L-Mies kirjoitti:
Ansasta olen puolustellut aikaisemmin historian puolesta (mestaruudet), mutta tämänhetkinen tila on mielestäni organisatorisesti enemmänkin hänen vastuullaan. Mielestäni hänen tehtävänsä on katsoa organisaatiota useamman vuoden perspektiivistä ja Narvanmaa taas toimii operatiivisena johtajana lyhyellä aikajänteellä. Narvanmaan lähtökohdista tulos ei ole mielestäni ollut ollenkaan niin huonoa, mitä on täällä annettu ymmärtää.
On itse asiassa erittäin mielenkiintoinen ja oleellinen kysymys, kuuluuko suurempi vastuu "hallitusta alasajosta" Ansakselle vaiko Narvanmaalle. Tästä asiasta ei ole täyttä varmuutta ja osin tästä syystä en ole ollut valmis kaatamaan koko likasankoa tj:n niskaan. Itse asiassa epäilen, että hänen toimintamahdollisuutensa ovat olleet rajoitetut. Toisaalta, kuten olen jo aikaisemmin sanonut, en suostu näkemään koko Narvanmaan tj-kautta yksiselitteisen negatiivisena, sillä kovia joukkueita on saatu kasattua hänenkin johdollaan. Silti viime aikaiset näytöt ja pitkän aikavälin suuntaus ovat niin selviä, että toimitusjohtajan on vaihduttava. Kyse ei ole pelkästään urheilullisen menestyksen puutteesta vaan myös suhteista ulospäin. Viime kaudellahan vastuu tiedottamisesta oli ilmeisesti delegoitunut päävalmentajalle. Johtoportaan osalta vallitsi yleensä haudanhiljaisuus ja silloinkin jos jotain sanottiin julkisuuteen, kyseessä olivat joko - tätä ei kai voi ilmaista kauniimmin - valheet ("sopimus syntyy lähiaikoina") tai muuten vaan ylimieliset letkautukset ("mitä väliä sillä nyt enää on").
Lyhyesti: urheilullinen keskinkertaisuus yhdistettynä huonoon tiedottamiseen oli se kokonaisuus, joka käänsi viime kaudella minun peukaloni alaspäin. Niin kauan, kuin TPS menestyi liigassa, en jaksanut hirveästi marista tiedottamisesta, joka on ollut huonoa niin kauan kuin itse muistan jääkiekkoa seuranneeni.
Suurin ongelma on ollut, että rahat on loppu. Tähän suurimpana syynä on ollut katsojakato. Voisi kysyä, että mitä täällä kiviä heittelevät jatkoaikalaiset ovat tehneet edesauttaakseen tätä asiaa? Jatkuvat boikotointiehdotukset eivät ainakaan ole parantaneet yhteistyösopimusten solmimista tai yleisön houkuttelua hallille.
En suoraan sanottuna jaksa uskoa, että jatkoaikalaisten boikotointiehdotuksilla olisi juuri vaikutusta Tepsin yleisömääriin. Ja sitä paitsi nuo ehdotukset ovat olleet lähinnä yksittäisiä heittoja, mitään pidemmälle menevää kampanjaa ei ole edes yritetty synnyttää, toisin kuin Narvanmaalle kenkää -adressin suhteen.
Itse suhtaudun kyllä lähtökohtaisesti hyvin kriittisesti tällaista boikotointiajatusta kohtaan, niin tyytymätön kuin seurajohdon toimintaan olenkin. Boikotoinnilla astuttaisiin osittain sille alueelle, jonka olen pyrkinyt pitämään johtoportaan kritisoinnista erillään, eli suosikkijoukkueen kannattamiselle niin myötä- kuin vastoinkäymisissäkin. Tosin nykyisellä matsien katsomistahdilla minun on paha mennä ketään tässä asiassa neuvomaan.
Jortikan vastuulla on materiaalin käyttäminen niin, että saavutetaan urheilullista menestystä. Aivan turha on hänen nostattaa vastustusmielialaa lehdistössä. Keskittyisi siihen omaan tekemiseensä, kun parannettavaa on. Ei IFK ainakaan materiaalilla voittanut eilen.
Tästä asiasta täysin samaa mieltä. Nyt käytössä olevalla materiaalilla pystytään kyllä parempaan ja Jortikan tehtävä on repiä äijistä irti ne tehot, joiden varaan on laskettu. Keväällä sitten nähdään, miten tässä onnistuttiin. Toki Jortsun lausuntoja pitää osata lukea oikein: osa on puhtaasti valtapeliä, osa taas pelaajien tarkoituksellista (ja aiheellista) herättelyä. Tällä viittaan lähinnä Vahalahden kanssa tehdyn pitkän jatkosopimuksen kritisointiin. Huonostihan Vaha on kaikesta päätellen esiintynyt ja täysin aiheellisesti Jortsu koittaa potkia häntä perseelle, mutta tuo sopparin arvostelu nyt on täydellistä jälkiviisautta. Tuskin kovin moni keväällä 2004 Vahalahden pelatessa läpimurtokauttaan (40 pistettä runkosarjassa ennen loukkaantumista) hirveästi vastusti sitä, että urallaan selkeässä nousussa ollut turkulaistaustainen peluri kiinnitettiin joukkueeseen useamman vuoden jatkosopimuksella. Ainakin minä tuuletin, ja niin teki muistaakseni moni muukin.
Anyways, Jortsun kohdalla pistää erityisesti vituttamaan se jatkuva kuittailu Jukka Koivun suuntaan. Paitsi että siihen ei tämän kauden näytöillä ole mitään varaa, aikuiset ihmiset voisivat yrittää käyttäytyä edes jossain määrin järkevästi ja käydä sanaharakkansa kulisseissa. Jukka näyttää tähän pystyneenkin.