Nyt jos koskaan
Ensinnäkin, minusta tuo uusi PJ näyttää tuovan juuri sitä bisnesosaamista jota TPS tarvitsee. Hänellä on sananvaltaa Narvanmaan osalta ja katsoo tilannetta tuoreesti. Nyt jos koskaan olisi sopiva aika kerätä adressia. Itse en kyllä sitä allekirjoittaisi, ainakaan jos ei ole tiedossa parempaa vaihtoehtoa, jolla on kokemusta sekä jääkiekosta että taloudesta. Tälläkin palstalla on erottamisesta vouhkaajia vähän, korkeintaan 20. Ehkä se on vain marginaalinen vähemmistö, sitä on vaikea mitata. Kaudessa hallilla käy ilmeisesti noin 80,000 eri ihmistä. Allekirjoittajien pitäisi tietty olla kannattajia, mielellään jäseniä tai kausikorttilaisia. Unohtaa ei sovi yritysten mielipidettä, koska puolet Tepsin rahoista tulee sieltä. Hyvää peliä hekin tosin odottavat, eli urheilullisia saavutuksia. Yrityksillä on muutenkin yhteyshenkilöiden kautta hyvä mahdollisuus viestittää asioita. Käsittääkseni yritykset ovat tähän mennessä olleet sitä mieltä että joukkue olisi kotimainen ja turkulainen ja että nuorille annettaisiin mahdollisuus. Siis ei niin että ostetaan ulkomaanihmeitä viemään turkulaisnuorten paikkoja.
Tuon esiin myös sellaisen mielipiteen että kovin moni kokenut bisneksessä rahaa takova kovan luokan TJ ei liene Narvanmaan paikasta todellakaan kovin kiinnostunut. Palkka tuskin on niin valtava, että sen takia kannattaisi hyvin maksavan firman TJ:n paikalta siirtyä. Ja kuka haluaisi oman oikean nimensä tähän palstaan Narvanmaan tilalle? Aika nopeasti alkaisi nimittäin kuulua "saatiin uusi paska Narvan tilalle".
- - - - -
Tämä viestin loppu ei liity Narvanmaahan, vastaan nimimerkkini arvosteluun. Jota se ei kiinnosta voi lopettaa lukemisen tähän.
- - - - -
Katson oikeudekseni korjata muutamaa vähättelevää kommenttia. Helsingissä asuva TPS-kannattaja viestitti, että täällä arvostellaan kommenttejani siksi, että asun Saksassa. Jos ei asu Turussa, ei voi tietää Tepsin asioista? Minusta on väärin arvostella toisen nimimerkkiä esim asuinpaikan (tai iän tai ammatin) mukaan. Ainakaan minä en väheksy ketään, vaan nimenomaan perustelujen puutetta. Toisaalta ei tarvitse rautalangasta vääntää, jos ei pidä asiallisesta keskustelusta tai faktaperusteista. Minusta on outoa että kieltäydytään keskustelusta vanhoihin ketjuihin viitaten. Keskustelu koskee kuitenkin juuri nykyhetkeä, ei menneisyyttä.
Kun ei asu ajomatkan päässä hallista, Tepsiä voi seurata:
- Silloin kun käy Turussa tai vierasmatsissa hallilla.
- Radiosta: Auran Aallot ja Urheiluradio kuuluvat maailmanlaajuisesti.
- Netistä matsiraportit ja kommentit maaimanlaajuisesti.
(tulevaisuudelta toivon että voisi kuvaa nähdä livenä haluamastaan TPS-matsista maailmanlaajuisesti netin tai satelliitin kautta, vaikka maksullisena. Huippufutiksessa se onnistuu. Esim Saksan MM-2006 valmentaja Kliensmann asuu Kaliforniassa ja seuraa matsit telkusta kun ei itse matkusta. Näkee samat pelitapahtumat etänä kuin jos olisi paikan päällä)
Tänään kuuntelen matsin TPS-Lukko ja hallilla aion olla seuraavissa matseissa, eli Jokerit-TPS ja TPS-Pelicans. Tepsin seuraamisen ja kannattamisen edellytys ei siis ole Turussa asuminen. Ei siitä toki haittaakaan ole, mutta kun esim eräs tuttuni meni viikonlopuksi Pohjanmaalle, porukka sieltä lähti Tepsin peliin Turkuun. En siis ole jämähtänyt johonkin menneeseen kauteen vaan tähän nykyiseen, mutta välimatka auttaa varmasti näkemään kokonaisuuden. Ainoa kausi kun en nähnyt mitään livenä oli 1989-90, mutta siitäkin sain kyllä aika lailla tietoa.
