Mainos

Nakit & Muusi Agency – tässä ketjussa seurataan Jokereiden uuden mediatiimin työskentelyä

  • 61 867
  • 497

Artisokka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin Jokerit | The Neule
Kuuntelin jakson, ja koin siinä sekä hyvää ja avartavaa, että hieman hälyttävää selittelyä samaan aikaan. Kohtuu neutraali fiilis kuitenkin koko jakson jäljiltä.

Yksi asia jäi kuitenkin erityisesti mietityttämään. Puolustettiin tuota sometaukoa/radiohiljaisuutta aika ahkerasti ja todettiin, että "eihän se mihinkään vaikuttanut", ja ei "porrastreenivideoilla" olisi saanut yhtäkään kausikorttia myydyksi. Kuitenkin samaan aikaan tälle kaudelle myytiin vähemmän kausikortteja kuin viime kaudelle (per Saarni), vaikka poistui ehkä suurin sitä rajoittava tekijä (keravan pelit), ja myyntiaika oli pidempi verrattuna viime kesään. Puhumattakaan aikamoisesta tarinasta ja tavoitteesta (=Liiganousu). Eikö tosiaan olisi ollut tuon liiganousun tavoittelun avulla tehtävissä mitään myyntikampanjaa? En toki ole markkinointinero tai ruokavaliossani perunamuusia ja nakkeja liikaa kuluta muutenkaan, mutta joku aivosolu ajattelee, että tässä olisi potentiaalia ollut..

Niin, ja kaiken kukkuraksi tuossa viitattiin myös siihen, että eiköhän samanlainen kesätauko tule jatkossakin. TOIVOTTAVASTI pyörtävät ajatuksen.
 

Helsinki 1967

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Kuitenkin samaan aikaan tälle kaudelle myytiin vähemmän kausikortteja kuin viime kaudelle (per Saarni), vaikka poistui ehkä suurin sitä rajoittava tekijä (keravan pelit), ja myyntiaika oli pidempi verrattuna viime kesään.
Tämä huolettaa, koska mielestäni myyntilukema oli mielestäni suoraan sanottuna säälittävä. Jotta palataan ketjun aiheeseen; podcastissä tehtiin kyllä urheilumarkkinoinnista omaan korvaan melkoista rakettitiedettä…
 

jokerijunnu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit vuodesta -95
Kuitenkin samaan aikaan tälle kaudelle myytiin vähemmän kausikortteja kuin viime kaudelle (per Saarni), vaikka poistui ehkä suurin sitä rajoittava tekijä (keravan pelit)
Eikös niitä myyty aikalailla sama määrä, eli n. 1200 kappaletta? Viime kaudella puolet myydyistä kausareista oli vain Nordiksen peleihin, eli niitähän oli nimenomaan helpompi myydä. Tällä kaudella on siis myyty kalliimmilla hinnoilla sama määrä kausikortteja.
 

teude

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings/Lions, Jokerit, SaiPa
Niin minäkin muistelen Saarnin puhuneen, että oltiin samoissa kausari luvuissa kuin viime kaudella syksyllä.
”Olemme budjetoineet kuluvalle kaudelle, että myymme keskimäärin 2700 irtolippua per ottelu, lipun keskihinnan ollessa 16 euroa. Tämä yhdessä myytyjen kausikorttien kanssa vie meidät yleisötavoitteeseemme, joka on noin 3900 katsojaa per ottelu,” Saarni kertoo.

Jokereiden puheenjohtaja Mikko Saarni sanoo, että kausikorttimyynti on ollut viime vuotta vilkkaampaa.

– Tähän päivään mennessä olemme myyneet noin 800 kausikorttia. Prosentuaalisesti olemme viime vuotta edellä, mikä on loistava juttu, Saarni sanoo Helsingin Uutisille.

Viime vuonna Niemi sanonut, että kausareita myyty yli 1200, mutta tosiaan niitä oli kahdenlaisia, pelkkä Nordis ja sitten molempiin halleihin.
Kausikorttimyynti on Niemen mukaan onnistunut. Kausikortteja on myyty yli 1 200.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: 91.1

Koppipelaaja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin Jokerit
Eli huolimatta isosti otsikoissa olleesta liiganousutavoitteesta, Filppulasta, Dufvasta sekä koko kaudesta nordiksella, Jokerit ei ole pystynyt juurikaan kasvattamaan kausikorttimyyntiä? Ja samaan aikaan kerrotaan podcasteissa, miten data näyttää nyt hyvältä. Perättäisin sanoin: sietämätöntä.

