jupster kirjoitti:Toimeentulotuen kyllä pitäisi riittää. Toimeentulotukihan koostuu perustoimeentulotuesta ja täydentävästä toimeentulotuesta. Laskennoissa sosiaalityöntekijän pitäisi ottaa huomioon kaikki lehdet yms menot, joista kuitit toimeentulotuen saaja toimittaa.
Yllättävät menot, kuten esimerkiksi sairauskulut yms. pitäisi olla sovittavissa sosiaalityöntekijän kanssa.
Vuokra onkin sitten kinkkisempi juttu. Mikäli joutuu tilanteeseen, jossa viimeinen tulonlähde on toimeentulotuki, niin silloin oletettavasti toimeentulotuen saaja on valmis miettimään halvempaa asumismuotoa.
Minulle on kertynyt tässä viimeisen vajaan vuoden ajalta runsaastikin omakohtaista kokemusta toimeentulotuen riittävyydestä kun sairauteni seurauksena olen pudonnut tuloloukkuun jossa ainoaksi tulonlähteeksi on muodostunut toimeentulotuki (kiitos Kelan joka onnistuneesti pallottelee minua luukulta toiselle).
Minun kohdalla sos.työntekijä ei ole ottanut huomioon kaikkia lääkärikuluja vaikka jouduin turvautumaan yksityiseen lääkäriin koska kunta ei kyennyt tarjoamaan minulle tarvitsemaani erikoislääkäriä kuin vasta useiden kuukausien jonotuksen jälkeen ja se on mielestäni kohtuuton jonotusaika mt-ongelmien parissa painiskellessa. Sama pätee hammaslääkäriin, jos joutuu turvautumaan kunnallisen hoidon sijaan yksityiseen akuutissa tilanteessa sos.toimi on kovin nuiva korvaamaan näitä kulunkeja, käytäntö joissain kunnissa on se ettei niitä korvata missään nimessä.
Lehdet, puh.laskut ja tällaiset sos.toimi laskee suoraan kuuluvaksi siihen perustoimeentulotukeen eli jos niihin ei ole varaa niitä ei pidä tilata, sos.toimen tehtävänä ei kuulemma ole maksella asiakkaidensa lehtitilauksia tai harrastuksia.
Minulle ei edes ole puhuttu mistään täydentävästä toimeentulotuesta sos.työntekijän taholta.
On myös hyvä huomioida, että toimeentulotuen piiriin saattaa joutua henkilöitä joilla on velkoja maksettavana joita sos.toimisto ei kuitenkaan laske kuluiksi laisinkaan ja jos velallinen ei pääse sopimukseen velkojan kanssa tai kunnallisen velkaneuvojan pakeille neuvottelemaan sopimusta, tilanne voi muodostua todellakin ongelmalliseksi mikä entisestään sitten ajaa ihmisiä muiden tahojen pakeille pyytämään apua. Tällaisiinkin tapauksiin olen törmännyt vaikka kuinka, erityisesti heihin olen tutustunut mt-ongelmani kautta. Moni mt-ongelmainen joutuu kaiken muun lisäksi vielä velkaongelmiin kun sairaus on yllättäen vienyt kyvyn ansiotyöhön ja pompottelu luukulta toiselle eri instansseissa alkaa (lähinnä Kela ja vakuutuslaitokset).
vlad.