Kai niitä syitä pettämiselle on miltei yhtä paljon kuin pettämisiä? Tai no ei ole, mutta paljon kuitenkin; onneton parisuhde jossa syystä tai toisesta kuitenkin roikkuu, narsismi, tunteettomuus, kosto, hetken huuma, huono itstunto, biologinen seksuaalivietti, menetetyn nuoruuden kiinnikurominen jne jne.. ei sillä, että niistä yksikään mitenkään oikeutettu olisi. Kokemuksen syvällä rintaäänellä todeten olen sitä mieltä, että vahva kännitila ei ole syy - pelkkä tekosyy - pettämiselle.
Minä olen pettänyt, enkä
@Flyingbird tavoin ole asiasta mitenkään ylpeä, päinvastoin. Ihmiset onneksi oppivat ja viisastuvat; ei ehkä kaikki mutta toivottavasti useimmat. Sama juttu oli myös itselläni... häntäheikin maine oli kantautunut myös nykyisen puolisoni korviin ja aika kauan siinä meni, että luottamus - minkä jokainen parisuhde tarvitsee toimiakseen - oli rakennettu.
Avoin suhde on kaunis ajatus, mutta hiukan kuin kommunismi... käytännön toteutus ei ole osoittautunut kovnkaan toimivaksi. Onko palstalla sellaisia, joilla tällainen järjestely on puolison/kumppanin kanssa? Eli että peittoa voi heiluttaa kodin ulkopuolella, kunhan ne jutut ei kanna kotiin asti? Yksikään tietämäni avoin suhde ei ole pitkässä juoksussa toiminut? Ei sillä, että sellaiselle olisi tätänykyä edes halua. Nykyisen puolisoni kanssa meillä oli alkuun, seurustelun alkuvaiheessa, tällainen järjestely, mutta kyllä se varsin nopeasti muuttui, kun tunteet syvenivät. Tämä toki vaikutti myös em. luottamuksen vahvistumiseen vaikkei pettämisestä sanan varsinaisessa merkityksessä ollutkaan kyse.
Yritän tätänykyä elää sen yksinkertaisen periaatteen kanssa, että teen asioita, jonka sallisin puolisoni myös tekevän. Senkin säännön kanssa on jo tarpeeksi painimista (kuten täällä olen jo aiheesta avautunut), vaikkei varsinaisesta pettämisestä edes puhuta. Ihminen kun on taipuvainen hyväksymään itselle hiukan enemmän vapauksia kuin toiselle...