Siitä, että uudet tekijät saa isoilla resurseillaan kiiltävää pintaa eetteriin on pitkä matka siihen, että saadaan ihmiset TUNTEMAAN seuran ja joukkueen omakseen. Urheiluviestintä on mitä suuremmissa määrin nimenomaan tunneviestintää. Tunne on se, joka sitouttaa. Se päivittäinen työ.

Myös se, että opetetaan seurahistoriaa seuraajille. Valtteri Filppulasta tuli syyskuun Tuto-ottelussa seurahistorian vanhin maalintekijä. Tuntityöläiset Savosta eivät tätä ymmärrettävistä syistä kertoneet.
 

Artisokka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin Jokerit | The Neule
Tarkennetaan toki nyt sen verran, ettei tule väärää käsitystä, että kausikortteja tosiaan myytiin "muutamia kymmeniä" vähemmän nyt kuin viime kaudella. Eli liki samoissa.

Toki edellä mainituista syistä + liiganousutavoite huomioiden määrää olisi ehdottomasti pitänyt saada kasvatettua, ja siksi tuo sometauko ihmetytti ja sen kehuminen ihmetyttää.
 

Shakermaker

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Enimmäkseen tässä kuuluisassa sometauossa häiritsee tämä valehtelulta haiskahtava toiminta, jossa sitä sanotaan taktiikaksi, kun tosiasiassa syy taisi vaan olla se, että (syystä tai toisesta) mediatiimi aloitti työnsä Jokereiden parissa vasta kesän jälkeen. Silloinkin hyvin verkkaisella tahdilla ja ilmeisesti vajavaisella tiimillä.

Olisiko ollut mahdottomuus kirjoitella jotain tällaista kesällä:
"Hei kaikki Jokerifanit! Keräämme tällä hetkellä resurssejamme kasaan, jotta olemme täydessä iskussa syksyn alla tositoimia varten. Toivomme malttia odotellessanne, että saamme tiimimme kasaan antaaksemme teille parhaamme."
Ja samalla olisi joku huoltaja välillä pistänyt treenikuvia someen pahimman janon sammuttamiseksi. Ei tää niin vaikeeta oo.
 

Sämppäri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Ja samaan aikaan kerrotaan podcasteissa, miten data näyttää nyt hyvältä. Perättäisin sanoin: sietämätöntä.
En tiedä, mikä tarve ihmisillä on vääristellä asioita. Puhe oli nimenomaan sosiaalisen median kävijämäärä-/seurantadatasta.


Siitä, että uudet tekijät saa isoilla resurseillaan kiiltävää pintaa eetteriin on pitkä matka siihen, että saadaan ihmiset TUNTEMAAN seuran ja joukkueen omakseen.
Taas hyvä esimerkki asioiden vääristelystä. Nykyisinhän nimenomaan resurssit ovat pienemmät ja niitä kohdennetaan sen mukaan, minkä katsotaan tuovan eniten näkyvyyttä.

Tämä konsepti tuntuu olevan ihmisille ylitsepääsemättömän vaikea käsittää.

Suomalainen urheilumarkkinointi- ja viestintä on noudattanut vuosikaudet samaa kaavaa jokaisen seuran kohdalla ja riittänyt pisteeseen x saakka. Nyt kuitenkin kun eletään eräänlaisessa murroksessa, missä maailma muuttuu koko ajan enemmän ja enemmän ja keskittyy sosiaaliseen mediaan. Nuorisolla on tuhat asiaa enemmän mistä kiinnostua, kun vaikka 10 vuotta sitten. Toimintaan pitäisi saada sitoutettua nuoria, sekä saada nuoret kiinnostumaan Jokereista enemmän ja enemmän. Siksi koko homman ydin on, että kokeillaan uutta, ja kerätään dataa matkalla ja muovaudutaan sen mukaan.

Se, että nyt epäonnistuttiin kesän markkinoinnissa/kausarimyynnissä, on yksi datan lähde, jota osataan lähteä korjaamaan ensi kautta ajatellen. Kuten Podcastissa sanottiin, nyt on oikea aika kokeilla uutta ja muovautua sen mukaan mikä toimii ja mikä ei, koska Jokerit pelaa Mestistä ja toiminta, sekä fanien sitoutuminen kestää sen.

Millään muulla seuralla ei ole näin "turvallista" alustaa muovata markkinointiaan, joten jos tällä saadaan jotain valtavirrasta poikkeavaa, jolla voi saada tulevaisuudessa etulyöntiasemaa nuorison kiinnostuksesta, itse otan tämän ilomielin vastaan, enkä jaksa kitistä näin alkuvaiheessa, jos joku savolaispoika ei osaa seuran historiaa. Poppoo on ollut about 4kk duunissa. Ne on kivoja knoppitietoja, jotka varmasti tulevat ajan kanssa enemmän ja enemmän tutuksi myös näille savolaispojille ja osaavat niitä tuoda sitten myös näkyville.

