En nyt tiedä mikä sinua tässä kiukuttaa, mutta ajatelma on ihan validi. -- -- ei todellakaan riipu ihan niin helpoista kausaliteeteistä kuin ajattelet.
Hei, aloita ottamalla helppo ajatusleikki. Jos jokin lastenkasvatuksen ohje/neuvo/moraali oikeuttaa jonkin aivan järjettömän, kuten, no, vaikka pedofilian, se on oikeasti ihan perseestä. Nyt testaa: "Lapset pärjää, kun äiti on onnellinen ja tyytyväinen". Jokin mättää?
Sinä et sanonut, että onnettomat vanhemmat aiheuttavat lapsissa onnettomuutta. Tämä on tietenkin totta. Sinä sanoit että lasten onnellisuus on seurausta äidin onnellisuudesta. Selitetään yksinkertaisella kielellä:
(1) äidin onnellisuus
(2) lasten onnellisuus
Sinun väitteesi: 1 -> 2. Tämä ei ole tosi. Kuinka hitosti kuvittelet lasta hymyilyttävän kun joku narkkiäiti saa hyvänolontunteensa kamoista? Tämä tietenkin ääriesimerkki, jonka tarkoitus on tuoda esiin tuo järjettömyys tuossa lauseessa.
Ajatelma ei siis ole validi, vaikka niin kovasti sen tahtoisit sen olevan. Mikä siinä kiukuttaa? Vituttaa ehkä eniten maailmassa ihmiset, jotka tekevät lapsille pahaa ja oikeuttavat sen itselleen valehtelemalla. Lapset ovat onnellisia, jos vanhemmat ovat onnellisia, silloin kun vanhempien onnellisuus ei tule asioista, jotka erikseen aiheuttavat lapsissa ongelmia.
Minä en sanonut että mielenterveysongelmia esiintyy sekaperheissä, vaikka itseasiassa ne ovatkin eroperheissä yleisempiä. Minä puhuin sekamalleista ja viittasin tällä vaihtuviin roolimalleihin lasten elämässä. Ei näiden mallien edes tarvitse olla huonoja, vaan liian nopeasti vaihtuvia.
Ja toisin kun kuvittelet, iso osa lasten mielenterveysongelmista johtuu nimenomaan yksinkertaisista asioista: rakkauden, pysyvyyden, rutiinien ja rajojen puutteesta. Lapset ovat myös eettisiä olentoja, muun ohella, ja kaipaavat myös eettisesti kestäviä rajoja.
Jäi hiukan epäselväksi, olitko tosiaan sitä mieltä että vaihtuvien kumppanien kirjo ei aiheuttaisi lapsessa (siis todennäköisemmin kuin päinvastaisessa tapauksessa) sitoutumisongelmia? Ja pyysit minua jotenkin todistamaan päinvastaisen näkemykseni?