Kuuntelin myös jakson, mutta koin monet asiat tosi eri tavalla, kuin lainaamani kirjoittaja. Lähden tulkitsemaan samoja asioita vähän eri kulmalta ja "opponoimaan" sanottua.
Keurulaisen luoma, kutsun nyt sanalla "seuraidentiteettiviestinä" ammuttiin aika lujaa alas. "Täällä fanit tottuneet siihen että viestintä on pelkkiä haastatteluja, itsekin kuuntelisin mielelläni Haminan Palloilijoiden pelaajien haastatteluja vaikka joka päivä, mutta pitää ymmärtää että se kiinnostaa alle 10% ihmisistä." SIIS MITÄ? Jokereiden viestintästrategiako on ollut pelkkiä päivittäisiä haastatteluja? Tai on hyödytöntä palvella sitä 10% katsojista, jotka tämän leikin suurimmalta osalta maksaa? On aika paksua väitettä herra Häkämieheltä.
Itse koin podcastissa sanotun niin, että Jokerien konseptissa on tuotettu isoilla resursseilla sisältöä, joka palvelee vain verrattain pientä joukkoa kuluttajista, eli niitä kaikkein kovimpia kannattajia. Kun nyt uuden organisaation tavoitteena olisi käyttää entistä rajallisemmat resurssit (resurssien rajallisuus toistui jaksossa useaan kertaan) palvelemaan paremmin myös sitä "ei niin aktiivista kannattaja/seuraajakuntaa" ja aktivoimaan heitä.
Vai pitääkö herra Häkämies
tätä Elias Salosen,
tätä Hannu Aravirran,
tätä Jokerit-kannattajien,
tätä tai
tätä Leevi Lembergin haastattelua sellaisena geneerisenä höttönä, jota ei pitäisi tehdä? Tai kun ensimmäinen kotiottelu odotti nordiksella ja sitä promottiin mm.
tällä, niin väärinkö tehty? Tai sitten tämä
Adelinan ja
Sylvan juttu. Onnistuuko tämä sitouttava arvo- ja tunneviestintä nousukkailta vai eikö tällä saada tarpeeksi suurta ROI-lukua? Tällaisen kuvan jätti nuori mestari.
Itse en vetänyt Koppipelaajan tyyliin johtopäätöstä, että linkeissä mainitut sisällöt olisivat jotenkin huonoja tai "höttöisiä". Koen ennemminkin niin, että aikaisemmin (viitattiin k*l-aikaan ja Liiga-aikaan) on tuotettu "ylenmäärin" sisältöä verrattain pienelle kohderyhmälle, aktiivisimmalle kannattajakunnalle, ja "uusasiakashankintaa" tuottavat sisällöt ovat jääneet vähemmälle. Ehkä?
Nyt kun Jokereilla ei ole pohjattomia taskuja, niin jokaisen osa-alueen pitäisi pystyä tuottamaan voittoa seuran toiminnan pyörittämiseen. Näin ollen viestinnällisiäkin resursseja on ollut pakko kohdentaa uudella tavalla ja yrittää toimia entistä enemmän niin, että yhä useampi uusi kuluttaja löytää Jokerien luokse. Kun jostain on karsittava, niin "kärsijänä" ovat ne "10%" potentiaalisesta kohdeyleisöstä, jotka ovat kuluttaneet kaiken heille tarjotun sisällön.
Mieleen jäi myös oman hännän nostaminen, miten nyt yhteistyökumppaneja nostetaan esille jotenkin paremmin. Outo väite, koska itsellä ei ole jäänyt mitään mielikuvaa Jokereiden yhteistyökumppaneista somessa tällä kaudella. Viime kaudella niitä tuli eetteriin mielestäni huomattavan paljon.
On todettava, että Korner oli jo viime kaudella mukana viestinnän suunnittelussa. Itselleni jäi hyvin mieleen Ventoniemen mainos Aaltosen haastattelun lopuksia. On myös todettava, että Häkämies ja Tiira kommentoivatkin, etteivät mainitut kumppaninostot välttämättä edes näy peruskuluttajalle tai somessa, mutta että niidenkin eteen tehdään työtä taustalla.