Tämän ryhmän alku oli katastrofi, mutta on sitemmin parantanut kun sika juoksuaan. Katupojat, Minä, Me, Jokerit, somevideot, tiiserit pelaajahankinnoista yms on erinomaista tuotantoa ja niissä on nähtävillä jatkuva kehitys. Edelleen muistutan vain muutaman kuukauden töissä olosta. Jos siinä ajassa saadaan näin näkyviä muutoksia aikaiseksi, miten hyvältä toiminta näyttää vuoden päästä?

Joillekin se on pintaliitomateriaalia, mulle se on nykymaailman kehityksen mukana muovautuvaa materiaalia.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Jonkin verran on tullut juteltua HIFK:n ja Kiekko-Espoon kannattajien ja fanien kanssa seurojen viestinnästä. Jos heitä uskoo, Jokerien viestintä on ylivoimaisesti näkyvintä, toimivinta ja kiinnostavinta. Nakit ja Muusi on tämänkin perusteella onnistunut muita verrokkeja eri seuroissa paremmin. Täydellistä ei tule koskaan, mutta onhan tässä hyvä alku.
 

massaonvoimaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Näin yleisesti pelkkä somen seuraajajoukko ei ole yksinään kummoinen mittari. Tai on jos se koostuu oikeasta kohderyhmästä. Kärjistäen 4000 uudella pihtiputaan mummolla, Jokerit ei tee yhtään mitään.
 

Sämppäri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Kärjistäen 4000 uudella pihtiputaan mummolla, Jokerit ei tee yhtään mitään.
Vaikka se pihtiputaan mummo ei ole kohderyhmää ja tulee seuraajaksi siinä sivussa, niin totta hemmetissä sillä on iso merkitys. Se on 4000 seuraajaa enemmän, jolla on vaikutusta mm. somekumppanuuksia sopiessa. Ja tuosta 4000 mummon joukosta aina löytyy joitain jotka kiinnostuu Jokereista enemmän ja ostaa joskus lipun vierailessaan Stadissa tai tilaa fanikamaa Pihtiputaalle.
 

massaonvoimaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Vaikka se pihtiputaan mummo ei ole kohderyhmää ja tulee seuraajaksi siinä sivussa, niin totta hemmetissä sillä on iso merkitys. Se on 4000 seuraajaa enemmän, jolla on vaikutusta mm. somekumppanuuksia sopiessa. Ja tuosta 4000 mummon joukosta aina löytyy joitain jotka kiinnostuu Jokereista enemmän ja ostaa joskus lipun vierailessaan Stadissa tai tilaa fanikamaa Pihtiputaalle.
Riippuu melko paljon yht työkumppanista. Ja silloin niiden 4000 mummon täytyy olla tämän yht työkumppanin coressa, jotta arvoa syntyy. Pidän silti paljon relevantimpana oikeaa kohdennusta ja sen myötä esim.lipun myynnin tavoitteiden täyttymistä.
 

NuoriKundi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit / Ville Tourun Pokemon fanclub
En tiedä, mikä tarve ihmisillä on vääristellä asioita. Puhe oli nimenomaan sosiaalisen median kävijämäärä-/seurantadatasta.



Taas hyvä esimerkki asioiden vääristelystä. Nykyisinhän nimenomaan resurssit ovat pienemmät ja niitä kohdennetaan sen mukaan, minkä katsotaan tuovan eniten näkyvyyttä.

Tämä konsepti tuntuu olevan ihmisille ylitsepääsemättömän vaikea käsittää.

Suomalainen urheilumarkkinointi- ja viestintä on noudattanut vuosikaudet samaa kaavaa jokaisen seuran kohdalla ja riittänyt pisteeseen x saakka. Nyt kuitenkin kun eletään eräänlaisessa murroksessa, missä maailma muuttuu koko ajan enemmän ja enemmän ja keskittyy sosiaaliseen mediaan. Nuorisolla on tuhat asiaa enemmän mistä kiinnostua, kun vaikka 10 vuotta sitten. Toimintaan pitäisi saada sitoutettua nuoria, sekä saada nuoret kiinnostumaan Jokereista enemmän ja enemmän. Siksi koko homman ydin on, että kokeillaan uutta, ja kerätään dataa matkalla ja muovaudutaan sen mukaan.

Se, että nyt epäonnistuttiin kesän markkinoinnissa/kausarimyynnissä, on yksi datan lähde, jota osataan lähteä korjaamaan ensi kautta ajatellen. Kuten Podcastissa sanottiin, nyt on oikea aika kokeilla uutta ja muovautua sen mukaan mikä toimii ja mikä ei, koska Jokerit pelaa Mestistä ja toiminta, sekä fanien sitoutuminen kestää sen.

Millään muulla seuralla ei ole näin "turvallista" alustaa muovata markkinointiaan, joten jos tällä saadaan jotain valtavirrasta poikkeavaa, jolla voi saada tulevaisuudessa etulyöntiasemaa nuorison kiinnostuksesta, itse otan tämän ilomielin vastaan, enkä jaksa kitistä näin alkuvaiheessa, jos joku savolaispoika ei osaa seuran historiaa. Poppoo on ollut about 4kk duunissa. Ne on kivoja knoppitietoja, jotka varmasti tulevat ajan kanssa enemmän ja enemmän tutuksi myös näille savolaispojille ja osaavat niitä tuoda sitten myös näkyville.

Tämän ryhmän alku oli katastrofi, mutta on sitemmin parantanut kun sika juoksuaan. Katupojat, Minä, Me, Jokerit, somevideot, tiiserit pelaajahankinnoista yms on erinomaista tuotantoa ja niissä on nähtävillä jatkuva kehitys. Edelleen muistutan vain muutaman kuukauden töissä olosta. Jos siinä ajassa saadaan näin näkyviä muutoksia aikaiseksi, miten hyvältä toiminta näyttää vuoden päästä?

Joillekin se on pintaliitomateriaalia, mulle se on nykymaailman kehityksen mukana muovautuvaa materiaalia.

Just näin. Viestintä on ollut seuraajamäärien suhteen todella onnistunutta. Heitin instaseuraajien määrät tonne media kanavalle ja Jokerit oli saanu 2-3 kuukaudessa +4000 uutta seuraaja. Seuraavalla tais olla luokkaa +2000 seuraajaa?

Tiktok, fb, twitter yms. En ole edes tutkinut. Voisin kuvitella tiktokin kantavan hedelmää. Parhain tapa tavoittaa nuoret ja lapset nykypäivänä.

Hyvinhän tässä menee! Nyt luodaan pohjaa tulevaa varten ja taistelu nuorista faneista on kovaa, varsinkin kun lapsimäärät laskee koko ajan.

Se ettei omaan perspektiiviin/mainonnan algoritmiin näy jotain ei tarkoita sitä etteikö markkinointi olisi toimivaa. Sitä vaan kohdistetaan eri kohdeyleisölle.

Jos et kehity ajan mukana, jäät jälkeen. Tällä hetkellä satsataan pitkään juoksuun nuorien fanien suhteen ja hyvä niin.
 

Valle

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin Jokerit, SJK, Jussittaret
Jos nyt sattuisi käymään että Liigaa pelataan ensi kaudella, niin silloin ei kyllä mitään parin kuukauden mittaisia sometaukoja vietetä. Ei mitään järkeä ja silloin pitää tuutata materiaalia someen ja myydä kausikortteja.
 

petzku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Penguins & Patric Hörnqvist
Jos nyt sattuisi käymään että Liigaa pelataan ensi kaudella, niin silloin ei kyllä mitään parin kuukauden mittaisia sometaukoja vietetä. Ei mitään järkeä ja silloin pitää tuutata materiaalia someen ja myydä kausikortteja.
Tuo tauko perustui varmaan pitkälti siihen, että Iiro sai monoa (tai siis eihän sitä ole missään varmistettu, mutta lienee fakta) ja ruukattiin organisaatiorakenne tuolta osin uusiksi. En usko, että sometaukoja vietellään ensi kaudella.
 

Artisokka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin Jokerit | The Neule
Tekeeköhän NakkiMuussit muuten jonkinlaista joulukalenteria tänä vuonna? Vai liekö liian "tavallista ja yleistä", johon ei kannata tuhlata "rajallisia resursseja". Hymiö.

Jos saa toivoa, niin toteuttakaa ihmeessä.
 
Suosikkijoukkue
Jokerit, Detroit Red Wings
Tekeeköhän NakkiMuussit muuten jonkinlaista joulukalenteria tänä vuonna? Vai liekö liian "tavallista ja yleistä", johon ei kannata tuhlata "rajallisia resursseja". Hymiö.

Jos saa toivoa, niin toteuttakaa ihmeessä.
Tontut kertoi että jotain siellä on kuvattu.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös