Naispappeus

  • 11 756
  • 122

Evil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Devils, HIFK, Arsenal, Athletic Club de Bilbao
Ei kyllä Lukon menestys yllätä pätkääkään, kun fanitkin ovat näin suopeita toisiaan kohtaan.
 

1936

Jäsen
Suosikkijoukkue
1963 | 2021
Cube kirjoitti:
Päivääkään elämästäni en ole kuulunut kirkkoon, mutta jos uskovainen olisin, niin varmasti pitäisi tätä asiaa miettiä pitkään ja hartaasti. Käsittääkseni Raamatusta löytyy kuitenkin ihan selvästi ne kohdat, joista Jumalan kannan naispappeuteen voi päätellä. Harmittaa näin ulkopuolisenakin melkein se, miten kirkko on Suomessa ajautunut totaaliseen hyssyttelyyn ja uskonkysymysten vesittämiseen. Kohta varmaan taivaspaikkakin onnistutaan löytämään kaikille, vai onko se tiedote ehditty jo julkaisemaan?

Tuolta löytyy näkökulmia naispappeuteen: http://www.htk.fi/public/tivi/luther.htm

Eikös kristinuskossa painoteta, että jokainen saa syntinsä anteeksi. Tai siis Jeesus kärsi jo ne kaikkien puolesta. Siinä mielessä tuo taivaspaikka kaikille - julkaisu on ollut aina. Jehovat ne ovat määräpaikkojaan kasvattaneet. :)

Omasta mielestäni luterilaisen kirkon pitäisi nykyaikaistua ja ottaa rohkeasti kantaa esimerkiksi homoavioliittoihin.

EDIT.

Sen verran vielä tuosta Cuben kirjoituksesta, että omalla kohdalla kristinuskossa tökkii eniten sen pyhän kirjan eli raamatun tulkinnallisuus. Raamattua voidaan tulkita usealla eri tavalla, jolloin sen sanomat saavat eri merkityksiä. Jos Cuben esille tuomaan tapaan raamattua tulkitsisi, eli funtamentaalisesti, niin eipä tuo naisen asema luterilaisessa maassa kovinkaan ruusuiselta näyttäisi.
 
Viimeksi muokattu:

Cube

Jäsen
jupster kirjoitti:
Eikös kristinuskossa painoteta, että jokainen saa syntinsä anteeksi. Tai siis Jeesus kärsi jo ne kaikkien puolesta. Siinä mielessä tuo taivaspaikka kaikille - julkaisu on ollut aina. Jehovat ne ovat määräpaikkojaan kasvattaneet. :)
Niin no, sitä lähinnä meinasin, että kohta varmaan menevät ottamaan minut ja Husseinin Saddaminkin sinne. Mikä olisi toisaalta ihan mukavaa, jos näihin meininkeihin uskoisin tässä vaiheessa. Saddam saisi kuitenkin ehkä jäädä rannalle.
 

1936

Jäsen
Suosikkijoukkue
1963 | 2021
Cube kirjoitti:
Niin no, sitä lähinnä meinasin, että kohta varmaan menevät ottamaan minut ja Husseinin Saddaminkin sinne. Mikä olisi toisaalta ihan mukavaa, jos näihin meininkeihin uskoisin tässä vaiheessa. Saddam saisi kuitenkin ehkä jäädä rannalle.

Kyllä sinne tämän hetkisen linjan mukaan jokaikinen pääsee - Cube, Saddam, Aatu ja jopa Jammu-setäkin.

ps. Kuka ei kuulu joukkoon?
 

Evil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Devils, HIFK, Arsenal, Athletic Club de Bilbao
jupster kirjoitti:
Cube, Saddam, Aatu ja jopa Jammu-setäkin.

ps. Kuka ei kuulu joukkoon?
Saddamia ei ole vielä tuomittu mistään?
 

Mustaine

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
The Original Jags kirjoitti:
Tuota en ole koskaan ymmärtänyt. Miksi se on välttämättömyys?

Käytännönkin syistä(seurakuntatoiminta, toimitukset), mutta kyllä minusta valtion tulee ihmisten asuinpaikkana edustaa jotain.

Jos täälläkin riehuisi 75 Daavidin Oksaa taistelemassa sieluistamme ilman, että synnyinlahjana olisi kuitenkin saatu jotain pysyvää("johonkin kuulumisen tunne"), niin kyllä minusta ihminen olisi melkoisen eksyksissä. Tarkoitan tällä siis tätä yhteiskunnallista yhteenkuuluvuutta.
 
jupster kirjoitti:
Kyllä sinne tämän hetkisen linjan mukaan jokaikinen pääsee - Cube, Saddam, Aatu ja jopa Jammu-setäkin.

ps. Kuka ei kuulu joukkoon?


Saddam ei kuulu joukkoon koska ei ole ollut Suomessa.
Se että naispappeuden hyväksymisestä joudutaan keskustelemaan vetoamalla kristillisiinoppeihin, on vain yksi esimerkki siitä kuinka suvaitsemattomalla ja epäoikeudenmukaisella tavalla kaikenlaisia uskonnollisia teesejä voi tulkita. Kai sitä voisi kieltää vaikka ahvenanmaalaisilta perunanviljelyn, jos sille päälle sattuis.
 

Kyylä

Jäsen
The Original Jags kirjoitti:
Kansankirkolla ei ole oikeutta kieltää naispappeutta, koska se on julkisin verovaroin ylläpidetty laitos, johon täytyy soveltaa normaalia julkisiin virkoihin soveltuvaa lainsäädäntöä, joka kieltää syrjinnän sukupuolen, kansallisuuden jne. perusteella.

No ei itseasiassa ihan näin... kirkollisveroinhan se kirkko pyörii ja ihan vapaaehtoisin sellaisin. Sinänsä lainsäätäjän puolelta kirkolla olisi ollut tietääkseni täysi oikeus kieltää naispappeus - näinhän on mm. ortodoksikirkossa.
 

bozik

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Repolainen kirjoitti:
Suvussani on yksi naispappi ja hän hautasi pappani 1989. Kirkkoherra ei tullut paikalle vaikka pappani hyvin tunsikin. Itse olin 11-vuotias tuolloin hautajaisissa ja jotenkin tuntui, että rakas äijä meni halvalla naispapin siunatessa.
Jos jollekin tulee tällainen fiilis naispapin suorittamasta toimituksesta, niin ymmärtäähän sen, että jatkossa haluaa hommaan miespapin. Vaikea tätä on tuomiota, kyse on kuitenkin siitä miltä itsestään tuntuu.

Minulla yksi suurimmista syistä kirkosta eroamiseen oli juuri kirkon nuija suhtautuminen naispappeuteen. Minä en näe mitään eroa sillä onko pappina mies vai nainen. Eikös nuo ole ison kirjan mukaan luojan luomuksia molemmat, enemmänkin olen pohtinut sitä, että millä penteleellä ne papit aikaisemmin duuniaan tekivät, kun hommaan kerran ihan välttämättä tarvittiin mies.
 

Ramchester

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Repolainen kirjoitti:
En ole millään tavalla uskovainen.
.
.
.
Suvussani on yksi naispappi ja hän hautasi pappani 1989. Kirkkoherra ei tullut paikalle vaikka pappani hyvin tunsikin. Itse olin 11-vuotias tuolloin hautajaisissa ja jotenkin tuntui, että rakas äijä meni halvalla naispapin siunatessa.

Mikä meni halvalla ja mihin?

Itselleni on ihan sama jättääkö miespappi vai naispappi minut siunaamatta.
 

Pressiboxi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Palloseura
Yksi kristinuskon laitosmuodon korneimpia piirteitä on, että mies/nais -asiasta pitää edes keskustella vakavasti. Totta helvetissä molemmat sukupuolet voivat toimia kaikissa kirkon viroissa. Naiset siinä missä miehet. Ei tässä ole mitään epäselvää.
 

kissankarva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Olisikohan millään muotoa mahdollista että Repolainen on liikenteessä ihan provosointimielessä?
No, ihan miten vaan, mä en kuulu kirkkoon. Mä erosin kirkosta, koska musta tuntuu että mä en tarvi omien jumalasuhteideni hoitamiseen mitään ihmisten pystyttämää systeemiä. Uskonnot ovat ihmisten keksimiä ja Raamattu on miesten kirjoittama kirja. Sille jumalalle, keneen mä uskon, on ihan yksi lysti messuaako siellä kirkossa mies vai nainen, syökö joku sianlihaa vai ei, tai onko jossain perheessä kaksi äitiä. Naispappeus on mun näkemykseni mukaan paljon enemmän yhteiskunnallinen kuin uskonnollinen kysymys, ei siihen palleja tarvita että osaa kirkolliset toimitukset hoitaa.
 

1936

Jäsen
Suosikkijoukkue
1963 | 2021
Evil kirjoitti:
Jammulla ei ole viiksiä?


Slalomlalom kirjoitti:
Saddam ei kuulu joukkoon koska ei ole ollut Suomessa.

Ihan kelpoja arvauksia, mutta eivät oikeita.

Oikea vastaus on Cube. Kaikki muut olivat väärinymmärrettyjä - Aatu tämän hienon aatteensa kanssa, johon maailma ei ollut valmis, Jammu-setä, joka vastoin yleistä harhaluuloa ei raiskannut uhrejaan, vaan ainoastaan poltti ja pilkkoi sekä Saddam, joka on oikeasti aina tahtonut vain hyvää..noh, viesti ei tunnetusti mennyt koskaan perille.

Kiitoksia arvanneille.
 

1936

Jäsen
Suosikkijoukkue
1963 | 2021
kissankarva kirjoitti:
Olisikohan millään muotoa mahdollista että Repolainen on liikenteessä ihan provosointimielessä?

Voipi hyvin ollakin. Muistellen vaan mitä muita ketjuja kyseinen kaveri on avannut (muistaakseni joku streetfighter/katujenhaukka-ketju) sekä osallistuminen tähän Topi Lehtosen palautteen antoon, niin en ollut lainkaan varma oliko tämä edes provosointia vain. Saattaa olla, että minuakin vietiin 100-0.

Itse kuulun kirkkoon, mutta täysin tapakristitty olen. Käyn kirkossa vain, kun siihen on pakko. Näen sen pelkästään hyvänä asiana, että papin virkoja hoitaa molemmat sukupuolet. Hengellistä ohjausta haettaessa on hyvä, että seurakuntalaiselle on mahdollisuus valita se luontevin vaihtoehto.

Bozikille vielä, että eikös luterilaisen kirkon kanta naispappeihin ole ollut hyväksyvä? Toki joukosta löytyi muutama naispappeuden vastustajakin, mutta kirkon yleinenlinjaus oli hyväksyvä. Homouteen liittyvät asiat ovatkin sitten toinen juttu, joka ei ainakaan toistaiseksi ole saanut kirkolta ainakaan julkista hyväksymistä.
 

1936

Jäsen
Suosikkijoukkue
1963 | 2021
Ted Raikas kirjoitti:
Kuoripoikien nussimiseen kyllä niitä tarvitaankin.


Jaa. Eikös jonkun jatkoaika-kirjoittajan allekirjoituksessa ollut lainaus 60-luvun suosikki-lehdestä tyyliin, että " Kyllä poikaystäväsi on oikeassa, ne jäävät ulkopuolelle."

Ei siinä kiviä tarvita.
 

Solomon

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
kissankarva kirjoitti:
Olisikohan millään muotoa mahdollista että Repolainen on liikenteessä ihan provosointimielessä?

Toki se on mahdollista. Ja mikäs siinä, typerää sekin on. Tuskin Repolaisen viestit kenellekään naurunaiheita ovat antaneet, homoja voi yhtä hyvin nimitellä ilman tällaisenkin kehikon rakentamista.

Minulle on aivan sama, onko ketjun aloittajan mielipide aito. Se, että perustelut ovat järjettömiä ja liiaksi väritettyjä on toki kummassakin mahdollisessa tapauksessa luonnollista, koska Repolaisen itselleen antamista lähtökohdista muunlaiset perustelut eivät enää ole mahdollisia.
 

bozik

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
jupster kirjoitti:
Bozikille vielä, että eikös luterilaisen kirkon kanta naispappeihin ole ollut hyväksyvä? Toki joukosta löytyi muutama naispappeuden vastustajakin, mutta kirkon yleinenlinjaus oli hyväksyvä. Homouteen liittyvät asiat ovatkin sitten toinen juttu, joka ei ainakaan toistaiseksi ole saanut kirkolta ainakaan julkista hyväksymistä.
Taitaa se tosiaan nykyisellään olla niin, että naispapitkin hyväksytään kirkon puolelta ihan virallisesti. Silloin aikanaan vaan kun asiasta keskusteltiin, niin ihmetytti koko homma, sen verran nihkeää suhtautuminen oli. Oman näkemykseni mukaan naispapit ovat ihan yhtä ok kuin miespapitkin. Ja oikeastaan sama juttu näiden homoliittojen suhteen, mun näkökulmasta jokainen täysjärkinen aikuinen eläköön itse valitsemassaan suhteessa.

Muun muassa nämä edellä mainitut seikat olivat minulle se lopullinen syy erota kirkosta. Eipä mulla silti mitään luterilaista tai ortodoksista kirkkoa vastaan ole, opit vaan eivät kaikilta osin vastaa omia näkemyksiäni ja mm. siitä syystä en näe jäsenyyttäni kirkossa perusteltuna.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös