Naisasiat

  • 7 533 527
  • 26 611

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Viestin lähetti Murmeli
Lapsuudessa opin olemaan paljon yksin, kun yksinhuoltajaäitini kävi kolmivuorotyössä. 14 -vuotiaasta asti siihen asti kun kotoa muutin (20v) vietin useita iltoja ja öitä yksin ja opin pitämään siitä.

Nykyään onnellisessa parisuhteessa kaipaan omaa rauhaa enemmän kuin sitä on tarjolla. Avovaimo on kuitenkin niin ihana, että enhän minä hullu suhdetta yksinäisyyteen vaihtaisi edes hetkeksi.

Omassa onnellisessa avoliitossa on omaa rauhaa liiankin kanssa. En silti osaisi enää kuvitella tilannetta missä muija olisi kotona joka ilta jatkuvasti.

Työvuorolistoja tulee välillä turhankin innokkaasti tarkasteltua, että miltähän ne taas näyttää.

EDIT:typo
 

Nikke

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sinivalkokeltainen
Viestin lähetti Carlos
Mikä siinä varatussa sitten viehättää??? Tätä joudun taas kyselemään itseltäni enemmänkin. Viimeiset vuodet elämässäni ovat olleet aika "iloista" sinkkuilua, nyt sitten on tullut oltua taas vakisuhteessa puolisen vuotta. Mitä onkaan tapahtunut, yksi jos toinen nainen töissäkin lirkuttelee nyt niin iloisesti että oksat pois. Kiukuttaa suorastaan, mikseivät lirkutelleet silloin kun asialle olisi voinut tehdä jotain?
Tässäpä syy miksei seurustelu taida olla Niken juttu. Todennäköisesti minä nimittäin olisin tuossa tilanteessa tehnyt toisin kuin Bruder Carlos. Yksiavoisuus on muutenkin jotenkin, luonnotonta.

Hauskaa tapaus liittyen tähän "varattuna olemiseen" sattui tuossa männä viikolla. Tapasin yhden neitokaisen joka tosin oli jo etäisesti tuttu pidemmältä ajalta. Jutusteltiin siinä hetki ja neitokainen hieman ujosti myönsi että saattaisi jollain tasolla olla allekirjoittaneesta kiinnostunut. Hän myönsi samaan hengeenvetoon ettei mitään ollut sanonut/tehnyt koska oletti meikäläisen seurustelevan mutta oli nyt kuitenkin päättänyt meikäläistä lähestyä. Kun neidolle sitten tuli kerrottua ettei seurustelukumppania ollut niin mielenkiinto ei tästä kuitenkaan lisääntynyt vaan lähinnä päinvastoin. Dzeez, minä hölmö kun luulin että olisi käynyt päinvastoin. Ervatsalo osaa varmaan kommentoida oliko tässä nyt kyse siitä että ko nainen olisikin vain halunnut olla minun salarakas?
 

jake

Jäsen
Suosikkijoukkue
hifk
Viestin lähetti Carlos
Mikä siinä varatussa sitten viehättää??? Tätä joudun taas kyselemään itseltäni enemmänkin. Viimeiset vuodet elämässäni ovat olleet aika "iloista" sinkkuilua, nyt sitten on tullut oltua taas vakisuhteessa puolisen vuotta. Mitä onkaan tapahtunut, yksi jos toinen nainen töissäkin lirkuttelee nyt niin iloisesti että oksat pois. Kiukuttaa suorastaan, mikseivät lirkutelleet silloin kun asialle olisi voinut tehdä jotain?

Ainakin omalta osaltani osaan sanoa syyn, minkä takia naiset käyttäytyvät minua kohtaan tuolla tavoin nykyään huomattavasti useammin kuin vaikkapa pari vuotta sitten. Kun olen pitkän sinkkuuden jälkeen alkanut seurustella vakituisesti, voin väittää, että koko olemukseni on muuttunut positiivisemmaksi käytökseltäni ja muutenkin. Vanha vittuileva, sarkastinen ja kyräilevä kyynikko on hävinnyt jonnekin kauaksi ja tilalle on tullut kummallinen olio, joka hymyilee ja smalltalkailee ja näyttää aivan joltain muulta kuin rähjäiseltä, puolialkoholisoituneelta, keski-ikäiseltä nörtiltä. Jostain syystä en ihmettele syytä, miksi vastakkaisessakin sukupuolessa on tapahtunut käytösmuutos minua kohtaan.
 

ervatsalo

Jäsen
Suosikkijoukkue
ХПК ja Tuukka "T-73" Mäkelä
Silmät kuriin veljet

Viestin lähetti Nikke
Tapasin yhden neitokaisen joka tosin oli jo etäisesti tuttu pidemmältä ajalta. Jutusteltiin siinä hetki ja neitokainen hieman ujosti myönsi että saattaisi jollain tasolla olla allekirjoittaneesta kiinnostunut. Hän myönsi samaan hengeenvetoon ettei mitään ollut sanonut/tehnyt koska oletti meikäläisen seurustelevan mutta oli nyt kuitenkin päättänyt meikäläistä lähestyä. Kun neidolle sitten tuli kerrottua ettei seurustelukumppania ollut niin mielenkiinto ei tästä kuitenkaan lisääntynyt vaan lähinnä päinvastoin.

Niin, eli et sitten malttanut olla tuijottamatta ko. kimalaisen tissejä, elikkäs maitorauhasia. Perusvirhe!

Kukaan kimalainen, tai ainakin harvempi heistä, ei nimittäin ala pelautumaan jannun kanssa, joka paitsi tuijottaa, myös puhuu pelkästään ko. värkeille.

Toisaalta, myös tämä salarakas / vamppausteoria saattaa näytellä jonkinlaista roolia tässä baletissa.

Täältä tähän
 
Viimeksi muokattu:

Twite

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hämeenlinnan Pallokerho
Re: Silmät kuriin veljet

Viestin lähetti ervatsalo
Niin, eli et sitten malttanut olla tuijottamatta ko. kimalaisen tissejä, elikkäs maitorauhasia. Perusvirhe!
Tuota muuten kannattaa demonstroida jotta oppii asiassa paremmaksi.

Demoilu tapahtuu näin: Sinä ja harjoitusvastustaja istutte vastapäätä toisianne. Katsotte silmiin ja puhutte niitä näitä (vaikka jääkiekosta). Keskustelun lomassa nopea vilkaisu siihen kohtaan missä olisi tissit jos harjoitusvastustaja olisi nainen. Sitten sama kuvio niin että tyttörooli on vaihdettu. Jos et ole aiemmin kokeillut niin tulet hämmästymään kuinka selvästi sen "mä nyt vähän vahingossa tuossa vilkaisen" huomaa.

Toisaalta mielenrauhan kannalta voi olla parempi että ei tiedä kuinka selkeästi kuppikokoarviointikatse on huomattavissa.
 

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Canucks, BC Lions
Viestin lähetti Twite
Jos et ole aiemmin kokeillut niin tulet hämmästymään kuinka selvästi sen "mä nyt vähän vahingossa tuossa vilkaisen" huomaa.
Tuosta tavasta eroon pääseminen olisi miltei luonnotonta. Epäilen myös hyvin vahvasti, onko se edes mahdollista. Tai no, oppihan se mustalaisen hevonenkin tulemaan toimeen ilman ruokaa, kunnes kuoli.

Olisi hauska tietää naisellinen näkökulma asiaan. Onko se häiritsevää, harmitonta, huvittavaa tai asiaankuuluvaa, jos normaalin keskustelun aikana miehen katse välillä putoaa leuan ja navan välille, ja nousee sitten takaisin silmiin? Tarkoitan nyt siis tuollaisia nopeita vilkaisuja, joille miehet eivät juuri mitään mahda. Varsinaisen tuijotuksen vaikutus on helppo arvata itsekin.

Ja sanovat naiset mitä tahansa, niin kyllä ne ihan oikeasti meidän miesten perseitä, haarovälejä ja hartioita vilkuilevat. Ja arvioivat ja arvostelevat.
 

ervatsalo

Jäsen
Suosikkijoukkue
ХПК ja Tuukka "T-73" Mäkelä
Viestin lähetti Designer
Olisi hauska tietää naisellinen näkökulma asiaan. Onko se häiritsevää, harmitonta, huvittavaa tai asiaankuuluvaa, jos normaalin keskustelun aikana miehen katse välillä putoaa leuan ja navan välille, ja nousee sitten takaisin silmiin?

Niin, hommahan menee niin, että jos katsot, olet sika ja jos et katso, olet piittaamaton sika. Näin siis naisen logiikalla.

Tietysti on poikkeuksiakin.

Täältä tähän
 

koo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Viestin lähetti Designer
Olisi hauska tietää naisellinen näkökulma asiaan. Onko se häiritsevää, harmitonta, huvittavaa tai asiaankuuluvaa, jos normaalin keskustelun aikana miehen katse välillä putoaa leuan ja navan välille, ja nousee sitten takaisin silmiin? Tarkoitan nyt siis tuollaisia nopeita vilkaisuja, joille miehet eivät juuri mitään mahda. Varsinaisen tuijotuksen vaikutus on helppo arvata itsekin.

Ja sanovat naiset mitä tahansa, niin kyllä ne ihan oikeasti meidän miesten perseitä, haarovälejä ja hartioita vilkuilevat. Ja arvioivat ja arvostelevat.
No se on huvittavaa, minun mielestäni, mutta ei kannata yleistää, sillä minusta yleensä kaikki on huvittavaa.
Se taas on harmillista ja ihan eppistä kun nainen ei voi koskaan normaalin keskustelun aikana vilkuilla miehen olomuotoa. Aina on sanottava, että "käännykkö hei vähän jotta voin tarkistaa peräsi"
Itse käytän vanhanaikaista kouluarvosteluasteikkoa.
Nelonen on hylätty ja 9-10 erinomainen.

Terveisin koo
 

Nikke

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sinivalkokeltainen
Re: Silmät kuriin veljet

Viestin lähetti ervatsalo
Niin, eli et sitten malttanut olla tuijottamatta ko. kimalaisen tissejä, elikkäs maitorauhasia. Perusvirhe!

Kukaan kimalainen, tai ainakin harvempi heistä, ei nimittäin ala pelautumaan jannun kanssa, joka paitsi tuijottaa, myös puhuu pelkästään ko. värkeille.

Toisaalta, myös tämä salarakas / vamppausteoria saattaa näytellä jonkinlaista roolia tässä baletissa.

Täältä tähän
Katsos, allekirjoittaneella on se etu että kun sattuu olemaan naisia huomattavasti pitempi niin naista joutuu aina katsomaan "alaspäin" vaikka katsoisikin naista solmiin. Tämähän tarkoittaa että meitä miehiä niin kovasti miellyttävät maitorauhaset tulee siinä sivusilmällä tarkistettua, vaikka minä muiden miesten tavoin tiedän että naiset sen huomaavat. Tosin, osaavathan naisetkin tämän kiertää "noi farkut istuu sulle tosi hyvin" = "takapuolesi miellyttää minua" tyyppisillä lausahduksilla.

Itse uskon edelleen salarakas/vamppausteoriaan tässä omassa tapauksessani. Salarakas=uusi seurustelumuoto vuonna 2004?
 

palle fontän

Jäsen
Suosikkijoukkue
RDS
Re: Re: Silmät kuriin veljet

Viestin lähetti Nikke
Itse uskon edelleen salarakas/vamppausteoriaan tässä omassa tapauksessani. Salarakas=uusi seurustelumuoto vuonna 2004?

Pitäisikö sinkkumiehen jatkossa uskotella vastaan sattuville naikkosille olevansa varattu? Onko näin saanti taattu ja salarakkaita riittää viikon jokaiselle päivälle?

nimim. epätietoinen
 

Nikke

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sinivalkokeltainen
Re: Re: Re: Silmät kuriin veljet

Viestin lähetti sopuli
Pitäisikö sinkkumiehen jatkossa uskotella vastaan sattuville naikkosille olevansa varattu? Onko näin saanti taattu ja salarakkaita riittää viikon jokaiselle päivälle?

nimim. epätietoinen
No, kyllähän tuo "sormus päällä baariin" on monen toimesta jo kokeiltu. Saanti voi olla taattu mutta vakituista suhdetta ko toiminnalla tuskin saa aikaiseksi. Toiset tykkää äideistä, toiset tyttäristä, mulle käy molemmat.
 

Damien

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko ja suomen maajoukkueet.
Kun niitä maitorauhasia katsellaan niin eihän se saa olla mikään "nopee vilkasu" vaan pitää myös kehua niitä. Olkoon kuin häiritsevää vaan mutta naiset pitää aina kehumisesta eli baitevei sulla on upeet rinnat tai jotain tollasta ja jos jättää kehumatta voi naiselle jäädä sellainen kuva ettet pidäkkään hänen ulokkeistaan. Kaverit on käyttäneet tota suht hyvällä menestyksellä, itsehän en naisenkanssa ikinä pääse puhe-etäisyydelle...
 

vetti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, CAR, HIFK (salaa)
Re: Re: Re: Silmät kuriin veljet

Viestin lähetti sopuli
....

nimim. epätietoinen

Ihan sama. Kunhan ei epätietoinen = epätoivoinen. Epätoivo on taattu tavarankarkotin.
 

mtmela

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, Keltainen #27. Kajaanin Hokki.
Tuohon 1timerin juttuun, olen samaa mieltä. Kun täytin 30 - niin sen jälkeen asia muuttui ihan täysin. Itseäni ei enää ahdistä ja mammoja tuntuu tulevan ovista ja ikkunoista. Siihen asti olin ahdistunut, mutta syntymäpäivän jälkeen kaikki muuttui.

Olen onnellisempi kuin ikinä, enää ei puutu muuta kuin saisin jutella Metsänpeikon kanssa Aki Heinosta ;)

Ja veli Ervatsalolle. Tarjoa Mammalle Metrilakua!
 

Poison

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Viestin lähetti Damien
Kun niitä maitorauhasia katsellaan niin eihän se saa olla mikään "nopee vilkasu" vaan pitää myös kehua niitä. Olkoon kuin häiritsevää vaan mutta naiset pitää aina kehumisesta eli baitevei sulla on upeet rinnat tai jotain tollasta ja jos jättää kehumatta voi naiselle jäädä sellainen kuva ettet pidäkkään hänen ulokkeistaan.

Hän, joka alkaa ensi tapaamisella (tmv) kehua rintojani, voi myös olla varma siitä, että tappaa mielenkiintoni (jota näin varattuna henkilönä ei kyllä edes esiinny kuin sitä omaa miestä kohtaan), antaa itsestään lipevän kuvan ja mokaa itsensä silmissäni. No, kenties olen säännön vahvistava poikkeus tai vain en-osaa-suhtautua-kehuihin tason ihminen, mutta lähinnä kokisin suurta halua paeta paikalta moisessa tilanteessa.

Kehut itsessään ovat varsin mukavia, mutta ainakin itselleni tuntuu hieman oudolta ajatukselta ottaa niitä vastaan periaatteessa henkilökohtaisista asioista vieraalta ihmiseltä. Itselleni syntyy helposti irstas ja inhottava mielikuva, jota voi olla hieman vaikeaa poistaa. Tosin tähän kai voisi todeta, että onneksi ja epäonneksi noita kehuja ei ole tarvinnut kauheasti kuulla, heh.

Vilkuilu sitten... No, sen huomaa, mutta lähinnä huvittaa, kunhan ei tuijottamiseksi mene. Siinä vaiheessa alkaa ahdistaa. Yksi tapaus on jäänyt mieleen hieman ristiriitaisena kokemuksena, kyseessä kun oli kuitenkin ystäväksi luettava henkilö, ja vilkaisu kesti kaksi sekuntia liian kauan.
 

scholl

Jäsen
Viestin lähetti Poison
Hän, joka alkaa ensi tapaamisella (tmv) kehua rintojani... en-osaa-suhtautua-kehuihin tason ihminen, mutta lähinnä kokisin suurta halua paeta paikalta moisessa tilanteessa.

Niin nainenhan on elänyt kymmeniä vuosia rintojensa kanssa, joten ehkä hän haluaa tulla tunnetuksi enemmänkin osaamisestaan tai tekemisestään kuin rinnoistaan, jotka eivät hänelle itselleen ole ns. big deal, vaan tuttu juttu.

Näin miesnäkökulmasta voisin antaa vinkin tuollaiseen tilanteeseen:

Mies sanoo: Sulla on hyvät rinnat.
Vastaat: Ja sulla on hirveä paita.
Mies: mutta...
sinä: Adjö.

EDIT: Voisin vielä mainita keskustelun, jonka itse kävin naisen kanssa, jota kehuin kauniiksi:
nainen: ootsä sellainen joka haluaa kaataa niin monta naista kuin kerkeää
minä: en
nainen: ootsä sellainen joka haluaa puhua kul***taan
minä: no keskustelen mistä vaan neiti haluaa, mutta olen elänyt sen elimen kanssa 31 vuotta, joten mulle se ei ole enää mikään erityisen rakas puheenaihe, vaan tuttu juttu, joten mielummin keskustelisin jostakin muusta
nainen: sama mulla rintojeni kanssa. Ne on vaan siinä

Tämä tarina päättyi kyllä hyvin ja sain mitä halusin. En ollut itseasiassa edes maininnut rintoja, vaan koska neiti oli ns. hyvinvarustettu, hän oletti, että jokainen kehuja tarkoittaa niitä, joten siksi lähti ilmeisesti agressiivisesti liikkeelle
 
Viimeksi muokattu:

ervatsalo

Jäsen
Suosikkijoukkue
ХПК ja Tuukka "T-73" Mäkelä
Jokereille tyttökaveri!

Niin, ajattelin, että tämä ketju on oikea foorumi onnitella Jokereita siitä, että ko. instanssi on pokannut vihdoinkin ihan oikean tyttökaverin rosteriinsa.

Onnea vielä kerran Teemusta!

Täältä tähän
 

Carlos

Jäsen
Seireeni, osa 2

Jatkaen vielä tästä edellä kertomastani joulujuhlahässäkästä, kyseinen sihteeri ei ollutkaan joululomalla, vaan saikulla Ma&Ti. Kuulin tämän kun törmäsin hänen kanssaan samaan aikaan kahviautomaatille. Sitten tapahtuikin taas jotain täysin odottamatonta, hän kyseli että jatkettaisko ensi viikonloppuna siitä mihin jäätiin perjantaina?!?!?!? Siis jouluna? Hä? No, ilmoitin että olen valitettavasti lentämässä Suomeen jo tänään illalla, joten jääpi väliin.

Mutta siis hemmetti soikoon, minä kun luulin että se joulujuhla oli tosiaan vain joulujuhlahiprakkaa, unohdetaan menneet, mutta näköjään kyseessä onkin jotain muuta. Ja vielä enemmän tässä hämää että yleensä meikäläistä lähestyy oma-aloitteisesti ehkä 1 nainen kerran viidessä vuodessa. En tosiaankaan kuulu mihinkään bradpitt-luokkaan. Näin jumalaisen näköinen olento lähestyy ehkä kerran vuosituhannessa, ja silloinkin näen yleensä unta. En myöskään ole millään muotoa rikas, ainakaan paikallisessa mittakaavassa.

Pistää vaan miettimään että mitä hemmettiä tämä naikkonen oikein haluaa minusta? Onko ehkä erehtynyt henkilöstä ja luulee että minä voitin sen 25M€ jättipotin viime viikolla? Jos tätä tulee jatkumaan pitkään, niin tilanne menee hankalaksi..
 

Nikke

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sinivalkokeltainen
Re: Seireeni, osa 2

Viestin lähetti Carlos
Pistää vaan miettimään että mitä hemmettiä tämä naikkonen oikein haluaa minusta? Onko ehkä erehtynyt henkilöstä ja luulee että minä voitin sen 25M€ jättipotin viime viikolla? Jos tätä tulee jatkumaan pitkään, niin tilanne menee hankalaksi..
Meinasin edelliseen viestiin laittaa että odotan innolla INWT-veljen seikkailun jatko-osaa, jooka siis tulikin nopeammin kuin mitä ehdin kuvitella. Kyllä se Bruder Carlos on niin että kohtaloa ei kannata muuttaa. Olen sitä mieltä että ko "hottie" kainaloon ja kesken työpäivän neuvotteluhuoneeseen tekemään riettauksia. Piristää kummasti ah niin tylsää työviikkoa.

Nim. yksiavioisuus on tylsää.
 

metsänpeikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Viestin lähetti mtmela

Olen onnellisempi kuin ikinä, enää ei puutu muuta kuin saisin jutella Metsänpeikon kanssa Aki Heinosta ;)

Miksi ihmeessä? Tulisiko juttelusta tappelu (olen erittäin taitava siinä), vai oletko sinäkin ymmärtänyt Aki Heinon syvimmän olemuksen?



Viestin lähetti sopuli

Pitäisikö sinkkumiehen jatkossa uskotella vastaan sattuville naikkosille olevansa varattu? Onko näin saanti taattu ja salarakkaita riittää viikon jokaiselle päivälle?

nimim. epätietoinen

Ei.

Tai ei ainakaan minuun tehoa. Kuten ei kyllä tuo tissien tuijottaminen, saati niiden kehuminenkaan.

En mä tajua, onko teillä nyt joku tissi-villitys?
 

wilco

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK,LiPu
Viestin lähetti metsänpeikko
En mä tajua, onko teillä nyt joku tissi-villitys?

Niin, sanovat mitä sanovat, mutta kyllä se miehillä alkaa tuo tissi-villitys jo syntymästä. Ja se kestää läpi kaikkien villityksien hamaan hautaan saakka.

Naisen rinnathan on, ollut tosiaan jo syntymästä saakka, paras paikka painaa pää ja nukahtaa...

Että silleen...
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Viestin lähetti Nikke

Nim. yksiavioisuus on tylsää.

Täällä haaveillaan edelleen siitä yhdestä... on se niin väärin kun toisilla on vara mistä valita.

Ja mitä tulee yksiavioisuuteen niin sitähän voisi melkeinpä kutsua "luonnonoikuksi".

vlad.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Re: Seireeni, osa 2

Viestin lähetti Carlos

Pistää vaan miettimään että mitä hemmettiä tämä naikkonen oikein haluaa minusta?

Suomalaista puhdasta purpparanpunaista murhakullia.

Suosittelen lämpimästi, että unohdat hetkeksi oman tyttöystäväsi ja otat rajusti tämän kaunottaren. Näitä tilaisuuksia ei liikaa vastaan tule ja silloin kun tulee ne on ehdottomasti käytettävä! Ehdottomasti.

Sitä paitsi sehän ei ole pettämistä jos ei naisen sisällä liiku lainkaan. Suuseksistä puhumattakaan.

Ja jos et itse hoitele häntä, niin käske hänen lähettää mulle yv:eetä. Täytyy tosin ensin poistaa yv-boksista Taina Upan lähettämät viestit sekä hänen käytetty keihäänsä.
 

Prosessori

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Viestin lähetti wilco
Naisen rinnathan on, ollut tosiaan jo syntymästä saakka, paras paikka painaa pää ja nukahtaa...

Itse pidän enemmän naisten pepuista. Tarkoittaako tämä sitä, että olen elänyt koko elämäni pää perseessä?

Naisrintamalla sattuu ja tapahtuu. Tuli tutustuttua itämaiseen kaunottareen, joka mitä ilmeisemmin haluaa mun kanssa naimisiin että saa jäädä Suomeen. Ei kiitos, vaikka peba olikin kondiksessa.
 

Nikke

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sinivalkokeltainen
Re: Re: Seireeni, osa 2

Viestin lähetti Kalkun rusakko
Sitä paitsi sehän ei ole pettämistä jos ei naisen sisällä liiku lainkaan. Suuseksistä puhumattakaan.
Suihinotto on flirttiä, sanoi kerran eräs mies. Muutenkin rusakon kanssa samoilla linjoilla.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös