Ei tiedustelupuolella voida jättää huomiotta, että sanamuodoiltaan samanlaiset varoitukset annettiin ensin Georgialle ja sitten Ukrainalle. Kun ne eivät varoituksista piitanneet, niin kävi miten kävi. Ei tiedustelupuolella voida jättää huomiotta, että Venäjä on harjoitellut etelä-Suomen ja Ahvenanmaan valtaamista sekä venäläiset tahot ovat hankkineet maaomistuksia eri puolustushaarojen tukikohtien läheltä. Eivät he tekisi töitään tosissaan, jos jättäisivät nämä julkisuudessakin esillä olleet asiat huomiotta ja valmisteluista tietävät tietenkin paljon sellaista jota ei voida julkistaakaan.
Ei tietenkään voi ja haluaisin nyt jotain esimerkkejä missä joku on esittänyt, että varoitukset pitää jättää huomioimatta, Jos minua tarkoitat, olen niitä nostanut pelkästään esille huomioitavaksi.
Olisi vastuutonta väittää heidän olevan YYA-suomettujia, vain koska he toteavat Venäjän pyrkivän estämään Suomen NATO-jäsenyyden siinä missä Georgian ja Ukrainankin.
Nyt esimerkkejä missä joku on esittänyt heidän olevan YYA-suomettujia vain koska he toteavat Venäjän pyrkivän estämään Suomen NATO-jäsenyyden. Jos minua tarkoitat, olen nostanut oikein lihavoituna esille sen, että Venäjä pyrkii aina ja kaikkialla estämään Suomen lähentymisen kohti länttä. Olenko minä siis suomettaja?
Sen sijaan voisi olla paikallaan pohtia sitä mahdollisuutta, että tiedustelumme saattaa olla oikeassa.
(Se, että monet ammattiupseerit ovat NATO-kannattajia, mutta silti arvioivat jäsenyyshakemuksen juuri nyt huonoksi vaihtoehdoksi, ei myöskään ole suomettumista vaan töiden tekemistä kunnolla. He voivat siksi toisekseen edelleen kannattaa NATO-jäsenyyttä pidemmällä aikavälillä)
Oikeassa missä? Siinä että Venäjä reagoi? Tämä on täysin selvä asia, Venäjä reagoi.
Tiedustelumme on varmasti tehtävänsä mukaisesti arvioinut minkälaisen uhan Venäjä kohdistaisi meihin tuon 2-3 vuoden jäsenyysprosessin aikana. Uhka on kyky x tahto. Venäjä on parantanut kykyään ja on ilmaissut selväsanaisesti, että sillä on tahtoa estää jäsenyytemme. Lisäksi se on käytännössä näyttänyt, että se toimii, mikäli sen naapurimaa ei ota sen varoituksia tosissaan. Eli jos emme ota Venäjän mielipidettä huomioon, niin sitten sillä on tahtoa toimia.
Nyt menee naurettavalla tavalla mielikuvituksen puolelle. Ukrainan ja Georgian tilanteen vertaaminen sellaisenaan Suomeen on itsepetosta. Jos vertailukohtia haetaan, ne ovat maat Puolasta Baltiaan. Ukrainassa Venäjällä on strateginen laivastotukikohta sekä osa strategisten sodankäyntivälineiden tehtaista.
Kun tiedustelumme nyt sanoo, että Suomen hakiessa jäsenyyttä Venäjä reagoi, niin tämä arvio on syytä ottaa tosissaan
En usko että tiedät mitä Suomen tiedustelu sanoo vaikka sellaista koitat esittää. Mutta usko jo, Venäjä reagoi eikä kukaan ole reagointia edes epäillyt.
Lopuksi: sinun voi olla vaikea ymmärtää, mutta kyse on siitä miten Suomi reagoi oman asiansa edistämisessä, ei miten Venäjä reagoi. Venäjä reagoi ilman muuta, mutta kuten listani osoitti, Venäjä on reagoinut aina. Kukaan asiaan perehtynyt tutkija tai poliitikko ei odota reaktiona Venäjän hyökkäävän Suomeen. Omana näkemyksenäni sanon, että Venäjä reagoi kuten se on reagoinut muidenkin NATO.maiden kanssa, joiden alueella ei ole Venäjän sotateollisuudelle ja armeijalle merkittäviä kohteita.
Mitä on suomettuminen nykyajassa? Sitä että suomettaja toimii Venäjän intressien mukaisesti. Aivan kuten suomettuminen oli ennenkin, joskin suomettumisen tilaajana oli silloin Neuvostoliitto. Sen sijaan suomettumista ei ole se, että ottaa erilaisten ratkaisujen tuomat ongelmat huomioon päätöstä tehdessään koska juuri niin pitääkin tehdä.