Seuraajamäärien kasvun he ottivat tyylikkäästi omaksi saavutuksekseen. Eihän Filppulan ja kumppaneiden mukaan tulo ole lainkaan ollut kasvattamassa kiinnostusta Jokereita kohtaan, eihän N&M? Vain teidän nerokkuuttanne tämä on. Haluavat nykyään tehdä myös sisältöä, jolle joukkuekin syttyy? Siis syttyykö ne tosiaan vaikkapa näille nykyisille haastatteluille?
Seuraajamäärän kasvuun voi vaikuttaa myös uusi markkina. Uusia vieraspelipaikkakuntia ja vieras- ja etäkannattajia. Seuraajien sitoutumisen seuranta olisi varmasti parempi mittari, kuin absoluuttinen seuraajamäärän kasvu. Olettaisin että myös tällaisia mittareita seurataan.
Särähti myös isosti korvaan, kun nousukas kertoi totuutena, että eihän nuo tiistain ja torstain MESTISPELIT ketään isossa kuvassa kiinnosta. Kertoo kaiken siitä aidosta siteestä Jokereihin ja Jokeri-logoon, jos tuollaista suustaan päästää. Ei varmaan heitä kiinnostakaan, töissä kun vaan ovat. Vai oliko tuo jonkinlainen puolustusmekanismi omasta epäonnistumesta, kun juuri tällä kaudella iso osa peleistä ei todentotta ole liikuttanut ihmisiä hallille viime kauden tapaan?
Tulkitsin myös tämän kommentin täysin eri tavalla, kuin itse kirjoitat. Häkämies sanoo jotain tällaista: ".. itsessään Mestis ei ole se kiinnostava asia. Tai ainakaan Mestis ottelu tiistaina tai torstaina. Ehkä lauantaiottelut voivat olla jo kiinnostavampiakin 'neutraalimman' katsojan mielestä".
Eli toteaa siis, ettei Mestis tuotteena itsessään myy ja jotta "neutraaleja" kannattajia saadaan halliin tulee jotain asioita tehdä eri tavalla, etenkin arkipelejä varten. Ja tässä kohtaa kuvaan astuu Jokerit, Jokerien viestintäkonspeti ja se, miten ihmiset saadaan halliin. En ole tästä ainakaan eri mieltä.
Mietin myös, että mikä näitä nykytekijöitä Haminasta, Lahdesta, Joensuusta, Mikkelistä ja Siilinjärveltä sitoo pitämään Jokereissa, jos vaikkapa naapuriseura haistaa veren ja tarjoaa työpaikkaa, leikitään ajatuksella vaikkapa +50% tuntipalkalla? Veikkaan, että ei yhtään mikään.
Silloin ovat varmaan onnistuneet työssään aika hyvin ja naapurissa sattuu olemaan vakanssi tarjolla. Näin käy välillä bisneksessä. En tiedä onko N&M:ssä tai Kornerissa käytössä työntekijäomisteista mallia, mutta sellainen saattaisi olla hyvä sitouttava tekijä.
En tiedä, mahdoton näillä lahjoilla alkaa pukemaan äkkiä paremmin sanoiksi tuota haastattelua, mutta kovin jäi ikävä kuva näiden 5k UHD -nousukkaiden touhuista ja sekä kävi erittäin selväksi, miten nyt vihdoin talossa tehdään asioita juuri kuin kuuluu tehdä ja miten ennen niitä tehtiin väärin ja geneerisesti. Luokaton asenne.
En tällaista asennetta saa kyllä vääntämälläkään väännettyä podcastin sanomisista.
Tuntuu että me ollaan kuunneltu ihan eri jakso. Ainkin me ollaan tulkittu samat asiat ihan eri tavoilla. En sano, että sinun tulkintasi olisivat enemmän vääriä ja minun tulkintani olisivat enemmän oikeita.