Joukkueen rakentaminen on pitkäjänteistä puuhaa, siksi sitä pitää katsoa useamman kauden ajalla. Olen seurannut Tepsiä yli 20 vuotta (vuodesta 1982), paikanpäällä Kupittaalla noin 50 peliä - myös mestaruuden kun Davis ja Graves olivat tähdet - vaikka Tepsin piti olla "ikuinen häviäjä" monen negatiivisen katsojan mielestä. Turkuhallissa olen nähnyt noin 150 matsia ja vieraissa ehkä 10 (Pori, Rauma, Tampere, Espoo, Helsingin vanha halli ja Hartwall-Arena). Kerran näin myös TPS:n euro-pelissä Mannheimissa. Muistaakseni tulos Tepsille 7-2 ja paikalliset tulivat kyselemään pelaako TPS aina noin hyvin. Lisäksi olen kuunnellut satoja pelejä radiosta, pääasiassa vierasmatseja mutta kauempana ollessa myös kotipelejä. Ai niin, TV:stä tietty myös aikanaan. Nyt TV:stä tulee vain NHL-pelejä - niitäkin voi seurata vaikka ei asu Montrealissa :)
Ehdoton paikan päällä näkemäni kohokohta oli keväällä 1995, kun Tepsi voitti vierasfinaalissa Jokerit 5-1, se oli vielä Helsingin vanhassa hallissa - matsibussissa lähellä istui silloin loukkaantunut Kiviharju - iloisessa tunnelmassa (=kännissä). Siihen peliin myytiin turkuun vain 400 lippua, olin aamulla seitsemältä pakkasessa jonottamassa. Kolme kertaa olen ollut matsissa TPS-ilmaislipulla, kerran voitin Auran Aaltojen faniarvonnan soittamalla radioon, kerran voitin Anttilan asiakasarvonnan ja kerran lipun antoi Heikki Leime kun juttelin Tepsin porukan kanssa useamman tunnin ruotsinlaivalla. Lisäksi työnantaja (iso firma) lahjoitti noin kymmenen lippua, sekä tutun firma (tärkeä TPS-sponsori) saman verran. Loput eli noin 80% olen maksanut itse, aluksi opiskelijalippuja, nykyisin täysihintaisia lähelle fanikatsomoa, vaikka en varsinaisesti ole fanaattinen - tunnelma siellä parempi. Kupittaalla olin tunnelman vuoksi aina seisomakatsomossa.
Intissä ollessani järjestin noin 20 kertaa bussilastillisen katsojia matseihin, niistä noin 16 TPS-peleihin, poikkeuksena väen vaatimuksesta piti välillä mennä turhempiin peleihin. Muutenkin olen tuonut mukanani yhteensä noin 400 katsojaa lisäkseni TPS-peleihin, sellaisia jotka eivät muuten olisi paikalle tulleet. En vaan tykkää mennä yksin, parempi on että on kavereita mukana. Osa on ollut ulkomaalaisiakin, jotka eivät ole koskaan ennen nähneet jääkiekkoa. Kaikki ovat tykänneet Tepsin puitteista: hieno halli. Ovat lähinnä kyselleet että kummanvärisen puolella ollaan: mustavalkoisen tietty.
Keskinen sanoo alkukaudesta, että johdon tavoite on parantaa peliä pitkällä tähtäimellä. Jotenkin tuntuu siltä, että monet seuraavat matsikohtaista menestystä ja arvostelevat sillä perusteella. Kai niinkin voi tehdä, mutta jos on monen kauden näkemys asioihin, niin löytää selityksiä myös siitä että parhaat pelaajat ovat monet kerrat lähteneet muualle. Hankinnat Widing ja Jämtin vaikuttavat tehokkailta, samaten nuoriso-osasto. Vahalahti on selkeästi piristynyt. Maalivahtipeli on melko varmaa, isoja katastrofeja ei ole ollut. Pettymys lienee konkariosasto. TPS toimii kokonaisuutena, mukaanlukien johtoporras, valmentaja, pelaajat kaukalossa. Syntipukin etsiminen on yksinkertaista, mutta korkeintaan osatotuus.
Minut yllätti se, että noista "paavin valitsijoista" olen enemmän tai vähemmän ollut tekemisissä kahden kanssa. En tiennyt sitä että kuuluvat tuohon raatiin. Kai se pieni piiri sitten pyörii ja monet tuntevat monia.
Se on OK, että katsomosta huudellaan, itsekin olen huutanut monenlaista vuosien mittaan. Sen sijaan kun keskustellaan niin katsomohuuto-tyyli hetken kiihkossa ei ole hyvää keskustelua, vai mitä mieltä ollaan? Ne ovat oman vitutuksen alleviivaamista lihavoinnilla ja huutomerkillä, mutta keskusteluun kai voi kuulua erilaisia näkökantoja? Ihan vapaasti saa olla mitä vaan mieltä. Heh, muutamat harvat ovatkin kanssani rajusti eri mieltä ja sitä arvostan kunhan on asiaperusteita. En ota kommentteja pahasta, eriävät mielipiteet ovat keskustelun suola, siinä kuin yllätykset urheilussa. Arvostan sinänsä jokaista mielipiteen esittäjää, vain vittuilu ei minusta ole sopivaa keskustelupalstalle. Joidenkin mielestä näköjään on. Se on kurjaa mutta minkäs sille voi. Riskinä on se, että hyviä kommentteja jätetään kirjoittamatta jos joku aina alkaa väkisin etsiä kinaamisen aihetta. Joku tuolla jopa ihmetteli, että "uskaltaudun" tänne. Mitä täällä pitäisi sitten pelätä? Muistaakseni olen kirjoitellut yleensä aina silloin kun alkaa kausi tai pleijarit tai jotkut kv-kisat.
Mielellään sitten yksityisviestejä, tarkoitus ei ole tätä juttua jatkaa tällä palstalla. Oli pakko kommentoida, kun muutama alkaa piikittelemään ettei nimimerkillä olisi mitään havaintoa Tepsin asioista.