Luulin sua hihhuliksi. Nimimerkin takia.
Niin ne muutkin tähän asti :)
Luulin sua hihhuliksi. Nimimerkin takia.
Valossa tuntuu olevan myös kohtuullisesti meitä ei-uskovaisia lisäksi. Aika aggressiivisesti markkinoidaan sovellusta.
Uskovaisista mietin, että koska nuo löytävät mitään. Paitsi kaltaisiaan, joita on melko harvassa. Lähinnä vissiin suviseuroilla, vaikka sielläkin meno on kuulemma aika kovaa, vaikkei siitä puhutakaan.
Lyötiin uskovaisen naisen kanssa cv:t pöytään. Hän vaikutti alkuun oikein kivalta.
Naisen cv:
-korkeakoulututkinto
-duuni
-ei avosuhteita
-pakko mennä naimisiin
-ei seksiä ennen avioliittoa
-haluaa lapsia
-ei päihteitä
-ei tupakkaa
Meitsin cv:
-korkeakoulututkinto
-duuni
-vain avosuhteita
-ei kiinnosta mennä naimisiin
-irtosuhteita ja irtoseksiä
-voisi tehdä lapsia
-päihteetkin joskus maistuneet
-tupakkakin joskus maistunut
Se oli siinä taputeltu. Mutta ei noin erilaisilla ajatuksilla hommasta tulisi mitään.
Jälkikäteen tämä naurattaa.
Miten määrittelet uskovaisen? Jos kuuluu kirkkoon=uskovainen? Vai pitääkö siis tuoda ihan esiin omaa uskoaan?Meikäläiselle ainakin on selvä että uskovaisen naisen kanssa halua edes treffeille tms. En vaan pysty toista kunnioittamaan jos on uskovainen, joten reilua molemmille että en edes yritä.
Miten määrittelet uskovaisen? Jos kuuluu kirkkoon=uskovainen? Vai pitääkö siis tuoda ihan esiin omaa uskoaan?
Nyt on ihan rehellisesti pakko ihmetellä ihan ääneen. Et pysty kunnioittamaan toista ihmistä, jos hän uskoo Jumalaan?En vaan pysty toista kunnioittamaan jos on uskovainen, joten reilua molemmille että en edes yritä.
Nyt on ihan rehellisesti pakko ihmetellä ihan ääneen. Et pysty kunnioittamaan toista ihmistä, jos hän uskoo Jumalaan?
Nyt on ihan rehellisesti pakko ihmetellä ihan ääneen. Et pysty kunnioittamaan toista ihmistä, jos hän uskoo Jumalaan?
Itse olen ihan täysi ateisti, enkä kuulu kirkkoon, eikä muutenkaan voisi vähempää kiinnostaa koko aihepiiri, mutta silti todella rajut ennakkoluulot.
Muutenkin ihmetyttää, kuinka ei anneta/haluta antaa edes mahdollisuutta, jos on omista normeista poikkeava henkilö. Oma puoliso on poliittisesti täydellinen ääripää itseeni, mutta silti tässä ensi kuussa tulee 7 vuotta yhteistä taivalta eteen.
No, jokaisen omia valintoja tietenkin, enkä ketään rupea neuvomaan taikka ohjailemaan ihmissuhdeasioissa. Omasta kokemuksesta voin vain todeta, että kaksi erilaista ihmistä yhdistää ihan siinäkin, kuin kaksi saman ajatusmaailman ihmistä.
Minusta tuntuu, että ajattelet nyt vain ääripäätä uskovaisesta ihmisestä. Jumalaan voi uskoa muutenkin, kuin lukemalla kuin piru raamattua ja elämällä raamatun ohjeiden mukaisesti.En. Koska silloin meidän maailmankatsomukset/näkemykset moraalista jne., ovat aivan liian kaukana toisistaan parisuhteeseen.
Toisaalta voi kunnioittaa toista ihmisiä ja hänen oikeuttaan omiin valintoihinsa, mutta silti kokee ne itselleen sen verran vieraiksi, että ei haluaisi hänen kanssaan parisuhteeseen.Minusta tuntuu, että ajattelet nyt vain ääripäätä uskovaisesta ihmisestä. Jumalaan voi uskoa muutenkin, kuin lukemalla kuin piru raamattua ja elämällä raamatun ohjeiden mukaisesti.
Tietenkin ja kuten sanoin jo aikaisemmin, niin en rupea ketään neuvomaan taikka ohjailemaan.Toisaalta voi kunnioittaa toista ihmisiä ja hänen oikeuttaan omiin valintoihinsa, mutta silti ei kokee ne itselleen sen verran vieraiksi, että ei haluaisi hänen kanssaan parisuhteeseen.
Minusta tuntuu, että ajattelet nyt vain ääripäätä uskovaisesta ihmisestä. Jumalaan voi uskoa muutenkin, kuin lukemalla kuin piru raamattua ja elämällä raamatun ohjeiden mukaisesti.
Omasta mielestäni vaan erittäin ennakkoluuloinen ja omituinen ajatusmaailma, jos ei pysty kunnioittamaan toista ihmistä vain sen tähden että hän uskoo Jumalaan.
Mä pidän kiinni omista arvoistani ja moraalista. Siksi en myöskään halua tuomita toisen näitä valintoja, jotka ovat meikäläisestä vastenmielisiä. Yksinkertaista.
