Joulukuussa. Tammikuu-Helmikuu -akselilla asia vahvistui pelillisen puolen osalta. Pelaajien suusta tulleita valittamisia valmentajan suhteen on tänne turha kirjoittaa, koska ne ovat vain pahojen puheiden ruokkimista tai yksittäisen pelaajan pahaa mieltä. Tottahan ne eivät missään nimessä voi olla.
Mulla taas oli huolta pelitavan omaksumattomuudesta jo aiemmin, sitten se taas alkoi tuottaa tulostakin hetkeksi, valahtaen taas, mutta Saipa sarjan suhteen en lopputulemaks huonoa suorittamista saa, vaan olihan siinä ns. perkeleen paskaa tuuriakin mm. veskarihommien takia, taisi olla jo toiset pleijarit historiassa JYPille, jotka kaatuu paskatautiin, ainakin osin.
Tossa taisit ilmaista yhden joukueurheilun ison ongelman, tai ainakin niin sitä tulkitsen, sillä jos joukkueen sisälle pääsee muotoutumaan näitä oppositioita ja kuppikuntia, tulos on paska, vääjäämättä. Siitä voi toki nostaa valmentajan tikunnokkaan, mutta missä olisi se valmentaja, joka tilanteen pystyy korjaamaan. Miksi tälläisiä sitten joukkueen sisään on päässyt syntymään on varmaan meille jokaiselle ulkopuoliselle mysteeri, mutta kaiki varmaan tajuaa, että sillä on iso vaikutus tulokseen.
Jotenkin kirjoittamastasi välittyy mulle kuva, että pidät mua jonkinlaisena pro Virtanen tyyppinä, mutta tämä ei ihan mun mielestä paikkaansa pidä. Pelitavan, tai sen puutteen suhteen olin pitkään äimänkäkenä ja kaikkea muuta kuin tyytyväinen. Isoin ongelma minulle kuitenkin näyttäytyi siinä, että kun pakkipäässä sarjan tärkeimmillä hetkillä rosterin taso oli mestiksen keskitasoa tai sen alapuolella, näki sokea reettäkin, että romahdus tulee, ellei vahvennuksia tule asap, tulos oli, kuten tunnettua, liian vähän, liian myöhään. Mieltä jäi kaivelemaan, että kuka ei ollut hereillä ja miksi. Voi olla, että Virtanen kokemattomuuksissaan uskoi kykenevänsä muutamalla juniorilla ja täytemiehellä tekemään tulosta, mutta voi myös olla että rukoili kädet kyynerpäitä myöten ristissä, että hankkikaa nyt edes joku. Haisi, mutta mikä. Tämän kun tietäisi.
Tästä johtuen mulle ei Virtasen naulaaminen ollutkaan enää se kaiken korjaava mantra, vaan huoletti ja huolettaa, oliko/onko organisaation palikat enemmältikin hukassa, vai mikä mättää, kun peliliikkeet jää tapahtumatta silloin kun pitäisi. Oletukseni on, että jos homma olisi ollut Virtasen piikkiin, zambonikuskin vänkärin paikka olisi jo julkistettu, joko siellä on kyetty analyyseihin ja
kuppikunnat lakaistu muihin joukkueisiin, tietäen koko ajan mihin suuntaan ollaan menossa ja halutaan mennä, tai sitten on edessä se pahin skenario: Kalpan tie, eikä sellainen korjaannu pelkästään valkkua vaihtamalla tai joukkuetta vaihtamalla, kun syyt on ihan muualla.
Vajavaisin tiedoin katson optimistina, että kyse on ensinmainitusta ja Virtasen jatko on muusta syystä kun säästösyystä voimassa, sitten, jos ensi kausi paljastaa, että ollaan nesteessä kaulaa myöten, pelkkä valkun vaihto ei riitä korjaamaan tilannetta, vaan myllerrys tulee olemaan isompi ja rakenteissa, mikä näkyy ensi kauden tuloksessa vaihdellaan sitten valkkua tai ei.
Mä uskon, ettei tämän yhden kauden persnetto voi viedä perikatoon, vaan jokainen järkevä joukkue ottaa pidemmän ajan suunnittelussaan huomioon, että niitä saattaa tulla. Toinen kausi peräkkäin onkin sitten jo huolettavampi juttu.
Lihavoidulla ilmaisen mielipeen, että vaikka se valkku on helpoin kenkiä, oikeustaju sanoo, että mieluummin kärsiköön syylliset, kuin syyttömät.