Nato

  • 806 683
  • 8 243
Mitähän sinä nyt tällä tarkoitat? Millä fiilispohjalla ja minkä asian?
Onko tätä kahden rivin keskustelua nyt niin vaikea seurata? Lue meidän viestit kronologisessa järjestyksessä niin eiköhän se sinullekin selviä...

Ihan tuosta sinun laittamastasi linkistä löytyy. Eikö ole nuo kielteisesti suhtautuvat hallituksessa ja eikö ne ole ituhippejä ja vihervassareita?
Kielteisesti suhtautuu yksi puolue eikä se ole hallituksessa. Ituhippejä ja vihervassareita kyllä epäilemättä ovat. Ystävällisesti tämän hallituskokoonpanon ensimmäiseen viestiini linkitinkin kun se näytti sinulle epäselvä olevan.
 

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona
Onko tätä kahden rivin keskustelua nyt niin vaikea seurata? Lue meidän viestit kronologisessa järjestyksessä niin eiköhän se sinullekin selviä...


Kielteisesti suhtautuu yksi puolue eikä se ole hallituksessa. Ituhippejä ja vihervassareita kyllä epäilemättä ovat. Ystävällisesti tämän hallituskokoonpanon ensimmäiseen viestiini linkitinkin kun se näytti sinulle epäselvä olevan.
Kyllä ne kuule ne määrärahojen leikkaukset ajettiin jo hallitusohjelmassa läpi. Se kuului silloin ihan kaikkien hallituksessa olleiden asialistalle. Asiasta kun oli päättämässä niin Demarit, Vihreät kuin Vassarit. Nyt tehdyt muutokset johtuvat siitä kun Ukraina sai vähän hiekkaa pimppiin niille akoille. Tuu nyt ite kertoon että millon ne leikkaukset ja varuskuntien lakkauttamispäätökset tehtiin ja missä ne päätettiin ja kenen ohjelmalistalla oli niiden ajaminen läpi. Että voi jollekkin ottaa koville myöntää kannattavansa sellaista puoluetta ja aatetta, minkä yhtenä tavoitteena on lakkauttaa tämän maan puolustuskyky. Minä olen ihan asiallisesti yrittänyt tässä keskustella, niin herra nyt vaan on päättänyt tarttua yksittäisiin sanoihin eikä edes vaivaudu avaamaan hakemiaan asioita. Ei kauhean hedelmällistä tälläinen keskustelu.
 

Zalmonella

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman lukko
Kirjoitan nyt lyhyesti ja nopeasti pari huomiota viestistäsi:

Tiedustelua on myös sukellusveneen suorittama oma maalitiedustelu. Nuo Ruotsin sukellusveneet on suunniteltu erityisesti sukellusveneen etsintää ja torjuntaa varten. Siinä on siis mukanaan laitteisto millä se pystyy etsimään, eli tiedustelemaan, ympäristöään ja toimimaan sen jälkeen kun havaitsee maalin.

En itse ole tietoinen tuosta poistuivatko Ruotsin sukellusveneet satamasta operaation aikana, mutta ilmeisesti siitä on jossain uutisoitu, koska sinulla tämä tieto on. Oletin veneiden olevan mukana operaatiossa, koska juuri tuollainen operaatiio on kuin tehty niitä varten.

En tiedä kuinka pitkälle Ruotsin rannikolle Suomen sensorijärjestelmä ulottuu ja millaista on Suomen ja Ruotsin välinen tilannekuvan vaihto. Nyt täytyy kuitenkin ajatella vähän laatikon ulkopuolellekin ja katsoa mitä muualla Suomenlahdella tapahtui samaan aikaan. Myös siitä voi jotain päätellä.

Se, että joku suomalainen upseeri antaa asiantuntijalausunnon taisteluista jossain päin maailmaa johtuu siitä, että hän on oman alansa asiantuntija ja erittäin perehtynyt aiheeseen. Lisäksi hänellä on käytössään tiedustelutietoa, jota Suomikin saa osana normaalia kansainvälistä tiedustelutietojen vaihtoa. Mielestäni esimerkiksi MPKK:n Strategian laitoksella palveleva upseeri on on paras asiantuntija mitä suomalainen uutistoimitus voi saada omaan illan pääuutislähetykseen. Kyllä ne siellä PV:ssa seuraa maailman tilannetta ihan oikeasti melko hyvällä tarkkuudella ja analysoi saamaansa tietoa päivätyönään. Voi tuntua asiasta tietämättömältä ihmeelliseltä.

Kirjoittelen myöhemmin tarvittaessa lisää. Nyt täytyy irtautua näppäimistöstä. Anteeksi mahdolliset typot.

Kyllä, se on myös tiedustelua sukellusveneeltä käsin. Olen pahoillani jos annoin ymmärtää jotain muuta mutta näinhän se on.

Kuitenkin tarkoitin tiedustelua noin niin kuin yleisesti oman vesi-alueen tapahtumiin liittyen. Ja se, että miksi kommentoin Ruotsin sukellusveneiden pysyneen satamissa, littyy siihen ettei kukaan uutisoinut tai kertonut niiden minnekkään lähteeneenkään. Pelkästään partioveneillä haettiin kaikuluotaimen avulla vaikka tuolloin kirjoitin muistaakseni tähän samaan ketjuun, että Ruotsin tulisi nimenomaan käyttää sukellusveneitään tuossa tapauksessa. Pinta-alukset eivät näytä kykenävän kuin ajelemaan ristiin rastiin ja käyttämään kaikuluotaintaan ja tulos oli olematon. Jotta kasvot saataisiin pidettyä niin kerrottiin, että " me tiedämme muttemme kerro".

Ja parhaimman kuvan uutis-toimistot saavat siitä kun lähettävät toimittajansa paikan päälle. Yksikään Suomen sota-koululainen ei tiedä sen ihmeellisemmin asiasta kuin ihan keskiverto asian seuraajakaan.
 
