Meinaatko että USA ja muut Natomaat ottavat riskin suursotaan tässä laajentumiskysymyksessä jos Venäjälle riittää Krim? Kaikki säilyttävät kasvonsa,Putler etunenässä. Siinä ei jonkun Viron presidentin sana paina.
Ensinnäkin jo nyt on selvää, ettei Venäjälle riitä Krim, vaan se haluaa tavalla tai toisella varmistaa itäisen Ukrainan kuuluvan etupiiriinsä.
Minä en näe suoraa yhteyttä siihen, etteivätkö Suomi ja Ruotsi halutessaan pysty aloittamaan neuvotteluita NATO-jäsenyydestä. Ja myöhemmin liitymään. Mitä Venäjä tekisi? Laittomia lentoja Suomen ilmatilassa ja provokaatioita mediassa? Mahdollisia kauppapakotteita?
Nähdäkseni nämä uhat ovat jo toteutuneet. Venäjän ei auta kuin purra hammasta, paradoksaalisesti sen omat toimet ovat johtaneet siihen, että Naton vaikutusvalta tasaisesti kasvaa ja sen merkitys korostuu.
Minun nähdäkseni kylmän sodan jälkeinen aikakausi Euroopassa on tullut päätökseensä Venäjän viime aikaisten toimien takia. Vaikka vielä ei ole syytä puhua uudesta kylmästä sodasta, niin etupiirijaot näkyvät jo. Viimeisimpänä kehityskulkuna Nato on ilmoittanut siirtävänsä maajoukkoja raja-alueilleen, enemmän tai vähemmän pysyvästi. Suomi luonnollisesti kuuluu pohjoismaana ja länsimaana Ruotsin kanssa läntiseen liittoon.
Kuten olen jo monesti todennut, on täysin mielikuvituksellista elää haavemaailmassa, jossa Suomi sijaitsee ikään kuin saarena keskellä.