Eikä siinä ole mitään pahaa. Jokainen saa ja jokainen on oikeutettu itse valitsemaan minkälaisten ihmisten kanssa aikaansa viettää. Parisuhteessa tietenkin vielä tärkeämpi asia, ettei toinen siinä vierellä aiheuta vastenmielisiä ajatuksia. Tähän hymiö.Mä pidän kiinni omista arvoistani ja moraalista. Siksi en myöskään halua tuomita toisen näitä valintoja, jotka ovat meikäläisestä vastenmielisiä. Yksinkertaista.
Pelkkä "jumalaan uskominen" ei kyllä kerro yhdestäkään naisesta tai kenestäkään muustakaan vielä yhtään mitään. Joo, tapailkoon kukin ketä haluaa, eikä siihen ole muilla mitään nokan koputtelemista, mutta tuo logiikka on kyllä @mikko600 aika älyttömän heikkoa. Ja siis jos nyt aletaan eritoten puhumaan moraalikäsityksistä sen perusteella, ilmoittaako henkilö uskovansa jumalaan, niin metsään menee tuhatta ja sataa.
Maailmassa on erilaisia jumalkäsityksiä suunnilleen yhtä monta kuin ihmisiäkin, ja etenkin jossain Suomen kaltaisessa sekulaarissa länsimaassa moraalikäsitykset määrittyvät yli yhdeksän kertaa kymmenestä aivan muin perustein kuin uskonnollisten tai teologisten näkemysten kautta. Ja etenkin, jos ei erottele ns. tapauskovaista fundamentalistista, vaan lajittelee kaikki samaan moraalikategoriaan, niin voi voi.
Sori nyt, mutta noin ei vain voi eikä kannatakaan perustella.
(Ja itseäni uskonnollisuus ei henkilökohtaisesti kiinnosta ollenkaan, jos se tarvitsee täällä mainita).
Ei ihminen ole vapaa silloin, vaan sidottu päässään kehittelemiinsä arvoihin.
Saat itse olla sitä mieltä, että et pidä uskonnollisista ihmisistä, mutta he saavat olla sitten vastavuoroisesti vastoin sinun arvojasi.
Aika mielenkiintoista sinällään, että uskonnoton suhtautuu uskoviin kertomasi mukaisella sanoisinko fanatismilla. Einstein, Newton ja Darwin esimerkiksi uskoivat Jumalaan, eikä se estänyt tekemästä uranuurtavaa tiedettä. Voisi myös nähdä pientä ristiriitaa tuossa, että kenenkään valintoja et tuomitse, mutta kuitenkin vakaumuksen perusteella voi luokitella ihmisen vastenmieliseksi. Vai kuinka?Lyhyesti pointtina se, että jos uskoo jumalaan/yliluonnolliseen, niin ei silloin meillä ole mitään yhteistä tärkeissä asioissa.
Totta tuo että olisi pitänyt tarkentaa, kristinuskon moraali ja uskonkappaleet ovat vastenmielisiä. Kuten joka jumaluskonnon peruspilarit, eli uskotaan yliluonnolliseen ja eletään tämän satuhahmon moraalikäsitysten mukaan. Ei ihminen ole vapaa silloin, vaan sidottu päässään kehittelemiinsä arvoihin. Eli ei mulle sopiva. Ikinä en itse ole tätä kokenut mitenkään rajuna rimanvetona, vaan perusasiana mulle. Ikinä en myöskään ole harmitellut että onpa mukava tyyppi mutta uskoo. Mä elän kuten elän ja omien valintojeni kanssa. Se on vaatinut paljon työtä ja olen myös nykytilanteeseen onnellinen. Hienoa niille joita ei toisen uskominen haittaa, mua haittaa.
Ja siis, ensimmäiseen lauseeseen: mulle kertoo.
mutta kuitenkin vakaumuksen perusteella voi luokitella ihmisen vastenmieliseksi. Vai kuinka?
Kyllä. Kuten rasistit, kiihkoilijat jne. Ei mua kiinnosta käyttää sanaa vastenmielinen. Ovat mitä ovat ja onnea heille. Mutta mun elämään nämä ihmiset eivät kuulu. Silleen aika yksinkertaista.
Ihan tavallinen viaton ihminen ajatuksineen on yhtä vastenmielinen kuin joku todella raaka rasisti tai jotain. En mä tiedä :)
Mihin vedät rajan, täytyykö kuulua järjestäytyneeseen uskontoon vai riittääkö että on vaikka joku pelipäivän onnea tuova rutiini, jotta joutuu sun tutkalta sivuun? Kaikki tekevät valintansa, mutta on ihan tervettä muistaa että valtaosa maailman ihmisistä uskoo jonkinlaiseen jumalaan tai kuuluu uskontoon, ja lähes kaikilla jonkinlaisia yliluonnollisia uskomuksia tai sellaisiin pohjaavia tapoja, vaikka moni ei sellaisia kysyttäessä ajattelustaan tunnistaisikaan.Lyhyesti pointtina se, että jos uskoo jumalaan/yliluonnolliseen, niin ei silloin meillä ole mitään yhteistä tärkeissä asioissa.
Kiinnostaisi kyllä tavata yksikin ihminen, joka ei eläisi päässään kehittelemänsä arvomaailman mukaan.Ei ihminen ole vapaa silloin, vaan sidottu päässään kehittelemiinsä arvoihin.