...
Aika vahva väite. olisi hyvä kuulla vähän mihin se perustuu. Minä nimittäin väitän, että juurikin MPKK:lla ja tietyissä paikoissa muualla PV:n sisällä tiedetään keskiverto kansalaista paremmin mitä maailman sotatantereilla tapahtuu.
Perustelu: Ei sinne paikanpäälle tarvitse itse välttämättä mennä, saadakseen melko tarkan kuvan tapahtumista. Tämä paikan päälle menevä toimittaja kyllä näkee ja kuulee kaikenlaista ja raportoi niistä. Se mitä hän ei osaa maallikkona tehdä, on analysoida saamaansa materiaalia. Tuo MPKK:n upseeri esimerkiksi on koulutettu analysoimaan mistä tahansa lähteestä saamaansa tietoa, myös mediasta, ja osaa tehdä siitä oikeansuuntaisia johtopäätöksiä. Esimerkiksi yksittäinen pätkä Youtubessa (
tässä olkaa hyvä) kertoo sinulle tai minulle, että siinä alussa joukko miehiä marssii rmiehistönkuljetusvaunun vierellä ja perässä. Sen lisäksi he ovat selkeästi taistelukenttäolosuhteissa. Ammattilaiselle tuo voi kertoa lisäksi kuvassa näkyvän joukon todellisen tyypin, tehtävän, sen mistä se on lähtöisin, ketä vastaan se on taistellut, mitkä joukot alueella on taistellut ennen tuon joukon saapumista alueelle, minkä tyyppistä raskasta aseistusta alueella on käytetty. Ammattilainen pystyy siihen koska hänet on siihen koulutettu ja nuo mainitsemani asiat saattavat olla aivan selkeästi nähtävillä tuossa videolla. Tuo linkittämäni video on ihan sattumalta valittu pätkä Ukrainasta ja juuri tuosta pätkästä ei kaikkia noita mainitsemiani asioita välttämättä saa selville. Joitain asioita tuosta kuitenkin saa selville ja monista eri lähteistä kun asiaa ammattilainen tarkastelee, niin aivan varmasti tietää ja osaa kertoa paremmin kuin keskiverto kansalainen.
edit. asiavirheen korjaus