edit.2:
Palstatoveri
@vlad in viestissä kerrottiin että Balteissa on uudistustoimet käynnissä asevoimien osalta ja näin toki onkin. Lisäksi viestissä oli myös maininta että vuoteen 2020 mennessä tilanne on nykyiseen verrattuna huomattavasti muuttunut (parempaan suuntaan). Oma epäilykseni kuitenkin on, että Venäjä tulee joko kaatumaan, tai iskemään viimeisen epätoivoisen ryöstöyrityksen käyntiin huomattavasti tuota aiemmin, johtuen ihan siitä että vaikka itse omat tilikirjansa rustaavatkin, on jossain vaiheessa edessä tilanne että kassa on tyhjä ja siitä ongelmasta ei pelkästään painotuoreilla ruplilla selvitä. Toki maan konkurssia on povattu jo muutaman vuoden ajan tapahtuvaksi "ensi vuoden aikana", mutta tosiasia on, että maan menot eivät putoa vaikka tulot ovat romahtaneet. Öljyn hintakin jatkaa laskuaan ja sitä tuijottaessa on muistettava että tuo vajaa 30 dollaria barrelilta maksetaan premiumluokan tavarata, Ural -öljyn hinta on tuosta vielä jonkun verran matalampi maailmanmarkkinoilla. Päivän hinta näyttäisi uralilaisella olevan 25,96$ kun brentistä maksetaan 27,88$ barrelilta. Venäjän talouskasvu laskettiin perustuen (hiha-arvio ulkomuistista) 100 dollarin barrelihintoihin ja kipurajakin oli huomattavasti nykyhintaa korkeampi.
Venäjän talouden kehitystä ei todellakaan voi jättää huomiotta kun spekuloidaan tulevaisuuden eri mahdollisuuksien välillä. Tähän mennessä moni ennuste on epäonnistunut täysin, toisaalta ennusteet sanktioiden vaikuttavuudesta näyttävät osuvan oikeaan - ne hitaasti mutta varmasti vaikuttavat Venäjän talouteen yhdessä öljyn hinnan epäsuotuisan kehityksen.
Venäjän etuna on ollut varsin mittavat valuuttareservit, joita hyödyntämällä (käyttämällä) se on kyennyt ostamaan lisäaikaa ja merkittävällä tapaa hidastamaan pakotteiden vaikutusta, nyt on arvioitu, että reservejä on jäljellä enää reiluksi vuodeksi (jos siis öljyn hinta ei merkittävästi alene). Jos öljyn hinta romahtaa jonnekin parikymmenen taalan barrelihintaan, sillä on oma vaikutuksensa Venäjän talouteen ja siihen kuinka pitkäksi aikaa valuuttavarannot riittäisivät.
Itsekin olen syyllistynyt siihen, että olen arvioinut Venäjän käyttäytymistä talouden saralla liian kanssa läntisen logiikan mukaan. Epäilisin, että tämä "virhe" on omalta osaltaan vaikuttanut siihen, että ennusteet Venäjän talouden kestokyvystä ovat osuneet harhaan näinkin monta kertaa. Venäjä ei kuitenkaan ole taloudeltaan avoin, eikä Venäjä ole demokratia tai oikeusvaltio, joten välttämättä samat talouden lainalaisuudet eivät siellä päde vrt. Pohjois-Korea, joka on kyennyt pysymään pystyssä kiikun kaakun vuosikymmeniä vaikka taloudellisesti edellytykset ovat hyvin olemattomat. En nyt kuitenkaan väitä, että Venäjä olisi kuin Pohjois-Korea, mutta toimimalla autoritaarisesti ja taloudellisen kehityksen kannalta häikäilemättömästi, on mahdollista pelata peliä jolloin sitä olisi arvioitava hiukan toisista lähtökohdista alkaen.
Kun Venäjän valuuttavarannot ovat lopussa (näillä näkymin joskus 2017 kuluessa- arvioisin, että todellisuudessa eletään vuotta 2018) asetelma on mielenkiintoinen. Mikäli Putinille & co on ensiarvoisen tärkeää vain ja ainoastaan oman regiimin vallassa pitäminen, sillä on keinoja pitkittää kiduttavaa kuolemaa vuosilla - siirrytään vieläkin tiukemmin diktatuuriin, jossa kaiken on palveltava vallan keskittymää & turvallisuuskoneistoa. Samalla voidaan uhrata jokunen oligarkki ja pistää miljardeja lihoiksi ja näin ostaa lisäaikaa.
Toisaalta Venäjä voi myös kiristää länttä, paljon riippuu siitä kuka on Yhdysvaltojen seuraava presidentti - siitä riippuu paljonkin kuinka helppoa/vaikeaa Putinin on harjoittaa politiikkaansa.
Venäjän oma budjettikehitys ei kuitenkaan lupaa naapureille mitään hyvää, viime vuonna Venäjän puolustusmenot nousivat 28 %, budjettikehityksen ollessa nollan tuntumissa muilla julkishallinnon aloilla:
Tutkijan huoli: Venäjän talouskriisi vie maan militarismiin | Yle Uutiset | yle.fi
Vastaavaa kehitystä ei ole tainnut olla yhdelläkään merkittävällä maalla sitten WW II.
Suunta on siis selkeä, seuraavat vuodet tulevat olemaan monella tapaa tärkeitä Venäjän naapurissa, sen jälkeen asetelma kääntynee Venäjälle entistäkin epäedullisemmaksi. Militarisoimista on vaikeampi pitää yllä, voi olla, että kansankin hallinta vaatii entistä enemmän voimavaroja jos/kun joudutaan menemään entistä useammin "kansan kukkarolle", samoin ultranationalismin ylläpitäminen loputtomiin ilman merkittäviä voittoja käy voimille ja voi kääntyä itseään vastaan. Nyt jo monin paikoin Ukrainassa sotineille "vapaaehtoisille" kuittaillaan hiukan samaan tyyliin mitä taistolaiset kuittailivat veteraaneillemme "
Mitäs menitte sinne".
Mutta ennen kuin päästään näin pitkälle, nähdään vielä lukuisia "ruuvin kiristämisiä" ja hybridisodan otteita mahdollisesti jopa Suomea vastaan. Kuten viikonloppuna jossain kolumnissa arvioitiin, Suomi voi olla se EU:n heikko lenkki johon Venäjä iskee voimalla - Suomi on kaikella tapaa epäedullisessa asemassa: Venäjän naapuri, talous heikossa kantimissa, sitoutunut monella tapaa Venäjään, sotilaallisesti liittoutumaton, poliittisesti maassa venäläismielisiä merkittäviäkin poliitikkoja - otollinen kohde hybridioperaatioille.
vlad