Kyllä ne kuule ne määrärahojen leikkaukset ajettiin jo hallitusohjelmassa läpi. Se kuului silloin ihan kaikkien hallituksessa olleiden asialistalle. Asiasta kun oli päättämässä niin Demarit, Vihreät kuin Vassarit. Nyt tehdyt muutokset johtuvat siitä kun Ukraina sai vähän hiekkaa pimppiin niille akoille. Tuu nyt ite kertoon että millon ne leikkaukset ja varuskuntien lakkauttamispäätökset tehtiin ja missä ne päätettiin ja kenen ohjelmalistalla oli niiden ajaminen läpi. Että voi jollekkin ottaa koville myöntää kannattavansa sellaista puoluetta ja aatetta, minkä yhtenä tavoitteena on lakkauttaa tämän maan puolustuskyky.
"Tuu nyt ite kertoon".. Ai että onpas kiva kerrankin olla tällä saivartelevalla puolella. Ei mun tartte kertoa mitään kun en ole mitään väittänytkään, tiedustellut vaan sinulta tarkennusta omituisiin kantoihisi. Mielipiteitäni mieluusti toki aina kysyttäessä kerron.

Kyllä minä olen tietoinen, että menneisyydessä on haluttu leikata myös puolustuksesta ja sillä on ollut laaja tuki presidentti Niinistöä myöten, mutta nyt olikin puhe tämän hetkisestä tilanteesta. "..hallituksessa on... tehtävänä on..", sanoit. Mutta selväksi tuli jo, ettet halua tarkentaa.
 
Viimeksi muokattu:

Zalmonella

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman lukko
Valot päälle nyt siellä pahvi. MPKK:n upseeri on aivan kirkkaasti parhaita asiantuntijoita ottamaan kantaa mainitun tyyppisiin asioihin. Jokainen upseeri ei tiedä kaikesta "sotaklusteriin" liittyvästä kaikkea, mutta MPKK:n ja yleisesti ottaen PV:n puolelta löytyy löytyy erityisosaamista monenlaisilta osaamisalueilta, joissa mennään Suomen rajojen ulkopuolelle.

Zalmonellan tekstissä esitetty MPKK:n väen asiantuntemuksen dissaaminen on sukua sille, että jotkut (yleensä vanhat kommarit ja heidän jälkeläisensä) eivät katso upseerikunnan näkemyksillä olevan esim. Nato-asioissa mitään arvoa, koska "upseerit toivovat vain uusia leikkikaluja, jotta pääsisivät tappamaan ihmisiä"

Kiva näkemys mutta siihen se sitten jääkin. En nyt vain millään näe, että Suomalaisella maasotakoulun kaverilla olisi minkäänlaista näkemystä esim. jenkkien ilmaiskuihin ISIS:stä vastaan tapahtuvasta toiminnasta muuta kuin sen, että missä tämä tapahtuu ja, että se tapahtuu lentokoneilla. No, tämänhän nyt voi jokainen ihan jokainen "asiantuntija" päätellä.

Ja en halua dissata yleisesti Suomen upseeristoa missään nimessä koska Suomen upseerit ovat maailman huippuluokkaa työssään muttei se tarkoita, että jos joku jossain päin maailmaa ampuu toista tai toisia sotilaspuvuissa ja ovat eri maalaisia niin Suomen sotilas tietäisi siitä välittömästi kaiken vain koska itse on kouluttautunut asiaan liittyen.

Ja mielestäni kyllä parhaiten ulkomaan asioista taitaa tietää ulkoministeriö eikä PUOLUSTUSvoimat.

En tiedä selitinkö nyt liian vaikeasti mutta menköön...

Aiheesta, eli Natosta kommenttisi historianopettajista ei selittänyt yhtään mitään. Sinun kommenttejasi se puolestaan avasi erittäin paljon.

Et tainnut nyt ihan pysyä kärryillä tässä. Ei tässä pitänytkään historianopettajien tiedostaa Natosta yhtään mitään kuin eivät he oikein tiedosta muutenkaan sota-histroriasta kuin sen mitä valta-media on eetteriin kertonut.

Mutta hienoa jos avasi vaikkei siinä aihetta käsiteltykkään.
 

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona
"Tuu nyt ite kertoon".. Ai että onpas kiva kerrankin olla tällä saivartelevalla puolella. Ei mun tartte kertoa mitään kun en ole mitään väittänytkään, tiedustellut vaan sinulta tarkennusta omituisiin kantoihisi. Mielipiteitäni mieluusti toki aina kysyttäessä kerron.

Kyllä minä olen tietoinen, että menneisyydessä on haluttu leikata myös puolustuksesta ja sillä on ollut laaja tuki presidentti Niinistöä myöten, mutta nyt olikin puhe tämän hetkisestä tilanteesta. "..hallituksessa on... tehtävänä on..", sanoit. Mutta selväksi tuli jo, ettet halua tarkentaa.
Saivartelijaa sinusta ei kyllä saa, lähinnä pilkunnussijan, hallitus on ja on ollut ihan koko sen hallituskauden ajan. Kerro nyt mitä mun pitäisi tarkentaa, minä olen sanonut että helvetin ituhipit ja virhepiiperot tuntuu omaavan agendan Suomen puolustusvoimia kohtaan. Vasemmisto ja osa vihriestä huutelee tämän tästä kukkien ja mehiläisten puolesta. Johan minä tuohon laitoin yhden sinun linkkisi sisältämän lainauksen yhdestä tälläisestä ihmisestä joka on/oli hallituspuolueen edustaja. Tai lukisit sen itse laittamasi raportin lopun vihreiden tekstin, missä halutaan laskea sodanajan joukkoa pienemmäksi ja täten jättää sitä rahaa antamatta lisää. Kerro nyt mikä on minun omituinen kantani ja mihin, vai siis etkö osaa kertoa, vai siis trollatko tahallasi ja jätät kysyttäessä vastaamatta?
 

