkseen.

Muuten olen kyllä kanssasi samaa mieltä.
 

kummitus

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
No jospa minä saisin luvan kysyä ensimmäisenä. Eli kysyisin sinulta arvon kummitus, mikä on median vastuu tässä tapauksessa?

Onko niin, että esim. paikallislehti ei saa noudattaa journalistisia hyviä käytäntöjä (vai onko ne jopa sääntöjä?) ja pyrkiä olemaan objektiivinen kirjoituksissaan, ja kritisoida, jos on tarvetta kritiikkiin?
Kyllä, tietenkin paikallislehdenkin pitää pyrkiä objektiivisuuteen. Kritiikin ajoitus on tärkeää. Kaikesta ei tarvitse etsiä kritisoitavaa, sillä sitä kyllä löytyy kaikesta tonkimalla. Kriittiset ja valitussävyiset kirjoitukset myyvät positiivissävytteisiä ja toiveikkuutta heruttavia paremmin, ollet huomannut. Tämä on haastavaa toimittajille, toimituksille ja kaikensortin kolumnisteille ja perussomeilijoille. Tasapaino olisi kuitenkin erittäin tärkeää pystyä säilyttämään. Onko maailma todella niin kurja paikka kuin mitä pelkän valtamedian välittämä informaatio antaa ymmärtää.

Arvostettu Keskisuomalaisen urheilutoimittaja, Ilkka Kulmala, ottaa kantaa aiheeseen seuraavasti: "Negatiiviset jutut kiinnostavat kuluttajia enemmän kuin positiiviset. Tämä on ansa journalisteille. Onko meillä voimaa vastustaa kiusausta olla muokkaamatta neutraaleistakin asioista negatiivisväritteisiä juttuja? Kritiikkiä pitää olla nykyistä enemmän, mutta sen täytyy olla perusteltua eikä heittomaista ja itsetarkoituksellista roskakasan pintakerroksen kaapimista"
Linkki koko juttuun josta lainaus: http://www.mtv.fi/uutiset/kotimaa/a...iivinen-uutinen-on-ansa-toimittajalle/2303778

Edit: Lisäisin vielä, että kritiikkiä annettaessa ehkä kuitenkin kaikkein tärkeintä on se, miten kritiikki esitetään. Juuri se vaikuttaa mielipiteisiin, joita juttu yleisössä herättää. Kritiikin tulisi olla aina rakentavaa ja perinpohaisesti perusteltua, ei hyökkäävää tai henkilöihin suunnatuilla kirjoittajan omilla antipatioilla kyllästettyä.
 
Viimeksi muokattu:
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös