Naispappeus

  • 11 723
  • 122

Repolainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Nyt kun on joutunut sulattelemaan toiselle kaudelle menevää presidenttiä, niin tuli mieleen naiset pappeina. Minulla ei ole mitään naisia vastaan, niiden kanssa on jopa kiva nukkua samassa sängyssä, mutta pappina en heitä hyväksy omalle kohdalle.

En ole millään tavalla uskovainen. Viimeksi olen käynyt kirkossa 14-vuotta sitten päästessäni ripiltä, tietysti mies pappina. Minut on kastanut miespappi. Olen ajatellut erota kirkosta verojen takia, mutta nyt kun muutin pienelle paikkakunnalle jossa kirkkoherra on tuttu mies niin en kehtaa.

Kuitenkin olen sanonut vanhemmilleni jotka ovat lähimpiä sukulaisia ainakin toistaiseksi, että jos Repolainen heittää lantin nurkkaan, niin elimet saa luovuttaa. Kyseinen kortti löytyy taskusta ja sitten ruumis tulille. Sanoin myös että haudalla ei ole väliä jos kuolen, mutta nainen ei minua saa siunata viimeiselle reissulle.

Vihkipappia tuskin koskaan tarvitsen, mutta jos näin kävisi hänen pitäisi olla mies. Lapsia jos tulisi miehen pitäisi pentuni kastaa.

Suvussani on yksi naispappi ja hän hautasi pappani 1989. Kirkkoherra ei tullut paikalle vaikka pappani hyvin tunsikin. Itse olin 11-vuotias tuolloin hautajaisissa ja jotenkin tuntui, että rakas äijä meni halvalla naispapin siunatessa. Toisen papan ja mummon siunasi mies ja tuollaista alhaista fiilistä ei tullut.

Miten muilla, haluaisitko tärkeimpiin elämäsi tapahtumiin miehen vai naisen kirkon edustajana?
 
Suosikkijoukkue
Venäjä, Lokomotiv Jaroslavl
Repolainen kirjoitti:
Miten muilla, haluaisitko tärkeimpiin elämäsi tapahtumiin miehen vai naisen kirkon edustajana?

Kansankirkolla ei ole oikeutta kieltää naispappeutta, koska se on julkisin verovaroin ylläpidetty laitos, johon täytyy soveltaa normaalia julkisiin virkoihin soveltuvaa lainsäädäntöä, joka kieltää syrjinnän sukupuolen, kansallisuuden jne. perusteella.

Kuitenkin yksityisin varoin ylläpidettävät seurakunnat (esim. helluntailaiset) saavat mielestäni itse päättää palkkauspolitiikastaan, eikä valtion tule mennä käskemään ketä seurakunnat saavat mihinkin virkoihin palkata.
 

1936

Jäsen
Suosikkijoukkue
1963 | 2021
Repolainen kirjoitti:
Miten muilla, haluaisitko tärkeimpiin elämäsi tapahtumiin miehen vai naisen kirkon edustajana?

En näe hengellisissä asioissa mitään sukupuolirajaa. Jos et kerta ole uskovainen etkä perustele tuota naispappeudun kantaasi uskonnollisin aspektein, niin eikö tuo sitten ole suoraa sovinismia?

Minulle olisi täysin sama olisiko pappi nainen tai mies. Oli kyse sitten hengellisestä neuvonnasta taikka jonkin kirkollisen rituaalin suorittamisesta.
 

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Naispapit ovat ihan ok, ei mitään heitä vastaan. En muutenkaan kuulu yhteenkään kristilliseen uskontoon, joten käytännöt on sitä kauttakin aika samantekevät...

Papin asema muutenkin huojuu varsinkin luterilaisessa uskonnossa, jossa on kauttaaltaan havaittavissa löyhyyttä, joka sitten riippuen vähän katsantokannasta on joko hyvä tai huono asia. Useimmiten tuntuu, että luterilaisuus on vähän sitä, että siihen kuulutaan, mutta siihen ei uskota. Meinaan, siis, että sen opetukset ovat niin ympäripyöreitä ja tavallaan kaiken sallivia, että sitä kautta on vaikea uskoa Jumalaan. Näin itse sen koen. Se on vähän liikaa "kerätään verot ihmisiltä ja jeesustellaan vähäsen päälle ja tarpeen mukaan" meininkiä. Eipä toisaalta inkvisitioi niin pahasti kuin monet muut lahkot ja lohkot.

Onneksi erosin, takaisin en tule koskaan. Ei kauheasti aitoa pyhyyttä touhussa.
 
Suosikkijoukkue
Venäjä, Lokomotiv Jaroslavl
Ted Raikas kirjoitti:
Useimmiten tuntuu, että luterilaisuus on vähän sitä, että siihen kuulutaan, mutta siihen ei uskota.

Kirkko on yrittänyt houkutella yhteyteensä ihmisiä leventämällä seiniään ja nostamalla kattoaan. Kirkon tiloissa on pidetty rokkikonsertteja ja jopa näyttelyjä, joissa Jeesuksesta tehdään homo. On pyritty miellyttämään kaikkia. Toimimalla näin kirkko on kuitenkin vieraannuttanut paljon oikeasti uskovia kristittyjä, jotka ovat karanneet vapaisiin seurakuntiin tai kirkon herätysliikkeisiin.

Kirkosta tulee mieleen laimea ja kankea organisaatio, joka ei sano painavaa mielipidettä mistään, ja joka puuhastelee paljon niillä alueilla, jotka eivät sille suoraan kuulu, mutta on lähes hukassa siinä, mikä pitäisi olla sen ykköstehtävä.
 

Ghost

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Pittsburgh Penguins
The Original Jags kirjoitti:
Kirkko on yrittänyt houkutella yhteyteensä ihmisiä leventämällä seiniään ja nostamalla kattoaan. Kirkon tiloissa on pidetty rokkikonsertteja ja jopa näyttelyjä, joissa Jeesuksesta tehdään homo. On pyritty miellyttämään kaikkia. Toimimalla näin kirkko on kuitenkin vieraannuttanut paljon oikeasti uskovia kristittyjä, jotka ovat karanneet vapaisiin seurakuntiin tai kirkon herätysliikkeisiin.

Kirkosta tulee mieleen laimea ja kankea organisaatio, joka ei sano painavaa mielipidettä mistään, ja joka puuhastelee paljon niillä alueilla, jotka eivät sille suoraan kuulu, mutta on lähes hukassa siinä, mikä pitäisi olla sen ykköstehtävä.

Näinhän siinä on käynyt. Itse näkisinkin mielelläni tilanteen, jossa luterilainen kirkko erotetaan valtiosta. Kenties se voisi olla yksi suuri askel siihen suuntaan, että ev lut uskaltaisi ihan oikeasti sanoa jotain mielipiteitäkin ja ottaa asioihin kantaa.

Mitä naispappeihin tulee, itselläni ei ole mitään heitä vastaan. Melko runsaasti tunnenkin sekä naispappeja, että sellaisiksi opiskelevia. Henkilökysymys pappi on enemmänkin.
 

Mustaine

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
Kuitenkin valtiollinen kirkko-instituutio on mielestäni välttämättömyys, joten sen olemassaolo on perusteltua. Näkisin, että se elää jonkinlaista murroksen aikaa, nyt kun vanhoja tapoja ja käytäntöjä on viimeisten pari sadan vuoden aikana heitetty romukoppaan oikein urakalla. Ongelmitta ei ole onnistunut.

Olen aikoinani eronnut kirkosta, mielessä on käynyt kyllä liittyä uudestaan, mutta kuitenkaan se ei tällä hetkellä ole kovinkaan mielekkään oloinen instituutio, ts. ei täyttäisi mitään aukkoa elämässäni. Henkilökohtainen ajatusmaailma on kuitenkin se tärkein.

Ja jos vastaan rehellisesti tuohon otsikon kysymykseen, niin nainen pappina tuntuu jotenkin epäuskottavalta.
 
Suosikkijoukkue
Venäjä, Lokomotiv Jaroslavl
Mustaine kirjoitti:
Kuitenkin valtiollinen kirkko-instituutio on mielestäni välttämättömyys

Tuota en ole koskaan ymmärtänyt. Miksi se on välttämättömyys?
 

Repolainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
jupster kirjoitti:
En näe hengellisissä asioissa mitään sukupuolirajaa. Jos et kerta ole uskovainen etkä perustele tuota naispappeudun kantaasi uskonnollisin aspektein, niin eikö tuo sitten ole suoraa sovinismia?

Pian se sovinismi kortti tuli esiin, käsittääkseni kirjoittaja jupster on kumminkin mies, joten kortin vilauttaja yllätti. Miten sitten Jari Sillanpää ja ja Marco Brömbröm? Eikö se ole sovinismia, että mummojen kiikkustuolien kostuttajat pyörivät hinaajien kanssa. Ainakin keltaistalehdistöä sattumalta lukemalla on saanut veijareista sellaisen kuvan. Eikö se ole väärin että halutut julkkikset muodostavat junan, kun heitä tarvittaisiin Pihtiputaalla?

Ja mitä Jeesuskin sanoisi kyseisestä touhusta. Kumminkin toinen oli Halosen vaalivalvojaisten tähti?

Papistollakin voi olla vaikeuksia hyväksyä nykyistä meininkiä, missä presidenttinä pyörii Setan ex-puheenjohtaja ja veturina on tunnettu hiilivaunu.
 

Solomon

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Repolainen kirjoitti:
Ja mitä Jeesuskin sanoisi kyseisestä touhusta. Kumminkin toinen oli Halosen vaalivalvojaisten tähti?

No kyllähän Kristillisdemokraatit pääasiassa olivat Niinistön takana. En tiedä, vaikuttiko siihen Jeesuksen mielipide.

Täytyy sanoa, että olet sinä Repolainen kyllä surullinen tapaus, jos olet tosissasi. Sydämestäni toivon, ettet tule vihkipappia tarvitsemaan.
 

1936

Jäsen
Suosikkijoukkue
1963 | 2021
Repolainen kirjoitti:
Pian se sovinismi kortti tuli esiin, käsittääkseni kirjoittaja jupster on kumminkin mies, joten kortin vilauttaja yllätti.

Käsittääkseni naispappeutta vastustaneet miespapit perustelivat naisten sopimattomuutta pappeuteen uskonnollisilla syillä. Vetosivat käsittääkseni raamatun kirjoituksiin.

Eikö se ole Repolainen syrjintää, jos sukupuoli on ainoa syy miksei nainen tuota virkaa voisi hoitaa?

Miksi se on yllättävää, jos mies huomaa että tuo kirjoituksesi hyvinkin sovinistiselta näyttää? "Toisen papan ja mummon siunasi mies ja tuollaista alhaista fiilistä ei tullut."

Mielipiteitä saa toki olla. Olisi kiva kuulla vielä enemmän syitä, miksi mielestäsi nainen ei sovi papiksi.


Repolainen kirjoitti:
Miten sitten Jari Sillanpää ja ja Marco Brömbröm? Eikö se ole sovinismia, että mummojen kiikkustuolien kostuttajat pyörivät hinaajien kanssa. Ainakin keltaistalehdistöä sattumalta lukemalla on saanut veijareista sellaisen kuvan. Eikö se ole väärin että halutut julkkikset muodostavat junan, kun heitä tarvittaisiin Pihtiputaalla?

Nyt en ymmärtänyt sun pointtia.

Repolainen kirjoitti:
Ja mitä Jeesuskin sanoisi kyseisestä touhusta. Kumminkin toinen oli Halosen vaalivalvojaisten tähti?

Tutki raamattua tms. Kysyt väärältä ihmiseltä.

Repolainen kirjoitti:
Papistollakin voi olla vaikeuksia hyväksyä nykyistä meininkiä, missä presidenttinä pyörii Setan ex-puheenjohtaja ja veturina on tunnettu hiilivaunu.

En osaa sanoa papiston kantaan yhtään mitään. Uskoisin kuitenkin, että papisto kannattaa tasa-arvoa.
 
K

kiwipilot

Repolainen kirjoitti:
Pian se sovinismi kortti tuli esiin, käsittääkseni kirjoittaja jupster on kumminkin mies, joten kortin vilauttaja yllätti. Miten sitten Jari Sillanpää ja ja Marco Brömbröm? Eikö se ole sovinismia, että mummojen kiikkustuolien kostuttajat pyörivät hinaajien kanssa. Ainakin keltaistalehdistöä sattumalta lukemalla on saanut veijareista sellaisen kuvan. Eikö se ole väärin että halutut julkkikset muodostavat junan, kun heitä tarvittaisiin Pihtiputaalla?
.

Nyt menee yli hilseen. Siis tarkoitatko että kun pojat tykkää toisistaan eikä naisista niin se on jonkinlaista sovinismiä? Eli vähän kun jos Mirja ja Tarja lipsuttaa mieluummin toistensa pimpsukkaa niin se olisi sitten feminismiä?
 

Repolainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Solomon kirjoitti:
Täytyy sanoa, että olet sinä Repolainen kyllä surullinen tapaus, jos olet tosissasi. Sydämestäni toivon, ettet tule vihkipappia tarvitsemaan.

Jaaha, pohjoisesta tuulee. Näin etelänmiehenä en ymmärrä mikä poronpurijaa pännii. Naispappeja saa mun puolestani olla, mutta ei mun ja lähimmäisieni tilaisuuksissa pappina.
 
Viimeksi muokattu:

Solomon

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Repolainen kirjoitti:
Naispappeja saa mun puolestani olla, mutta ei mun ja lähimmäisieni tilaisuuksissa pappina.

Perustele, miksi?

Voin jouduttaa keskustelua sen verran, että jos vastauksesi on "tuntuu siltä", niin seuraava kysymys on, "miksi sinusta tuntuu siltä".

Repolainen kirjoitti:
Miten muilla, haluaisitko tärkeimpiin elämäsi tapahtumiin miehen vai naisen kirkon edustajana?

Kun kysyit tätä aloitusviestisi lopussa, halusitko kuulla vastauksia tyyliin "haluan miehen", "haluan naisen" tai "ihan sama mulle" vai halusitko myös kuulla perusteluja, miksi kukanenkin on asiasta sitä mieltä mitä on? Jos haluat antoisampaa keskustelua, niin kerro ihmeessä mihin oma mielipiteesi perustuu.
 

Evil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Devils, HIFK, Arsenal, Athletic Club de Bilbao
Kuulun ortodoksiseen kirkkoon, siis siihen jonka perusti muuan Jeesus - ei juoppo saksalainen munkki joka naputti nauloja kirkon oveen. Meillä ei naispappeja ole, eikä tule. Syy löytyy Raamatusta kun viitsii etsiä. Minen nyt jaksa kun on yö ja päissänikin olen. Kuitenkin: Suutarit lestissään ja pappeus on miehen työ.
 
Viimeksi muokattu:

Repolainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Solomon kirjoitti:
Perustele, miksi?

Voin jouduttaa keskustelua sen verran, että jos vastauksesi on "tuntuu siltä", niin seuraava kysymys on, "miksi sinusta tuntuu siltä".

Jos tulisin uskoon niin pitäisin Jumalaa ja Jeesusta miehinä. Jos taas päästäni lopullisesti sekoan vongun Jeesukselta pillua rukouksissani.



Solomon kirjoitti:
Kun kysyit tätä aloitusviestisi lopussa, halusitko kuulla vastauksia tyyliin "haluan miehen", "haluan naisen" tai "ihan sama mulle" vai halusitko myös kuulla perusteluja, miksi kukanenkin on asiasta sitä mieltä mitä on? Jos haluat antoisampaa keskustelua, niin kerro ihmeessä mihin oma mielipiteesi perustuu.

Onko nainen sitten yhtä uskottava. Miltä sinusta tuntuisi jos äitisi hautajaisista jäisi vuosiksi mieleen, että olisit halunnut seksiä papin kanssa, eikä muisto sinut synnyttäneestä ihmisestä?
 

Evil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Devils, HIFK, Arsenal, Athletic Club de Bilbao
Repolainen kirjoitti:
Miltä sinusta tuntuisi jos äitisi hautajaisista jäisi vuosiksi mieleen, että olisit halunnut seksiä papin kanssa, eikä muisto sinut synnyttäneestä ihmisestä?
Siskolikka himosi pappia (miestä) tädin hautajaisissa...

Vaikken akkoja pappina sulatakaan (kuten yltä näkee), on tämä oikeasti aika ontuva perustelu. Sori vaan.
 

1936

Jäsen
Suosikkijoukkue
1963 | 2021
Repolainen kirjoitti:
Jos tulisin uskoon niin pitäisin Jumalaa ja Jeesusta miehinä. Jos taas päästäni lopullisesti sekoan vongun Jeesukselta pillua rukouksissani.

Mutta kun et ole? Mihin nyt perustat naisen sopimattomuuden papin virkaan?



Repolainen kirjoitti:
Onko nainen sitten yhtä uskottava. Miltä sinusta tuntuisi jos äitisi hautajaisista jäisi vuosiksi mieleen, että olisit halunnut seksiä papin kanssa, eikä muisto sinut synnyttäneestä ihmisestä?

Hehehe. Repesin täysin. Kyllä se kertoo Repolainen sinusta jotain, jos haluat äitisi hautajaisissa seksiä papin kanssa.
 

Repolainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Perustelua kun haluatte niin Jeesuksen väitetään olleen mies. Jumala on sukupuoleltaan sellainen kuin uskova sen tahtoo olevan. Pappien kai pitäisi olla jotain välikäsiä. Pidän Jeesusta, Jumalaa ja itse Piruakin miehisenä hahmona. Miten nainen sopii kuvioon? Ei mielestäni muuten kun Pirun morsiammena. Kuvioon sopisi vielä kuukausittain valutettava veri suurelle Saatanalle.
 

1936

Jäsen
Suosikkijoukkue
1963 | 2021
Repolainen kirjoitti:
Pidän Jeesusta, Jumalaa ja itse Piruakin miehisenä hahmona. Miten nainen sopii kuvioon? Ei mielestäni muuten kun Pirun morsiammena. Kuvioon sopisi vielä kuukausittain valutettava veri suurelle Saatanalle.

Nyt mä alan ymmärtää, miksi itsekin epäilit sitä vihille menemistäsi.
 

Repolainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
jupster kirjoitti:
Hehehe. Repesin täysin. Kyllä se kertoo Repolainen sinusta jotain, jos haluat äitisi hautajaisissa seksiä papin kanssa.

Mutsi on hengissä. Ajattelin saada keskustelua aikaan naispappeudesta, mutta ei kai kansalta joka valitse Halosen toistamiseen voi liikaa vaatia.
 

1936

Jäsen
Suosikkijoukkue
1963 | 2021
Repolainen kirjoitti:
Mutsi on hengissä. Ajattelin saada keskustelua aikaan naispappeudesta, mutta ei kai kansalta joka valitse Halosen toistamiseen voi liikaa vaatia.

Kyllä se keskustelu tyssää aika nopeaan, kun nuo sinun perustelusi ovat mitä ovat. Perustelusi on vain "eivät kuulu sinne, eivät sovi". Eipä siitä hirveän pitkälle keskustelua synny.

Suosittelisin sinua menemään jonnekin pakkotoisto.comin keskustelupalstoille, josta voisit saada "ämmien paikka on keittiössä" - tyylisiä vastauksia. Keskustelusi näyttää tyssäävän siihen kun vaaditaan hieman perusteluja.

Toinen suosittelemani sivusto on www.teamhollola.com. Tsekkaa se.

Toki, on sekin yksi perustelu, että "ei sovi", mutta kovinkaan monipuolista keskustelua siitä ei synny.

Luulen, että meillä Halosen kannattajilla (nyt kun halusit tuon kortin ottaa esiin) on terveä järkeä sen verran, että osaamme myös kyseenalaistaa asioita.
 

Repolainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
jupster kirjoitti:
Suosittelisin sinua menemään jonnekin pakkotoisto.comin keskustelupalstoille, josta voisit saada "ämmien paikka on keittiössä" - tyylisiä vastauksia. Keskustelusi näyttää tyssäävän siihen kun vaaditaan hieman perusteluja.

Minun mielestäni kyseisellä palstalla ei ole sellaista yleistä mielipidettä, eikä edes minun mielestäni naisten paikka ole keittiossä sen enempää kuin miestenkään. Kunhan eivät tule pappina minua häiritsemään.
jupster kirjoitti:
Toinen suosittelemani sivusto on www.teamhollola.com. Tsekkaa se.

Kivat sivut sulla, mutten jaksa nyt mistään aatteesta alkaa vääntää.


jupster kirjoitti:
Luulen, että meillä Halosen kannattajilla (nyt kun halusit tuon kortin ottaa esiin) on terveä järkeä sen verran, että osaamme myös kyseenalaistaa asioita.

En usko. Kuusi vuotta olet nähnyt Tarjaa ja äänestit uudestaan. Vaihtoehto missä pelaa?
 

1936

Jäsen
Suosikkijoukkue
1963 | 2021
Repolainen kirjoitti:
En usko. Kuusi vuotta olet nähnyt Tarjaa ja äänestit uudestaan. Vaihtoehto missä pelaa?

Niin, ei Tarja tämän kuuden vuoden aikana mielestäni ole epäonnistunut tehtävässään, joten äänestin uudelleen.

Ketjun aihe ei ole kuitenkaan Tarja, vaan naispappeus. Mielipiteesi siis oli, että naispapit ok, kunhan eivät tule sinua häiritsemään. Onneksi pystyt valitsemaan menetkö kirkkoon, jonka tilaisuutta vetää naispappi. Tällöin sinulle ei tule sitä alhaista oloa Pirun morsiamen ansiosta.

Antaa kaikkien kukkien kukkia, vai mitä Repolainen?
 

Cube

Jäsen
Päivääkään elämästäni en ole kuulunut kirkkoon, mutta jos uskovainen olisin, niin varmasti pitäisi tätä asiaa miettiä pitkään ja hartaasti. Käsittääkseni Raamatusta löytyy kuitenkin ihan selvästi ne kohdat, joista Jumalan kannan naispappeuteen voi päätellä. Harmittaa näin ulkopuolisenakin melkein se, miten kirkko on Suomessa ajautunut totaaliseen hyssyttelyyn ja uskonkysymysten vesittämiseen. Kohta varmaan taivaspaikkakin onnistutaan löytämään kaikille, vai onko se tiedote ehditty jo julkaisemaan?
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös