Kysymys LuKi:lle
Koska selvästi olet perillä Kristinuskon asioista, esitän sinulle kysymyksen, johon olen hakenut vastausta mm. Ortodoksi-kirkkoon kuuluvalta ystävältäni.
Kysymys kuuluu: onko Evankelisluterilaisuus ainoa kirkkokunta Kristinuskon sisällä, jossa naispappeus on hyväksytty?
Sen tiedänkin, että Roomalaiskatoliset ja Ortodoksit eivät hyväksy eivätkä tule koskaan hyväksymään naispappeutta. Miten sitten lukuisat muut Kristinuskon kirkkokunnat suhtautuvat naispappeuteen?
Evankelisluterilaisten määrä (n. 60 milj.) on vain 2,8% koko Kristittyjen väkiluvusta (n. 2150 milj.). Minun, joka kuulun Suomen Evankelisluterilaiseen kirkkoon ja olen naispappeuden kannattaja, on ollut pakko huomioida se, että 97% maailman kristittyjen määrästä kuuluu naispappeuteen kieltävästi suhtautuviin kirkkokuntiin. Näin siis silloin, mikäli naispappeutta ei muilla kuin Evankelisluterilaisuudella ole. Tästä näkökulmasta on todettava, että valtaosa tulkitsee Raamatun kirjoituksia niin, että naispappeus Raamatussa kielletään.
Muilla maailman suurilla uskonnoilla, kuten Muslimit, Hindut, Buddhalaiset, Kiinan kansanuskonnot, Sikhit ja Juutalaiset, tuskin naispappeus on käytössä ja hyväksyttävää?
Minua Evankelisluterilaisen kirkon jäsenenä on häirinnyt naispappeus-keskustelussa se, että Evankelisluterilainen kirkko mielletään suvaitsemattomaksi ja vanhoilliseksi, vaikka se on muiden Pohjoismaiden Ev.lut. kirkkojen tapaan hyväksynyt naispappeuden, joka on perin harvinaista maailman uskontojen keskuudessa.