esität olettamuksen joka ei toteutunut tälle kaudelle suhteessa viime kauteen. Itse en taas usko, että mikään muuttuisi myöskään seuraavalle kaudelle
Mielestäni tämä kantasi vaatii perusteita. Viime kaudella Ilves otti riskejä, jotka realisoituivat. Itse ajattelen niin, että viime kaudella Ilves olisi ollut vahvoilla, jos NHL ei koskaan olisi alkanut. Kun NHL alkoi niin Ilveksen riskit realisoituivat ja se joutui saman kauden aikana kokoamaan kaksi eri joukkuetta. Viime kauden Ilveksestä tämän kauden Ilvekseen oli mielestäni todella pitkä matka, koska riskejä otettiin ja ne realisoituivat. Tämän kauden Ilves oli paljon paremmin koottu - Myrräkin palasi takaisin ehkäpä siihen 2019-20 päättyneen kaudeen peliin, jota ei päästy koskaan ulosmittaamaan.
Myrrällä oli ja on yhä edelleen käsissään palikat, joilla voi mennä ihan päätyynkin asti. Alisuorittajien määrä on valtaisa ja niin oli jo Kärppä-sarjassa, vaikka vastassa oli heikoista lähtökohdista pleijareihin lähtenyt joukkue.
On - mutta samanlaiset palaset ovat käsissä myös KooKoolla, Tapparalla ja TPS:llä. Ei tässä vaiheessa mitään heittopusseja ole mukana. Ilves oli näistä nyt jäljellä olevista selvästi raikkain runkosarjassa, joka mielestäni nyt ohjaa ajatteluasi. Vaikka sarja on kesken Ilveksen ja TPS:n välillä niin en itse usko siihen, että Myrrä pystyy tuota sarjaa enää muuta kuin venyttämään, voittamisen juna meni jo. Ilveksen pelillinen moottori on Henrik Haapala, jonka pelikunto ei kevään jatkuessa ainakaan parane, päinvastoin. Joukkue on väsyneen oloinen ja repaleinen, mutta nämäkin asiat olisivat vielä jossakin määrin hoidettavissa olevia ongelmia, jos Ilveksellä olisi pelillinen selkänoja jäljellä.
Ilveksen pelillinen selkänoja on se runkosarjan
vauhti-Ilves, joka tylsyttää pöyhkeät Tapparat ja KooKoot vastahyökkäyksillä, ylivoimahyökkäyksillä ja paremmalla jalallaan. Huomisen Ilveksen pelin kohtalonkysymys on minun mielestäni siinä, aikooko Myrrä seistä ylpeänä Ilveksen pelitavan päällä vai lähteekö hän taistelemaan täysin toisenlaisella pelillä. Toistaiseksi Turun peleissä on näyttänyt, että Ilves on
luopunut identiteetistään ja nyt TPS vie tätä tanssia. Myrrän tilanne muutoinkaan ei ole kadehdittava, koska tekee hän sitten kummin tahansa niin TPS:n ennakkosuosikin viitta ei katoa. Ja nämä on taas niitä hetkiä, kun koko prosessia mitataan: uskotko siihen sun omaan jutuun vai yritätkö mennä lainahöyhenissä. Kärppiä vastaan Ilveksen usko riitti - mitä pidemmälle sarja eteni, sitä enemmän Ilves pelasi omilla lääkkeillään.
Muista kommenttisi osista olen pitkälle samoilla linjoilla. Yhden pelin voi toki voittaa, vaikka pelaisi ns. totaalisesti toisen kotiareenalla, mutta en usko, että sarjaa käännetään ilman Ilveksen omaa pelillistä identiteettiä. Vaikka tiedän, ettei minun kommentointini ole tervetullutta Ilveksen suhteen niin uskon Ilvekselle käyvän pitkällä aikavälillä - juuri Myrrän ja näiden muutaman koronakauden ansiosta - ennemmin hyvin kuin huonosti. Ilveksen suurin paine syntyy sieltä yleisöstä - ja se vaikeuttaa valmentajien työskentelyä Ilveksessä. Ilves pelasi niin laadukasta jääkiekkoa runkosarjassa, että yleisö tulee vaatimaan sitä todennäköisesti myös jatkossa. Valmentajan ammatillinen osaaminen mitataan siinä, pystyykö hän katsomaan noiden pelien tuloksia kauemmas ja tekemään sen, mitä Ilves tarvitsee. Joukkueen pohja on ensi kaudeksi erinomainen, Myrrän tavat ja taipumukset tiedetään. Henrik Haapala kunnossa ollessaan tarjoaa sen suunnan ja ne muutamat hankinnat, joita Ilves vielä tarvitsee. Selkeääkin selkeämpää itselleni on se, että ensi kaudella Ilveksen pelitavan täytyy olla selvästi syvempi nimenomaan kiekollisen pelin rakenteiden suhteen.