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
Kiva näkemys mutta siihen se sitten jääkin. En nyt vain millään näe, että Suomalaisella maasotakoulun kaverilla olisi minkäänlaista näkemystä esim. jenkkien ilmaiskuihin ISIS:stä vastaan tapahtuvasta toiminnasta muuta kuin sen, että missä tämä tapahtuu ja, että se tapahtuu lentokoneilla. No, tämänhän nyt voi jokainen ihan jokainen "asiantuntija" päätellä...

Olet kyllä niin väärässä näissä arvioissasi, että mielestäni on mahdotonta ettet tätä jo itsekin tietäisi.

Mielestäni sinulla on erikoinen käsitys siitä, mitä ylipäänsä tuollaisessa lähetyksessä pitäisi kertoa. Uutislähetyksessä asiantuntijan - oli kyseessä minkä alan asiantuntija tahansa - rooli on nimenomaan selvittää yksinkertaisia asioita, yksinkertaistettuina versioina. Esimerkiksi voidaan kommentoida jenkkien pommitusten tehoa ja lähialueilla olevien/sinne siirtymässä olevien joukkojen vahvuutta.

Kyseinen herra ei ole studiossa kertomassa monimutkaisia strategisia huomioita muutaman kymmenen sekunnin ruutuajassa, vaikka hän toki niitäkin osaisi tarkemmin avata. Syy, miksi hän on studiossa ja esimerkiksi nimimerkki @Zalmonella ei, on luonnollisesti se, että hänellä on aiheeseen myös muodollinen pätevyys. Ja siten uskottavuutta uutisten seuraajien silmissä.
 

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona
@Syöttöpiste Onko sinulla tarkempaa tietoa siitä mitä Ruotsi aikoo tehdä niille vanhoille sukellusveneille? Ilmeisesti ovat kuitenkin edelleen ihan toimivia pelejä. Muutenkin tuo @powerforward#7 laittama linkki YLE areenaan jätti vähän ihmettelemään, että miksi takerrutaan johonkin pelastus menoihin, kun tälläiset olisi hyvinkin synkronoitavissa Ruotsalaisten kanssa yhteen nippuun, jolloin kustannukset laskisi huomattavasti. Ainakin ihan näin mutu pohjalla ajatellen. Tällöin kun kyse ei olisi sotatilankaan aikana kyse armeijan taisteluoperaatiosta. Luulisi että tälläisissä olisi saatavissa helposti niin suuret synergiahyödyt, että sukellusveneiden käyttäminen olisi suorastaan halpaa.
 
Saivartelijaa sinusta ei kyllä saa, lähinnä pilkunnussijan, hallitus on ja on ollut ihan koko sen hallituskauden ajan.
Hallitus on ollut joo, mutta sen mielipide näyttäisi olevan muuttunut turvallisuustilanteen muututtua oleellisesti hallituskauden aikana.

Kerro nyt mitä mun pitäisi tarkentaa, minä olen sanonut että helvetin ituhipit ja virhepiiperot tuntuu omaavan agendan Suomen puolustusvoimia kohtaan.
Tästä nyt puuttuu se, että väitit myös näiden viherpiiperöiden olevan hallituksessa. Minulle on tuon kiemurtelusi jälkeen vieläkin epäselvää seisotko edelleen tämän väitteesi takana. Kyllä / Ei.

Vasemmisto ja osa vihriestä huutelee tämän tästä kukkien ja mehiläisten puolesta. Johan minä tuohon laitoin yhden sinun linkkisi sisältämän lainauksen yhdestä tälläisestä ihmisestä joka on/oli hallituspuolueen edustaja. Tai lukisit sen itse laittamasi raportin lopun vihreiden tekstin, missä halutaan laskea sodanajan joukkoa pienemmäksi ja täten jättää sitä rahaa antamatta lisää.
Jälleen esität virheellisen väittämän. Eriävässä mielipiteessä kyllä todetaan, että osa (neljännes tai jopa kolmannes) lisärahan tarpeesta voidaan kattaa joukkoja pienentämällä. Sen sijaan siinä ei ilmaista halua jättää antamatta lisää rahaa, vaan päinvastoin myötäillään että lisärahan tarve on raportissa perusteltu järkeenkäyvästi.
 

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona
Hallitus on ollut joo, mutta sen mielipide näyttäisi olevan muuttunut turvallisuustilanteen muututtua oleellisesti hallituskauden aikana.
Ei vaan näy näiden puolueiden vaaliakampanjoinnissa että ovat sitä mieltä että haluavat lisää rahaa puolustusvoimille. Eikä sun vihreät ole enää hallituksessa, joten turha yrittää huudella niille psiteitä siitä mitä ne eivät enää ole tekemässä. Mitäs läksivät sieltä. Sama koskee vassareita, eivät ole olleet nostamassa budjettia kun eivät ole enää edes hallituksessa, mitäs läksivät, sillon olivat kun asioista päätetiin toiseen suuntaan.
Tästä nyt puuttuu se, että väitit myös näiden viherpiiperöiden olevan hallituksessa. Minulle on tuon kiemurtelusi jälkeen vieläkin epäselvää seisotko edelleen tämän väitteesi takana. Kyllä / Ei.
Ihan ite ne sieltä lähti leikkien niin kovaa ydinvoimakysymyksessä. Pelkkää poliittista persekikkailua. Siellä ne oli tekemässä nitä päätöksiä maanpuolustusta vastaan. Mene nyt vaikka lukemaan se niiden poliittinen tavoiteohjelma, missään ei mainita sanallakaan määrärahojen nostamista, pelkästään että pitää armeijan varautua kuule uusiin uhkiin kun voi vaikka maanjäristys iskee. Minä seison edelleen sen takana mitä olen kirjoittanut.
Jälleen esität virheellisen väittämän. Eriävässä mielipiteessä kyllä todetaan, että osa (neljännes tai jopa kolmannes) lisärahan tarpeesta voidaan kattaa joukkoja pienentämällä. Sen sijaan siinä ei ilmaista halua jättää antamatta lisää rahaa, vaan päinvastoin myötäillään että lisärahan tarve on raportissa perusteltu järkeenkäyvästi.
Ei vaan siinä halutaan taas kerran ajaa puolustusvoimia ahtaammalle vähentämällä joukkojen määrää. Se on selvää puolustusvoimien alasajoa, ihan sama miten sä sen väännät päässäsi, niin sotilaiden määrään vähentäminen ei armeijaa paranna.
 
Suosikkijoukkue
Jokerit, Philadelphia Flyers
@Syöttöpiste Onko sinulla tarkempaa tietoa siitä mitä Ruotsi aikoo tehdä niille vanhoille sukellusveneille? Ilmeisesti ovat kuitenkin edelleen ihan toimivia pelejä. Muutenkin tuo @powerforward#7 laittama linkki YLE areenaan jätti vähän ihmettelemään, että miksi takerrutaan johonkin pelastus menoihin, kun tälläiset olisi hyvinkin synkronoitavissa Ruotsalaisten kanssa yhteen nippuun, jolloin kustannukset laskisi huomattavasti. Ainakin ihan näin mutu pohjalla ajatellen. Tällöin kun kyse ei olisi sotatilankaan aikana kyse armeijan taisteluoperaatiosta. Luulisi että tälläisissä olisi saatavissa helposti niin suuret synergiahyödyt, että sukellusveneiden käyttäminen olisi suorastaan halpaa.

Jos jatkaa mutuilua, suuri syy lienee se, että puolustusvoimat tekee kaikki hankinnat sodan ajan toimintaa varten. Tarkoittaen, että kaikki kriittiset toiminnot halutaan pitää itsellä. Ei nimittäin ole varmuutta miten yhteistoimintana toteutettu suorituskyky toimisi sodan aikana. Etenkään, kun ei olla liittolaisia.
 

Major Julli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Puttosen, Järvelän ja Ranniston potkut
Nyt täytyy kompata @BlackWolf :ia siinä että kyllä jokainen puolue pl. persut on ollut ajamassa puolustusvoimia alas. Toivottavasti osalla muuttuu nyt ääni kellossa.

@Zalmonella ei sairastuessaan varmaan mene lääkäriin, koska ne vaan haluaa parantaa harvinaisia sairauksia ja määrätä kalliita lääkkeitä. Eikä ne lääketieteestä sen enempää tiedä kuin kuka tahansa joka osaa googlata. Ja peilin ja keittiöveitsen kanssa saa helposti itsekin leikattua umpisuolet ja muut, pyytää vaan lopuksi äitiä neulomaan masun kiinni.
 

Zalmonella

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman lukko
Olet kyllä niin väärässä näissä arvioissasi, että mielestäni on mahdotonta ettet tätä jo itsekin tietäisi.

Mielestäni sinulla on erikoinen käsitys siitä, mitä ylipäänsä tuollaisessa lähetyksessä pitäisi kertoa. Uutislähetyksessä asiantuntijan - oli kyseessä minkä alan asiantuntija tahansa - rooli on nimenomaan selvittää yksinkertaisia asioita, yksinkertaistettuina versioina. Esimerkiksi voidaan kommentoida jenkkien pommitusten tehoa ja lähialueilla olevien/sinne siirtymässä olevien joukkojen vahvuutta.

Kyseinen herra ei ole studiossa kertomassa monimutkaisia strategisia huomioita muutaman kymmenen sekunnin ruutuajassa, vaikka hän toki niitäkin osaisi tarkemmin avata. Syy, miksi hän on studiossa ja esimerkiksi nimimerkki @Zalmonella ei, on luonnollisesti se, että hänellä on aiheeseen myös muodollinen pätevyys. Ja siten uskottavuutta uutisten seuraajien silmissä.

Kyllä toimittajat saavat selville, että millä vahvuudella operoidaan kun ovat paikan päällä. Tuosta kyvystä kommentoida jenkkien pommitusten tehoa jossain Suomen studiossa on kuitenkin typerää koska tämä "asiantuntija" ei ole käynyt todennäköisesti lähelläkään pommitus-aluetta saati nähnyt läheltä jenkkien pommeja joten hän ei tuo näin ollen mitään uutta asiaan.

Ja tuohon viimeisiin virkkeeseen voin yhtyä. On siellä vain koska on saman alasn töissä mutta siihen se käytännön tasolla jääkin.

asia on kuitenkin aiheesen kuulumaton ja sivuraiteille viety asia.

@Zalmonella ei sairastuessaan varmaan mene lääkäriin, koska ne vaan haluaa parantaa harvinaisia sairauksia ja määrätä kalliita lääkkeitä. Eikä ne lääketieteestä sen enempää tiedä kuin kuka tahansa joka osaa googlata. Ja peilin ja keittiöveitsen kanssa saa helposti itsekin leikattua umpisuolet ja muut, pyytää vaan lopuksi äitiä neulomaan masun kiinni.

Kyllä menee mutta en tiedä miten se liittyy aiheeseen?!
 

Barnes

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tasuno Tasalakki
Kiva näkemys mutta siihen se sitten jääkin. En nyt vain millään näe, että Suomalaisella maasotakoulun kaverilla olisi minkäänlaista näkemystä esim. jenkkien ilmaiskuihin ISIS:stä vastaan tapahtuvasta toiminnasta muuta kuin sen, että missä tämä tapahtuu ja, että se tapahtuu lentokoneilla. No, tämänhän nyt voi jokainen ihan jokainen "asiantuntija" päätellä.

Ja en halua dissata yleisesti Suomen upseeristoa missään nimessä koska Suomen upseerit ovat maailman huippuluokkaa työssään muttei se tarkoita, että jos joku jossain päin maailmaa ampuu toista tai toisia sotilaspuvuissa ja ovat eri maalaisia niin Suomen sotilas tietäisi siitä välittömästi kaiken vain koska itse on kouluttautunut asiaan liittyen.

Ja mielestäni kyllä parhaiten ulkomaan asioista taitaa tietää ulkoministeriö eikä PUOLUSTUSvoimat.

Olen aivan varma siitä, että suomalaiset upseerit ovat maamme valioluokkaa tutkittaessa maailman ulko-ja turvallisuuspolitiikan muutoksia. Heidän työnsä on tarkastella maailman tilannetta puolustuspolittisista näkökulmista ja heillä on apunaan erinäisiä lähteitä, joista sitten luotettavimmat noteraataan esim. raportteja tai analyyseja tehtäessä. Eiväthän he toki kaikkea tiedä, mutta se mitä Puolustusvoimissa ja MPKK:ssa tiedetään, on erittäin merkittävää tietoa, josta lienee Suomelle hyötyä.

Tässä maassa kaikenlainen ulkopoliittinen tietämys on tärkeää. Minusta Ulkoministeriö ja Puolustusvoimain asiantuntijat täydentävät toistensa työtä. Ulkoministeriö tutkii enemmän ulkomaiden suhtautumista Suomeen ja eri maiden tilanteiden kehittymistä etc. Puolustus -ja ministeriö painottaa työnsä turvallisuuspolittiisimpiin kysymyksiin. Mutta, joskus raja ulko-ja turvallisuuspolitiikan välillä on häilyvä...
 

Zalmonella

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman lukko
@Zalmonella ei sairastuessaan varmaan mene lääkäriin, koska ne vaan haluaa parantaa harvinaisia sairauksia ja määrätä kalliita lääkkeitä. Eikä ne lääketieteestä sen enempää tiedä kuin kuka tahansa joka osaa googlata. Ja peilin ja keittiöveitsen kanssa saa helposti itsekin leikattua umpisuolet ja muut, pyytää vaan lopuksi äitiä neulomaan masun kiinni.
Olen aivan varma siitä, että suomalaiset upseerit ovat maamme valioluokkaa tutkittaessa maailman ulko-ja turvallisuuspolitiikan muutoksia. Heidän työnsä on tarkastella maailman tilannetta puolustuspolittisista näkökulmista ja heillä on apunaan erinäisiä lähteitä, joista sitten luotettavimmat noteraataan esim. raportteja tai analyyseja tehtäessä. Eiväthän he toki kaikkea tiedä, mutta se mitä Puolustusvoimissa ja MPKK:ssa tiedetään, on erittäin merkittävää tietoa, josta lienee Suomelle hyötyä.

Tässä maassa kaikenlainen ulkopoliittinen tietämys on tärkeää. Minusta Ulkoministeriö ja Puolustusvoimain asiantuntijat täydentävät toistensa työtä. Ulkoministeriö tutkii enemmän ulkomaiden suhtautumista Suomeen ja eri maiden tilanteiden kehittymistä etc. Puolustus -ja ministeriö painottaa työnsä turvallisuuspolittiisimpiin kysymyksiin. Mutta, joskus raja ulko-ja turvallisuuspolitiikan välillä on häilyvä...

Näinhän se pitkälti on.

Tarkoitinkin, että se Suomalainen sotavoima-työntekijä joka siellä studiossa istuu, ei välttämättä
tiedosta mitään sen enempää kuin toimittajat jos sitäkään. Heidät on vain valittu sinne puhumaan asiasta koska ovat asevoimissa töissä.

Ja en ole kritisoinut heidän laatuaan joten olisin kiitollinen jos et väitä jotain minun sanoneen mitä en ole sanonut.
 

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
Kyllä toimittajat saavat selville, että millä vahvuudella operoidaan kun ovat paikan päällä. Tuosta kyvystä kommentoida jenkkien pommitusten tehoa jossain Suomen studiossa on kuitenkin typerää koska tämä "asiantuntija" ei ole käynyt todennäköisesti lähelläkään pommitus-aluetta saati nähnyt läheltä jenkkien pommeja joten hän ei tuo näin ollen mitään uutta asiaan...

Miksi kirjoitat asiantuntijan lainausmerkkeihin? Nähdäkseni uutislähetykseen jos haetaan MPKK:sta tietyn erityisen sotilaskoulutuksen saanutta ihmistä tuomaan uskottavuutta, niin kyseessä on asiantuntija, ei "asiantuntija".

Tottakai joku toimittajakin voisi kertoa jotain lukuja, mutta studiovieraalla on myös nk. muodollinen pätevyys asiaan, jonka takia häntä haastatellaan.
 

Syöttöpiste

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Viestejä onkin tullut paljon. Aloitan vastaamalla tähän:

@Syöttöpiste Onko sinulla tarkempaa tietoa siitä mitä Ruotsi aikoo tehdä niille vanhoille sukellusveneille? Ilmeisesti ovat kuitenkin edelleen ihan toimivia pelejä.

En tiedä Ruotsin suunnitelmia käytöstä poistuvien veneiden osalta. Niiden ostamisen järkevyyden voin kuitenkin kyseenalaistaa. Alukset ovat tekniikaltaan 90-luvun alkupuolen tuotteita. Ne on tilattu vuonna 1992 ja otettu palveluskäyttöön alkaen vuodesta 1997. Ruotsi on suunnitellut käyttävänsä Gotland-luokan aluksia vuoteen 2025, jolloin nuo alukset ovat jo 30 vuotta vanhoja. Eli ne ovat tekniikaltaan tuossa vaiheessa jo melko vanhentuneita. Toinen asia mikä mutuna tulee mieleen on se, että onko noilla sukellusveneiden rungoilla joku laskennallinen käyttöikä myös olemassa. Ne kuitenkin joutuvat aika kovan painerasituksen alle toistuvasti ja kuten lentokoneissa nousut ja laskut eri syvyyksiin on se joka rasittaa kaikista eniten. Vuonna 2025 nuo alukset ovat tuon tempun tehneet jo aika monta kertaa. Jos täällä palstalla vaikuttaa joku laivainsinööri, niin hän voisi tulla kertomaan tästä meille tavallisille kuolevaisille.

Seuraavaksi tämä:

Ja se, että miksi kommentoin Ruotsin sukellusveneiden pysyneen satamissa, littyy siihen ettei kukaan uutisoinut tai kertonut niiden minnekkään lähteeneenkään. Pelkästään partioveneillä haettiin kaikuluotaimen avulla vaikka tuolloin kirjoitin muistaakseni tähän samaan ketjuun, että Ruotsin tulisi nimenomaan käyttää sukellusveneitään tuossa tapauksessa. Pinta-alukset eivät näytä kykenävän kuin ajelemaan ristiin rastiin ja käyttämään kaikuluotaintaan ja tulos oli olematon. Jotta kasvot saataisiin pidettyä niin kerrottiin, että " me tiedämme muttemme kerro".

Tuolla alueella, joka operaation näyttämönä on, sijaitsee Ruotsin tärkein merivoimien tukikohta. Muistaakseni alueelle asetettiin liikkumisrajoituksia ainakin vesillä ja ilmassa tuolloin. Se, että kukaan ei raportoinut sukellusveneiden poistumista sotasatamasta ei kerro sitä, että ne eivät olisi olleet mukana operaatiossa. Se kertoo ennemmin siitä, että niistä ei ole saatu tietoa. Jos jollain toimittajalla olisi ollut tieto siitä että sukellusveneet ovat tai eivät ole satamassa, olisi hän siitä raportoinut aivan varmasti. Vaikka Ruotsi on ajanut alas omaa puolustuskykyään, niin ei siellä nyt niin hapettomassa tilassa olla, että päästettäisiin mediaa vapaasti kuvaamaan ja raportoimaan tärkeän operatiivisen kaluston sijainnista. Kyllä ne sotilastukikohdat on edelleen vartioituja. Jos Ruotsi julkaisisi kaiken tiedon mitä se sai tuossa operaatioissa, kertoisi se samalla oman valvontajärjestelmänsä ominaisuudet ja heikkoudet sille tunkeutujalle. Tunkeutuja kun tasan tarkkaan tietää missä se on liikkunut ja milloin. Sen jälkeen olisi helppo verrata Ruotsin julkaisemia tietoja omiinsa ja tehdä johtopäätökset. Tämän vuoksi Suomikaan ei huutele kaikesta siitä mitä Puolustusvoimat saa tiedustelullaan selville maan rajojen ulkopuolella tapahtuvasta liikehdinnästä.

Ja parhaimman kuvan uutis-toimistot saavat siitä kun lähettävät toimittajansa paikan päälle. Yksikään Suomen sota-koululainen ei tiedä sen ihmeellisemmin asiasta kuin ihan keskiverto asian seuraajakaan.

Aika vahva väite. olisi hyvä kuulla vähän mihin se perustuu. Minä nimittäin väitän, että juurikin MPKK:lla ja tietyissä paikoissa muualla PV:n sisällä tiedetään keskiverto kansalaista paremmin mitä maailman sotatantereilla tapahtuu.
Perustelu: Ei sinne paikanpäälle tarvitse itse välttämättä mennä, saadakseen melko tarkan kuvan tapahtumista. Tämä paikan päälle menevä toimittaja kyllä näkee ja kuulee kaikenlaista ja raportoi niistä. Se mitä hän ei osaa maallikkona tehdä, on analysoida saamaansa materiaalia. Tuo MPKK:n upseeri esimerkiksi on koulutettu analysoimaan mistä tahansa lähteestä saamaansa tietoa, myös mediasta, ja osaa tehdä siitä oikeansuuntaisia johtopäätöksiä. Esimerkiksi yksittäinen pätkä Youtubessa (tässä olkaa hyvä) kertoo sinulle tai minulle, että siinä alussa joukko miehiä marssii miehistönkuljetusvaunun vierellä ja perässä. Sen lisäksi he ovat selkeästi taistelukenttäolosuhteissa. Ammattilaiselle tuo voi kertoa lisäksi kuvassa näkyvän joukon todellisen tyypin, tehtävän, sen mistä se on lähtöisin, ketä vastaan se on taistellut, mitkä joukot alueella on taistellut ennen tuon joukon saapumista alueelle, minkä tyyppistä raskasta aseistusta alueella on käytetty. Ammattilainen pystyy siihen koska hänet on siihen koulutettu ja nuo mainitsemani asiat saattavat olla aivan selkeästi nähtävillä tuossa videolla. Tuo linkittämäni video on ihan sattumalta valittu pätkä Ukrainasta ja juuri tuosta pätkästä ei kaikkia noita mainitsemiani asioita välttämättä saa selville. Joitain asioita tuosta kuitenkin saa selville ja monista eri lähteistä kun asiaa ammattilainen tarkastelee, niin aivan varmasti tietää ja osaa kertoa paremmin kuin keskiverto kansalainen.

edit. asiavirheen korjaus
 
Viimeksi muokattu:

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
...


Aika vahva väite. olisi hyvä kuulla vähän mihin se perustuu. Minä nimittäin väitän, että juurikin MPKK:lla ja tietyissä paikoissa muualla PV:n sisällä tiedetään keskiverto kansalaista paremmin mitä maailman sotatantereilla tapahtuu.
Perustelu: Ei sinne paikanpäälle tarvitse itse välttämättä mennä, saadakseen melko tarkan kuvan tapahtumista. Tämä paikan päälle menevä toimittaja kyllä näkee ja kuulee kaikenlaista ja raportoi niistä. Se mitä hän ei osaa maallikkona tehdä, on analysoida saamaansa materiaalia. Tuo MPKK:n upseeri esimerkiksi on koulutettu analysoimaan mistä tahansa lähteestä saamaansa tietoa, myös mediasta, ja osaa tehdä siitä oikeansuuntaisia johtopäätöksiä. Esimerkiksi yksittäinen pätkä Youtubessa (tässä olkaa hyvä) kertoo sinulle tai minulle, että siinä alussa joukko miehiä marssii rmiehistönkuljetusvaunun vierellä ja perässä. Sen lisäksi he ovat selkeästi taistelukenttäolosuhteissa. Ammattilaiselle tuo voi kertoa lisäksi kuvassa näkyvän joukon todellisen tyypin, tehtävän, sen mistä se on lähtöisin, ketä vastaan se on taistellut, mitkä joukot alueella on taistellut ennen tuon joukon saapumista alueelle, minkä tyyppistä raskasta aseistusta alueella on käytetty. Ammattilainen pystyy siihen koska hänet on siihen koulutettu ja nuo mainitsemani asiat saattavat olla aivan selkeästi nähtävillä tuossa videolla. Tuo linkittämäni video on ihan sattumalta valittu pätkä Ukrainasta ja juuri tuosta pätkästä ei kaikkia noita mainitsemiani asioita välttämättä saa selville. Joitain asioita tuosta kuitenkin saa selville ja monista eri lähteistä kun asiaa ammattilainen tarkastelee, niin aivan varmasti tietää ja osaa kertoa paremmin kuin keskiverto kansalainen.

edit. asiavirheen korjaus

Niin, lisäisin vielä pienenä tarkennuksena, että ammattilainen pystyy ylipäänsä sotilaiden varusteiden laadusta, merkistä ja määrästä kertomaan, mistä varusteeet ylipäänsä ovat peräisin.

Tämä Ukraina-esimerkki on siinä mielessä mainio, että juuri sen kohdalla on asiantuntijoista Suomen telkkarissa/mediassa ollut huomattavasti suurempaa hyötyä, kuin vaikkapa YLEn toimittaja Marjo Mannisesta.

Konkretiaa:
- yhtäältä Suomen sotilas-lehden asiantuntija arvioi aikanaan Krimin miehittäjien varustusta, osasi kertoa hyvin tarkasti näistä, kuinka laajasti ja kenellä näitä varusteita on, mitkä (venäläiset) joukko-osastot näitä käyttävät.

- Suomalainen ammattisotilas (oli MPKK:sta?) arvioi YLEn uutisissa reippaasti ennen (puolitoista viikkoa ennen?) Debaltseven motin laukeamista, että joukkojensiirrot Mariupolin lähialueilla näyttäytyvät epämääräisinä ja mahdollisesti hämäyksenä, jonka tarkoitus on sitoa Ukrainan joukkoja. Asiantuntijan ei tarvinnut olla paikalla Ukrainassa esittääkseen (oikeaksi osoittautuneen) arvion siitä, että taistelut ovat keskittymässä muualle, eli erityisesti Debaltseveen.

- ylipäänsä mediassa eritoten lietsottiin kuvaa siitä, että Mariupol voisi olla seuraava separatistien kohde, tavoitteenaan luoda maakannas Krimille. Asiasta puhuttiin myös tällä palstalla. MPKK:n asiantuntija arvioi YLE Uutisille, että joskin mahdollista, on tämä kuitenkin epätodennäköistä, sillä separatisteilla ei olisi voimavaroja pitää hallussaan satojen kilometrien maakannasta Mariupolista Krimille.
 

Zalmonella

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman lukko
Miksi kirjoitat asiantuntijan lainausmerkkeihin? Nähdäkseni uutislähetykseen jos haetaan MPKK:sta tietyn erityisen sotilaskoulutuksen saanutta ihmistä tuomaan uskottavuutta, niin kyseessä on asiantuntija, ei "asiantuntija".

Tottakai joku toimittajakin voisi kertoa jotain lukuja, mutta studiovieraalla on myös nk. muodollinen pätevyys asiaan, jonka takia häntä haastatellaan.

Koska se henkilö ei oman mieleni mukaan ole mikään asiantuntija jos ei hänellä ei ole mitään ns. Kosketuspintaa koko asiaan.
 

Syöttöpiste

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Koska se henkilö ei oman mieleni mukaan ole mikään asiantuntija jos ei hänellä ei ole mitään ns. Kosketuspintaa koko asiaan.

Tällä samalla päättelyketjulla minä olen esimerkiksi Risto Dufvaa parempi asiantuntija kertomaan paikanpäällä seuraamani jääkiekko-ottelun eri vaiheita ja taktisia yksityiskohtia, koska olin katsomossa katsomassa peliä, kun taas RD on katsonut pelin vain nauhalta. Pääsisinköhän Lukon valmennustiimiin mukaan? Olen nähnyt tällä kaudella kymmeniä semmoisia pelejä paikanpäällä mitä RD ei ole nähnyt.
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Koska se henkilö ei oman mieleni mukaan ole mikään asiantuntija jos ei hänellä ei ole mitään ns. Kosketuspintaa koko asiaan.
Kuinka niin "mitään" kosketuspintaa? Juuri äsken @MustatKortit perusteli erittäin täsmällisesti, kuinka asintuntija pystyy ottamaan uskottavasti ja ennen kaikkea analyyttisesti kantaa myös sellaisiin asioihin, joissa hän ei välttämättä itse ole osallisena. Kyse on erikoisosaamisesta ja ammattitaidosta, jotka luovat edellytykset analysoida esillä olevaa kysymyskokonaisuutta.

Vastaavia esimerkkejä löytyy loputtomiin eri asiayhteyksistä. Toimin pitkälti toistakymmentä vuotta asiantuntija- ja johtotason tehtävissä yrityksessä, jonka pääbisnestä olivat päätöksentekijöiden analyysi- ja neuvonantopalvelut sekä konsultointi. Konsulteista nyt irvaillaan kaikenlaista mukahauskaa, joskus toki ihan aiheestakin, mutta asiallisesti ottaen tuossa bisneksessä on kyse juuri asiantuntijuuden ja osaamisen myymisestä asiakkaan liiketoiminnan kehittämiseksi. Sitä ei voi tehdä perävalotakuulla, sillä maineen meneminen tarkoittaa ennen pitkään ja varsinkin Suomen pienillä markkinoilla töiden loppumista. Tuo on referenssibisnestä, jossa on erityisen tärkeää luoda pitkäkestoisia asiakassuhteita, koska potentiaalisten asiakkaiden määrä on rajallinen. Aika usein neuvonantaja joutuu ottamaan kantaa asioihin, joihin hänellä ei Zalmonellan sanoin ole omaa "kosketuspintaa" sanan absoluuttisessa merkityksessä. Se ei kuitenkaan tarkoita, etteikö neuvonantaja olisi kykeneväinen antamaan aiheesta varteenotettavaa analyysia ja uskottavia suosituksia päätöksenteon tueksi. Analyysi ja suositukset perustuvat neuvonantajalle ja hänen tiimilleen kertyneeseen kokemukseen, saatavilla oleviin luotettaviin tietolähteisiin, sekä varta vasten kerättyyn primääritietoon. Kaikkeen ei tietysti voi eikä pidä lähteä mukaan. Hieman karrikoiden, lääkäri ei ryhdy konsultoimaan asiakasta sopimusjuridiikan piiriin liittyvissä asioissa, eikä juristi ryhdy arvuuttelemaan asiakkaan kanssa mahdollisen lonkkaleikkauksen tarvetta.

Kymmenen sekunnin uutispätkän perusteella emme voi tavallisen katsojan roolissa tietenkään arvioida, kuinka pätevä joku MPKK:n upseeri on analysoimaan keskusteluun liittyvää teemaa. Ei ole tarvettakaan. Voimme lähteä aika huoletta siitä olettamuksesta, että muut tahot ovat arvioineet tämän katsojien puolesta. Ymmärtääkseni PV:n piirissä on tapana, ettei tämän kategorian lausuntoja anneta julkisuuteen lonkalta ja sooloilemalla. Toisaalta median palveleminen on Puolustusvoimissa rutinoitunutta hommaa, ja asiat on myös tehty median suuntaan helpoiksi. Pääesikunnan viestintäosasto varmasti auttaa sopivimman asiantuntijan paikallistamisessa asiallisia haastatteluja varten.
 

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
Koska se henkilö ei oman mieleni mukaan ole mikään asiantuntija jos ei hänellä ei ole mitään ns. Kosketuspintaa koko asiaan.

Tägäykset myös @Pisin Kääpiö 186cm ja @Syöttöpiste koska käsittelivät samaa asiaa tuossa yllä.

Minun on nyt edelleen vaikea uskoa, että olisit oikeasti tuota mieltä, että esimerkiksi sotilasasioissa ammattisotilas ei omaisi asiaan kosketuspintaa tai vaikka YLEn aamu-tv:n lääkäri ei omaisi kosketuspintaa puhuttaessa kilpirauhasen vajaatoiminnasta, vaikkei lähetykseen kysymyksen lähettänyttä potilasta olekaan nähnyt. Länsimaiseen mediatyöskentelyyn nyt kuuluu jonkin alan ammattilaisen roudaaminen paikalle, mikäli sellainen on saatavilla ja aikaa on riittävästi.

@Pisin Kääpiö 186cm kirjoitti tuossa yllä osuvasti juurikin asiantuntemuksen myymisestä ja sen hyödyntämisestä. Tästä tuli mieleeni se, että itse olen asiantuntija tai ehkäpä sinun käsityksesi mukaan vain "asiantuntija" tietyissä asioissa, jotka liittyvät brittien ja jenkkien harjoittamaan ulkopolitiikkaan (en siis sotilaspuoleen, vaan yleisemmin ulkopolitiikan suuntauksiin ja motiiveihin). Taustalla on siis akateeminen loppututkinto ja lopputyö, joka antaa valmiuksia tämän sortin "asiantuntemukseen".

Pidin tuossa muutama viikko sitten lyhyen presentaation aiheesta USA:n ulkopolitiikka P-Euroopassa, vieraanani oli United States Air War Collegen henkilöstöä. Tavallaan voisi ajatella - jos siis ajattelen sinun tavallasi - että itse asiassa vieraitteni kosketuspinta aiheeseen on omaa vastaavaani isompi. Kuitenkin minulle jäi keskustelustamme vieraiden kanssa sellainen kuva, että he kokivat lyhyen presentaationi hyödylliseksi, ilmeisesti muodollinen pätevyys tuo sittenkin valmiuksia.
 

Sako

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Ruotsi sulkee ovet sekä NATOlta että sotilasliitolta Suomen kanssa. Siinä on itsenäisten päätösten paikka meidän populistisille vellihousuille.

http://www.iltasanomat.fi/ulkomaat/art-1427332607077.html
linkki IS uutisointi

Eikös täällä ymmärretä. että väärän asiantuntialausunnon esittäjä ei voi olla asiantuntija? Tämä liittyen edellä käytyyn pähkäilyyn yliopistotasoisen koulutuksen saaneiden sotilaiden asiantuntemuksesta omalla erikoisalallaan. hymiö
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös