Ehkä se johtuu iästäni - en ole elänyt Kekkosen kautta - mutta en ole oikein ikinä ymmärtänyt, miksi niin monille Kekkosen kaudet ovat mustavalkoisia, Urkkia joko varauksessa ihaillaan tai sitten vihataan sydämen pohjasta. Nyt jo edesmennyt kummitätini aviomies oli näitä jälkimmäisiä, muistan lapsuudestani kun perheen juhlissa 90-luvulla oli nauttinut pari olutta, niin Kekkos-puheet alkoivat ja kaikki oli Urkin syytä, aina elämän henkilökohtaisiin vastoinkäymisiin asti.
Isäni, sodasta jotenkin järjissään selvinnyt etelä-pohjalainen, oli Kekkosen mies, yya:n kannattaja.
Minä kuuntelin progea, Lynyrd Skynyrdiä ja Dire Straitsia. Ehkä kompensoin puuttuvaa punkkariuttani ja suuntasin teiniangstini Neuvostoliittoon.
Ylen Naapurineljännekseen turhautunut teini keräsi Voice of American ja RIAS Berlinin kuuntelusta tietysti ulkopoliittisesti arveluttavaa näkemystä.
Mutta nyt sen on myöntänyt suomalainenkin tiedemies, että Neuvostoliitossa ei ollut kaikki niin upeata ja mahtavaa.
Rauhan valtio se toki oli, toisin kuin USA. Reagan oli tappaja: kuunnelkaa vaikkapa Pelleä tai Juicea.
70-80 luvun mediamaailma Suomessa oli lähes täysin Neuvostoliiton palvomista. Ja tämän propagandan itiöitä monet kantavat vielä tänäänkin.
Kuitenkin PV:n komentaja Lauri Sutela, Ermei Kannisen kera, piti yllä yhteyksiä USAn puolustusvoimiin. Tiesikö Kekkonen...?
Minä pidän nykyään Kekkosta isänmaallisena miehenä. suurena suomalaisena.
Narsistinen ehkä, pragmaatikko ehdottomasti, ainakin Urkki on saanut minun kääntämään takkini. Ja isäni taisi siis olla alunperinkin oikeassa.
Nykypäivän tilanteessa minä en paljon Paasikiven, Kekkosen tai Ehnrootin siteeramisesta perusta. Kaikki tajuavat itsestäänselvyyden.
Kysymys ei ole missä vaan milloin, Ja kuinka säästämme vähäisiä verivarantojamme mahdollisimman paljon.